انسان همان می شود که اغلب به آن فکر می کند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » حقوق قربانیان فاجعه ی منا چه زمانی داده می شود؟

    حقوق قربانیان فاجعه ی منا چه زمانی داده می شود؟

    حقوق قربانیان فاجعه ی منا چه زمانی داده می شود؟

    در حالی قریب به یک سال از قربانی شدن بیش از ۴۰۰ زائر ایرانی در منا می گذرد،میلیون ها ایرانی همچنان در انتظار استیفای حقوق قربانیان این فاجعه غم انگیز هستند.
    انتظار برای استیفای حق قربانیان فاجعه منا تا چه زمانی ادامه دارد؟
    حقوق قربانیان فاجعه ی منا چه زمانی داده می شود؟
    به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،دوم مهرماه سال ۹۴ یکی از روزهای تلخ تاریخ جهان اسلام محسوب می شود.
    در این روز،عربستان سعودی،در شرایطی که میزبان جمعیت میلیونی زائران خانه خدا بود،به دلیل سوء مدیریت ، دره منا در شرق مکه را به قربانگاهی برای مسلمانان جهان تبدیل کرد.
    از صدر اسلام،مراسم حج،به عنوان کانونی از وحدت،همدلی،یکپارچگی مسلمانان جهان به شمار می رفته که در آن مومنان در یکی از عظیم ترین اجتماعات بشری،بر وحدانیت پروردگار شهادت می دهند.
    طبیعتا این فضا و بستر،محفلی آکنده از نور و معنویت است که آرامش خاطر و نظم و انضباط،از لازمه های آن به شمار می رود.
    در حالی که انتظام بخشی و تسهیل زیارت خانه خدا و انجام مناسک حج بر عهده آل سعود است،اما سوء مدیریت و برخی تصمیمات غلط و غیر منطقی،این مراسم را به محفلی برای قربانی شدن گروه هایی از مسلمانان جهان از جمله ۴۰۰ زائر ایرانی مبدل کرد.
    یکی از بارزترین و مشهورترین نتایج این فاجعه غم انگیز،تصدیق و تایید بی کفایتی خاندان آل سعود بود که به واقع نشان داد،حاکمیت عربستان در تراز و سطح قابل قبولی از مدیریت چنین مراسم مقدس و بزرگی قرار ندارد و باید نسبت به تغییر مدیریت در ارائه خدمات به این اجتماع عظیم از مسلمانان جهان،تجدید نظری اساسی لحاظ شود.
    *قضا و قدر،ازدحام جمعیت و بی نظمی زوار،بهانه های نخ نما شده آل سعود
    اکثریت کارشناسان،روزنامه نگاران و تحلیلگران جهان،بر این واقعیت اشتراک نظر و اتفاق نظر دارند که سوء مدیریت عربستان،عامل اصلی بروز این روز تلخ و فراموش نشدنی بوده است.
    علیرغم این واقعیت،رژیم آل سعود و حکام وهابی عربستان در طول یک سال گذشته با تمسک به بهانه های واهی و نخ نما شده،عامل و ریشه این رخداد تلخ را در ازدحام و بی نظمی زوار و قضا و قدر جستجو می کنند.
    مرضیه شوریابی،دانش آموخته حقوق و روابط بین الملل،در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بی تدبیری و بی کفایتی خاندان آل سعود و مدیریت مراسم حج اظهار داشت:با نگاهی به اظهار نظرهای مسئولان سعودی،به روشنی در می یابیم که آشفتگی و بی کفایتی، نه تنها در مدیریت آن روز تلخ،بلکه دراظهارات بعدی مسئولان این کشور نیز موج می زند.
    وی افزود:طرح برخی مباحث،همچون ازدهام و بی نظمی زائران و یا مطرح ساختن موضوع قضا و قدر در بروز این حادثه موید دستپاچگی و فرار رو به جلوی مسئولان سعودی به نظر می رسد.
    شوریابی گفت:به واقع دوم مهر ماه سال گذشته،نخستین رخداد در مناسک حج نبود و با نگاهی گذرا به تاریخ حج در گذشته،به این واقعیت پی می بریم که این حادثه،حلقه ای دیگر از زنجیره سوء مدیریت آل سعود در مناسک حج محسوب می شود.
    دانش آموخته حقوق و روابط بین الملل عنوان کرد:اختلال در سیستم تهویه در سال ۱۹۹۰،جان باختن ۲۷۰زائر در سال ۱۹۹۴،قربانی شدن ۱۱۸ زائر و جراحت ۱۸۰ نفر در سال ۱۹۹۸ و تکرار چنین حوادثی در سال های۲۰۰۱ ،۲۰۰۳ ۲۰۰۵ ،۲۰۰۶ ،و البته شهادت ۳۰۰ تن از حاجیان کشورمان در سال ۶۶ از نمونه حوادث و وقایع تلخی است که سهوا و عمدا رژیم آل سعود عامل مستقیم و غیر مستقیم این رخدادها محسوب می شود.
    وی افزود:اطلاق عنوان قضا و قدر به زنجیره ای از سوء مدیریت های آل سعود،از نمونه ادعاهای مضحک و غیر قابل قبولی است که به نظر می رسد با اتکای به آن،عربستان در صدد سلب مسئولیت خود از این رخداد است.
    شوریابی گفت:در شرایطی که مسئولان این رژیم خونخوار،ازدحام جمعیت را یکی از دلایل وقوع این حادثه عنوان می کنند که شاهد هستیم هر ساله،ایام محرم و اربعین حسینی(ع)میلیون ها نفر از شیعیان جهان در کشور عراق به زیارت امام حسین(ع)و یاران با وفای او می شتابند و این اجتماع عظیم انسانی در شرایطی رقم می خورد که زیرساخت های این کشور در طول سالیان گذشته با تهاجم آمریکا و تحرکات جریان های وهابی و تروریستی با ضعف ها و کاستی های بسیاری روبرو است و علیرغم چنین کمبودهایی،مراسم مذکور با کمترین حاشیه و در نهایت نظم و انتظام برگزار می شود.
    *ضرورت تقویت پیگیری ها و رایزنی ها برای احقاق حق خانواده قربانیان
    شوریابی با اشاره به لزوم تلاش حداکثری برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص فاجعه منا و ضرورت احقاق حق قربانیان این رخداد تلخ،عنوان کرد:در طول یکسال گذشته،اقدامات متعددی از سوی وزارت امور خارجه برای پیگیری این واقعه تاسف آور در دستور کار قرار گرفته اما همچنان شاهد حصول نتیجه و دستاوردی جدی  در این عرصه نبوده ایم.
    وی افزود:البته نگاه منصفانه ایجاب می کند که منکر زحمات و تلاش هایی که در طول این مدت انجام شده نباشیم و بازگرداندن پیکر قربانیان منا به کشور تا محکومیت این فاجعه و برگزاری بیش از ۵۸۰ نشست و ملاقات برای پیگیری و استیفای حقوق خانواده قربانیان در عرصه دیپلماسی،از نمونه موفقیت های کسب شده به شمار می رود،اما با همه این اوصاف باید پیگیری های عمیق تری در این خصوص لحاظ شود تا به نتیجه ای شایسته و درخور،در این ارتباط دست یابیم.
    بدون تردید برای رسیدن به نتیجه و استیفای حقوق قربانیان راه و مسیری دشوار در پیش رو است و یقینا رژیم آل سعود برای فرار از مسئولیت،از تمامی امکانات و ارتباطات خود بهره می گیرد،اما با تلاش مستمر و اتخاذ رویه ای هوشمندانه،می توان نسبت به احقاق حق قربانیان و خانواده آنها در موارد متعددی همچون پرداخت دیه ،محکومیت قضایی عاملان آن و…امیدوار بود.
    حقوق قربانیان فاجعه ی منا چه زمانی داده می شود؟

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتاب اورجینال
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب خارجی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی