آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش می ‏يابد! (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » علل ایجاد رفلاکس+ چگونه رفلاکس معده را درمان کنیم؟

    علل ایجاد رفلاکس+ چگونه رفلاکس معده را درمان کنیم؟

    علل ایجاد رفلاکس+ چگونه رفلاکس معده را درمان کنیم؟

    رفلاکس معده یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی است که در موارد زیادی موجب تشدید آسم و حتی اشتباه گرفتن با درهای قلبی می شود.
    شما هم به رفلاکس مبتلا هستید؟/ درمان سریع رفلاکس معده
    علل ایجاد رفلاکس+ چگونه رفلاکس معده را درمان کنیم؟
    به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ ترش کردن یکی از شکایت عموم مردم است. این بیماری که از شیرخواری تا پیری سراغ آدم ها آمده و در موارد زیادی موجب آزار و ناراحتی فرد شده و حتی لذت غذاخوردن و انجام فعالیت های روزانه شخص را برهم می زند.
    ابراهیم دریانی، فوق تخصص گوارش و عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران  با اشاره با اینکه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی رفلاکس است، افزود: افراد زیادی از ترش کردن، برگشت اسید به دهان و احساس تلخی دهان شکایت می کنند. این بیماری به دلیل نقص عملکرد دریچه‌ تحتانی مری و آسیب مخاط که مانع از برگشت اسید معده شده به وجود می آید.
    قرص های ضدبارداری موجب رفلاکس می شوند
    این فوق‌تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه مصرف برخی داروها در ایجاد رفلاکس معده موثر است، افزود: قرص‌های خواب آور، قرص های هورمونی به ویژه داروهای ضدبارداری مورد مصرف خانم ها، داروهای ضدفشار خون و پروپرانولول، قرص های بیماران مبتلا به آسم موجب رفلاکس می‌شوند.
    وی با اشاره چاقی و ایجاد رفلاکس اظهار داشت: چاقی به خصوص در نوع شکمی به دلیل فشار به معده موجب بازگشت اسید معده به مری و رفلاکسمی شود. علاوه بر این در افرادی که به آسم مبتلا هستند رفلاکس یا ترش کردن بیشتر بروز می کند.
    بیماری ها قلبی با رفلاکس اشتباه گرفته می شوند
    شهرام آگاه، فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به علائم رفلاکس معده گفت: نشانه های گوارشی مانند درد شکم، سوزش سر دل، تهوع، نفخ، آروغ، درد پشت جناغ، درد در ناحیه مری از علائم این بیماری است همچنین علایم غیرگوارشی مثل درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرفه، تشدید آسم، درد فک ها، گوش درد، سینوزیت های مکرر یا مشکلات ریوی نیز ممکن است بروز کند که در بسیاری از موارد با بیماری های قلبی و ریوی اشتباه گرفته می شود.
    دریانی عنوان کرد : یک از علائم رفلاکس بیدارشدن هنگام صبح با صدای گرفته از خواب است البته صدای این افراد در طول روز به مرور باز می‌شود.
    عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه رفلاکس در ایجاد سینوزیت مزمن نیز نقش دارد، افزود: این مشکل در برخی بیماران از عوارض رفلاکس محسوب و در صورت تکرار موجب زخم انتهای مری و تنگی آن شده همچنین می‌تواند منجر به اختلال خواب نیز شود.
    آندوسکوپی ساده ترین روش تشخیصی رفلاکس
    آگاه با اشاره به روش تشخیص رفلاکس معده گفت:از نظر تشخیصی  معمولا شرح حال گرفتن از بیمار و معاینه بالینی کافی است و نیازی به اقدامات تشخیصی دیگر نیست و بعد از تشخیص بیماری و باتوجه به میزان درد و علائم به بیمار توصیه های درمانی لازم داده می شود.
    متخصص گوارش و کبد ادامه داد: ممکن است در موارد خاصی این علائم فرد را بسیار آزار دهد که در این صورت برای تشخیص ریفلاکس ساده ترین روش آندوسکوپی است. در مواردی نیز از pH  متری ۲۴ ساعته یعنی اندازه گیری میزان اسید مری در یک شبانه روز یا عکسبرداری برای تشخیص بیشتر استفاده می شود.
    خوردن این غذاها ممنوع!
    آگاه با بیان اینکه بیماران مبتلا به ریفلاکس به سادگی با دارودرمانی و رعایت رژیم غذایی خاص بهبود می یابند، افزود:  این بیماران باید از مصرف غذاهای چرب و حجیم خودداری کرده و بین غذا، آب و مایعات ننوشند. مصرف غذاهای آبکی و شل هم به این افراد توصیه نمی شود. بیماران مبتلا به ریفلاکس نباید بلافاصله پس از صرف غذا دراز بکشند. ضمن اینکه مصرف سیگار، دخانیات و هم برای مبتلایان به رفلاکس  ممنوع است.
    دریانی با اشاره به موادغذایی که رفلاکس را تشدید می کنند، گفت: تصریح کرد: بیماران باید از مصرف ترشی، ادویه، سرکه، خیارشور، غذاهای چرب به ویژه فست‌فودها و پیتزا به علت وجود پنیر چرب در آن ها، پیاز خام، پرتقال، گوجه‌فرنگی، نوشیدن مایعات بخصوص نوشابه در میان غذا خودداری کنند.
    عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مبتلایان به رفلاکس نباید بلافاصله بعد از غذا بخصوص در وعده شام دراز بکشند و فاصله سه ساعتی بین این وعده و خواب را حفظ کنند. دزار کشیدن بلافاصله بعد از غذا رفلاکس را تشدید می‌کند.
    از شر رفلاکس چگونه خلاص شویم؟
    دریانی با اشاره به اینکه برای درمان اغلب داروهای کم کننده اسید معده مانند امپرازول و پنتاپرازول تجویز می شود، گفت: بهترین زمان مصرف این داروها نیم ساعت قبل از صبحانه است. علاوه بر این ها شربت‌های آنتی‌اسید برای افرادی که از رفلاکس شدید رنج می برند، تجویز می‌شود. درصورتی که نیمه‌های شب هم رفلاکس بروز کند پزشک به جای یک بار، دو نوبت امپرازول و این قبیل داروها را توصیه می کند.
    عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: رفلاکس چیزی نیست که با رعایت یک ماهه رژیم غذایی درمان شود و گاهی لازم است فرد تا پایان عمر این رژیم را همراه داشته باشد.
    علل ایجاد رفلاکس+ چگونه رفلاکس معده را درمان کنیم؟

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • چاپ کتاب اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • جعبه هدیه کتاب