گنج هائی که در قلب هستند ، قابل سرقت نیستند.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار چهره ها » با آیت الله موسوی اردبیلی بیشتر آشنا شوید+ تصاویر

    با آیت الله موسوی اردبیلی بیشتر آشنا شوید+ تصاویر

    با آیت الله موسوی اردبیلی بیشتر آشنا شوید+ تصاویر

    در این گزارش آیت الله موسوی اردبیلی یکی از مراجع تقلید که لحظاتی قبل دار فانی را وداع گفت، بیشتر بشناسید.
    به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حضرت آيت الله العظمى‏ موسوى اردبيلى، سحرگاه سيزدهم رجب ۱۳۴۴ ه ق، مقارن با سالروز ميلاد اميرالمؤمنين‏ عليه السلام و برابر با ۸ بهمن ۱۳۰۴ ه ش در شهر اردبيل، در خانواده‏ اى روحانى و تهى‏ دست متولد شد.
     آيت الله العظمى‏ موسوى اردبيلى تحصيلات خود را در اوان كودكى و در سن شش سالگى با ورود به مكتب خانه آغاز كردند و قرآن كريم را فرا گرفته آنگاه كتاب هايى چون رساله عمليه، گلستان، تنبيه الغافلين، نصاب الصبيان، گلزار بهار، ابواب الجنان، مجالس المتقين، تاريخ معجم، درّه نادرى، تاريخ وصاف، حساب فارسى و برخى كتب ديگر را نزد معلمان خود آموخت.
    آیت‌الله موسوی اردبیلی که بود؟
    با آیت الله موسوی اردبیلی بیشتر آشنا شوید+ تصاویر
    در شرایط سخت، وی طلبگى را آغاز نمود و دروس جامع المقدمات، سيوطى، جامى، مطول، حاشيه ملاعبدالله، شمسيه، معالم و شرايع را به اتمام رساند.
    آيت الله العظمى‏ موسوى اردبيلى در رمضان‏ المبارك ۱۳۲۲ ه ش تصميم گرفتند به شهر مقدس قم مهاجرت نموده تحصيلات عاليه را در آن شهر مقدس ادامه دهند و در آخر همان ماه از اردبيل خارج و در نهم شوال وارد شهر مقدس قم شد.
    آیت‌الله موسوی اردبیلی که بود؟
    با آیت الله موسوی اردبیلی بیشتر آشنا شوید+ تصاویر
    مدت اقامت وی در شهر مقدس قم، سه سال و اندى به طول انجاميد که در اين مدت از محضر اساتيد بزرگوارى همچون آيت الله العظمى‏ سيد محمّد رضا گلپايگانى، آيت الله العظمى‏ حاج سيد احمد خونسارى، آيت الله حاج شيخ مرتضى حائرى و آيت ا… سلطانى، آيت ا… حاج ميرزا مهدى مازندرانى و آيت الله سيد محمد حسين طباطبائى‏  استفاده و كسب دانش نمود.
    آيت الله العظمى‏ موسوى اردبيلى به اتفاق سه نفر از فضلاى حوزه علميه قم تصميم گرفتند به نجف‏ اشرف مهاجرت نمايند. با انصراف دو نفر از همراهان، ايشان با نفر سوم يعنى مرحوم شيخ ابوالفضل حلالزاده اردبيلى در ۱۶ آبان ۱۳۲۴ ه ش برابر با اول ذى ‏الحجه ۱۳۶۴ ه ق، از قم حركت كرد.
    آیت‌الله موسوی اردبیلی که بود؟
    با آیت الله موسوی اردبیلی بیشتر آشنا شوید+ تصاویر
     آيت الله العظمى‏ موسوى اردبيلى در مدت اقامت در نجف اشرف، نزد مرحوم آيت الله العظمى‏ خوئى، مرحوم آيت الله العظمى‏ حكيم، مرحوم آيت الله العظمى‏ سيد عبدالهادى شيرازى، مرحوم آيت الله العظمى‏ ميلانى و مرحوم آيت الله العظمى‏ شيخ محمد كاظم شيرازى تحصيل نمود.
    مدت اقامت معظم‏ له در نجف اشرف هر چند نسبتا كوتاه بود و تنها قريب دو سال و اندى به طول انجاميد زیرا اوضاع نابسامان عراق و نگرانى ناشى از بيمارى پدر موجب گرديد معظم له، عليرغم ميل باطنى ناچار به ترك عراق و عزيمت به ايران شود. حضرت آيت ا… العظمى‏ موسوى اردبيلى پس از باگشت از عراق، در سال ۱۳۲۷ ه ش وارد قم شده در مدرسه فيضيه اقامت گزيد.
    پدر آیت الله العظمی موسوی اردبیلی مايل بود بقيه عمر خود را در نجف يا قم اقامت نمايد و چون رفتن به نجف با خانواده ممكن نبود، به اتفاق به قم رفته منزل كوچك و محقرى تهيه كرده و در آنجا مشغول تدريس و تحصيل شدند. ادامه اقامت در قم براى پدر معظم له به دليل شرائط سخت زندگى مقدور نشد؛ لذا به اردبيل بازگشته و در سال ۱۳۳۰ ه ش به رحمت خدا پيوست.
    از وظايف اصلى روحانيت، ترويج و تبليغ دين و احكام الهى در جهان است. عليرغم فشارها و تضييقاتى كه حكومت وقت براى روحانيون بخصوص روحانيانى كه دغدغه سياست نيز داشتند اعمال مى‏ كرد، معظم له پرداختن به امور تبليغى را از اشتغالات اساسى خويش به شمار مى‏ آوردند و از اين رو در ايام تعطيلى دروس حوزوى، ايشان جهت تبليغ به نقاط مختلف كشور سفر مى‏ كرد.
    آیت‌الله موسوی اردبیلی که بود؟
    با آیت الله موسوی اردبیلی بیشتر آشنا شوید+ تصاویر
    آيت ا… العظمى‏ موسوى اردبيلى در داستان كنگره جهانى پيمان صلح در زمان نخست ‏وزيرى مصدق  يكى از دست‏اندركاران و گردانندگان مبارزه طلاب بود، از جانب آيت ا… العظمى‏ بروجردى رحمه الله با ملك ‏اسماعيلى ديدار كرد زیرا مصدق براى بررسى و آرام كردن اوضاع، ملك‏ اسماعيلى را به عنوان نماينده خود خدمت آيت الله العظمى‏ بروجردى رحمه الله فرستاد. و آنگاه در صحن مطهر حضرت معصومه ‏عليهم السلام براى مردم سخنرانى كرده و پيام حضرت آيت ا… العظمى‏ بروجردى رحمه الله را به مردم ابلاغ نمود.
    آیت‌الله موسوی اردبیلی که بود؟
    با آیت الله موسوی اردبیلی بیشتر آشنا شوید+ تصاویر
    كثرت فعاليت هاى علمى، تبليغى، فرهنگى و سياسى باعث گرديد كه در ماه رمضان سال ۱۳۳۸ ه’ ش، ضعف و بيمارى بر ايشان غلبه يابد كه پس از مراجعات مكرر به پزشكان، تغير محل سكونت و كاستن از فشار كار به معظم له توصيه شد و در پى آن ناگزير در سال ۱۳۳۹ه’ ش به منظور گذراندن ايام تعطيلات تابستانى قم را به قصد اردبيل ترك کرد.
    گسترش فعاليت هاى سياسى معظم له در اردبيل، باعث شده بود كه كنترل و نظارت دستگاه هاى امنيتى رژيم بسيار شديد شود تا جايى كه بر اثر هجوم مكرر مأموران ساواك به منزل وی، هرگونه آسايش و امنيت حتّى در منزل نيز از معظم‏ له سلب شود. در نتيجه وی ناچار شد نظر مشورتى حضرت امام رحمه الله را در مورد مهاجرت از اردبيل جويا شوند. امام خمینی(ره) نيز در پاسخ فرمودند:«ما صلاح نمى‏ دانيم كه آقايان شهرها را ترك كنند و به تهران يا قم بروند، ولى گويا وضع شما به گونه‏ اى است كه ناچاريد مسافرت كنيد. در عين حال خودتان بهتر مى‏ دانيد و مى‏ توانيد تصميم مناسبترى بگيريد». پس از دريافت نظر امام كه اتخاذ تصميم مناسب را به وی واگذار کرده بودند، معظم له تصميم گرفت كه از اردبيل هجرت كند، اما ضرورى بود كه جهت گمراه كردن مأموران ساواك و رفع مزاحمت هاى احتمالى، زمينه مناسبى براى اين كار فراهم شود.
    آيت الله العظمى‏ موسوى اردبيلى در تابستان ۱۳۴۷ ه’ ش وارد تهران شد و پس از چند روزى، مقدمات لازم جهت اقامه نماز جماعت توسط معظم له در مسجد اميرالمؤمنين‏ عليه السلام واقع در خيابان نصرت فراهم شد و عليرغم مخالفت شديد دوستان و همشهريان با اقامت وی در تهران، پس از تهيه مسكن، خانواده آیت الله موسوی اردبیلی نيز از اردبيل به تهران مهاجرت كردند.
    آیت‌الله موسوی اردبیلی که بود؟
    با آیت الله موسوی اردبیلی بیشتر آشنا شوید+ تصاویر
    از سال ۱۳۶۸ هجری شمسی به بعد حضرت آیت الله موسوی اردبیلی تصمیم گرفتند زمینه فعالیت خود را در اشتغالات علمی قرار دهند و بیشتر به این موضوع بپردازند، به همین خاطر به قم هجرت کرد.
    آیت‌الله موسوی اردبیلی که بود؟با آیت الله موسوی اردبیلی بیشتر آشنا شوید+ تصاویر
    آيت الله العظمى‏ موسوى اردبيلى، از دورانى كه در قم مشغول تحصيل بود، مانند هر طلبه و محصل درد آشنايى در مورد نواقص حوزه مى‏ انديشيدو آرزو داشت روزى فرا برسد كه اين نواقص از حوزه بر طرف بشود. براى حل اين مشكلات و نواقص و رفع آنها، هنگامى كه وی تصميم به اقامت مجدد در قم گرفت، اقدام به تأسيس مؤسسه‏ اى به نام دانشگاه‏ علوم‏ انسانى (دارالعلم) مفيد نمود. هدف از تأسيس اين دانشگاه اين است كه علوم مورد نظر اسلام، يعنى علوم انسانى در آنجا تدريس شود و نظرات اسلام نيز در رديف نظرات ساير مكاتب مورد بحث و بررسى قرار گيرد.
    آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی که بدلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده بود، امروز چهارشنبه ۳ آذر ماه دار فانی را وداع گفت.
    با آیت الله موسوی اردبیلی بیشتر آشنا شوید+ تصاویر

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب خارجی