خداوند آزادی را آفرید و انسان بردگی را.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » سبک زندگی » خانه داری » هرآنچه باید راجع به سفته بدانیم

    هرآنچه باید راجع به سفته بدانیم

    سفته یکی از اسنادی است که حتما باید در نوشتن آن دقت بسیاری داشته باشید، لیکن در غیر این صورت می تواند جهت شما پرسشها بسیاری داشته باشد.

    هرآنچه باید راجع به سفته بدانیم

    هرآنچه باید راجع به سفته بدانیم

    عبارات مهم : گارانتی – استفاده

    سفته یکی از اسنادی است که حتما باید در نوشتن آن دقت بسیاری داشته باشید

    هرآنچه باید راجع به سفته بدانیم

    سفته یکی از اسنادی است که حتما باید در نوشتن آن دقت بسیاری داشته باشید، لیکن در غیر این صورت می تواند جهت شما پرسشها بسیاری داشته باشد.

    سفته، نکات و شاخصه های مختلفی دارد که می تواند بسیار کاربردی باشد

    کار زمانی خراب تر می شود که آدم بدجنس فیلم تصمیم می گیرد سفته ها را اجرا بگذارد. گاهی تمام کشش فیلم در همین اجرا گذاشتن یا نگذاشتن سفته ها خلاصه می شود. تصوری که در مورد این وسیله تعهد پول، در ذهن خیلی از ما شکل گرفته در همین حد است،تا جایی که حتی از صدور سفته می ترسیم یا تصور می کنیم نقطه ضعف بزرگی است که ممکن است بعدها علیه خودمان، از آن استفاده شود ولی سفته بر خلاف این تصور مطلق، نکات و شاخصه های مختلفی دارد که می تواند بسیار کاربردی باشد. با اینکه در حال حاضر جهت تعهد پرداخت مبلغی در وقت آینده همه از چک استفاده می کنند و آن را ترجیح می دهند ولی سفته در برابر چک خطر کمتری جهت صادرکننده آن دارد. شاید به همین علت هم کم کم از معاملات کنار رفته؛ آیا که خطر کمتر جهت صادرکننده سفته، یعنی پایین تر آمدن احتمال وصول مبلغ.

    سفته یکی از اسنادی است که حتما باید در نوشتن آن دقت بسیاری داشته باشید، لیکن در غیر این صورت می تواند جهت شما پرسشها بسیاری داشته باشد.

    کی داده؟ کی گرفته؟

    پر کردن سفته

    برای اینکه بشود نام یک سند را سفته گذاشت، باید مشخصات ظاهری آن رعایت شود، در غیر این صورت، سفته ای که امضا می کنید مشمول مقررات سفته نمی ­شود. اول اینکه مبلغ سفته باید به صورت تمام حروف روی آن نوشته شده است باشد. مبلغی که در سفته تعهد می کنید نباید از مبلغ اسمی آن زیاد باشد، در واقع مبلغ اسمی سفته، سقفی است جهت تعهد در آن سند؛ به عنوان نمونه جهت تعهدکردن ۲۷۰میلیون ریال باید سفته ۳۰۰میلیونی بخرید. دوم اینکه گیرنده­ وجه مشخص باشد البته حتما مورد نیاز نیست نام شخص خاصی روی سفته نوشته شود. سفته می تواند در وجه حامل باشد یا به شخص دیگری حواله شود؛ عبارت «حواله کرد» در سفته جهت همین هست. سومین شاخصه ای که در نوشتن سفته باید به آن توجه کنید این است که تاریخ پرداخت آن مشخص باشد. اگر تاریخ در سفته نوشته نشود، سفته مشخصات ظاهری خود را از دست می دهد و دیگر یک سند تجاری نخواهد بود. بلکه فقط یک سند عادی است که طبق قانون مدنی می توان نسبت به وصول مبلغ آن اقدام کرد. در ضمن تاریخ نداشتن سفته می تواند دلیلی بر عندالمطالبه بودن آن باشد؛ یعنی موقع پرکردن سفته تاریخ جهت دو طرف اهمیتی نداشته بلکه مبلغ تعهد شده است مهم بوده است.

    تغییر در سفته

    برای اینکه اوضاع سفته را عوض کردن دهید، می توانید آن را پشت نویسی یا ظهرنویسی کنید. به عنوان نمونه عبارت «حواله کرد» روی سفته جهت انتقال سند به فرد دیگری است ولی اگر این عبارت را خط بزنید به این معنی است که حق انتقال سفته را از دارنده سلب کرده اید و اگر مجبور به انتقال شوید باید سفته را ظهرنویسی کنید و بنویسید که این سند به فلانی انتقال یافته شد و پای نوشته تان را هم امضا کنید. همچنین می توانید جهت دریافت وجه سفته به دیگری وکالت دهید که این را هم باید پشت سفته بنویسید و امضا کنید، چون اصولا ظهرنویسی جهت انتقال هست، اگر جهت وکالت در وصول باشد، باید عبارت «برای وکالت» تصریح شود و به امضای دارنده برسد. کسی که با ظهرنویسی در وصول سفته وکالت پیدا می کند، درست مانند دارنده سفته حق اقامه دعوی را نیز جهت وصول آن خواهد داشت.

    هرآنچه باید راجع به سفته بدانیم

    حق بازداشت در صورت عدم پرداخت

    برای اینکه بتوانید از مسئولیت تضامنی ظهرنویس ها جهت وصول طلب خود استفاده کنید، باید تا قبل از اینکه یک سال از تاریخ واخواست بگذرد، دادخواستی علیه آنها به دادگاه تقدیم کنید. اگر این کار را انجام ندهید، بعد از یک سال دعوی شما علیه ظهرنویس ها پذیرفته نمی شود ولی اگر دادخواست بدهید، این حق را خواهید داشت که از دادگاه تقاضای تأمین کنید؛ به این معنی است که قبل از پیگیری و صدور حکم، مالی را از اموال طرف دعوی که معادل مبلغ طلب شماست، به دادگاه معرفی کنید تا جهت اطمینان از وصول طلب، به نفع شما توقیف شود.

    سفته یکی از اسنادی است که حتما باید در نوشتن آن دقت بسیاری داشته باشید، لیکن در غیر این صورت می تواند جهت شما پرسشها بسیاری داشته باشد.

    اینطوری بعد از صدور حکم، حتی در صورتی که ضامن طلب شما را نپذیرد، باز هم وصول طلب شما از مال توقیف شده، امکان دارد. در این صورت خیلی ساده تر و مطمئن تر به پولتان می رسید ولی اگر اموالی از محکوم پیدا نشود، به استناد ماده۲ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، می توانید تقاضای بازداشت شخص محکوم را کنید. نکته: تمام شاخصه ها و وظایفی که در قانون تجارت جهت سفته گفته شده است هست، در عرف امروز با استفاده از چک خیلی راحت تر و مطمئن تر اجرا می شود. بنابراین عالی ترین و بااهمیت ترین کاربردی که امروز جهت سفته باقی مانده، استفاده از آن جهت گارانتی هست؛ یا گارانتی حسن انجام کار یا گارانتی پرداخت اقساط وام و مانند اینها. در این صورت سفته تبدیل به امانتی می شود که شما در اختیار کارفرما یا طلبکار خود گذاشته اید تا در صورت تخلف از شرط از آن استفاده کند.

    حواستان را جمع کنید که اگر می خواهید سفته را به عنوان گارانتی و یا هر عنوان دیگر غیری تعهد مبلغی پول به شخصی بدهید، حتما در یک دفتر اسناد رسمی، از او رسید بگیرید که این سفته را جهت چه منظور به نام او صادر می کنید. تاکید روی دفتر اسناد رسمی به این علت است که سند شما رسمیت بیابد و اعتبار آن اوج برود، چون سند عادی در دادگاه اعتبار چندانی ندارد.

    هرآنچه باید راجع به سفته بدانیم

    اگر سفته وصول نشود

    ممکن است مبلغ تعهد شده است در سفته، با رسیدن موعد مقرر پرداخت نشود. در این صورت اگر دارنده سفته هستید، باید تا ۱۰روز بعد از تاریخ سررسید، سفته را واخواست کنید. جهت این کار باید واخواست نامه ای تنظیم و به دادگاه پیگیری کننده به امور حقوقی تقدیم کنید. واخواست نامه چاپی را می توان از دادگاه و یا حتی از بانک ها تهیه کرد.

    در تنظیم واخواست نامه باید یک رونوشت کامل از موارد امضا شده است در سفته، بنویسید و با استفاده از کاربن آن را در ۳نسخه مشابه تنظیم کنید. بعد از تهیه و چسباندن تمبر به واخواست خود، دادگاه دستور می دهد که این برگه به وسیله مامور اجرا به صادرکننده سفته ابلاغ شود. یادتان باشد که در مورد وصول مبلغ سفته، هیچ نوشته ای از نظر اعتبار و قدرت اجرایی، جایگزین واخواست نامه نمی شود.

    مسئولیت ظهرنویسان

    سفته ممکن است با ظهرنویسی های متعدد به اشخاص متعددی انتقال یافته شود. در این حالت صادرکننده سفته یعنی کسی که آن را امضا می کند و تمام ظهرنویس ها همگی در برابر دارنده آن «مسئولیت تضامنی» دارند. مسئولیت تضامنی به این معنی است که تمام این افراد مسئول پرداخت تمام مبلغ سفته هستند؛ یعنی اگر دارنده سفته هستید می توانید به هر کدام از امضاکنندگان که دسترسی راحت تری به او دارید مراجعه کنید و کل مبلغ سفته را از او بخواهید. البته این کار جهت هر کدام از امضاکنندگان این حق را به وجود می آورد که جهت بعد گرفتن مبلغی که به دارنده پرداخت کرده، به امضاکننده قبل از خود رجوع کند؛ یعنی جهت هر یک از ظهرنویس ها حق مطالبه وجه نسبت به ظهرنویس های قبل از خود و در نهایت نسبت به شخص صادرکننده وجود دارد.

    انتقال سفته

    دارنده سفته، یعنی کسی که این سند به نام او صادر شده است هست، می تواند آن را به شخص دیگری انتقال دهد. جهت این کار باید سفته را به نام نفر سومی ظهرنویسی کنید. در این صورت، تمام حقوق و مزایای مربوط به سفته، به دارنده تازه انتقال یافته می شود. انتقال سفته با امضای دارنده آن انجام می شود. کسی که سفته به نام او امضا شده است یا کسی که سفته با ظهرنویسی به او انتقال یافته شده، دارنده سفته محسوب می شود. دارنده می تواند جهت وصول وجه تعهد شده است در سفته، به دیگری وکالت دهد. جهت این منظور باید دارنده با نوشتن عبارت «وکالت جهت وصول» سفته را پشت نویسی و امضا کند.

    ضمانت سفته

    اگر قرار است سفته به نام شما صادر شود یا اینکه با ظهرنویسی به شما انتقال یابد، می توانید جهت اطمینان زیاد از پرداخت وجه آن، ضامن بخواهید. ضامن سفته هم باید آن را ظهرنویسی و امضا کند. گارانتی سفته جهت دارنده این امتیاز را دارد که موقع وصول مبلغ می تواند علاوه بر امضاکننده اصلی، به ضامن هم مراجعه کند. این حق جهت تمام امضاکنندگان بعدی سفته هم وجود خواهد داشت. در صورتی که جهت وصول مبلغ به ضامن مراجعه شود و او مبلغ را بپردازد، می تواند جهت وصول مبلغ ذکر شده است به امضاکنندگان قبلی مراجعه کند.

    نکته۱ : چک؛ جانشین سفته

    سفته یک سند است که فردی آن را امضا می کند و طی آن پرداخت مبلغی پول را در برابر دیگری، در زمانی معین، به عهده می گیرد. از این جنبه سفته همان وظیفه عرفی چک را به عهده دارد ولی به مرور وقت در معاملات چک جای هر سند دیگری را گرفت؛ چراکه جهت تعهد پرداخت پول در آینده نیاز به وجود ضمانتی جهت اجرای تعهد است و چک به علت اینکه جنبه کیفری دارد این گارانتی را خود به خود و طبق قانون همراه دارد. جنبه کیفری یعنی صدور چک بلامحل به خودی خود جرم هست، بدون اینکه جنبه مسئولیت مدنی و بدهکاری به غیر را در نظر بگیریم. تفاوت دیگری که چک با سفته دارد این است که جهت داشتن چک نیاز به مقدماتی هست؛ شما باید در بانک حساب جاری داشته باشید تا بتوانید به نام خود چک صادر کنید. جهت باز کردن حساب جاری هم نیاز است به بانک ثابت کنید که منبع مالی مستمر دارید و می توانید پول های تعهد شده است را از آن منبع تامین کنید. در صورتی که سفته را می توانید خیلی راحت و با پرداخت مبلغ معینی بخرید.

    نکته ۲ : از کجا سفته بخرم؟

    سفته را می شود از هر جایی تهیه کرد، از دستفروش های توی بازار گرفته تا بعضی از دکه های روزنامه فروشی ولی مطمئن ترین محل جهت تهیه این سند، شعبه های بانک ملی هست. اگر سفته را از جای نامعتبر بخرید ممکن است مبلغی زیاد از آنچه مصوب است از شما بگیرند. حتی ممکن است در برابر مبلغ زیاد به شما یکسری سفته جعلی بدهند که دردسرهای زیادی بعدها جهت شما داشته باشد. بهای مصوب جهت سفته عبارت است از ۳ هزارم مبلغ اسمی سند؛ یعنی آنچه روی سند چاپ شده است هست؛ به عنوان نمونه جهت سفته یک میلیون ریالی، سه هزار ریال باید پول بدهید.

    سوال کاربر

    سلام برادرم قصد خرید امتیاز وام را دارد طرف برابر به آن گفته باید سفته بدهد جهت ضمانت. حالا این سفته چطور باید نوشته شود که آینده طرف برابر نتواند از آن سوء استفاده کند؟ متشکر از پاسخگویی شما.

    پاسخ کارشناسان

    بهتر است سفته تاریخ نداشته و در روی سفته عبارت بابت گارانتی و حسن انجار کار را قید نموده و کپی از سفته تهیه کرده و به امضاء مدیر شرکت ( کارفرما ) برسانید.

    همچنین در قرارداد هم ذکر شود که سفته فوق الذکر بابت گارانتی و حسن انجام کار به شرکت داده شده است هست. در این صورت چنانچه کارفرما بعد از اتمام مدت قرارداد سفته را مسترد نکرد و نسبت به وصول وجه آن اقدام نمود با اثبات اینکه شما حسن انجام کار داشته اید از وصول سفته جلوگیری می شود.

    گردآوری: بخش اسرارخانه داری بیتوته

    منابع : aftabir.com

    mizanonline.ir

    واژه های کلیدی: گارانتی | استفاده | دادگاه | وکالت | تاریخ | انتقال | متفرقه

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی