هر برادری که از منافع برادر خود مانند نفع خویش حمایت کرد به کار خود سامان داده است (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » وضعیت کربلا در سال ۹۵/کربلا میزبان ۲ میلیون عزادار ایرانی می شود

    وضعیت کربلا در سال ۹۵/کربلا میزبان ۲ میلیون عزادار ایرانی می شود

    وضعیت کربلا در سال ۹۵/کربلا میزبان ۲ میلیون عزادار ایرانی می شود

    62

    وضعیت کربلا در سال ۹۵/کربلا میزبان ۲ میلیون عزادار ایرانی می شود

    در چند سال اخیر کربلا شاهد حضور عظیم مشتاقان اباعبدالله الحسین(ع) بود طوری که حضور میلیونی مردم در مراسم باشکوه اربعین موجب شد تا دستگاه‌های زیادی به کمک سازمان حج وزیارت آمده تا تدارکات ویژه‌ای را برای زائران عتبات ببینند. آمار زائران از مرز یک میلیون گذشت و به گفته سعید اوحدی رئیس سازمان حج وزیارت پیش‌بینی می‌شود امسال به دو میلیون نفر نیز برسد.
    مریم جهان پناه در روزنامه ایران نوشت: امسال کمیته‌های ویژه‌ای برای برگزاری مراسم اربعین تشکیل شده است که درباره نحوه فعالیت آنها با رئیس سازمان حج و زیارت به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

    با توجه به اینکه به ماه محرم و آغاز مراسم اربعین نزدیک می شویم در خصوص اربعین امسال چه کردید؟
    از سال گذشته ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور و با مسئولیت وزیر کشور تشکیل و جلسات متعددی برگزار شد.
    امسال هم جلسات ستاد به صورت منظم تشکیل شد، ۱۲ کمیته در این ستاد فعالیت دارند که مأموریت‌ها در کمیته‌ها جمع‌بندی و مسئولیت کمیته اعزام برعهده حج و زیارت گذاشته شده است، مسئولیت فرهنگی هم بر عهده بعثه گذاشته شد. کمیته اسکان سال گذشته برعهده حج و زیارت بود که امسال اسکان، پذیرایی و پشتیبانی و استقرار موکب‌ها برعهده ستاد بازسازی عتبات است. حج و زیارت نیز براساس مسئولیت خود یک آسیب‌شناسی فرآیند اعزام زائرین درباره اربعین انجام داده است. سامانه ملی سماح برنامه جامعی بود که تدوین شد.
    سعی کردیم در این برنامه ثبت‌نام به صورت اینترنتی انجام شود و زائرین مرز خود را انتخاب کنند، همچنین زمان خروج و بازگشت خود را تعیین کنند.
    سال گذشته دچار مشکلاتی در مرزها شدیم که یکی از آن ها مراجعه زائرین خارج از ظرفیت به مرزها بوده، امسال در سامانه برنامه‌ریزی کردیم که این سامانه به صورت هوشمند عمل کند که اگر ظرفیت مرزی پر باشد سامانه هوشمند تاریخ دیگری را مشخص کند.
    یعنی امسال شاهد ازدحام جمعیت در مرز نخواهیم بود؟
    امیدواریم با همکاری مردم شاهد مشکلات این‌چنینی نباشیم. یکی دیگر از مشکلات ما سال گذشته تأمین ارز برای ویزا بود. امسال با هماهنگی بانک مرکزی، برای سه بانک ملی ، ملت و سپه درگاه پرداخت اینترنتی در نظر گرفتیم که پرداخت‌ها به صورت ریالی انجام می‌شود.
    درخصوص هزینه‌های عتبات هزینه صدور ویزا برعهده عراق است که ۴۰ دلار است. هزینه‌ای بابت بیمه و کارهای اداری صدور ویزا باید پرداخت شود از سوی زائر البته امسال هزینه بیمه الزامی است. چیزی به نام افزایش هزینه‌های عتبات غیر از هزینه بیمه اضافه نکردیم.
    ارزیابی تان از تعداد متقاضیان امسال چیست؟
    سال گذشته یک میلیون و۵۰۰ هزار نفر اعزام شدند که امسال به ۲ میلیون نفر می‌رسد که آمادگی‌های لازم فراهم است.
    اعزام‌های اربعین از اول صفر شروع می‌شود و سامانه تا ۱۵ صفر باز است ،براساس هماهنگی‌هایی که با سفارت عراق صورت گرفته از اول مهر تهران ، مشهد ، کرمانشاه و اهواز ویزا صادر می‌کند. امیدواریم از نیمه مهر نیز شاهد فعالیت ۱۲ دفتر کنسولگری در شهرهای پرجمعیت باشیم.
    برگشت چطور؟
    توصیه می‌کنیم زائران برای برگشت عجله نکنند چون امکان دارد حمل و نقل عراق با مشکل روبه‌رو شود. چون تا پایان صفر ویزا اعتبار دارد، پس عجله نکنند.
    از نظر بهداشت چطور، ما هر ساله شاهد مشکلات بهداشتی بودیم.
    سال گذشته استقرار درمانگاه با امکانات در مسیر راهپیمایی وجود داشت. شهرداری کربلا و نجف درباره بهداشت محیط نیز اقدام‌های مؤثری داشتند که امیدواریم امسال شرایط بهتر از سال گذشته انجام شود.
    سال گذشته شماری بدون ویزا وارد عراق شدند، امسال با توجه به توصیه‌های سازمان حج امکان خروج زائران بدون ویزا وجود دارد؟
    سال گذشته به دلیل ازدحام که در یکی از مرزها صورت گرفت شماری بدون ویزا وارد شدند که برخلاف تفاهم با عراق بود که امیدواریم امسال این اتفاق نیفتد.
    با توجه به ازدحام جمعیت در مرزها، تعداد مرزها افزایش یافته است؟
    در حال حاضر سه مرز مهران، چزابه و شلمچه است تا به امروز چیزی به صورت کتبی درخصوص افزایش تعداد مرزها اعلام نشده است. امسال ۵ موکب به نام موکب شهدای منا در نظر گرفتیم.
    زیرساخت‌ها فراهم است؟
    مسئولیت زیرساخت‌ها برعهده سازمان راهداری و معاونت عمرانی وزارت کشور است که کار بزرگی امسال انجام دادند. پایانه شلمچه امسال به بهر‌ه‌برداری می‌رسد.
    با گذشت یک سال از فاجعه تلخ منا تاکنون چه اقدام‌های مؤثری انجام دادید و چه برنامه‌هایی را در دست انجام دارید؟
    در راستای بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فاجعه منا نباید فراموش شود ستاد بزرگداشت فاجعه منا ۳۰ خردادماه با محوریت بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور نمایندگان ۱۴ دستگاه اجرایی و مسئول کشور تشکیل شد که ۷ کمیته در این ستاد پیش‌بینی شد.
    دراین ستاد ۵ کمیته اجرایی و محتوایی داشتیم مانند تبلیغات، اطلاع رسانی، محتوا، مراسم و کمیته مردم نهاد که علاوه براینها دو کمیته با رویکرد بین‌المللی مصوب شد.
    به هر حال با تشکیل این کمیته‌ها نگاه ما بر این بود که در نخستین سالگرد بتوانیم پیام فاجعه منا را که ناشی از بی‌لیاقتی عربستان بود به اسلام و دنیا برسانیم.
    مبنای رویکرد این ستاد توصیه ماندگار رهبر معظم انقلاب بود که سال قبل فرموده بودند که فاجعه منا نباید به فراموشی سپرده شود. از این رو برنامه‌های متفاوت و متعددی تبیین شد مانند سرود منا یا بخشی از موزه شهدای بنیاد شهید که به آثار شهدای فاجعه منا و مکه تخصیص یافت.
    دیدار خانواده شهدای فاجعه با رهبر معظم انقلاب هم به عنوان یک خواسته مشترک انجام شد.
    چه تعداد خانواده با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند؟
    بیش از دو هزار نفر از اعضای خانواده‌های شهدای منا با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.در این دیدار، رهبر معظم انقلاب در بیانات خود نسبت به بزرگداشت و جایگاه خانواده شهدا تأکید و سه مطالبه مهم را مطرح فرمودند؛ یک مطالبه از داخل کشور بود وآن اینکه پیگیری حقوقی فاجعه منا و رسیدگی به خانواده شهدا باید به شکل کامل انجام شود. ایشان اشاره کردند که پیگیری حقوقی کار بسیار سنگینی است و کار یک دستگاه نیست و همه دستگاهها باید کمک کنند.
    مطالبه دیگر ایشان از دنیای اسلام بود که بعد از گذشت یک سال و به دلیل پول‌های حرامی که دولت سعودی‌ها هزینه می‌کنند، متأسفانه قفل سنگینی به دهان کشورها زده شده است از این رو تأکید کردند که باید روشنگری‌های سیاسی، فرهنگی و دینی در این حوزه به صورت جدی پیگیری شود و مطالبه سوم ایشان از سازمان‌های حقوق‌بشر و مردم نهاد بود که چگونه برای یک حادثه کوچک در دنیا این سازمان‌ها واکنش نشان داده و همه به راه می‌افتند ولی ۷ هزار نفر در بزرگ‌ترین فریضه دینی مظلومانه به شهادت می‌رسند و هزاران نفر مجروح می‌شوند اما هیچ خبری از سازمان حقوق‌بشری نیست و کشورهای اسلامی که ۳۷ کشور بودند نیز واکنشی جدی نشان ندادند.
    فکر می‌کنید چرا تاکنون کشورهای اسلامی حتی با گذشت یک سال از فاجعه واکنش نشان ندادند؟
    عربستان با پول‌های حرام متأسفانه خیلی از مجامع بین‌المللی را مجبور به سکوت کرده است. به طور مثال در جنگ یمن که بیش از ۶ هزار کودک به شهادت رسیده بیانیه‌ای در سازمان ملل تهیه شد که قرار بود به تصویب برسد و براساس آن دولت عربستان در فهرست سیاه قرار گیرد ولی به یکباره دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که به دلایل مختلف این بیانیه صادرنخواهد شد.
    وقتی سازمان ملل که باید از حقوق کشورهای دنیا حمایت کند این قدر با صراحت اعلام می‌کند که به دلیل کمک‌های عربستان نمی‌توان بیانیه صادر کرد پس چه انتظاری می‌توان داشت کشورهایی که در فقر هستند به دلیل ترس از لابی‌های دولت عربستان خود را درگیر کنند.
    به قول رهبر معظم انقلاب تنها صدای رسایی که در عربستان بلند شد صدای جمهوری اسلامی ایران بود. از طرفی دو عامل اساسی باعث شد که شهدا را تحویل بگیریم که اگر این دو عامل نبود ما حتی نمی‌توانستیم یک پیکر از آنها تحویل بگیریم؛یکی پیام رهبر معظم انقلاب در نوشهر در ۸ مهرماه که همزمان با آن نخستین جلسه رسمی هیات ایرانی با طرف سعودی داشتیم و شاهد یک تحول جدی در عربستان بودیم و باعث شد رفتار سعودی‌ها تغییر کند. عامل دوم هم ایثار و گذشتی بود که همکاران ما و بعثه در لبیک به پیام رهبر معظم انقلاب داشتند.این دو عامل باعث شد که ما به عنوان تنها کشور درباره پیکر شهدای کشورمان تعیین تکلیف کنیم اما پیگیری حقوقی با مسئولیت وزارت خارجه در حال انجام است.جلسات متعددی تا به امروز تشکیل شده است، در این جلسات نگاه هم این بود که وزارت خارجه از همه ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی استفاده کند.
    یک سال از این فاجعه گذشته، فکر می‌کنید با توجه به کارشکنی‌هایی که همچنان دولت عربستان انجام می‌دهد بتوانیم به هدف خود که احقاق حقوق زائران است، برسیم؟
    آنچه واقعیت است بالاخره یکی دو عامل باعث کندی پیشرفت شد؛ یکی قطع رابطه با عربستان بود که امکان طرح شکایت از دادگاه عربستان تقریباً از وزارت خارجه گرفته شده است که باید این طرح شکایت ازطریق سفارت ما صورت می‌گرفت. از طرفی در فضای بین‌المللی به دلیل اینکه سعودی ها در عمده کنوانسیون ها ی قضایی
    بین المللی عضو نیستند کار را مقداری مشکل کرده است، ولی این به معنای این نیست که پیگیری‌ها متوقف شود. باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد حتی اگر زمان هم ببرد هر روزنه‌ای که در داخل و خارج کشوراحساس شود باید به سمت آن رفت تا شاید بابی شود برای پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا.
    با این همه تلاش‌ها از سوی کشور ما، تاکنون حرکتی از سوی کشورها دیده نشده است؟
    طی روزهای گذشته شاهد یک سری فعالیت‌ها و حرکت‌هایی در برخی کشورها بودیم که در این فاجعه شهید دادند مانند پاکستان. حتی سمیناری در گروزنی چچن تشکیل شد که از سوی علمای اهل سنت نسبت به رفتار عربستان اعتراض شد، از طرفی دو پیشنهادی که رهبر معظم انقلاب دادند که می‌تواند برای رسیدن به نتیجه و آینده حج مفید باشد، یکی این بود که همچنان تأکید کنیم برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و اینکه چرا عربستان واهمه دارد از تشکیل این کمیته. به هر حال سعودی‌ها می‌دانند و نگران هستند که اگر این کمیته تشکیل شود آن‌هم با حضور نمایندگان کشورهایی که شهید دادند درباره بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی عربستان افشاگری خواهدشد.پیشنهاد دوم ایشان به دنیای اسلام بود که برای برگزاری حج چاره‌اندیشی شودو باید کشورهای اسلامی طرحی را تدوین کنند تا با مشارکت‌های کشورهای اسلامی در زمینه برگزاری حج راهکار جامعی تهیه شود.
    خب ما اگر به آمارهای دو دهه گذشته نگاه کنیم می‌بینیم همه ساله شاهد اتفاقات تلخ در موسم حج بودیم که بیانگر بی‌لیاقتی عربستان در اداره حج است. رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند حاکمیت مکه و مدینه برعهده عربستان نیست بلکه حاکمیت مکه و مدینه برعهده همه مسلمانان است، قطعاً باید مجامع فرهنگی و علما بر این تأکیدات رهبری کار کنند تا شاهد برگزاری حج ابراهیمی باشیم.
    چندی پیش خبری در برخی سایت‌ها منتشر شد مبنی براینکه قرار است اداره حج به اسرائیل واگذار شود، ماجرا چه بود؟
    موضوع اداره حج نبود. عربستان بعد از فاجعه منا برای اینکه بی‌لیاقتی خود را توجیه کند و بگوید که امسال تمهیداتی برای حج اندیشیده از دستبندهای الکترونیک استفاده کرد. البته استفاده‌های دیگری از این سیستم‌های الکترونیکی می‌توان کرد که رسانه‌ها اعلام کردند شرکتی عهده‌دار این موضوع شده است که سهامدار این شرکت‌ اسرائیل است.البته من صحت و سقم این موضوع را نمی‌دانم و باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.
    در حال حاضر چند نفر در نوبت حج هستند؟
    تا به امروز از کل ثبت‌نام سال ۸۶و قبل از آن، یک میلیون و۵۰۰ هزار نفر برای حج ودیعه‌گذاری کردند که همه ساله براساس سهمیه‌ ۶۴ هزار نفر اعزام می‌شدند ولی به دلیل شرایطی که بوجود آمد امسال نفرتی در بین افرادی که تمایل به سفر حج داشتند ایجاد شد که براساس نظرسنجی که انجام شد ۹۰ درصد مردم قبل از بیانات رهبری اعلام کردند که حاضر نیستند در حج امسال حاضر شوند.
    فکر می‌کنید ۹۰ درصدی که اعلام آمادگی نکردند به دلیل انزجار بوده یا ترس و واهمه‌ای که از امنیت زائران داشتند؟
    این نظر سنجی از سوی رسانه‌ها انجام شده و طبیعی است که این انزجار وجود داشته باشد، ما در دو فراخوان هم که دادیم جمعاً ۱۷ هزار نفر ثبت‌نام کردند.
    تازه آن زمان قطع رابطه سیاسی اتفاق نیفتاده بود ولی بعد از قطع رابطه سیاسی با عربستان ۱۱هزار نفر انصراف دادند و این نشان دهنده همین انزجار است.
    با توجه به اینکه حج امسال برگزار نشد به این تعداد امتیازاتی تعلق می‌گیرد؟
    بر اساس تفاهمنامه‌ای که با بانک ملی و ملت منعقد شده مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به زائران ودیعه گذار عمره تسهیلات داده می‌شود که بتوانند به عتبات عالیات سفر کنند. جلسات متعددی با بانک ملی و ملت داشتیم و تفاهمنامه‌ای میان سازمان حج و بانک ملت به امضا رسید که بر اساس آن شرایط ارائه تسهیلات به زائرانی که دارای فیش ودیعه‌گذاری عمره هستند اعلام می‌شود.بازپرداخت وام یک سال ونیم است و ضامن نمی‌خواهد و با حداقل شرایط اداری وام پرداخت شده است.
    تعداد پشت نوبتی عمره‌ چقدر است؟

    ۶ میلیون نفر ثبت‌نام عمره گزار داریم.

    وضعیت کربلا در سال ۹۵/کربلا میزبان ۲ میلیون عزادار ایرانی می شود

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب خلبانی زبان اصلی