کیش خوب همانند فوتبال خوب است، حرف نمی زند ، عمل می کند.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۶
A
خانه » پزشکی و بهداشت » تغذیه ، رژیم و تناسب اندام » میزان مصرف مجاز روزانه شیرینی جات چه مقدار است؟

پرداخت وجه درب منزل

shoparak shop

میزان مصرف مجاز روزانه شیرینی جات چه مقدار است؟

میزان مصرف مجاز روزانه شیرینی جات چه مقدار است؟

مصرف مجاز شیرینی

به احتمال زیاد خیلی از ما عاشق طعم شیرینی هستیم. این طعم برای ما می‌تواند یادآور روزهای بسیار خوب زندگی‌مان و در برخی موارد حتی یادآور روزهای سختی باشد که تجربه کرده‌ایم. شیرینی همیشه معادل خوشی بوده است. معادل لبخند و شادی و آرزوهای برآورده شده و امیدواری برای تمام شدن روزهای تلخ. اما آیا می‌توانیم چشممان را به روی ضررهای احتمالی آن ببندیم؟

حالا دیگر همه ما می‌دانیم اگر شیرینی و قند زیادی مصرف کنیم، ممکن است به بیماری‌های مختلفی مبتلا شویم. از دیابت و بیماری قند گرفته تا بیماری‌های قلبی. از طرفی مصرف قندهای افزودنی در بسیاری از موارد می‌تواند منجر به چاقی مفرط شود که همین امر نیز به راحتی مقدمه‌ای برای انواع و اقسام بیماری‌ها به حساب می‌آید. اعتیاد به شیرینی و قند می‌تواند طول عمر افراد را کم کند و در موارد حاد اختلال در مغز، ضعف سیستم ایمنی، پوسیدگی دندان و حتی سوء‌تغذیه را به‌وجود بیاورد.

خوردن شیرینی عوارض بسیاری دارد و در برخی موارد افراد نمی‌توانند آن را تشخیص دهند. برای مثال اگر افراد معتاد به شیرینی یک روز آن را نخورند، کم‌تحرک خواهند بود و انرژی لازم را نخواهند داشت و گاه حتی دچار تکرر ادرار و تشنگی زیاد می‌شوند و حتی در زمان سیری نیز احساس گرسنگی فراوان می‌کنند. این‌ها در حالی است که سال گذشته اتحادیه قنادی و شیرینی تهران اعلام کرد که مصرف روزانه شیرینی در تهران بیش از ۵۰ تن است!

نیاز شما به شیرینی و قند در طول روز

انجمن قلب آمریکا به مردان بزرگسال توصیه می‌کند روزانه بیش از ۱۵۰ کالری قند افزوده شده مصرف نکنند. یعنی چیزی در حدود ۹ قاشق چایخوری شکر یا کمی بیشتر از مقدار قند موجود در یک قوطی نوشابه گازدار معمولی ۳۵۰ گرمی. البته این میزان قند مصرفی برای زنان بسیار کمتر از این است. محققان می‌گویند زنان بزرگسال باید روزی شش قاشق قند و شکر مصرف کنند. اجازه بدهید یک دستاورد تحقیقاتی دیگر را هم در اختیار شما قرار دهیم. طبق استاندارد سازمان جهانی بهداشت، حداکثر مصرف روزانه قند برای هر فرد عادی ۱۲ قاشق چایخوری در ۲۲۰۰ کالری رژیم غذایی است، که ۹ درصد کل کالری روزانه را شامل می‌شود.

شیرینی

بنابراین می‌بینید که در کل شما مجاز به مصرف بیش از حد قند نیستید، اما آیا این به معنای این است که باید کلا قید خوردن یکی از بهترین طعم‌های جهان را بزنیم؟ یا تا چه حد این امکان وجود دارد که ما بتوانیم خودمان را مقید به مصرف مقداری مشخص از قند کنیم؟ خودداری از خوردن شیرینی کار آسان و راحتی نیست. آن هم در حالی که حتی تعدادی از آدم‌ها به خوردن آن اعتیاد دارند یا از آن به عنوان یک عکس‌العمل روانی در برابر ناملایمات زندگی استفاده می‌کنند.

حتما شما هم آدم‌های زیادی را دیده‌اید که می‌گویند وقتی خیلی خوشحال هستیم یا وقتی خیلی عصبانی هستیم به خوردن شیرینی روی می‌آوریم. متاسفانه خیلی افراد برای مقابله با افسردگی یا بدبیاری‌های زندگی راه قنادی‌ها را در پیش می‌گیرند. خوردن شیرینی یکی از آن راه‌های رسیدن به حال خوب است. پنداری با شیرین شدن کام، روان نیز سهم خود را می‌برد و احوالات آدمی تغییر می‌کند. اما عقل سلیم می‌گوید مراقب باشید. آدمی که به فکر سلامت خود باشد، این را می‌داند که باید در هر کاری اعتدال را در نظر بگیرد.

و اما راه‌حل چیست؟

راه‌حل این مشکل، طیف زیادی از کارها و مراقبت‌ها را در برمی‌گیرد. شما حتی با توجه مناسب به میزان خواب روزانه خود می‌توانید به روان و جسم خود کمک کنید کمتر به جانب شیرینی گرایش داشته باشد. چراکه مطالعات نشان می‌دهند افرادی که کمتر از شش ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، بیشتر در معرض ابتلا به مصرف بیش از حد قند قرار دارند. چون احساس خستگی بیشتر با مصرف قند بیشتر ارتباط مستقیم دارد.

اما اولین قدم برای غلبه بر میل و هوس خوردن شیرینی‌ها، این است که خوردن شیرینی را از کار هر لحظه خود تبدیل به کاری با برنامه‌ریزی قبلی کنید. از طرفی برنامه هدفمند خود را از صبح شروع کنید. خوردن پروتئین‌های دیرهضم مانند تخم‌مرغ در وعده صبحانه می‌تواند به ثابت ماندن قند خون کمک قابل توجهی کند و هوس خوردن تنقلات را در طی روز کاهش دهد.

انتخاب کوچکترین شیرینی، نخوردن شیرینی و شکلات با هم، اجتناب از خوردن نوشیدنی‌های شیرین، دوری گزیدن از نوشیدن نوشابه‌ها و نوشیدن آب زیاد در طول روز از دیگر راه‌کارهای پیشنهادی است. یادتان باشد میوه خشک نیز شیرینی خیلی زیادی دارد و آجیل شور هم اشتها را زیاد می‌کند، پس آجیل خام می‌تواند انتخاب بهتری باشد. شما باید سبزیجات، میوه‌ها، محصولات لبنی، گوشت بدون چربی، ماهی و دیگر مواد غذایی طبیعی را جایگزین شیرینی و قندهای افزودنی کنید. همه ما می‌دانیم گرفتن این تصمیمات راحت نیست و وسوسه خوردن شیرینی می‌تواند خیلی قوی باشد اما همه کسانی که با اراده زیاد بر برنامه خود پایبند مانده‌اند، بعد از چند روز به این نتیجه می‌رسند که کم‌کم میوه‌ها برایشان شیرین‌تر و خوشمزه‌تر به نظر می‌آیند.

همه این‌ها را گفتیم که مطلع باشید و بر میزان قند مصرفی خود نظارت و کنترل داشته باشید. نه اینکه بهراسید و وحشت کنید! شما می‌توانید با ورزش کردن قند اضافه را بسوزانید و از تبدیل آن به چربی نیز جلوگیری کنید. ورزش هم به سلامت جسم شما کمک می‌کند و هم ذهن شما را قوی‌تر نگه می‌دارد. انتخاب یک شیوه زندگی مناسب به شما این کمک را می‌کند که در صورت لزوم تصمیم مناسب بگیرید.

خوشبختانه اعتیاد به شیرینی شبیه اعتیادهای خانمانسوز نیست. شما می‌توانید با کنترل مناسب و در فواصل مشخص شیرینی‌های مورد علاقه خود را میل کنید. تصور کنید به یک قنادی مثلا قنادی ناتلی مراجعه کرده‌اید. آیا دیدن آن همه شیرینی خوش رنگ و لعاب که خبر از طعم خوب و خوشمزه می‌دهند، شما را به خریدن شیرینی وا نمی‌دارد؟

آن وقت همان زمانی است که باید به سیستم زندگی خود مراجعه کنید. شما با داشتن یک سیستم مناسب می‌توانید هم شیرینی میل کنید و هم خودتان را از اثرات مضر آن امن نگه دارید. مصرف شیرینی را در کنترل خود دارید، به اندازه کافی از مواد مغذی و طبیعی استفاده می‌کنید و ورزش را هم در برنامه خود گنجانده‌اید. بنابراین شما می‌توانید به ویترین مورد علاقه خود مراجعه کنید و با خیال راحت شیرینی دلخواهتان را خریداری کنید. فقط یادتان باشد خودتان تنهایی همه جعبه راخالی نکنید.

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو

shoparak shop

پرداخت وجه درب منزل