دانشگاه تمام استعدادهای افراد از جمله بی استعدادی آن ها را آشکار می کند.(آنتوان چخوف)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » علت طولانی تر بودن بیماری ها در مردان نسبت خانم ها

    علت طولانی تر بودن بیماری ها در مردان نسبت خانم ها

    حتما شما هم حتی اگر یک مرد باشید موافق هستید که مردان وقتی مبتلا با بیماری می شوند، حتی آنفلونزا، بیشتر از زنان خود را زمین گیر می کنند و خوب شدنشان خیلی طولانی تر و سخت تر است. چرا؟

    چرا مردان شدیدتر از زنان بیمار می شوند؟

    علت طولانی تر بودن بیماری ها در مردان نسبت خانم ها

    چرا شدت بیماری در مردان بیشتر از زنان است؟

    در بحث مربوط به اینکه کدام جنس (زن یا مرد) قوی تر است، به ناچار باید حرف ” آنفولانزای مردان ” را پیش بکشیم. این یک نظریه عمومی است که می گوید زمانی که مردان در تماس با ویروس ها قرار می گیرند مریض می شوند – یا حداقل بیشتر ادای مریضی را در می آورند – در حالی که زنان مانند یک سرباز به کار، بچه ها و زندگی می رسند.

    شواهد علمی برای این تئوری قطعی نیست، ولی بعضی تحقیقات نشان داده است که سلول های ایمنی زن و مرد واکنش متفاوتی به حمله ویروس ها نشان می دهند. مطالعه ای که اخیرا روی موش ها انجام شده، به این مساله دامن زده و عنوان می کند که مردان واقعا ضربه سخت تری از بیماری می خورند – شاید بتوان بخشی از تقصیر را به گردن فیزیولوژی انداخت نه روان شناسی.

    مطالعه اخیر که در مجله مغز، رفتار و ایمنی  Brain, Behavior and Immunity منتشر شده، زمانی که موش ها در معرض باکتری هایی که نشانه های مشابهی از آنفولانزا را بوجود می آوردند، قرار گرفتند، موش نر بالغ علایم بیشتری از بیماری نسبت به موش ماده بالغ از خود نشان داده است. همچنینموش های نر نوسانات بیشتر درجه حرارت بدن، تب و علائم التهابی نشان داده و بهبودیشان مدت زمان بیشتری به طول انجامید.

    مطالعات انجام شده روی حیوانات آزمایشگاهی لزوما قابل تعمیم به انسان نیست، ولی این محققین که در مورد جنسیت و ایمنی تحقیق کرده اند باعث ایجاد یک سوال علمی برای مردم شده اند. به گفته سابرا کلین Sabra Kleinn، استادیار میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه جان هاپکینز بلومبرگ، مطالعه روی سلول های انسانی – درست مثل موش ها – نشان داده که سلول های ایمنی مردان دارای گیرنده ای فعال تر برای پاتوژن های pathogens خاص هستند.

    ****پاتوژن‌ Pathogen: یا بیماری‌زا یا بیمارگر٬ عامل تولید بیماری بوده و به دو دستهٔ زنده مانند باکتری و غیرزنده(Inanimate) مانند سم ارگانوفسفره تقسیم می‌شود. البته این اصطلاح بیشتر در گیاه پزشکی و پزشکی به کار می‌رود.****

    چرا مردان شدیدتر از زنان بیمار می شوند

    کلاین می گوید:” همیشه این حضور میکروب یا ویروس نیست که باعث بیماری ما می شود، بیماری به خاطر پاسخ ایمنی بدن است و تحقیقات نشان می دهد مردان پاسخ شدیدتری برای فراخوانی سلول ها به محل عفونت دارند که منجر به احساس بیماری بیشتر می شود. ”

    چرایی این مساله کاملا نامشخص است ولی فرضیه ای وجود دارد که استروژن و تستوسترون این گیرنده های ایمنی را به نحو متفاوتی تحت تاثیر قرار می دهند. هورمون های جنسی تاثیر زیادی بر ایمنی بدن دارند. یافته های جدید روی موش ها ارتباطی بین هورمون های جنسی و بیماری بدست نیاورده است ( با این که اندام های تناسلی موش ها را بیرون آوردند ولی باز هم شاهد واکنش متفاوت بودند ) ولی مطالعات متعدد دیگر این ارتباط را نشان می دهد. به عنوان مثال مطالعه کلاین در سال ۲۰۱۵ روی سلول های انسانی نشان داد که ترکیبات استروژن دار باعث می شدند که نمونه سخت تر به ویروس آنفلوآنزا مبتلا شود.

    ****استروژن estrogen: نام گروهی از هورمونهای جنسی زنانه است که در انسان در سیکل طبیعی تخمدان در مرحله فولیکولی (follicullar) از تخمک آزاد می‌شود. طی دوران بارداری، مقدار زیادی از استروژن‌ها ترشح می‌شود.****

    ****تِستوستِرون Testosterone: از هورمونهای استروئیدی مهم موجود در بدن پستان‌داران ازجمله انسان (هردو جنس) می‌باشد که اثرات آندروژنیک (جنسیتی) و آنابولیک (سازنده، رشددهنده) دارد.****

     

    نظریه ای دیگر توسط محققان دانشگاه کمبریج در سال ۲۰۱۰ انجام شده بیان می کند که مردان به علت تمایل به رفتارهای ریسک پذیر با سیستم ایمنی ضعیف تر و ایمنی کمتر تکامل پیدا کرده اند. و تحقیقی دیگر عنوان می کند که چون زنان راحت تر می توانند پاتوژن ها را به فرزندانشان منتقل کنند (به دلیل مادر بودن و نگهداری از فرزند) بنابراین به صورت طبیعی مقدار بیشتری سد دفاعی در برابر آن ها می سازند.

    این سد دفاعی به همه بیماری ها گسترش پیدا نمی کند. با این حال به گفته کلین در مقاله ای که سال ۲۰۱۶ در Nature Reviews Immunology منتشر شده است ، در حالی که مردان استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری های خاص ( مانند سرطان های غیر تولید مثلی ) نشان می دهند، زنان مستعد ابتلا به بیماری های دیگر از قبیل بیماری های خود ایمنی هستند.

    همان طور که واضح است در ” آنفولانزای مردان ” موارد دیگری هم ممکن است نقش بازی کند. مثلا مطالعات نشان می دهد که مردان کمتر احتمال دارد دستان خود را به طور منظم بشویند و احتمال این که به طور منظم به پزشک مراجعه کنند هم زیاد است. ” هنجارهای فرهنگی کاملا روی رفتار ما تاثیر می گذارد پس به احتمال زیاد عوامل مختلفی در این مساله تاثیر گذار هستند. ”

    علت طولانی تر بودن بیماری ها در مردان نسبت خانم ها

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • چاپ کتاب آمازون
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی