آدمیانی مانند گل های لاله ، زندگی کوتاه در هستی و نقشی ماندگار در اندیشه ما دارند .
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » علائم بیماری ام اس و پیشگیری از آن با تغذیه مناسب

    علائم بیماری ام اس و پیشگیری از آن با تغذیه مناسب

    نوع تغذیه در کنترل هر نوع بیماری تأثیر دارد در مورد بیماری ام اس نیز می توانید با در پیش گرفتن پرهیزهای غذایی از بروز علائم بیماری ام اس پیشگیری کنید، در این مطلب در خصوص بیماری ام اس و ۵ پرهیز غذایی مهم آن بیشتر صحبت می کنیم

    علائم بیماری ام اس و پیشگیری از آن با تغذیه مناسب

    مواد غذایی مضر برای ام اس MS

    علائم بیماری ام اس و پیشگیری از آن با تغذیه مناسب

    نوع تغذیه در کنترل هر نوع بیماری تأثیر دارد در مورد بیماری ام اس نیز می توانید با در پیش گرفتن پرهیزهای غذایی از بروز علائم بیماری ام اس پیشگیری کنید، در این مطلب در خصوص بیماری ام اس و ۵ پرهیز غذایی مهم آن بیشتر صحبت می کنیم

    ام‌اس چیست؟

    مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس نوعی بیماری خود ایمنی و التهابی است که در آن سلول‌های دفاعی بدن به اشتباه به میلین که همان غلاف محافظت کننده فیبرهای عصبی در مغز و نخاع است حمله می کنند. در این صورت نیز میلین از بین رفته و در اطلاعات ارسال شده توسط مغز به ارگان‌های بدن اختلال به وجود می آید و در طولانی مدت فرد مبتلا دچار ناتوانی جسمی می‌شود. در برخی موارد بیمار نسبت به بیماری خود ناآگاه است و پزشک برحسب اتفاق موفق به تشخیص آن می‌شود. مشخصه ی اصلی بیماری ام اس پلاک است و به بخش هایی از مغز گفته می‌شود که در آن میلین تخریب شده و در ام آر آی به صورت نواحی سفیدرنگ دیده می شوند. به طور کلی شایع ترین نوع بیماری که حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد موارد را تشکیل می دهد نوع عودکننده و بهبود یابنده است. در این نوع هر چند ماه یکبار علائمی مانند تاری دید، ضعف بدنی یا علائم جدید بروز می کنند و سپس بهبود می یابند.

    در حالت کلی ۳ عامل اصلی در ابتلا به این بیماری نقش دارد که عبارت است از ناحیه ی جغرافیایی محل تولد، جنسیت و ژنتیک. ام اس علائم مختلفی دارد اما مهمترین مشخصه اصلی این علائم ادامه دار بودن آن به مدت ۲۴ ساعت است. شایع‌ترین علامت این بیماری خواب رفتن اندام ها، سوزن سوزن شدن، یخ کردن یا داغ شدن دست و پا است. البته این علائم زمانی جزو علائم ام اس است که در هر دو دست و دو پا بروز کرده و ۲۴ ساعت به طول بیانجامد. از دیگر علائم این بیماری تاری دید (در یک چشم و به مدت ۲۴۴ ساعت)، ضعف، خستگی زیاد، از دست دادن تعادل بدن و غیره است که باید مورد بررسی پزشک قرار گیرد.

     

    پرهیزهای غذایی در بیماری ام اس

     

    گوشت قرمز پرچرب: برای روده ها مشکل ساز است

    گوشت های قرمز پرچرب حاوی میزان زیادی چربی هستند. برخی از این گوشت ها در هر ۱۰۰ گرم حدود ۱۲ گرم چربی دارند که ۵۰ درصد آن را چربی های اشباع شده تشکیل می دهند. این نوع چربی ها به دلایل متعددی مشکل زا هستند. در واقع چربی های اشباع شده باعث افزایش نفوذپذیری جداره روده ای شده و به این ترتیب زمینه ورود سموم به بدن مهیا می‌شود. این مسئله نیز در واکنش های ایمنی بدن اختلال ایجاد می کند و ام اس نیز یک بیماری ایمنی محسوب می‌شود. در نتیجه باعث وخیم شدن اوضاع بدن می‌شود. از طرف دیگر چربی های اشباع شده باعث افزایش التهاب بدن و در نتیجه افزایش میزان حملات ام اس می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که از ماهی یا گوشت های کم چرب (چربی کمتر از ۶ درصد) استفاده کنید.

     

    چیپس و هله هوله ها: تشدید بیماری

    چیپس ها در هر ۱۰۰ گرم حدود ۱٫۸ تا ۳ گرم نمک دارند در حالی که میزان مصرف روزانه نمک ۵ گرم است. در سال ۲۰۱۴ محققان آرژانتینی انستیتوی مطالعات نورولوژی بوینس آیرس به این نتیجه رسیدند که میزان بالای نمک باعث رشد و تشدید بیماری ام اس می‌شود. توصیه می‌شود به جای استفاده از نمک زیاد برای طعم دهی به غذاها از سبزیجات خام و سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان هایی که با التهاب مقابله می کنند استفاده کنید.

     

    ماهی تن: حاوی جیوه زیادی است

    به گفته متخصصان ماهی های بزرگ بیشترین میزان آلودگی به فلزات سنگین را دارند. جیوه به خصوص برای سیستم عصبی سمی است. میزان بالای این فلز سنگین نقش مهمی در بروز ام اس دارد. بهتر است از ماهی های کوچک مانند ماهی ساردین استفاده کنید. این نوع ماهی ها آلودگی کمتری داشته و ارزش غذایی ماهی های چرب را دارا هستند.

     

    مشروبات الکلی: مضر برای مغز و تشدید کننده علائم

    نتایج بررسی هایی که در سال ۲۰۱۳ در دانشگاه ایالتی لویزیانا انجام شده و در American Journal of Pathology به چاپ رسیده است نشان می دهد الکل باعث انبساط رگ‌های خونی می‌شود که باعث افزایش آسیب های مغزی ام اس شده و علائم را تشدید می کند. توصیه می‌شود به جای مصرف این قبیل نوشیدنی ها از آب میوه ها، آب سبزیجات تازه و سرشار از ویتامین ها استفاده شود. این نوشیدنی های سالم برای مقابله با خستگی مؤثر بوده و دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کنند.

     

    کره: باعث تشدید علائم می‌شود

    مصرف زیاد کره باعث تشدید التهاب و علائم بیماری می‌شود. کره حاوی ۸۰ درصد چربی و در واقع یکی از منابع چربی های اشباع شده است. مصرف کره همچنین به معنای کاهش مصرف روغن های گیاهی است. این نوع روغن ها حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب غیراشباع است. توصیه می‌شود بیشتر از روغن های گیاهی مانند روغن کلزا استفاده کنید که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. مصرف کافی چربی های غیراشباع برای پیشگیری از نفوذپذیری جداره روده و همچنین کاهش التهاب ناشی از ام اس لازم و ضروری است.

    علائم بیماری ام اس و پیشگیری از آن با تغذیه مناسب

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک