عمر آنقدر کوتاه است که نمی‌ارزد آدم حقیر و کوچک بماند.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بارداری و زایمان » همه چیز درمود یائسگی زنان

    همه چیز درمود یائسگی زنان

    همه چیز در مورد یائسگی در بانوان

    دانستنی ها درمورد یائسگی ، توصیه هایی برای خانم های یائسه ، یائسگی و سرطان سینه ، یائسگی پیش از موعد ، گرگرفتگی شبانه …

    یائسگی

    توصیه هایی برای خانم های یائسه

    در دوران یائسگی اوضاع جسمی خانم ها نسبت به قبل بسیار تغییر کرده است برای پیشگیری از عوارض آن چه کارهایی لازم است انجام دهیم؟

    یک متخصص جراحی و لاپاروسکوپی یکی از زمان‌های حیاتی در کنترل وزن و نیز رژیم غذایی خانم‌ها را زمان یائسگی دانست و گفت: مواد غذایی زیادی وجود دارند که غنی از استروژن گیاهی هستند و این ترکیبات را می‌توان بهترین و سالم‌ترین جایگزین برای افت سطح استروژن بدن در زمان یائسگی دانست.

    یائسگی بخشی از زندگی طبیعی تمام خانم‌ها است که به معنای واقعی قابل پیشگیری نیست.

    وی با بیان اینکه در حقیقت کاهش سطح استروژن در بدن اولین علامت یائسگی است، افزود: این کاهش به طور طبیعی از سن ۵۰ سالگی به بعد اتفاق می‌افتد، اما در برخی افراد می‌تواند از ۳۵ سالگی و در برخی دیگر خیلی دیرتر شروع شود.

    مواد غذایی زیادی وجود دارند که غنی از فیتواستروژن، یعنی همان استروژن گیاهی هستند. این ترکیبات را می‌توان بهترین و سالم‌ترین جایگزین برای افت سطح استروژن بدن دانست.

    سویا، ارزن، جو، دانه کتان، عدس، لوبیا قرمز، لوبیا، چاودار، شبدر، رازیانه و نخود از غنی‌ترین منابع غذایی فیتواستروژن‌ها هستند. از دیگر مواد غذایی حاوی فیتواستروژن‌ها می‌توان به سیب‌ها، برنج قهوه‌ای، کرفس، چغندر، هویج، گل کلم، کلم بروکلی، قارچ و تمام لوبیاها و حبوبات اشاره کرد.

    این متخصص جراحی و لاپاروسکوپی با اشاره به اینکه با شروع یائسگی استخوان‌ها نیز سریعا مورد آسیب قرار می‌گیرند، گفت:

    همیشه و همه جا گفته‌ایم رژیم غذایی غنی از کلسیم به همراه ویتامین D و ورزش مکرر بهترین دوست سلامتی استخوان‌هاست، اما بد نیست بدانید اهمیت این دوستی در سنین یائسگی است که خود را نشان می‌دهد و ما تنها تا سن ۳۵ سالگی فرصت داریم که ذخایر استخوانی خود را تامین کنیم و در حقیقت استخوان‌هایمان را بسازیم. لبنیات کم‌چرب، ماهی ساردین، آب میوه‌های غنی شده و مغزها بهترین انتخاب‌ها برای تامین کلسیم خواهند بود.

    مطالعات بسیاری نشان داده که افزایش کلسترول بد در ارتباط مستقیم با کاهش سطح استروژن قرار دارد و این کاهش استروژن، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. پس به این دلیل و به صدها دلیل دیگر مصرف چربی‌های اشباع در رژیم غذایی باید کاهش یابد و همواره سعی در پیشگیری از چاقی و اضافه وزن شود. همچنین بد نیست بدانید شیوع ابتلا به یائسگی‌های زودهنگام و در سنین پایین‌تر در بین خانم‌های چاق بیش از خانم‌های دارای وزن طبیعی خواهد بود.

    وی با بیان اینکه حبوبات، مغزها و دانه‌ها مانند بادام، تخم آفتابگردان و تخم کدو حاوی ویتامین E، زینک و کلسیم‌ هستند، خاطرنشان کرد: این ریزمغذی‌ها و همچنین روغن موجود در دانه‌ها و مغزها علاوه بر پیشگیری از خشکی پوست به تنظیم تعادل هورمونی در بدن نیز کمک می‌کنند.

    ——

    خانم های یائسه بدانند !!

    وقتی وارد دوران یائسگی می شوید بهتر است در برنامه غذایی تان تغییراتی وارد کنید تا از آسیب های این دوران در امان بمانید و مشکلی در این زمینه برایتان به وجود نیاید این دوران می تواند زمینه ساز ابتلای شما به انواع سرطان هاو بیماری های مختلف باشد ..

    در پیش گرفتن شیوه زندگی سالم مانند خوردن غذاهای خاص و اجتناب از برخی دیگر، ممکن است به کاهش علائم شایع یائسگی از جمله گر گرفتگی کمک کند.

    به نقل از everydayhealth، دانستن این که کدام غذاها به این فرایند کمک می‌کند، در زنان یائسه از اهمیت زیادی برخوردار است.

    برخی انتخاب‌های غذایی گرگرفتگی در دوران یائسگی را افزایش یا کاهش می‌دهد. خوردن سبزیجات با رنگ سبز تیره مانند برگ چغندر برای رفع این علامت مفید است در حالی که غذاهای گرم و تند باعث افزایش گر گرفتگی می‌شود.

    علاوه بر این زغال اخته، ترکیبات خاصی برای جلوگیری از پیوستن باکتری‌ها به دیواره مثانه دارد و از عفونت ادراری پیشگیری می‌کند. عفونت‌های دستگاه ادراری در برخی از زنان یائسه به دلیل تغییرات هورمون شایع رخ می‌دهد.

    یک سیب متوسط خام بیش از ۴ گرم فیبر دارد و منبع بسیار خوب پتاسیم نیز محسوب می‌شود. مصرف سیب التهاب را در سراسر بدن کاهش می‌دهد و می‌تواند به کاهش‌تری گلیسیرید و ترویج سلامت قلب و عروق در زنان یائسه کمک کند.

    یک رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ برای برای دو تا سه وعده در هفته از خشکی چشم در دوران یائسگی پیشگیری می‌کند.

    نوشیدن الکل گرگرفتگی را در دوران یائسگی چند برابر می‌کند. همچنین مصرف الکل می‌تواند منجر به افزایش سطح استروژن شود، بر قند خون تأثیر منفی گذاشته و وزن را بالا ببرد. حذف کامل الکل در زنان یائسه یک امر اجتناب ناپذیر است.

    چای، قهوه و کافئین موجود در نوشیدنی‌ها به دلیل تشدید گرگرفتگی باید کم مصرف شوند.

    استعمال دخانیات علایم یائسگی را تشدید می‌کند. پس در این دوران نباید سیگار کشید.

    —–

    خطر سرطان سینه با وجود اضافه وزن

    زنان چاقی که یائسه می شوند مراقب باشند چون خطر سرطان سینه آنان را تهدید می کند!

    یک مطالعه بر روی ۶۷ هزار زن نشان می‌دهد کسانی که چاق هستند، پس از یائسگی شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه دارند.

    خطر ابتلا به سرطان پستان در میان زنان چاق در این مطالعه ۵۸ درصد بیشتر از زنان با وزن طبیعی بود.

    محققان می گویند چاقی یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان سینه است و زنان با شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۵ باید برای داشتن یک وزن سالم قبل از یائسگی تلاش کنند.

    به گفته محققان افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه احتمالاً به علت افزایش سطح استروژن است.

    آن‌ها همچنین می گویند شاید نتوانیم ژن‌ها و سابقه خانوادگی را برای جلوگیری از بروز این بیماری دستکاری کنیم اما می‌توانیم برای داشتن یک وزن ایده آل عادات زندگی خود را تغییر دهیم.

    سلامانه

    ——-

    یائسگی پیش از موعد با این موارد

    آیا می دانستید عطر و ادکلن و صابون های معطری که استفاده می کنید می تواند باعث بروز یائسگی زودهنگام در شما شود!
    چند نفر از شما باقیمانده غذای ‌ شب را در ظروف پلاستیکی داخل ماکروویو گرم می‌کنید؟ یا چند نفرتان می‌دانید که عطر، صابون و شمع‌های محبوبتان ترکیب شیمیایی آسیب رسانی به نام فتالات دارد.به گفته محققان دانشگاه واشینگتن سنت لوئیس در ایالت میسوری آمریکا، بیشتر ترکیبات شیمیایی که در زندگی روزمره با آن سر و کار داریم باعث بروز یائسگی زودهنگام می‌شوند و این یعنی‌ چند سال زودتر باید با مشکلات جسمی و روحی ناشی از یائسگی مواجه شویم. به عقیده متخصصان، این ترکیبات شیمیایی سن یائسگی را تا ۴ سال جلو می‌اندازند.

    عطرها

    فتالات‌‌ در عطرها و ادکلن‌های محبوبمان هم وجود دارد. به‌عقیده محققان انستیتو ملی سلامت فرانسه، فتالات، ترکیبی شیمیایی است که در ساخت صدها محصول مختلف به کار می‌رود و معمولا برای نرمی پلاستیک‌ها از آن استفاده می‌شود. همچنین فتالات‌‌ در افزایش ماندگاری رایحه عطرها و ادکلن‌ها کاربرد دارد. به‌عقیده محققان زنان و زایمان مدرسه پزشکی دانشگاه واشنگتن سنت لوئیس، قرار گرفتن زیاد در معرض برخی ترکیبات شیمیایی بویژه فتالات‌ باعث افزایش احتمال بروز یائسگی زودهنگام می‌شود. متخصصان به مردم توصیه می‌کنند از محصولات آرایشی ـ بهداشتی ارگانیک استفاده و در انتخاب عطر و ادکلن دقت کرده‌ از محصولات بدون فتالات استفاده کنند.

    دئودورانت‌ها و شمع های معطر

    روشن‌کردن شمع مورد علاقه خیلی‌هاست. بجز شمع‌های بدون سرب و فتالات، روشن‌کردن سایر شمع‌ها ما را در معرض ترکیبات شیمیایی و یائسگی زودهنگام قرار می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده در National Resources Defense Council نشان می‌دهد، حتی دئودورانت‌ها (خوشبوکننده‌ها) و شمع‌های وانیلی که روی آنها غیرمعطر یا طبیعی نوشته شده‌ هم حاوی فتالات هستند. برای مقابله با این مشکل و کاهش تماس با این ترکیب شیمیایی خطرناک بهتر است از شمع‌های موم سویا یا شمع‌های تهیه شده از عصاره‌های روغنی و گیاهی که فتیله بدون سرب دارند، استفاده کنید.

    مواد غذایی بسته‌بندی در پلاستیک

    احتمالا درباره ارتباط امواج ماکروویو و خطر ابتلا به سرطان شنیده‌اید. اگر عادت دارید غذاهایتان را داخل ظروف پلاستیکی در ماکروویو گرم کنید، بهتر است به یائسگی زودهنگام هم فکر کنید. فتالات برای نرم شدن و انعطاف‌پذیری ظروف پلاستیکی به‌کار رفته است. در واقع این ترکیب شیمیایی در نایلون، کیسه‌ها، بطری‌ها، بسته‌بندی‌های پلاستیکی مواد غذایی و خلاصه هر چیزی که از پلاستیک ساخته می‌شود وجود دارد. مشکل اینجاست که مواد افزودنی موجود در پلاستیک‌ها به مواد غذایی داخل آنها نفوذ می‌کند و زمانی که گرما به این ظروف پلاستیکی تحمیل می‌شود روند آزادسازی ترکیبات شیمیایی هم با سرعت بیشتری انجام می‌شود. متخصصان انستیتوی Green Science Policy دانشگاه برکلی آمریکا توصیه می‌کنند برای گرم کردن مواد غذایی در داخل ماکروویو حتما از ظروف پیرکس یا سرامیکی استفاده و به طور کلی از نگهداری مایعات و مواد غذایی در ظروف پلاستیکی خودداری شود.

    محصولات آرایشی ـ بهداشتی

    یکی از منابع اصلی سرشار از فتالات‌ محصولات آرایشی ـ بهداشتی مثل انواع صابون‌ها، شامپوها و کرم‌ها هستند.‌‌کافی است نیم نگاهی به برچسب و بسته‌بندی پلاستیکی نرم این محصولات بیندازید. محصولات آرایشی ـ بهداشتی که با رایحه‌های صنعتی و مصنوعی ساخته شده‌اند، منبعی برای فتالات هستند که معمولا در ترکیبات به کار رفته آنها قید نمی‌شود. برای این‌که کمتر در معرض این ترکیبات شیمیایی باشید ‌از محصولات بدون عطر، طبیعی، ارگانیک استفاده کنید.

    میوه و سبزیجات غیرارگانیک

    سیب‌های قرمزی که در بازار میوه و تره بار برق می‌زنند و تازه و سالم به نظر می‌رسند، هر مشتری‌ای را تشویق به خرید می‌کند، اما بدون شک در محل کشت این سیب‌ها ردپایی از آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی‌ می‌توان پیدا کرد. اگر چه در بازار میوه و تره‌بار ایران تعداد میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک بسیار محدود است و قیمت آنها گران، اما موقع خرید این میوه‌ها و سبزیجات باید دقت بیشتری داشته باشید و محصولاتی را بخرید که میزان آلودگی باقیمانده روی آنها کمتر باشد. در صورت دسترسی، از میوه و سبزیجات ارگانیک استفاده کنید.

    گوشت قرمز و محصولات لبنی

    ترکیبات PCB نه تنها در ماهی‌ها بلکه در محصولات غذایی دیگری مثل محصولات لبنی و گوشت‌های قرمز هم وجود دارد. بهترین راه ‌ جلوگیری از جذب سموم PCB انتخاب و خرید محصولات لبنی و گوشت‌های طبیعی و ارگانیک است، چراکه استفاده از هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها باعث آلوده‌شدن گوشت‌ها می‌شود. بهتر است تا حد امکان از مصرف زیاد گوشت و محصولات لبنی بپرهیزید و پروتئین و کلسیم را با مصرف محصولات غذایی گیاهی تامین کنید.

    ترکیبات شیمیایی منابع مختلف

    نتایج پژوهشی که در PLOS ONE به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد زن‌های آمریکایی که به واسطه تجمع ترکیبات شیمیایی در بدنشان به یائسگی زودهنگام مبتلا شده‌اند در معرض یک منبع واحد و آلوده به سموم نبوده‌اند، بلکه از هر منبع میزان کمی دریافت کرده‌اند. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد، زنانی که بیشتر در معرض ترکیبات شیمیایی منابع مختل‌کننده غدد آندورسین قرار می‌گیرند، ۲ تا ۴ سال زودتر دچار یائسگی می‌شوند. به گفته دکتر کوپر، استاد دانشگاه واشینگتن، یک محصول یا ماده غذایی به تنهایی باعث آلوده‌شدن به ترکیبات شیمیایی نمی‌شود و تاثیری در جلو انداختن سن یائسگی ندارد، اما قرار گرفتن روزانه در معرض محصولاتی که حاوی حتی میزان اندکی‌سموم PCB، فتالات‌، سموم و آفت‌کش‌ها هستند در طولانی‌مدت باعث تجمع این ترکیبات شیمیایی در بدن زنان می‌شود و زمان شروع یائسگی را پیش می‌اندازد.
    جام جم آنلاین

    ——-

    بهبود علائم یائسگی با لاغر شدن

    اینچنین دیده می شود که گرگرفتگی و تعریق شبانه بعلت  فعل و انفعالات بغرنجی هستند که در آنها قسمت هیپوتالاموسی تنظیم کننده حرارت بدن، گیرنده ها و مواد شیمیای مغز، عروق خونی بدن و غدد تعریق دخیل می باشند. اگرچه مطالعات پیشین نشان داده اند که وزن بالا و افزایش وزن با گرگرفتگی و تعریق شبانه ناشی از یائسگی در ارتباطند ولیکن مطالعه حاضر جزء اولین مطالعات بررسی کننده تاثیر تغییرات رژیمی بر علائم یاسگی از جمله تعریق شبانه و گرگرفتگی به شمار می رود. در واقع کاهش وزنی که در ارتباط با رژیم کم چرب و غنی از میوه ها و سبزیجات صورت گیرد در کاهش یا رفع گرگرفتگی ها و تعریق های شبانه مرتبط با یائسگی کمک کننده است.
    مطالعه حاضر که به تازگی در مجله Menopause به چاپ رسیده است ۱۷۴۷۳ زن را تحت بررسی قرار داد.
    نتایج حاکی از آنند که زنان تحت رژیم کم چرب و غنی از غلات کامل، میوه ها و سبزیجات که علائم یائسگی داشتند و در عین حال تحت هورمون درمانی نبودند و وزن کم کردند (بیش از ۱۰ پوند یا بیش از ۱۰% از وزن اولیه) نسبت به گروه کنترل که وزن خود را حفظ کرده بودند، به کاهش یا رفع گرگرفتگی و تعریق های شبانه بعد از ۱ سال رسیدند.
    کاهش وزن به ویژه کاهش توده چربی (و نه کاهش توده ماهیچه ای) در سبک کردن گرگرفتگی و تعریق شبانه مفید است. همچنین اثر مفید رژیم غذایی سالم به تنهایی (صرف نظر از تغییرات وزن) در اصلاح علائم یائسگی کمک کننده خواهد بود.
    در حقیقت چربی بالای بدن منجر به ایجاد عایقی می شود که مانع از دست دهی گرما می شود بنابراین گرگرفتگی و تعریق شبانه راهی به منظور پراکندگی گرما می شوند.
    نکته عملی: نظر به اینکه در بیشتر زنان تمایل به افزایش وزن متعاقب با سن وجود دارد لذا کاهش وزن یا پیشگیری از افزودن وزن به عنوان یک استراتژی ماندگار در جهت رفع گرگرفتگی و تعریق شبانه مرتبط با یائسگی پیشنهاد می شود. همچنین تاکید می شود که مطالعات بیشتری برای فهم بهتر ارتباط بین رژیم غذایی، وزن و علائم یائسگی مورد نیاز است.

    منبع -yourdoctor

    ——–

    کنار آمدن با عارضه گرگرفتگی شبانه

    استفاده از ویتامین E ،استفاده از پروژسترون طبیعی، مصرف سویا، نرمش روزانه ،حذف محرک های غذایی و..بسیاری موارد دیگر می توانید از این عارضه پیشگیری کنید.

    شب‌ها با حالت برافروخته‌ای از خواب می‌پرد و احساس می‌کند بدنش از داخل در حال گر گرفتن است. می‌سوزد و هیچ چیزی این گرما را کم نمی‌کند. این شرح حال را شاید بارها شنیده باشید و تقریبا به شکایت معمول برخی زنان تبدیل شده است.

    گرگرفتگی از معمول‌ترین علامت‌های شایع یائسگی در زنان به شمار می‌رود. آمارها حکایت از آن دارد که تقریبا دو سوم زنان آمریکایی در دوران یائسگی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. البته در عده‌ای این حالت از چند سال پیش از شروع یائسگی آغاز می‌شود و تا بعد از آن نیز ادامه می‌یابد.

    در واقع، گرگرفتگی به نوعی احساس افزایش ناگهانی حرارت بدن و گاه سرخ شدن و قرمزی صورت و تعریق اطلاق می‌شود. علت اصلی گرگرفتگی‌ها دقیقا مشخص نیست ولی متخصصان بر این باورند که بروز چنین حالتی می‌تواند با تغییرات ایجاد شده در گردش خون ایجاد شود. گرگرفتگی معمولا زمانی رخ می‌دهد که عروق خونی موجود در سطح پوست برای خنک شدن متسع می‌شوند.

    در چنین وضعیتی، بدن برای پایین آوردن دما، عرق می‌کند. برخی زنان نیز دچار ضربان قلب بالا یا لرز می‌شوند. گرگرفتگی همراه با تعریق غالبا شب‌ها به سراغ خانم‌ها می‌آید که به تعریق‌های شبانه شهره است و خوابیدن را برای آنها دشوار می‌کند و عمده شکایت‌ها را به دنبال دارد. از دیگر مشخصه‌های گرگرفتگی در دوران یائسگی، سرخ شدن صورت و ناحیه گردن است.

    معمولا مدت زمانی که خانم‌ها دچار گرگرفتگی می‌شوند در افراد مختلف متفاوت است به‌طوری که در برخی تنها مدت کوتاهی در طول دوران یائسگی ادامه می‌یابد و عده‌ای از خانم‌ها هم بقیه عمر را با این حالت سپری می‌کنند. اما شدت گرگرفتگی‌ها به مرور زمان کم می‌َشود.

    چگونه می‌توان از وقوع گرگرفتگی‌ها جلوگیری کرد؟

    گرگرفتگی تقریبا بخش جدایی‌ناپذیر دوران یائسگی به شمار می‌رود بنابراین کار خاصی برای جلوگیری از بروز آن نمی‌توان انجام داد. ولی متخصصان معتقدند که با رعایت برخی نکات می‌توان تا حدودی از شدت گرگرفتگی‌ها کاست. کم کردن میزان استرس، عدم مصرف کافئین، خودداری از مصرف الکل، اجتناب از مصرف غذاهای پرادویه و به طور کلی حذف ادویه از رژیم غذایی، قرار نگرفتن در معرض دمای بالای محیط و عدم استعمال دخانیات نکات ظریفی هستند که توجه به آنها می‌تواند برای خانم‌های یائسه اهمیت داشته باشد.

    از دیگر راهکارهای مفید می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

    خانم‌های یائسه باید تلاش کنند همواره بدن خود را خنک نگه دارند. این مساله به‌ویژه شب‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است به‌طوری که اتاق خواب باید خنک باشد و روزها نیز از وسایل خنک‌کننده برای خنک نگه داشتن محیط استفاده کنند. آنها بهتر است از لباس‌های نازک‌تر و از جنس الیاف طبیعی مانند نخ استفاده کنند.

    تنفس عمیق به کاهش گرگرفتگی کمک می‌کند. سعی کنید شش تا هشت بار در دقیقه به‌طور عمیق نفس بکشید و به نوعی تنفس شکمی را انجام دهید. این کار را صبح‌ها به مدت ۱۵ دقیقه و عصرها نیز ۱۵ دقیقه هنگام شروع گرگرفتگی انجام دهید.

    ورزش روزانه را فراموش نکنید. راه رفتن، دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری گزینه‌های مناسبی هستند که می‌تواند در کاهش شدت گرگرفتگی‌ها مفید باشد.

    دارو درمانی

    یکی از معمول‌ترین روش‌های درمانی برای گرگرفتگی‌های ناشی از یائسگی، استفاده از درمان‌های جایگزینی هورمونی است که غالبا به‌منظور کاهش شدت گرگرفتگی‌ها تجویز می‌شوند. این قبیل داروها در بسیاری از موارد مانع از بروز این حالات می‌شوند ولی تنها در کوتاه‌مدت و کمتر از پنج سال باید مورد استفاده قرار گیرند و بعد از قطع دارو ممکن است گرگرفتگی‌ها بار دیگر عود کنند بنابراین خانم‌های یائسه بهتر است مدام تحت نظر پزشک باشند. درمان‌های جایگزینی هورمونی علاوه‌بر این، دیگر علائم یائسگی را مانند خشکی ناحیه واژن و اختلالات خلق و خو را نیز بهبود می‌بخشند.

    معمولا استفاده کوتاه‌مدت از درمان‌های جایگزین هورمونی عوارض جانبی خطرناکی به دنبال دارند که از این میان می‌توان به ایجاد لخته‌های خونی و التهاب کیسه صفرا اشاره کرد. از این رو به خاطر داشته باشید که هرگز خودسرانه اقدام به مصرف این قبیل داروها نکرده و تحت نظر پزشک باشید.

    همچنین متخصصان تاکید می‌کنند که چنانچه این داروها با بدن شما سازگار نباشد، بهتر است از سایر روش‌های درمانی برای کاهش علائم استفاده کرد. برخی درمان‌های معمول که غالبا بدون تجویز پزشک نیز می‌توان از آنها به‌منظور کاهش علائم یائسگی استفاده کرد عبارتند از انواع ویتامین B، ویتامین E و ایبوپروفن. علاوه‌بر این، گروه‌های دیگر دارویی نیز باید حتما با نظر پزشک مصرف شوند.

    اختلالات خلق و خو ، خشکی ناحیه واژن ، سرخ شدن صورت و گردن ، علائم یائسگی ، کاهش گرگرفتگی ، گرگرفتگی شبانه ، وقوع گرگرفتگی‌

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • افست کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • جعبه هدیه کتاب
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • کتاب اورجینال