برخي برده به دنيا مي آيند، ديگران برده مي شوند و باز عده اي به سوي برده داري جذب مي شوند.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » دلیل قاروقور کردن شکم

    دلیل قاروقور کردن شکم

    دلیل  قاروقور کردن شکم

    گرگلینگ یا همان قاروقور کردن شکم، ناشی از حرکات روده است که گاهی این حرکات آن قدر شدید هستند که خودمان می توانیم آن ها را حس کنیم یا حتی صدای شان را بشنویم. بعضی وقت ها که حرکات روده بیش از اندازه شدید می شوند، اطرافیان ما هم می توانند صدای قاروقور شکم مان را بشنوند….

    برای این که بیشتر و بهتر با دلایل تولید صداهای جورواجور در شکم مان آشنا شویم و راه های بهبود و رهایی از آن ها را بیاموزیم مصاحبه ی زیر با فوق تخصص گوارش و کبد را مطالعه نمایید.

    با دلایل تولید صداهای جورواجور در شکم مان آشنا شوید

    دلیل اصلی قارو قور کردن شکم مان چیست؟

    روده ی همه افراد در حالت عادی، حرکاتی به نام پریستالتیسم دارد که این حرکات گاهی هنگام خالی بودن روده ها رخ می دهد و گاهی پس از صرف غذا و زمان سیری.

    پس قاروقور شکم ربطی به سیری یا گرسنگی ندارد؟

    خیر. همان طور که گفتم پریستالتیسم ممکن است برای هر کسی و در هر شرایطی پیش بیاید. حالا اگر حرکات روده فردی، خیلی شدید باشد، خود او یا اطرافیانش می توانند صدای شکمش را به صورت قاروقور بشنوند.

    به نظر شما، مهم ترین دلایل افزایش پریستالتیسم و در نتیجه افزایش صدای شکم چیست؟

    مهم ترین و خطرناک ترین دلیل افزایش حرکات روده و قاروقور کردن شکم، انسداد روده است. البته ابتلا به این بیماری خیلی نادر و خاص است و نمی توانیم هر صدایی را که از شکم می شنویم به این مساله ربط دهیم. در این مورد باید بگویم وقتی مسیر حرکت روده بسته می شود، روده ها در برابر انسداد واکنش دفاعی به صورت حرکات شدید از خودشان نشان می دهند. بنابراین، حرکات شدید روده، شنیدن پی در پی صدای قاروقور شکم و تورم آن می تواند از علایم انسداد روده باشد که در این موارد، بیماران باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنند و مورد بررسی دقیق قرار بگیرند.

    از بحث انسداد روده که بگذریم چه دلایل دیگری برای قاروقور کردن شکم وجود دارند؟

    به غیر از انسداد روده که در موارد خاص و نادری پیش می آید، ممکن است افزایش حرکات روده و قاروقورکردن شکم به دلایل دیگری مانند تحریک بیش از حد روده با مواد غذایی محرک، استرس و اضطراب و رشد بیش از حد میکروب ها در روده هم باشد.
    معمولا افرادی که مشکل سوءهاضمه دارند، پس از مصرف خوراکی های حاوی فیبر مانند انواع میوه ها و سبزیجات روده شان تحریک می شود و به قاروقور می افتد

    لطفا کمی بیشتر در مورد رشد بیش از حد میکروب ها توضیح بدهید؟

    در حالت عادی، روده ی باریک و بزرگ، حاوی میکروارگانیسم هایی هستند که اگر بیش از حد رشد کنند و تکثیر شوند گازهایی تولید می کنند که این گازها می توانند باعث تحریک روده و تولید صدای قاروقور شوند.

    هضم نشدن درست مواد غذایی هم می تواند باعث تولید صدا در شکم مان شود؟

    بله. بعضی از مواد غذایی مانند قندهای موجود در برخی حبوبات در بدن بیشتر افراد، خوب هضم نمی شوند. بنابراین اگر افراد حساس، حبوبات بخورند قندهای موجود در این حبوبات در بدن آن ها قابلیت جذب ندارد و توسط میکروب های دستگاه گوارش تخمیر می شود و تولید گاز می کند و به همین خاطر هنگام عمل پریستالتیسم، صدای قاروقور ایجاد می شود. ضمن این که اگر فردی مشکل کمبود آنزیم لاکتاز روده ای داشته باشد، ممکن است با خوردن برخی قندها مانند لاکتوز موجود در شیر، شکمش حسابی به قاروقور بیفتد.

    %d9%82%d8%a7%d8%b1%d9%88%d9%82%d9%88%d8%b1-%d8%b4%da%a9%d9%85

    دلیل  قاروقور کردن شکم

    آیا دلیل خاص دیگری برای تولید صدای قاروقور آزاردهنده در شکم مان وجود ندارد؟

    چرا! ابتلا به نشانگان روده ی تحریک پذیر هم یکی دیگر از عوامل قاروقور کردن شکم است. البته امکان دارد عامل محرک در بسیاری از افرادی که روده تحریک پذیر دارند، کاملا مانند افراد عادی باشد. یعنی روده آن ها نه گاز بیش از حد تولید کند و نه حرکات پریستالتیسم بیش از اندازه ای داشته باشد اما این افراد در برابر تحریکات کمتر پاسخ بیشتری می دهند. پس در صورتی که فردی به نشانگان روده تحریک پذیر مبتلا باشد، بیشتر از سایرین حرکات و صدای روده اش را احساس می کند.

    خوراکی های حاوی فیبر هم می توانند باعث قاروقور کردن شکم شوند؟

    معمولا افرادی که مشکل سوءهاضمه دارند، پس از مصرف خوراکی های حاوی فیبر مانند انواع میوه ها و سبزیجات روده شان تحریک می شود و به قاروقور می افتد. ولی اگر فردی سوءهاضمه نداشته باشد، غذاهای فیبردار نمی توانند باعث حرکات شدید روده او و صدا دادن شکمش بشوند.

    آیا عادات غذایی خاصی هم هستند که مشکل قاروقور کردن شکم را دوچندان کنند؟

    همان طور که گفتم، غذا خوردن با استرس می تواند این مشکل را تشدید کند. بنابراین اگر شکم تان مدام صدا می دهد، بهتر است که استرس تان را با کمک روان درمانی یا دارودرمانی رفع کنید. نکته ی بعدی این است که با هیجان هم غذا نخورید و موقع غذا خوردن حرف نزنید تا بلع هوای تان هنگام غذا خوردن کمتر بشود و به این ترتیب در طول روز از مشکل قاروقورکردن شکم تان شکایت نکنید.

    شما چه پیشنهادی برای رفع قاروقور شکم دارید؟

    علاوه بر توصیه هایی که در پاسخ به سوالات قبل گفتم، بهتر است مصرف غذاهای محرک مانند حبوبات را کاهش دهید و اگر مشکل قاروقورکردن شکم تان به دلیل حساسیت به لاکتوز شیر است، لبنیات کم لاکتوز بخورید یا برای مصرف لبنیات با یک متخصص گوارش مشورت کنید.

    آیا خوراکی های خاصی هستند که بتوانند در بهبود و کاهش قاروقور کردن شکم موثر باشند؟

    راستش را بخواهید از زمان های قدیم برخی گیاهان دارویی وجود داشتند که ممکن است مصرف آن ها، تحریک روده و تولید گاز را کم کنند و باعث کاهش صدای شکم شوند.

    لطفا برخی از این خوراکی ها را به ما معرفی کنید؟

    خوراکی هایی مانند نعناع ، گشنیز ، بادرنجبویه و زیره این خاصیت را دارند که شما می توانید کنار غذا یا به عنوان یک طعم دهنده از آن ها استفاده کنید.

    دلیل  قاروقور کردن شکم

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک