آسمان برای گرفتن ماه تله نمی گذارد، آزادی خود ماه است كه او را پایبند می كند.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » آسیب هایی که شوینده ها و پاک کننده ها به انسان ها وارد می کنند

    آسیب هایی که شوینده ها و پاک کننده ها به انسان ها وارد می کنند

    آسیب هایی که شوینده ها و پاک کننده ها به انسان ها وارد می کنند

    استفاده از مواد شوینده برای تمیزی می تواند سبب بروز بیماری های تنفسی و حساسیت های پوستی در افراد شود، بنابراین با استفاده از پوشش های حفاظتی علاوه بر تمیزی از بروز هرگونه عارضه جلوگیری کنید.
    به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛شوینده ها و پاک کننده ها موادی برای ازبین بردن گرد و غبار محیط خانه و محیط کار هستند که در زمان مصرف باید اصول ایمنی همچون استفاده از پوشش های حفاظتی و توجه به دستورالعمل های درج شده بر روی آنها رعایت شود و بی توجهی به این اصول منجر به بروز آسیب های شدید پوستی، تنفسی و چشمی را در بر دارد.
    پاک کننده ها را در جایی دور از دسترس کودکان قرار دهید، زیرا کودکان این مواد را با نوشیدنی ها اشتباه می گیرند و آن را می بلعند که به دلیل شیمیایی بودن آن مواد، فرزند شما دچار آسیب های شدید کبد و گوارشی و حتی مرگ می شود.
    شوینده های قاتل/ شوینده ها آسیب جدی به چشم می زندآسیب هایی که شوینده ها و پاک کننده ها به انسان ها وارد می کنند
    کی پور متخصص چشم پزشکی درباره مواد شیمیایی گفت: بسیاری از مواد شیمیایی موجود در منزل یا محیط کار به سوختگی های شیمیایی منجر می شود که شدت جراحت به نوع غلظت ماده شیمیایی اهم از اسیدی و قلیایی و مدت زمان مواجه و شدت نفوذ آن بستگی دارد.
    مواد شیمیایی به بینایی آسیب می زند
    این متخصص چشم پزشکی درباره آسیب های مواد شیمیایی اظهار داشت: به طور کلی ورود هرگونه مواد شیمیایی به چشم ، باعث ایجاد آسیب های بینایی در افراد می شود که جزء موارد اورژانسی بشمار می آید که این وضعیت به دلیل خطرناک بودن از اهمیت و فوریت برخوردار است و باید هر چه سریعتر تحت مراقبت های ویژه قرار گیرد.
    وی با بیان اینکه نیمی از آسیب های مواد شوینده چشمی هستند ابراز داشت: حدود نیمی از آسیب های چشمی در اثر استفاده از شوینده ها و پاک کننده ها بوجود می آید و برای جلوگیری از این آسیب ها انجام تدابیر حفاظتی و پیشگیری ضرورت می یابد.
    خطرمواد قلیایی دو برابرمواد اسیدی
    کی پور با بیان اینکه مواد فلیایی بر بینایی تأثیرات مخرب دارد بیان کرد: هنگام استفاده از مواد شوینده و پاک کننده ،مواد اسیدی آسیب سطحی ایجاد می کند و انعقاد پروتئین در لایه خارجی قرنیه ار نفوذ به لایه های عمیق تر ممانعت می کند و آسیب عمدتا به نواحی ملتحمه و پلکها محدود می شود.
    این متخصص چشم پزشکی در ادامه افزود: مواد قلیایی به سرعت به لایه های عمقی چشم نفوذ می کند که با آزادسازی آنزیم های پروتئولیتیک به تشدید ضایعه منجر می شود.
    وی در خصوص آسیب مواد قلیایی به عدسی چشم اذعان داشت: امکان نفوذ مواد قلیایی به اتاق قدامی چشم بیش از ۵ تا ۱۵ دقیقه مواجه بسیار بالا است که در نتیجه به عنبیه، چشم مژگانی و عدسی چشم آسیب وارد می کند.
    اشک ریزش را جدی بگیرید
    کی پور درباره علائم آسیب مواد شیمیایی به چشم ابراز داشت: از شایع ترین علائم آسیب مواد شیمیایی در چشم،  احساس درد، سوزش، حساسیت به نور و به خصوص حالت اشک ریزش است که با قرمزی و تاری دید توام می باشد.
    این متخصص چشم پزشکی اذعان داشت: کپسول های حاوی مواد شوینده دارای ترکیبات قلیایی هستند که منجر به ایجاد سوختگی های شیمیایی شدید بویژه در چشم کودکان می شود که قرص ها و کپسول های ماشین لباسشویی و ظرفشویی در زمره ترکیبات مخرب برای سلامتی بینایی بشمار می روند که حتما باید دور از دسترس کودکان قرار گیرند.
    با انجام این اقدامات از چشم خود محافظت کنید
    وی اظهار داشت: اولین اقدام عملی و فوری در صورت بروز مواد شیمیایی به چشم، شست و شوی آن ناحیه با جریان آب سرد و پر فشار است که در این حالت پلک ها باز و عمل شست و شو به مدت ۱۰ دقیقه و تا زمان رفع علائم سوزش تداوم یابد که در هنگام سوزش از مالش چشم خودداری کنید .
    کی پور درباره دستورالعمل های درج شده بر مواد شوینده ابراز داشت: بدلیل اینکه مواد شوینده برای سلامت انسان مضر است ، باید به دستورالعمل ها و درجات درج شده روی مواد حاوی ترکیبات شیمیایی توجه کرد.
    این متخصص چشم پزشکی با بیان اینکه هنگام استفاده از این مواد، از پوشش های حفاظتی استفاده کنید ابراز داشت: برای جلوگیری از هرگونه آسیب به چشم در زمان استعمال مواد شوینده، از پوشش های حفاظتی همچون عینک، ماسک و دستکش استفاده کنید.
    سالین، محلول شست و شوی چشم
    وی با بیان اینکه محلول سالین برای شست و شوی اسید از چشم مفید است اذعان داشت: افرادی که دچار ضایعه تماس با مواد قلیایی موجود در شوینده ها و پاک کننده ها می شوند پس از استعمال استفاده از قطره های بی حس کننده ،چشمشان به طور کامل توسط محلول سالین شست و شو می شود که البته مصرف خودسرانه قطره‌هاي چشمي بدون تجويز پزشک، منجر به سوراخ شدن سطح قرنيه، تخريب عصب بينايي و از بين رفتن چشم می شود.
     استفاده از  شوینده ها عوارض های تنفسی به همراه دارد
    اصغر نژاد با بیان اینکه استفاده از مواد شوینده باعث ایجاد بیماری های تنفسی می شود اظهار داشت: به دلیل وجود گاز و کلر در مواد شوینده هنگام استفاده در زمان استشمام فرد دچار آسیب های تنفسی می شود.
    این متخصص زنان درباره علائم استفاده از شوینده ها افزود: استفاده از مواد شوینده و پاک کننده ها باعث ایجاد علائمی همچون سرفه، سوزش مجاری تنفسی و تنگی نفس است که گاهی منجر به مرگ افراد می شود.
    وی با بیان اینکه استفاده از این مواد برای زنان باردار خطرناک است ابراز داشت: به دلیل اهمیت سه ماهه اول و آخر بارداری ، زنان در این دوره نباید از پاک کننده و مواد شوینده استفاده کنند زیرا در هنگام استفاده دچار آسیب های تنفسی شده که این عارضه باعث ایجاد بیماری آسم در جنین می شود.
    شوینده ها حساسیت های پوستی ایجاد می کنند
    احسانی متخصص پوست و مو با بیان اینکه استفاده از پاک کننده ها و مواد شوینده به پوست آسیب می زند تصریح کرد: حساسیت های پوستی از مهمترین عامل تماس طولانی مدت مواد شوینده و سفید کننده با پوست است که این حساسیت های پوستی منجر به ایجاد ضایعات التهابی از جمله خارش، تورم و قرمزی محل تماس می شود.
    وی در پایان بیان کرد: اگر در زمان استفاده از این مواد دچار آسیب های پوستی شدید، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید.
    بنابراین هنگام مصرف مواد شوینده و پاک کننده ها با رعایت اصول ایمنی و استفاده از پوشش های حفاظتی از ایجاد هر گونه خطر و آسیب به سلامتتان جلوگیری کنید.
    آسیب هایی که شوینده ها و پاک کننده ها به انسان ها وارد می کنند

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • افست کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • چاپ کتاب لاتین