نیکوترین عادت تفکر است و حکمت زاده تفکر.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » علم و فناوری » دانستنی ها » آیا متصل ماندن تلفن هوشمند به شارژ در طول شب عمر باتری را کاهش می دهد؟

    آیا متصل ماندن تلفن هوشمند به شارژ در طول شب عمر باتری را کاهش می دهد؟

     

    download (5)

    برخلاف گذشته که برای استفاده از لوازم الکترونیکی باتری های قلمی ساخته شده از نیکل را تهیه می کردیم، امروز دیگر بیشتر ابزارهای الکترونیکی به باتری های مبتنی بر لیتیوم یون مجهز هستند و این فناوری عمدتاً جایگزین روش های قبلی شده است.

    یکی از خصوصیات باتری های مبتنی بر نیکل این بود که اصطلاحاً حافظه ی «چرخه ای» داشتند، به این معنی که اگر آنها را به شکل کامل شارژ نمی کردید، امکان داشت باتری حداکثر ظرفیت واقعی خود را فراموش یا گم کند و ۱۰۰ درصد ظرفیت را همان میزانی در نظر بگیرد که آخرین بار تا آنجا شارژ شده است.

    خوشبختانه فناوری قدیمی در ابتدای قرن ۲۱ با نسل جدیدتر جایگزین شد و در نتیجه، هنگام استفاده از تلفن های هوشمند با باتری های لیتیوم یون مواجه هستیم که به چنین مشکلی دچار نیستند و لازم نیست آنها را همواره تا حداکثر ظرفیت شارژ کنیم.

    خصوصیات باتری موبایل با نمونه های قدیمی تر مثل قلمی متفاوت است

    باتری های جدید ضمناً در مقایسه با فناوری مبتنی بر نیکل، قادر هستند انرژی به مراتب بیشتری را نسبت به اندازه ی خود دخیره سازی کنند، موضوعی که امکان می دهد تولید کنندگان ابزارهای الکترونیکی خود از جمله تلفن های هوشمند را هرچه باریک تر طراحی نمایند.

    باتری های مبتنی بر لیتیوم علاوه بر این از عمر طولانی تری برخوردار هستند و شارژ مجدد آنها نیز با سرعت بسیار بیشتری انجام می گیرد. اما یک نقطه ضعف عمده در این میان وجود دارد که به شکل قابل توجهی بر سلامت باتری های لیتیوم یونی و لیتیومی پلیمری تاثیر خواهد داشت و آن، چیزی نیست جز حرارت.

    اکنون می دانیم که حرارت اصلی ترین عاملی است که عمر باتری های مبتنی بر لیتیوم را تهدید می کند. هرچند سرما هم به اندازه گرما روی عملکرد باتری ها تاثیر منفی می گذارد، اما کمتر امکان دارد باتری دستگاه در شرایط بسیار سرد قرار بگیرد و گرما عاملی به حساب می آید که بیشتر اوقات، از جمله هنگام شارژ کردن دستگاه از شب تا صبح با آن سر و کار داریم.

    پیش از توضیح بیشتر در این مورد، ابتدا لازم است اندکی در مورد درجه حرارت مناسب برای باتری ها بدانید. مدل های ساخته شده از لیتیوم قادر هستند در دمای بین ۰ تا ۴۵ درجه شارژ دریافت کنند و این میزان هنگام تخلیه شدن شارژ می تواند تا -۲۰ درجه سانتی گراد نیز کاهش پیدا کند. برای شارژ سریع به دمایی بین ۵ تا ۴۵ درجه سانتی گراد نیاز است و در صورتی که دما به زیر ۰ درجه کاهش یابد، شارژ باتری امکان پذیر نخواهد بود.

    بر اساس این اطلاعات می توان دو موضوع مهم را نتیجه گیری کرد. نخست اینکه حتی سرمای منفی ۲۰ درجه هم در عملکرد تخلیه انرژی باتری های مبتنی بر لیتیوم تاثیری نخواهد داشت، در نتیجه این فرضیه که «اگر باتری را برای طولانی مدت درون فریزر قرار، دهیم شارژ داخلش به شکل خود به خود خالی نخواهد شد» صحت ندارد.

    نکته ی دوم این است که هنگام شارژ باتری های لیتیوم یون دما افزایش خواهد یافت و اگر اعداد بالا را مرور کنید، متوجه می شوید که هرچه سرعت شارژ بالاتر باشد دمای بیشتری نیز تولید می شود. اما این موضوع هنگامی می تواند مشکل ساز شود که باتری دستگاه به حداکثر ظرفیت خود برسد و نیروی اضافی ارسال شده از شارژر را، به گرما تبدیل کند.

    در نتیجه می توان گفت اگر باتری دستگاه پس از شارژ شدن هنگام شارژ شبانه راهی برای متوقف کردن جریان برق نداشته باشد و این انرژی را تا صبح به شکل گرما به مصرف برساند، این موضوع در دراز مدت عمر آن را کاهش خواهد داد، موضوعی که البته در ادامه ی مطلب به توضیح بیشتر در مورد آن خواهیم پرداخت.

    تلفن های هوشمند نیروی باتری را به شکل هوشمند مصرف می کنند

    هرچند باتری تلفن های هوشمند فعلی در مجموع، از عملکردی مشابه با باتری های قدیمی تر که در سوپر مارکت ها به فروش می رسند برخوردار هستند، اما تفاوت اینجاست که ابزارهای موبایل امروزی نسبت به لوازم الکترونیکی قدیمی که مبتنی بر باتری قلمی عمل می کردند چندین برابر هوشمند تر به حساب می آیند.

    امروز دیگر وظیفه مراقبت از باتری و نگهداری از آن تا حد زیادی به نرم افزار سیستم سپرده شده و کاربر کمتر از همیشه لازم است در این مورد نگرانی داشته باشد. در نتیجه اگر مشتاق هستید بدانید که امکان شارژ تلفن هوشمند از شب تا صبح وجود دارد یا خیر، لازم است بگوییم با توجه به توضیحات ارائه شده، پاسخ شما مثبت خواهد بود.

    همانطور که پیشتر گفتیم، اگر پس از پر شدن ظرفیت، روند ارسال انرژی به باتری ادامه یافته و این موضوع به گرمای اضافی منجر گردد، عمر باتری به مرور زمان کاهش خواهد یافت. اما نکته اینجاست که تلفن های هوشمند امروزی به اندازه کافی هوشمند هستند.

    ابزارهای هوشمند امروزی قابل مقایسه با لوازم الکترونیکی سابق نیستند

    موبایل های امروزی بر همین اساس قادر هستند پس از شارژ شدن تمام ظرفیت باتری، جریان برق را به شکل مستقیم مورد استفاده قرار داده و باتری دستگاه را از مدار خارج کنند، تا مشکل داغ شدن بیش از حد باتری وجود نداشته و در عین حال، کاربر بتواند صبح هنگام، با شارژ کامل از منزل خارج شود.

    البته باید توجه داشته باشید که هر چقدر روی هوشمندی ابزار موبایل خود حساب کنید، باز هم به این معنا نیست که عادت های رفتاری شما به هیچ عنوان تاثیری روی عمر باتری آن نداشته باشد. بر همین اساس توصیه می کنیم در ادامه با نکاتی که در افزایش عمر باتری ابزارهای موبایل موثر هستند آشنا شوید.

    مهمترین نکاتی که باید هنگام شارژ کردن باتری تلفن های هوشمند مورد توجه قرار داد

    تعداد دفعاتی که می توانید هر باتری مبتنی بر لیتیوم یون را شارژ کامل و تخلیه شارژ کامل کنید محدود است و هربار که این اتفاق می افتد، حداکثر ظرفیت باتری اندکی کاهش می یابد، در نتیجه هر قدر این چرخه کمتر شکل گیرد، به نفع باتری دستگاه خواهد بود. بر همین اساس توصیه می کنیم تلاش کنید همواره میزان شارژ باتری شما در بازه ای بین ۴۰ تا ۸۰ درصد قرار گیرد. بدون تردید انجام این کار به شکل همیشگی ممکن نیست و گهگاه خلاف آن پیش خواهد آمد، اما همین که توجه داشته باشید میزان شارژ تا جای ممکن از ۴۰ پایینتر و از ۸۰ بالاتر نرود، کافی است تا بتوانید عمر باتری را تا حداکثر ممکن افزایش دهید.

    بهتر است زمانی که احتیاج ندارید، قابلیت شارژ سریع دستگاه را مورد استفاده قرار ندهید، چرا که این موضوع حرارت زیادی در باتری ایجاد می کند و همانطور که گفتیم گرما مهمترین دشمن عمر باتری به حساب می آید. در نتیجه اگر تلفن هوشمند شما چنین امکانی دارد، هنگام شارژ شبانه قابلیت شارژ سریع را خاموش کنید یا آداپتور های فاقد این ویژگی که توسط سازنده ارائه می شوند را مورد استفاده قرار دهید.

    هرچند پیشتر گفتیم که باتری های لیتیومی بر خلاف باتری های مبتنی بر نیکل حداکثر میزان ظرفیت خود را فراموش نمی کنند، اما این اتفاق گاهی در مورد قطعات الکترونیکی که داخل تلفن هوشمند میزان شارژ باقی مانده در باتری را رصد می کنند رخ می دهد. البته جای نگرانی وجود ندارد. در صورتی که تلفن هوشمند شما قبل از رسیدن به صفر درصد خاموش یا می شود یا هنگام پر شدن ظرفیت را اشتباه نشان می دهد، کافی است آن را کالیبره کنید. برای این منظور لازم است اجازه دهید یکبار باتری دستگاه به شکل کامل تخلیه شود (بهتر است باتری چند ساعتی در همین حالت باقی بماند). سپس دستگاه را به شکل خاموش و بدون جدا کردن از برق، تا حداکثر ظرفیت شارژ کنید. در صورتی که پس از روشن کردن دستگاه مشکل باقی بود، این رویه را تا حل مشکل تکرار نمایید.

    حتی اگر پیشرفته ترین تلفن هوشمند را نیز خریداری کنید، بدون باتری هیچ ارزشی نداشته و کارایی بالاتر از یک تکه آجر برای شما نخواهد داشت، بنابر این به نظر نمی رسد لازم باشد بیش از این در مورد اهمیت عملکرد صحیح باتری در ابزارهای موبایل توضیحی ارائه کنیم.

    این میزان از اهمیت هنوز هم موجب می شود برخی از شارژ کردن تلفن هوشمند در هنگام خواب شبانه پرهیز کنند و به دنبال راه های دیگری باشند تا استفاده یک روزه از ابزارهای موبایل را امکان پذیر کند. اما بر اساس توضیحات بالا، به شما اطمینان می دهیم تا زمانی که باتری تلفن هوشمند را از سرما و خصوصاً گرمای بیش از حد محافظت کنید و تعداد چرخه های شارژ کامل بین صفر تا صد را کاهش دهید (به جای آن دفعات شارژ را در طول روز افزایش دهید)، مشکل دیگری عمر این قطعه ی ارزشمند و حیاتی ابزار شما را تهدید نخواهد کرد.

     

    آیا متصل ماندن تلفن هوشمند به شارژ در طول شب عمر باتری را کاهش می دهد؟

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب خلبانی زبان اصلی