نیکوترین عادت تفکر است و حکمت زاده تفکر.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » نکاتی مهم در مورد متابولیسم بدن+ مسئول حمل و نقل غذا و تبدیل آن به انرژی قابل مصرف

    نکاتی مهم در مورد متابولیسم بدن+ مسئول حمل و نقل غذا و تبدیل آن به انرژی قابل مصرف

    نکاتی مهم در مورد متابولیسم بدن+ مسئول حمل و نقل غذا و تبدیل آن به انرژی قابل مصرف

    0007613432نکاتی مهم در مورد متابولیسم بدن+ مسئول حمل و نقل غذا و تبدیل آن به انرژی قابل مصرف

    ۱۰ حقیقت در مورد متابولیسم بدن

    همان‌طور که می‌دانید متابولیسم ما مسئول حمل و نقل غذا و تبدیل آن به انرژی قابل مصرف است. بدون انجام گرفتن متابولیسم، بدن ما قادر به عملکرد درستی نخواهد بود. در شرایطی که همه ما از این می‌ترسیم که روند کارکرد متابولیسم‌مان کند شود و این مسئله به اضافه‌وزن بیانجامد، لازم است که نکات مهمی را درباره متابولیسم بدانید.

    ۱- متابولیسم چیزی نیست که کنترلی رویش نداشته باشید

    برخی از افراد بر این باورند که متابولیسم نوعی هیئت اجرایی است که داخل بدن ما نشسته و درباره اندازه شلوار ما تصمیم می‌گیرد. اما در واقع، کار متابولیسم چیزی فراتر از این‌هاست. متابولیسم فرایند پیچیده شیمیایی است که غذایی را که می‌خوریم به انرژی‌ای تبدیل می‌کند که بدن برای عملکردش از آن استفاده می‌کند. در واقع کار متابولیسم، تعادل بین تجزیه (کاتالولیزم) و تجمع (آنابولیزم) است.

    ۲- متابولیسم به ما کمک می‌کند تا هر کاری را انجام دهیم

    شاید یکی از علل علاقه شما به متابولیسم این است که معتقدید می‌تواند بر اندازه کمرتان تأثیر بگذارد. اما همان‌طور که قبلا گفته شد کار متابولیسم فراتر از این‌هاست. متابولیسم نه تنها انرژی مورد نیاز برای فعالیت فیزیکی را در اختیارمان می‌گذارد، بلکه نقش مهمی در سایر فرآیندهایی که چندان تحرکی در آن نیست ایفا می‌کند. حتی در حالت استراحت هم متابولیسم برای حفظ روند تنفس، جریان خون و ترمیم سلولی به روند تبدیل انرژی ادامه می‌دهد.

    ۳- حجم عضلات باعث افزایش متابولیسم می‌شود

    در شرایطی که وزن بدن تحت تأثیر کارایی یا عدم کارایی متابولیسم است، باید گفت که وزن بدن، خصوصا چربی نسبت به محتوای عضلات – بر کارکرد و عملکرد متابولیسم تأثیر عمده‌ای داد. افرادی که نسبت عضلات آنها به چربی‌شان بیشتر است، نسبت به افرادی که همان وزن را دارند و نسبت عضلات به چربی‌شان کمتر است، میزان کارکرد متابولیسم‌شان بالاتر است. با انجام ورزش‌های مقاومتی بیشتر و گنجاندن آن در برنامه تناسب اندام خود، می‌توانید روند کارکرد متابولیسم و سوزاندن کالری را افزایش دهید.

    ۴- خوابیدن باعث افزایش متابولیسم خواهد شد

    وقتی می‌خوابید یعنی بازی را بُرده‌اید. خواب کافی باعث افزایش کارکرد کلی متابولیسم می‌شود و در نتیجه، این مسئله می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. شواهد علمی در این زمینه نشان می‌دهد نداشتن خواب کافی با بروز ناهنجاری‌هایی در متابولیسم، خصوصا در سوخت و ساز کربوهیدرات مرتبط است. افرادی که از کمبود خواب رنج می‌برند اغلب فشار خونشان هنگام صبح بالاتر است.

    ۵- استرس روند متابولیسم را دچار اختلال می‌کند

    میزان بالای استرس نه تنها باعث می‌شود که تعادل ذهنی‌تان به هم بخورد، بلکه منجر به وارد آمدن فشار به متابولیسم و هورمون‌هایتان می‌شود. استرس به طور نسبی از طریق هورمون‌هایی عمل می‌کند که عمل انسولین را خنثی می‌سازند؛ انسولین هورمون اصلی در روند متابولیسم کربوهیدرات است. این بدان معناست که استرس می‌تواند منجر به بروز اختلالات موقت در روند متابولیسم کربوهیدرات شود.

    ۶- کافئین میزان کارکرد متابولیسم را افزایش می‌دهد

    تحقیقات نشان می‌دهد که یک فنجان کافئین تأثیر مثبتی بر توانایی بدن شما برای سوزاندن کالری دارد. مصرف کم تا متوسط کافئین می‌تواند به افزایش کارکرد متابولیسم کمک کند.

    ۷- رژیم گرفتن می‌تواند همواره باعث کند شدن روند متابولیسم شود

    تحقیقات جدید نشان می‌دهد که رژیم گرفتن نه تنها باعث کند شدن متابولیسم می‌‌شود، بلکه محققان دریافته‌اند که متابولیسم ما همیشه به طور کامل در حد طبیعی بازیابی نمی‌شود. در نتیجه همین مسئله باعث می‌شود که کاهش وزن دشوار باشد.

    ۸- با بالا رفتن سن برای حفظ تعادل وزنی به کالری کمتری نیاز داریم

    وقتی سن‌مان بالاتر می‌رود، میزان فعالیت متابولیسم‌مان کاهش می‌یابد. این بدان معناست که بدن ما به اندازه قبل به کالری نیاز نخواهد داشت. در واقع با بالا رفتن سن، برای حفظ تعادل وزنی به کالری کمتری نیاز خواهیم داشت. در این مورد، فرآیندهای زیادی هستند که نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ مقداری از حجم عضلات ما با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد و جای خود را به بافت چربی خواهد داد، میزان فعالیت فیزیکی ما کم شده و تولید هورمون رشد (در واقع تستسترون در مردها و استروژن در زن‌ها) کاهش می‌یابد.

    ۹- ورزش می‌تواند با کند شدن روند متابولیسم مبارزه کند

    تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت فیزیکی، راهی برای حفظ تعادل روند کارکرد متابولیسم به موازات سالخوردگی است. وقتی ورزش به فعالیتی مداوم و منظم در زندگی‌تان تبدیل شود، خصوصا تمرینات کششی برای ورزیده کردن و افزایش حجم عضلات – می‌تواند با کند شدن روند متابولیسم مبارزه کند.

    ۱۰- تماس با نور خوشید باعث تغییر روند متابولیسم می‌شود

    تحقیقات نشان می‌دهد تماس با نور خورشید قبل از ظهر تأثیر مثبتی بر متابولیسم داشته و به کاهش وزن کمک می‌کند. این در حالی است که تماس در ساعات دیرتر روز تأثیری منفی به همراه دارد. در شرایطی که تحقیقات در این زمینه هم‌چنان ادامه دارد، این تحقیق نشان می‌دهد که این مسئله با ساعت درونی بدن ما ارتباط پیدا کرده و تماس زیاد با نور خورشید در ساعت نامناسبی از روز می‌تواند ساعت درونی بدن را به هم بزند و همین مسئله روند کارکرد متابولیسم را دچار اختلال کرده و منجر به اضافه‌وزن خواهد شد.

     

    نکاتی مهم در مورد متابولیسم بدن+ مسئول حمل و نقل غذا و تبدیل آن به انرژی قابل مصرف

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • جعبه هدیه کتاب
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی