اینترنت همانند دریاست ، کسی که آن را نمی شناسد همانند کسی ست که شنا را نمی داند.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » پیشگیری از بیماری ایدز در روابط جنسی+پاسخ به سوالات شما

    پیشگیری از بیماری ایدز در روابط جنسی+پاسخ به سوالات شما

    مرکز ملی پیشگیری از ایدز ایران ضمن پوشش آخرین خبرهای مرتبط با بیماری ایدز و مطالب آموزشی در این زمینه، در بخش پرسش و پاسخ خود، به پرسش های مردم عزیز در زمینه بیماری ایدز پاسخ داده است که ما نیز جهت توسعه آگاهی عمومی از پیشگیری از ایدز به نشر آن اقدام کرده ایم

    پیشگیری از بیماری ایدز در روابط جنسی+پاسخ به سوالات شما

    پاسخ به سوالات در مورد بیماری ایدز و روابط جنسی

    پیشگیری از بیماری ایدز در روابط جنسی+پاسخ به سوالات شما

    مرکز ملی پیشگیری از ایدز ایران ضمن پوشش آخرین خبرهای مرتبط با بیماری ایدز و مطالب آموزشی در این زمینه، در بخش پرسش و پاسخ خود، به پرسش های مردم عزیز در زمینه بیماری ایدز پاسخ داده است که ما نیز جهت توسعه آگاهی عمومی از پیشگیری از ایدز به نشر آن اقدام کرده ایم

     پاسخ به سولات در مورد ایدز و روابط جنسی

    AIDS.ir تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا در بخش‌های گوناگونی مانند مشاوره، علایم بیماری، روش‌های پیشگیری، راه‌های انتقال و موارد بسیار دیگر اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهد.

    در حال حاضر بالغ بر ۳۳ هزار سوال توسط کارشناسان وبسایت پاسخ داده شده است. مرکز ملی پیشگیری از ایدز ایران  زیر نظر کمیته پیشگیری و کنترل ایدز سازمان بهزیستی کشور فعالیت می کند و کارشناسان ویژه سازمان برای این مرکز (یک تیم با تخصص های: متخصص پزشکی اجتماعی، دکترای روانشناسی، پزشک، پژوهشگر ایدز و ماما) بر اساس منابع علمی دست اول (مقالات علمی منتشر شده در مجلات شناخته شده بین المللی) یا منابع دست دوم (کتابهای مرجع و وبسایت های رسمی) پاسخگوی سوالات هستند.

    اخیرا جهت اطلاع رسانی بهتر و سهولت دسترسی سریع به سوالات و پاسخ ها، تصمیم بر آن شد تا پرسش های متداول کاربران به صورت دوره ای انتشار یابد.

     

    —————————— بخش یازدهم ———————————

     

    موضوع:‌ علایم و نشانه ها، تشخیص و آزمایش – بخش یازدهم

     

    ۱- علایم اولیه ایدز که خود شما با ارتباط با این بیماران مشاهده کردید چیه لطف می کنید توضیح بدهید و معمولا از روز چندم شروع می شه؟

    پاسخ کارشناس: مجموعه ای از علایم در عفونت ابتدایی اچ‌آی‌وی ممکن است دیده شود که در کل شبیه یک آنفلوانزا هستند نه این که خود آنفلوانزا جداگانه رخ بدهد. علایم عفونت ابتدایی اچ‌آی‌وی معمولا ۲ تا ۴ هفته پس از ورود ویروس پدیدار می‌شوند و ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشند. دیدن یا ندیدن آن نشانه ها هم هیچ ارزش تشخیصی برای اچ‌آی‌وی ندارد و اگر سابقه رفتار پرخطر دارید بهتر است برای مشاوره و آزمایش رایگان به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید.

     

    ۲- یک سوال راجع به علایم داشتم شما فرمودید علایم در حدود دو تا چهار هفته بعد بروز کرده و حدودا چند هفته هستند میخواستم بدانم فرد بعد از چند هفته، تا زمانیکه وارد مرحله ایدز نشود، دیگر هیچ علایمی ندارد یا اینکه علایم اولیه مرتب در حالت نوسان هستند یعنی کم و بیش وجود. دارند یا کامل برطرف می شوند؟

    پاسخ کارشناس: در بین مرحله عفونت ابتدایی و ایدز معمولا علامتی دیده نمی شود. دقت كنید كه راه تشخیص اچ ای وی علائم نیستند بلكه تست است.

     

    ۳- اگر بعد از رابطه  پرخطر هیچ یک از علایم اولیه ایدز ظاهر نشود گواه بر سلامت است؟

    پاسخ کارشناس: خیر. برخی هیچ علامتی نشان نمی دهند.

     

    ۴- من تمام علایم رو دارم آزمایش هم دادم منفی شد جوابش. چیکار باید بکنم؟

    پاسخ کارشناس: بود و نبود هیچ علامتی در اچ آی وی ارزش تشخیصی ندارد. اگر آزمایش شما بعد از دوره پنجره باشد نتیجه آن قطعی است.

     

    ۵- میدونم علایم ارزش تشخیصی ندارند ولی یکم بیشتر راجع به علایم شایع تر توضیح بفرمایید. خصوصا در مورد غدد لنفاوی

    پاسخ کارشناس: مجموعه ای از علایم در عفونت ابتدایی اچ‌آی‌وی ممکن است دیده شود که در کل شبیه یک آنفلوانزا هستند. دیدن یا ندیدن آن نشانه ها هم هیچ ارزش تشخیصی برای اچ‌آی‌وی ندارد و اگر سابقه رفتار پرخطر دارید بهتر است برای مشاوره و آزمایش رایگان به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید. تورم گره های لنفی فقط در ۳۸ درصد افراد مبتلا در مرحله عفونت ابتدایی دیده می شود. دیگر آن که باید در جاهای مختلفی باشد نه فقط یک گره لنفی. سوم این که هر کس تورم گره های لنفی داشت نمی شود گفت اچ آی وی دارد و دلایل دیگر باید ابتدا بررسی شوند چون از یک جوش ساده پوستی تا عفونت دندان تا بیماریهاهای روماتیسمی و سرطان ممکن است علت تورم گره های لنفی باشند. تشخیص ابتلا به اچ آی وی فقط با آزمایش است.

     

    —————————— بخش دهم ———————————

     

    موضوع:‌ علایم و نشانه ها، تشخیص و آزمایش – بخش دهم

     

    ۱- وقتی میگن وارد مرحله پنجره شده یعنی چی و آیا در این هنگام تست دادن معنی دارد؟ یعنی وجود ویروس در شما را تشخیص می دهند؟

    پاسخ کارشناس: دوره پنجره موقعی است که ویروس در بدن هست ولی آزمایش پادتن منفی است بنابراین شخص به اشتباه سالم پنداشت می شود. حداکثر طول این دوره عمدتا بین سه هفته تا سه ماه پس از ورود ویروس به بدن است.

     

    ۲- آیا از روی تعداد گلبولهای سفید میتوان فهمید که ایدز داری یا نه؟

    پاسخ کارشناس: خیر، برای تشخیص اچ آی وی حتما باید آزمایش اچ آی وی انجام شود.

     

    ۳- آیا بعد از این که علایم ایدز ظاهر شد می توان آن را تشخیص آزمایشگاهی داد یا خیر حتما باید دوره پنجره گذرانده شود؟

    پاسخ کارشناس: ایدز مرحله آخر بیماری است بنابراین فردی که در معرض ویروس اچ آی وی قرار می گیرد، فرد اچ آی وی مثبت تلقی می شود. اگر منظورتان علائم عفونت اولیه است این علائم اختصاصی نیستند و بود و نبود هیچ علامتی ارزش تشخیصی ندارد و حتما بعد از دوره پنجره تشخیص آزمایشگاهی ارزش دارد.

     

    ۴- احتمال منفی شدن کاذب در تست الایزا چقدر محتمل می باشد؟ فرق بین الایزا نسل سوم و نسل چهارم در تشخیص چگونه است. آیا خیلی با هم فرق می کنند یا فرقشان اندک است

    پاسخ کارشناس: کیتهای نسل ۳ پادتن را شناسایی می کنند و کیتهای نسل ۴ علاوه بر پادتن، پادگن p24 را هم شناسایی می کند. در کشور ما به دلیل شیوع کم اچ آی وی در جمعیت عمومی (کمتر از ۲ در هزار) ارزش اخباری نتیجه منفی آزمایش بسیار زیاد است و یک نتیجه منفی پس از دوره پنجره برای اطمینان از سلامت فرد کافیست، بنابراین اگر عللی که باعث منفی کاذب شدن آزمایش الایزا می شوند وجود نداشته باشد و آزمایش بعد از دوره پنجره انجام شده باشد نتیجه منفی قطعی تلقی میشود. کیتهای نسل سوم الایزا حداقل دو هفته و کیتهای نسل چهارم حداقل ۱۰ روز پس از ورود ویروس امکان شناسایی ابتلا را دارند. حداکثر دوره پنجره برای نسل سوم ۴۲ روز و نسل چهارم ۲۸ روز است.

     

    ۵- آیا جواب آزمایش وسترن بلات صد در صد قطعی است؟

    پاسخ کارشناس: وسترن بلات آزمایش تاییدی است که در صورت مثبت شدن الایزا انجام می شود. علل مختلفی ممکن است در ایجاد پاسخ نامعین در وسترن بلات نقش داشته باشند: بیماریهای خود ایمنی (لوپوس، سیوگرن،…)، عفونت با HTLV، جذام، سرطانها، اوایل سروکانورژن، ایدز پیشرفته، HIV-2  و … مشکلات کیت و خطای آزمایشگاهی. به احتمال یک در ۵۰۰۰ ممکن است وسترن بلات نتیجه نامعین داشته باشد که اگر تا ۶ ماه به مثبت تغییر نکند و همچنان نامعین بماند فرد اچ آی وی منفی در نظر گرفته می شود. برخی بیماریهای خودایمنی ممکن است موجب این نتایج بشوند.

     

    —————————— بخش نهم ———————————

     

    موضوع:‌ علایم و نشانه ها، تشخیص و آزمایش – بخش نهم

     

    ۱- الف: میخواستم ببینم در آزمایش ازدواج ایدز هم مشخص میشه یا نه؟

    پاسخ کارشناس: آزمایش اچ آی وی یک آزمایش کاملا داوطلبانه است این آزمایش در ازدواج اجباری نیست و تنها زمانی انجام میشود که هر دو نفر درخواست آزمایش داشته باشند.

     

    ب: چرا آزمایش اچ آی وی مانند سایر آزمایشهای قبل از ازدواج، اجباری نیست؟

    پاسخ کارشناس: آزمایش اجباری اچ‌آی‌وی در زمان ثبت ازدواج به دلایل زیر انجام نمی شود:

    اچ‌آی‌وی مثبت بودن به منزله محرومیت از ازدواج نیست. افراد مبتلا هم حق دارند ازدواج کنند و بچه دار شوند.

    به دلیل لزوم مشاوره قبل و بعد از آزمایش و تفسیر نتیجه آزمایش که کاری تخصصی است و از عهده دفاتر ثبت ازدواج بر نمی آید.

    به دلیل کافی نبودن یک آزمایش برای تشخیص قطعی (کم شیوع بودن بیماری در کشور که ارزش اخباری آزمایش مثبت را کم می کند و وجود دوره پنجره که در آن جواب آزمایش به طور کاذب منفی است)

    شیوع کم بیماری در کشور که هزینه انجام آزمایش را در جمعیت عمومی نسبت به فایده آن بسیار زیاد می کند.

    ابزارها و روش های پزشکی جایگزینی برای صداقت و اخلاق در روابط انسانی نیستند. ازدواج قراردادی اجتماعی است که باید با فهم، همدلی و محبت انجام شود نه به ضرب و زور قانون و آزمایش و … ازدواجی که مبنایش دروغ گفتن درباره رفتارهای پرخطر قبلی باشد چه سرانجامی خواهد داشت؟

    تجربه آزمایش اجباری برای تالاسمی نشان داده است که اگر دو طرف همدیگر را بخواهند معمولا وقعی به جواب آزمایش نمی گذارند. همچنین در مورد آزمایش اعتیاد علاوه بر تقلبهایی که در هنگام آزمایش رخ می دهد هیچ تضمینی برای این که فرد بعد از ازدواج رو به مصرف مواد نیاورد وجود ندارد. از کجا معلوم فرد پس از ازدواج خواسته یا ناخواسته دچار اچ‌آی‌وی نشود؟

    در روابط جنسی (با دخول) در صورتی كه با كاندوم محافظت شده باشد و فرد مبتلا داروی ضد ویروس مصرف كند، احتمال ابتلای ١٠ ساله کمتر از ١ درصد است. زوجها می توانند با شریك خود به زندگی ادامه دهند، و هر سال تست اچ ای وی بدهند تا سلامت خود را پایش كنند. همچنین مصرف داروهای ضد ویروس برای پیشگیری برای فرد سالم در مواقعی که می خواهند فرزندآوری کنند مفید است. در این مورد می توانید پیش پزشك بروند و تحت نظر باشند. در ضمن در تماسهای روزمره زندگی هیچ گونه امکان سرایت اچ آی وی نیست.

    اگر مادر مبتلا باشد با مصرف دارو، زایمان سزارین، پرهیز از شیردهی و دادن دارو به نوزاد می تواند فرزن سالم به دنیا بیاورد.

    بهترین راه برای ازدواج سالم شناخت کافی از طرف مقابل است که در مصاحبت طولانی قبل از ازدواج با او و خانواده اش به دست می آید نه در سه چهار جلسه خواستگاری سنتی. صداقت کامل درباره سبک زندگی و رفتارهای پرخطر قبلی و آزمایش داوطلبانه اچ‌آی‌وی دو طرف قبل از اقدام برای ثبت ازدواج توصیه می شود.

     

    ۲- آیا با آزمایشاتی که برای عمل جراحی روی فرد انجام می شود مشخص میشود که فرد دارای اچ آی وی هست؟

    پاسخ کارشناس: آزمایش اچ آی وی پیش از جراحی اجباری نیست و باید با آگاهی و رضایت بیمار باشد.

     

    ۳- آیا این کیت های تستی که در اینترنت بفروش می رسد برای تشخیص قابل اطمینان می باشد و این کیت ها ظرف مدت چند وقت بعد رابطه جواب درست می دهند؟

    پاسخ کارشناس: بر اساس دستورالعمل کشوری به کار گیری تست سریع تشخیص اچ آی وی، عرضه وسیله تشخیص سریع در داروخانه ها و کاربری آن به عنوان وسیله خود آزمون در افراد، به دلیل اهمیت عدم تفکیک آزمایش از مشاوره اکیدأ ممنوع می باشد. بهتر است به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید.

     

    ۴- به نظر شما میشه از طریق آزمایش ادرار و مدفوع ایدز را تشخیص داد؟

    پاسخ کارشناس: خیر، آزمایش اچ آی وی بر روی نمون ای از خون انجام می شود و در تمام آزمایشگاه های دولتی و خصوصی امکان پذیر است.

     

    ۵- الف: تست رپید، الایزا و آزمایش پی سی آر چه تفاوتی با هم دارند و کدام یک مطمئن تر است؟

    پاسخ کارشناس: تست رپید و الایزا هر دو برای بررسی پادتن اچ آی وی هستند و از تکنیکهای مشابهی استفاده می کنند که اولی سریعتر پاسخ حاضر می شود و دومی در تشخیص موارد مثبت دقیقتر است. پی سی آر برای بررسی وجود قطعات ماده ژنتیک ویروس در خون به کار می رود و با این که زودتر از آن دو می تواند انجام شود به دلیل دقت کمتر باید نتایجش با انجام آزمایش الایزا تأیید شود.

     

    ب: اگه رپید تست اطمینان بالایی دارد چرا نتیجه مثبت تست رو با الایزا تکرار میکنن؟ آیا رپید و الایزا باهم فرق دارند؟ کدوم مطمن ترند؟

    پاسخ کارشناس: نتیجه مثبت از هر آزمایشی نه تنها آزمایش سریع، با آزمایشهای دیگر باید تایید شود چون امکان مثبت کاذب بودن در کشور ما زیاد است (بیش از ۹۰ درصد). در آزمایش‌های سریع (Rapid Test) چون فرصت چندانی برای واکنش مواد وجود ندارد دوره پنجره طولانی تر است و نتیجه منفی ۳ ماه بعد از رفتار پر خطر نتیجه آن قطعی است. دوره پنجره برای الایزا نسل ۴ کوتاهتر است و نتیجه منفی پیش از یک ماه قطعی تلقی می شود.

     

    —————————— بخش هشتم ———————————

     

    موضوع:‌ علایم و نشانه ها، تشخیص و آزمایش – بخش هشتم

     

    ۱- فرد مبتلا به ایدز چگونه تشخیص داده می شود؟

    پاسخ کارشناس: برای تشخیص ابتلا به اچ آی وی یا ایدز باید آزمایشی انجام شود که یا پادتن های ضد ویروس را در خون نشان دهد یا ذرات ویروس را. مشاوره و آزمایش ایدز در مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری رایگان است.

     

    ۲- برای اینکه بفهمیم ایدز داریم یا نه، دادن همان آزمایش خون معمولی (یا چکاب کلی) کافیست؟

    پاسخ کارشناس: خیر. باید آزمایش خاص خودش را انجام دهید. بهتر است برای مشاوره و آزمایش به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید.

     

    ۳- آیا داخل سازمان انتقال خون از خون اهدا شده آزمایش HIV میگیرن؟ آیا در صورت مثبت بودن شخص را مطلع میکنن؟ و اینکه شاید کسی دو یا سه روز قبلش HIV مثبت بوده باشه چطور تشخیص میدن؟

    پاسخ کارشناس: اگر رفتار پر خطر داشته اید هرگز برای اهدا خون به سازمان انتقال خون نروید و اگر فقط میخواهید آزمایش بدهید، بخواهید که خون شما اهدا نشود. در سازمان انتقال خون، خون از نظر بیماریهای سرایت شونده از راه خون بررسی میشود. در اثربخشی کار انتقال خون ایران همین بس که در ده سال گذشته حتی یک مورد سرایت اچ آی وی از این راه گزارش نشده است. برای مشاوره و آزمایش رایگان به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید.

     

    ۴- میخواستم بدونم آزمایشی که در مراکز اهدای خون گرفته میشه معتبر هست یا برای تشخیص بیماری ایدز باید آزمایش تخصصی تری گرفته بشه؟

    پاسخ کارشناس: اگر پس از سه ماه از رفتار پرخطر انجام شود كافی است. در غیر این صورت بهتر است به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید و دیگران را به خطر نیندازید.

     

    ۵- سه سوال فنی در رابطه با ویروس عامل ایدز داشتم: ۱- جدیدترین و سریع ترین آزمایش تشخیصی ایدز کدام آزمایش هست یعنی از نظر دقت و سرعت تشخیص در کوتاهترین زمان؟ ۲- من از یک دکتر متخصص پرسیدم گفت ویروس در بدن مبتلا باید فعال و به حدی زیاد باشه که انتقال پیدا کنه به بدن دیگری و انگار بعد از سه روز از ابتلا این اتفاق در بدن مبتلا میفته خوب چرا هنوز بشر نتونسته آزمایشی رو اختراع کنه که این حجم بالای ویروس رو در خون رو بعد از سه روز جستجو کنه؟ ۳- آزمایش pcr که توسط آزمایشگاه ها گفته میشه بعد از ۸ روز کاملا قطعی هست چرا گران هست بخاطر کم بودن و محدود بودن انجام آزمایش هست یا بخاطر تجهیزات آن؟

    پاسخ کارشناس: ۱) سریع ترین تست با دقیق ترین تست تفاوت دارد . سریع ترین تست pcr است كه میتوان در روز نهم بعد مواجهه انجام داد ولی دقت آن کافی نیست و مثبت کاذب زیاد دارد، دقیق ترین تست الایزای نسل ۴ است كه بعد از یك تا سه ماه (ترجیحا سه ماه) انجام شود.

    ٢) هنوز پیش از ۸ روز امکان کشف ابتلا وجود ندارد البته بار ویروس پس از روز دهم است که زیاد می شود نه روز سوم.

    ٣) هم گرانی تجهیزات و هم کمبود پرسنل ماهر در انجام آن.

     

    —————————— بخش هفتم ———————————

     

    موضوع:‌ راه های انتقال و عدم انتقال –  (روابط جنسی – رابطه جنسی مقعدی) بخش هفتم

     

    ۱- انتقال ویروس اچ ای وی از طریق رابطه مقعدی با شرایط وجود التهاب و انزال و شرایط بدون التهاب و انزال چگونه است؟

    پاسخ کارشناس: خطر سرایت اچ آی وی از زن مبتلا به مرد حدود ۱۱ در ده هزار و از مرد مبتلا به زن حدود ۶۸ در ده هزار بدون ریختن منی و ۱۳۸ در ده هزار با انزال منی است. التهاب می تواند خطر را ۴ برابر کند.

     

    ۲- الف: میخواسم بدونم رابطه مقعدی تا چه حد باشه این ویروس وارد بدن میشود؟

    پاسخ کارشناس: اگر آلت مرد به هر اندازه وارد بدن فرد مقابل بشود احتمال سرایت وجود دارد.

     

    ب: رابطه مقعدی در صورتی که منی داخل مقعد ریخته نشود، آیا باز هم احتمال بروز ایدز را در بر خواهد داشت؟

    پاسخ کارشناس: بلی، انزال نکردن برای مرد خطرش فرقی نمی کند ولی برای زن خطرش کمتر است. اگر مرد مبتلا باشد ترشحات قبل خروج منی هم ناقل هستند بنابراین بدون خروج منی هم احتمال انتقال وجود دارد. اگر زن مبتلا باشد ترشحات مخاطی مقعد حتی بدون خونریزی حاوی اچ آی وی است.

     

    ۳- چندی پیش من با مردی رابطه مقعدی با کاندوم و بدون انزال داشتم. در طول سکس یک بار کاندوم را عوض کردیم (بعلت آلودگی نه پارگی). آیا امکان دارد در صورت برقراری تماس دست فاعل در حین تعویض کاندوم به مایع پیشاب و مالش آن روی کاندوم جدید بیماری منتقل شود؟

    پاسخ کارشناس: احتمال سرایت اچ آی وی در هربار آمیزشی مقعدی بدون کاندوم از فاعل مبتلا به مفعول بدون انزال ۶۱ در ده هزار (با انزال داخل آن ۱۳۸ در ده هزار است) و از مفعول مبتلا فاعل ۱۱ در ده هزار است که استفاده از کاندوم خطر را یک پنجم میکند.

     

    ۴- با توجه به اینکه ویروس ایدز در مایعات بدن یافت میشود در رابطه جنسی مقعدی با فرض انکه زن حامل ویروس و مرد سالم باشد آیا ویروس از پیشراه وارد بدن مرد میشود چون آخه در مقعد که ترشحات و مایع نیست لطفا توضیح دهید؟ حالا اگر دیواره مقعد دچار پارگی شود آیا ویروس از طریق پیشراه وارد می شود؟ اگر مقعد هیچ نوع پارگی نداشته باشد چطور؟

    پاسخ کارشناس: احتمال سرایت اچ آی وی در آمیزش مقعدی بیشتر از آمیزش واژنی است، مقعد هم دارای ترشحات است و هم مخاط آن نازک هستند که احتمال ورود ویروس را بیشتر میکند و هم احتمال پارگی و خراشیدگی زیاد است. احتمال سرایت اچ آی وی در هر بار آمیزش مقعدی بدون کاندوم از زن مبتلا به مرد ۱۱ در ده هزار است.

     

    ۵- من پسرم، و با یک مرد سالم زیاد رابطه مقعدی دارم. هیچ وقت از کاندوم استفاده نمیکنه و منیش رو توی مقعدم خالی میکنه. ولی هنوز نشونه ای از ایدز ندیدم. ممکنه الان من مبتلا به ایدز باشم؟ عوارض ناشی این کار را ذکر کنید.

    پاسخ کارشناس: سلامت افراد با اظهار خودش یا ظاهر ایشان مشخص نمی شود و فقط با تست اچ ای وی معلوم می شود. چون رابطه پر خطر است در صورتی که فرد مبتلا باشد احتمال انتقال بالاست و توصیه می شود هر چند علامتی ندیده باشید برای مشاوره و آزمایش رایگان به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید. علاوه بر بیماریهای مقاربتی، گشاد شدن اسفنکتر خروجی مقعد، شقاق، بواسیر و بی اختیاری گاز و مدفوع از رایج ترین عوارض آمیزش مقعدی است

     

    —————————— بخش ششم ———————————

     

    موضوع:‌ راه های انتقال و عدم انتقال –  (روابط جنسی – رابطه جنسی واژینال) بخش ششم

     

    ۱- احتمال انتقال بیماری ایدز در رابطه واژینال که انزال صورت نگرفته باشد، از زن (که آلودگی او مشخص نیست) به مرد چقدر است؟

    پاسخ کارشناس: احتمال سرایت اچ آی وی در هر بار آمیزش واژنی بدون کاندوم از زن مبتلا به مرد ۴ در ده هزار و از مرد مبتلا به زن ۱۱ در ده هزار است که استفاده از کاندوم خطر را یک پنجم می کند. بدون انزال فقط خطر سرایت از مرد به زن کمتر می شود (۸ در ده هزار).

     

    ۲- میخواستم بدونم اگر فقط آلت مردانه به واژن کشیده بشه و برای مرد هیچ انزالی صورت نگیرد خطر سرایت بیماری برای زن چقدر هست؟

    پاسخ کارشناس: بدون دخول امکان سرایت اچ ای وی نیست.

     

    ۳- درصد انتقال ویروس ایدز در رابطه واژنی کوتاه چقدره؟ در حالیکه زخمی وجود نداشته باشه. آخه میگن از سوراخ سر آلت هم منتقل می شود. خواهشا توضیح دهید.

    پاسخ کارشناس: از زن مبتلا به مرد حدود ۴ در ده هزار. ترشحات گردن رحم حاوی اچ ای وی هستند در آمیزش واژنی این ترشحات وارد سر آلت مرد شده و اچ ای وی منتقل می شود.

     

    ۴- آیا با یک یا دو بار رابطه جنسی با مرد مبتلا به ویروس HIV که در این رابطه انزال به داخل واژن نداشته باشد احتمال انتقال وجود دارد؟

    پاسخ کارشناس: حتی بدون انزال احتمال سرایت اچ آی وی در هربار آمیزش واژنی از مرد مبتلا به زن ۱۱ در ده هزار است، میتوانید برای مشاوره و آزمایش رایگان به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید.

     

    ۵- رابطه جنسی که کامل نباشد و بصورت تماس آلت ها باشد با فرض اینکه منی مرد بر روی واژن زن ریخته شده باشد چقدر میتواند خطر ابتلا شدن به ایدز را داشته باشد؟

    پاسخ کارشناس: در شرایطی که گفتید اچ آی وی سرایت نمی کند و نیاز به آزمایش نیست.

     

     

    —————————— بخش پنجم ———————————

     

    موضوع:‌ راه های انتقال و عدم انتقال –  (روابط جنسی – رابطه جنسی دهانی) بخش پنجم

     

    ۱- آیا اچ‌آی‌وی از طریق آمیزش دهانی منتقل می شود؟

    پاسخ کارشناس: بلی، البته خطرش به مراتب کمتر از آمیزش واژینال و یا مقعدی است.

     

    ۲- الف: اگر مردی (بدون معلوم بودن سلامت) با زبان و دهان، کلیتوریس و منطقه اطراف فرج و ورودی واژن را تحریک کند. احتمال انتقال ویروس HIV از مرد به زن هست؟

    پاسخ کارشناس:  احتمال سرایت اچ آی وی از راه لیسیدن ناحیه تناسلی زن از مرد مبتلا به زن وجود ندارد.

     

    ب: آیا لیسیدن آلت تناسلی زن و احیانا خوردن مایع ترشح شده از واژن باعث ایدز می شود؟

    پاسخ کارشناس: احتمال سرایت اچ آی وی در لیسیدن ناحیه تناسلی زن از زن مبتلا به مرد وجود ندارد. مکیدن و لیسیدن ناحیه شرمگان زن شامل لابیا های بزرگ و کوچک، دهلیز و چوچوله خطر سرایت اچ آی وی را ندارد، چون این قسمت ها با ترشحات غدد بارتولن (دهلیزی) نمناک می شوند که حاوی اچ ای وی نیست. امکان سرایت از زن به مرد در این رفتار نیست، مگر زن در دوره خونریزی ماهانه باشد.

    زنان دو نوع مایع ترشحی دارند مایعی که از غدد بارتولن زن ترشح می شود و دهلیز ورودی واژن را مرطوب می کند حاوی اچ آی وی نیست همین مایع است که در اوج لذت جنسی زن ترشحش زیاد می شود  و شرمگاه را خیس می کند. اما مایع دیگری که از گردن رحم و انتهای واژن ترشح می شود در افراد مبتلا به اچ آی وی می تواند سرایت دهنده باشد ولی در آمیزش دهانی با آن سر و کار ندارید.

     

    ۳-الف: اگر زنی ویروس ایدز داشته باشد و آلت مرد را وارد دهان خودش کند، اصطلاحا ساک بزند آیا مرد مبتلا میشود؟

    پاسخ کارشناس: در آمیزش دهانی، در لیسیدن آلت تناسلی مرد از زن مبتلا به مرد احتمال سرایت وجود ندارد.

     

    ب: من دختری هستم که با یه پسر سکس دهانی داشتم. (ساک) زدم. آیا احتمال آلوده شدن من به ایدز هست؟

    پاسخ کارشناس: در لیسیدن آلت مرد احتمال سرایت اچ آی وی از مرد مبتلا به زن ۱ در ده هزار است.

    اچ‌آی‌وی در بسیاری از مایعات بدن وجود دارد از جمله مایع مترشحه از غدد کوپر که مایعی بیرنگ و لزج است و هنگام لذت جنسی در لوله پیشابراه مرد ترشح می شود. (در کتب احکام به آن مذی می گویند) بدین لحاظ آمیزش دهانی بدون انزال هم می تواند برای فرد مفعول خطرناک باشد.

     

    ۴- در صورت آمیزش دهانی همجنس (مرد) اگر مفعول مشکوک به ایدز باشد. در صورت انزال منی به دهان مفعول. آیا امکان ابتلا برای فاعل وجود دارد؟

    پاسخ کارشناس: احتمال سرایت اچ آی وی در خوردن آلت مرد از مرد لیسنده مبتلا به مرد دیگر (فاعل) وجود ندارد.  ولی برای فردی كه آلت در دهانش رفته است خطر دارد. در هر بار آمیزش دهانی روی آلت مرد خطر سرایت از مرد فاعل مبتلا به مفعول یک در ده هزار است که کم خطر محسوب میشود.

     

    ۵- در صورت وجود شقاق مقعدی در یک رابطه مقعدی بدون دخول از طریق تحریک مقعد با دهان برای هر دو طرف احتمال انتقال چقدر است؟

    پاسخ کارشناس: امکان سرایت از بزاق وجود ندارد اما از ترشحات مقعدی و خون وجود دارد. عدد دقیقی نمی شود گفت بهتر است برای مشاوره و آزمایش به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بروید.

     

    —————————— بخش چهارم ———————————

     

    موضوع:‌ راه های انتقال و عدم انتقال –  (روابط جنسی) بخش چهارم

     

    ۱- میخواستم بدونم در چه حالتی ایدز از لب گرفتن منتقل میشود؟ شما اعلام می کنین لب گرفتن یا همان بوسه فرانسوی بطوری که بزاق طرفین بهم بخوره و معلوم نباشه دهنشون زخم هست یا نه، راه سرایت نیست ولی در سایت های دیگه اعلام میکنن احتمال سرایت وجود داره. لطفا راهنمایی کنید.

    پاسخ کارشناس: احتمال سرایت اچ آی وی از راه  لب گرفتن و بوسیدن عمیق (فرانسوی)  وجود ندارد مگر فرد مبتلا دچار خونریزی واضح در دهانش باشد یعنی خون را با چشم ببینید.

    ما شواهد علمی کافی برای سرایت از این راه در منابع معتبر پیدا نکرده ایم. در مورد بوسه فرانسوی تاکنون فقط یک مورد احتمالی از آن گزارش شده است، آن هم کسی بوده که همسرش خونریزی مکرر لثه داشته است و در کنارش یک بار پاره شدن کاندوم، چند آمیزش دهانی بدون کاندوم و استفاده از تیغ و مسواک او را هم گزارش کرده اند. بنابراین نمی شود با قطعیت گفت کدام عامل سرایت بوده است). منابع: (شماره۱) و (شماره ۲)

     

    ۲-  آیا ایدز از طریق (‌جلق زدن)‌ استمناء میتواند سرایت کند؟ ب: در مورد خود ارضایی با اشیا چطور؟

    پاسخ کارشناس:  خیر اچ آی وی فقط از انسان مبتلا به انسان سالم سرایت می کند. استمناء راه سرایت اچ آی وی نیست. ب: اگر آن اشیاء مشترک و  آغشته به ترشحات فرد دیگری نباشد خیر.

     

    ۳- الف: میخواستم بدونم اكه كسی دستش زخمی باشه و با اون دستش آلت ما را تحریك كنه (یعنی خود ارضایی مرد به وسیله دست زن) و ما ارضاء بشیم آیا میتونه ویروس رو انتقال بده.

    پاسخ کارشناس: اگر خون تازه از دستش بیاید از نظر تئوریک امکانش هست ولی تا به حال چنین موردی ثبت نشده است.

     

    ب: من و دوستم (هر دو پسر) با هم دیگه خود ارضایی کردیم و هر کدوم آلت همدیگه رو مالش میدادیم میخواستم بدونم اگه دوستم مبتلا بوده باشه و هنگام مالیدین دستش ترشحات آلت خودش رو به آلت من منتقل کنه امکان سرایت هست؟

    پاسخ کارشناس: اگر به هر نحوی منی ها بر روی نوک آلت تماس پیدا كنند در صورت ابتلای طرف مقابل از لحاظ نظری خطر برای فرد مفعول وجود دارد ولی تا به حال موردی از این راه سرایت گزارش نشده است.

     

    ج: خانمی با بزاق خود عمل جلق (استمناء) را برای بنده انجام داده است، حال با در نظر گرفتن اینکه در بزاق ایشان خونی باشد، احتمال نفوذ این بزاق خونی به مجاری ادراری بنده از طریق جلق زدن هست؟

    پاسخ کارشناس: اچ ای وی از راهی كه گفتید سرایت نمی كند.

     

    ۴- رابطه جنسی معمولی بدون دخول (لاپایی)، در آغوش گرفتن، بوسیدن، مالیدن و مکیدن سینه . آیا این موارد راه سرایت اچ آی وی است؟ ب: تحریک واژن و کلیتوریس با لمس ترشحات مهبلی با انگشتان باعث ابتلا می شود؟

    پاسخ کارشناس: الف و ب: خیر، اچ آی وی از راه هایی که گفتید سرایت نمی کند.

     

    ۵- آیا فرو کردن انگشتی که خراش های پوستی داره داخل آلت تناسلی زن که با ترشحات جنسی همراه هست خطر ابتلا به اچ آی وی وجود دارد؟

    پاسخ کارشناس: اگر خراش ها تازه و زخم خون چکان باشد و محل زخم تا اواسط واژن فرو برود، احتمال سرایت کمتر از یک در هزار وجود دارد.

     

    —————————— بخش سوم ———————————

     

    موضوع: راه های انتقال و عدم انتقال – (کلینیک و مراکز پزشکی، ابزار و وسایل پزشکی) – بخش سوم

     

    ۱- آیا امکان انتقال بیماری از طریق سوزن دستگاه تست قند خون وجود دارد؟ در صورتیکه یک سوزن برای چند نفر استفاده شده باشد.

    پاسخ کارشناس: معمولا از سوزن های یك بار مصرف برای هر فرد استفاده میشود و جای نگرانی نیست. هر ابزار نوک تیز که وارد بدن می شود باید استریل و یک بار مصرف باشد. انتقال اچ آی وی شرایط خاصی دارد و در صورتی انتقال پیدا می‌کند که خون از فرد مبتلا بلافاصله به فرد دیگری تزریق شود؛ در بدترین حالت امکان سرایت کمتر از یک در هزار است.

     

    ۲- آیا از طریق دندانپزشکی احتمال سرایت ایدز وجود دارد یا نه، اگر هست میزان سرایت چند درصد می باشد؟

    پاسخ کارشناس: احتمال سرایت از این نظر كه وسایل با دقت استریل می شوند وجود ندارد. تاکنون کسی در ایران از راه دندانپزشکی دچار اچ آی وی نشده است.

     

    ۳- برخورد سوزن سرنگ آلوده به خون فرد مبتلا به اچ آی وی، به بدن کسی دیگه باعث انتقال HIV می شود؟

    پاسخ کارشناس: اگر سوزن توخالی باشد مانند آن چه برای تزریق به کار می رود ویروس زمان بیشتری درونش زنده می ماند و خطر سرایت از این راه به طور متوسط ۳ درهزار است. اگر سوزن توپر باشد مانند سنجاق کاغذ ویروس زودتر از بین می رود و خطر کمتری دارد.

     

    ۴- ممکنه این دستگاه های گوش سوراخ کن با توجه به اینکه از یک دستگاه برای سوراخ کردن گوش بسیاری از افراد استفاده میشه و گوش خون میاد باعث ابتلا به ایدز بشه؟ آیا از طریق سوراخ کردن بینی هم ممکن است به ایدز مبتلا شویم؟

    پاسخ کارشناس: سوراخ كردن گوش ها بلافاصله پشت سر هم بدون استریل کردن ابزاری که وارد بدن می شود و اگر به صورت مشترک باشد، خطر انتقال دارد و غیر این حالت خطری نیست. امکان سرایت اچ آی وی فقط از وسیله نوک تیزی است که پوست را سوراخ کند و اگر آن یک بار مصرف است یا ضدعفونی می شود جای نگرانی نیست. بهتر است این کارها در مطب یا کلینیک پزشکان انجام شود.

     

    سوال تکمیلی: ببخشید یک سوال از حضورتون داشتم، مگر نمیگین ویروس ایدز مخصوصا روی سوزن توپر تا چند دقیقه بیشتر زنده نیست، پس چرا یکی از راه های ابتلا، خالکوبی و سوراخ کردن گوشه؟

    پاسخ کارشناس: متن دقیق ما این است : «زنده ماندن ویروس در خارج از بدن به عواملی مانند: دما، نور، رطوبت، ph, مواد شیمیایی و … دارد. معمولا اچ آی وی بیش از چند دقیقه بیرون از بدن انسان فعال باقی نمی ماند» و با این که در این سایت آمده که اچ‌آی‌وی در خون خشک شده در دمای اتاق با حفظ اسیدیته مطلوب تا ۶ روز امکان زنده ماندن دارد، می توان گفت که با گذشت زمان تعداد ویروس های به شدت کاهش می یابد دیگر آن که در همان منبع ذکر شده است که «این تحقیقات مواردی مانند میزان ویروس لازم برای ایجاد عفونت و شانس رسیدن ویروس به سلول های هدف اش را حتی اگر پوست ناسالم باشد در نظر نگرفته اند. اینکه کسی با چند ویروس در خون خشک شده تماس پیدا کند به معنای ابتلایش به آن نخواهد بود.» و در آخر آن که در تحقیق دیگری آمده است «علیرغم این بقای نسبتا طولانی ما شواهدی نداریم که اچ آی وی از اشیاء به کسی سرایت کرده باشد. اغلب نمونه ها حاوی تعداد ویروس کمی هستند و اچ آی وی مشخص نشده که از راهی سرایت کند جز آنهایی که تاکنون مستند شده است. در مورد سوراخ کردن گوش در صورت استریل بودن سوزن احتمال سرایت وجود ندارد. در مورد خالکوبی نیز علاوه بر سوزن و پروب، جوهر نیز باید استربل باشد.

     

    ۵- آیا بعد از انجام سونوگرافی یا آندوسکوپی نیاز به انجام آزمایش اچ آی است؟ آیا از این راه ها ایدز منتقل می شود؟ درمورد سونوگرافی واژینال چطور؟

    پاسخ کارشناس: امروزه انجام آندوسکوپی و سونوگرافی با رعایت احتیاطات استاندارد است و خطر سرایت اچ آی وی وجود ندارد. در سونوگرافی واژینال اگر پروب استریل نباشد امکان سرایت هست ولی پزشکان در این باره آموزش دیده اند و با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ابزار استریل جای نگرانی نیست

     

    —————————— بخش دوم ———————————

     

    موضوع: راه های انتقال و عدم انتقال – (ابزار و وسایل آرایشی و بهداشتی) بخش دوم

     

    ۱- آیا امکان انتقال اچ آی وی با استفاده از وسایل مشترک آرایشگاه (شانه، موچین و …) وجود دارد؟ استفاده از لوازم آرایشی فرد مبتلا به اچ آی وی (به طور مشترك) چه طور؟

    پاسخ کارشناس: احتمال سرایت اچ آی وی از راهی که گفتید وجود ندارد. اچ آی وی از طریق وسایل و اشیا منتقل نمی شود

     

    ۲- اگر در آرایشگاه ماشین آرایش گری یک زخم کوچک روی پوست ایجاد کند چقدر احتمال سرایت وجود دارد؟ چرا می گویند مراقب لوازم آرایشگاه باشید

    پاسخ کارشناس: احتمال کلی سرایت اچ آی وی در شرایطی که گفتید کمتر از یک در میلیون است و نیازی به آزمایش نیست. تاکنون در ایران سرایت اچ آی وی از آرایشگاه ها گزارش نشده است.  ولی بیمارهای دیگری مانند هپاتیت بی، تبخال و زگیل ممکن است سرایت کند بنابراین بهتر است ابزارهای آرایشگاه برای هر مشتری ضدعفونی بشوند یا اختصاصی باشند.

     

    ۳- احتمال ابتلا با سوهان کاشت ناخن که به صورت عمومی در آرایشگاه ها استفاده میشه هست؟ (با توجه به اینکه در بعضی مواقع با سوهان کشی، بریدگی و زخم اطراف ناخن ایجاد می شود).  دستگاه های کاشت ناخن میتونن خطرناک باشن از نظر ایدز؟

    پاسخ کارشناس: خون افتادن با سوهان عمدتا به دلیل کشیدگی و پاره شدن پوست بر اثر فشار و کشش است، نه سوراخ شدن (که با سوزن ممکن است)، در واقع ابزار وارد بدن شما نمی شود.

    اگر ابزار نوک تیز وارد پوست بشود امکانش هست البته احتمالش بسیار کم است، چون معمولا فاصله ی استفاده برای افراد مختلف بیش از چند دقیقه است و لازمه ی انتقال ایجاد زخمی است كه با خون تازه ی فرد قبلی هم تماس داشته، این خطر عملا ناچیز است هرچند ضدعفونی کردن ابزار کار توصیه می شود. از طریق ابزارهای کاشت ناخن هم تاکنون موردی گزارش نشده است

     

    ۴- آیا انتقال ایدز از طریق تاتو وجود دارد؟ آیا با فرو رفتن سوزن تاتو در انگشت دست ممکن است که کسی ایدز بگیرد؟

    پاسخ کارشناس: اگر احتیاطات همه جانبه بهداشتی رعایت شود خطر سرایت اچ آی وی نیست. اگر سوزن مشترک باشد امکان سرایت ۳ در هزار است.

     

    ۵- آیا با انجام اپیلاسیون که موم و کارد مشتری ها یکی هست امکان انتقال ایدز وجود دارد؟ اگر خونریزی محل اپیلاسیون در افراد قبلی بوده باشه چطور؟

    پاسخ کارشناس: اچ آی وی در بیرون از بدن انسان از چند ثانیه تا چند دقیقه زنده نمیماند و اچ آی وی به حرارت و مواد شیمیایی بسیار حساس است. تا به حال سرایت آن از راهی که گفتید گزارش نشده است.

     

    —————————— بخش اول ———————————

     

    موضوع: راه های انتقال و عدم انتقال – بخش اول

     

    ۱- امکان سرایت ایدز از طریق آب چشم یا اشک چشم یا زلالیه میباشد؟ به عنوان مثال با دست اشک یا چشم یک فرد مبتلا به ایدز را پاک بکنیم و با همان انگشت به طور ناگهانی به چشم خود بمالیم؟

    پاسخ کارشناس: اشک، عرق، بزاق، ادرار، استفراغ و مدفوع راه سرایت اچ آی وی نیستند.

     

    ۲- استفاده کردن از سیگار دهنی، قلیان یا پیپ مشترک که بین دو نفر ردوبدل میشه، اگر یکی مبتلا باشه احتمال انتقال هست؟

    پاسخ کارشناس: اچ آی وی در این شرایط سرایت نمی کند.

     

    ۳- آیا امکان انتقال ایدز از راه خوردن غذا و آب بصورت مشترک با فرد مبتلا به ایدز و استفاده از قاشق مشترک، خوردن آب و غذای دهنی شده توسط او وجود دارد؟

    پاسخ کارشناس: اچ آی وی از طریق بزاق و استفاده از وسایل غذاخوری مشترک منتقل نمی شود. تاکید می شود که نیازی به جداسازی ظروف غذا خوری فرد مبتلا و یا شستشوی جداگانه آنها نمی باشد.

     

    ۴- آیا با خوردن غذا سالاد، میوه و نوشیدنی آلوده به خون ایدز امکان انتقال وجود دارد؟

    پاسخ کارشناس:  اچ آی وی در محیط خارج از چند ثانیه تا چند دقیقه بیشتر زنده نمی ماند، اچ آی وی (ویروس عامل ایدز) قطعا از این راه سرایت نمی کند. همچنین از راه خوردن (میوه، غذا، نوشیدنی) با فرض اینکه حاوی ویروس هم باشد، امکان سرایت نیست، چون بزاق دهان و اسید معده آن را غیرفعال می کند و امکان سرایت اچ آی وی از راه خوراکی وجود ندارد.

     

    ۵- اگر کسی اچ آی وی مثبت باشد و با یک زخم باز وارد آب استخر شود امکان سرایت ویروس به دیگران هست؟ آیا‌ از‌ توالت‌های‌ عمومی‌ هم‌ ایدز‌ منتقل‌ میشه‌؟

    پاسخ کارشناس: اچ آی وی (ویروس ایدز) از طریق شنا در استخر، استفاده از حمام و سرویسهای بهداشتی عمومی منتقل نمی شود. حتی اگر در این محل ها خون هم ریخته شود براحتی با آب قابل شستشو است. هرگز لازم نیست حمام و توالت مرتبا ضدعفونی شوند. نیازی به جداسازی حمام و توالت در منزل نیست.

    پیشگیری از بیماری ایدز در روابط جنسی+پاسخ به سوالات شما

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • کتاب اورجینال
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون