آیا او (خدا) برای بنده اش کافی نیست؟ (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » روانشناسی » دیدن خواب ترسناک و ترس کودکان از تنهایی خوابیدن

    دیدن خواب ترسناک و ترس کودکان از تنهایی خوابیدن

    دیدن خواب ترسناک و ترس کودکان از تنهایی خوابیدن

    کم نیستند کودکانی که شب دچار کابوس می شوند. اما عده ی کمی از این کودکان هستند که بخاطر ترس از کابوس به سراغ مادرشان می روند. کابوس شبانه و وحشت شبانه با هم تفاوت هایی دارد و هر یک از آنها راه های مقابله ی متفاوتی دارند.

    می خواهیم در این مطلب به فرق کابوس دیدن کودک با هراس شب هنگام در وی پی ببریم. برخی اطفال مرتب خواب ترسناک می بینند و از خواب بیدار می شوند و برخی دیگر نیز با ترس و اضطراب های شب هنگام مواجه هستند راه های درمانی برای آن ها چیست؟

    %d8%aa%d8%b1%d8%b3-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86

    دیدن خواب ترسناک و ترس کودکان از تنهایی خوابیدن

    دو عامل شایع بیدار شدن کودکان از خواب
    کابوس دیدن و هراس شبانه دو عامل شایع بیدار شدن کودکان از خواب هستند که بیشتر والدین آنها را با هم اشتباه می گیرند.

    پیش از آنکه به تفاوت بین کابوس و هراس شبانه پی ببریم لازم است نسبت به روند خواب نرمال آگاهی پیدا کنیم. چرخه خواب تمامی کودکان و بزرگسالان مراحل خواب عمیق و خواب سبک را شامل می شود. به طور طبیعی فرد ابتدا به خواب عمیق می رود و سپس وارد چرخه خواب سنگین و سبک می شود. این چرخه خواب در کودکان ۳۰ تا ۶۰ دقیقه و در افراد بزرگسال حدود ۹۰ دقیقه به طول می انجامد.

    زمانی که فرد وارد مرحله خواب سبک می شود برای چند لحظه بیدار می شود، اطراف خود را می بیند و اگر مشکلی وجود نداشت مجدد به خواب می رود.

    کابوس دیدن و هراس شبانه در بخش های مختلف چرخه خواب و قسمت های مختلف شب رخ می دهند. به طور معمول هراس شبانه پیش از نیمه شب رخ می دهد و کودک بین مرحله خواب عمیق و سبک آن را تجربه می کند. در این شرایط بدن بیدار است اما ذهن هوشیاری ندارد. در حالی که کابوس پس از نیمه شب و هنگام خواب سبک رخ می دهد.

    کودک به هنگام هراس های شبانه شروع به جیغ کشیدن کرده و با چشم های باز به سرعت نفس می کشد. همچنین ضربان قلب بالایی پیدا می کند هر چند از آنجایی که واقعا بیدار نیست رفتارهای خود را پس از بیدار شدن به یاد نمی آورد. کودکی که دچار هراس شبانه شده حتی اگر چشمانش کاملا باز باشد و شما هم درست جلوی او قرار گرفته باشید اصلا نمی داند که آنجا هستید. کودک در این زمان همچنان خواب است و کلمات و آغوش شما اثری روی او ندارد.

    %d8%aa%d8%b1%d8%b3-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86-1

    دیدن خواب ترسناک و ترس کودکان از تنهایی خوابیدن

    کودک به هنگام هراس های شبانه شروع به جیغ کشیدن می کند

    شما نمی توانید فرزندتان را در خلال هراس شبانه بیدار کنید. زمان ترس شبانه کوتاه است و کودک دوباره مثل اول با آرامش به خواب می رود. صبح کودک اصلا نمی داند چه اتفاقی افتاده است و معمولا وقتی ترس های شبانه تمام می شوند هیچ اثری از خود باقی نمی گذارند. اگر تشخیص دادید که کودک دچار ترس شبانه شده است و نه کابوس، هیچ کاری از دست شما بر نمی آید. این پدیده طبیعی مربوط به خواب عمیق است و در زمان بیداری ادامه ندارد.

    اما در کابوس دیدن کودک به طور معمول کاملا از خواب بیدار می شود و می تواند به هنگام صبح هر آنچه را دیده و پس از آن برایش اتفاق می افتد به یاد آورد. کابوس کودکان از بزرگسالان بزرگ تر و ترسناک تر است. در این مرحله کودک نوپا نسبت به خطرات دنیا آگاهی پیدا می کند. متوجه می شود انسان آسیب می بیند، گل ها می میرند و پدر و مادرش هم می توانند مریض شوند. حتی شادترین کودکان نیز با خاطراتی از نگرانی های واقعی و خیالی به خواب می روند و این نگرانی ها خود را در رویا نشان می دهد.

    هنگامی که کودک تان جیغ زنان از خواب می پرد بهتر است مطمئن شوید که در دام کابوس گرفتار آمده یا دچار هراس شبانه شده است. اگر کابوس باشد خودش بیدار می شود، اما سعی می کند تشخیص دهد کدام دنیا واقعی است. در این صورت او را آرام کنید و به واقعیت برگردانید، با او صحبت کنید که کابوس واقعی نیست، پیش او بمانید تا مطمئن شوید همه چیز رو به راه است. لمس کردن شما، شنیدن صدای تان، دیدن صورت تان یا حتی بوی آشنای شما به او کمک می کند بر ترس خود غلبه کند.

    به گفته کارشناسان، کودکانی که به طور مرتب و در یک زمان مشخص هر شب دچار هراس شبانه می شوند باید با تکنیک «بیدار شدن برنامه ریزی شده» تحت درمان قرار گیرند. به این ترتیب که کودک را ۳۰ دقیقه پیش از شروع هراس شبانه از خواب بیدار می کنیم در این شرایط چرخه خواب باز تنظیم می شود.به گزارش لایوساینس، برخی بیماری ها و کمبود خواب از عوامل موثر در بروز کابوس و هراس شبانه هستند.

    دیدن خواب ترسناک و ترس کودکان از تنهایی خوابیدن

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • افست کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • چاپ کتاب لاتین
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • چاپ کتاب اورجینال