آینده را قضا و قدر می سازد و امید و تلاش تو آن را می گذراند.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » دندان درد در نوروز، دلایل و راه حل ها

    دندان درد در نوروز، دلایل و راه حل ها

    افراد باید تلاش کنند در ایام عید از مصرف بی‌رویه شیرینی و شکلات خودداری کنند. عالی ترین راه حفظ سلامت دندان‌ها در نوروز، رعایت زیاد بهداشت دهان نسبت به سایر زمان‌هاست

    دندان درد در نوروز، دلایل و راه حل ها

    افراد باید تلاش کنند در ایام عید از مصرف بی‌رویه شیرینی و شکلات خودداری کنند. عالی ترین راه حفظ سلامت دندان‌ها در نوروز، رعایت زیاد بهداشت دهان نسبت به سایر زمان‌هاست

    مقابله با دندان درد در نوروز

    دندان درد شدید در تعطیلات نوروز که دندانپزشک شما در دسترس نیست یا خودتان در سفر هستید و دسترسی به مرکز دندانپزشکی بسادگی امکان‌پذیر نیست، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.در چنین شرایطی، شیرینی تعطیلات به کامتان تلخ می‌شود، مگر آن که راه و رسم پیشگیری از آسیب‌های دندان و پیگیری اورژانسی به دندان آسیب‌دیده را در چنین ایامی بدانید.

    دندان درد در نوروز، دلایل و راه حل ها

    سلامت دندان

    بهترین توصیه‌ای که در ایام عید بویژه با توجه به زیاد کردن مصرف شیرینی و تنقلات به افراد می‌شود، رعایت بهداشت دهان با مسواک زدن مرتب و استفاده روزانه از نخ دندان است. بسیاری از دندان دردها با ترفندهای ساده‌ای مثل شستن دهان با آب ولرم و بیرون آوردن خرده غذا از بین دندان‌ها و با استفاده از نخ دندان آرام می شوند.

    به گفته دکتر اسماعیل یاسینی، دندانپزشک، افراد باید تلاش کنند در ایام عید از مصرف بی‌رویه شیرینی و شکلات خودداری کنند. عالی ترین راه حفظ سلامت دندان‌ها در نوروز، رعایت زیاد بهداشت دهان نسبت به سایر زمان‌هاست. روزی سه بار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بعد از مصرف سه وعده غذا می‌تواند بافایده باشد.

    دردی که ناگهان به جان دندان می‌افتد

    مصرف مواد قندی مثل شکلات و شیرینی و درد ناشی از آن می‌تواند به علت وجود پوسیدگی در سطوح متفاوت دندان‌ها بخصوص در نواحی بین دندان‌ها باشد.

    افراد باید تلاش کنند در ایام عید از مصرف بی‌رویه شیرینی و شکلات خودداری کنند. عالی ترین راه حفظ سلامت دندان‌ها در نوروز، رعایت زیاد بهداشت دهان نسبت به سایر زمان‌هاست

    دکتر یاسینی در این باره توضیح می‌دهد: شیرینی و آجیل به علت ایجاد چسبندگی و جنبش دندان‌ها می‌تواند حتی در دندان‌های سالم باعث ایجاد درد و حساسیت شود. در چنین مواقعی، عالی ترین روش خارج‌کردن مواد چسبنده قندی از سطوح دندانی با مسواک زدن است و چنانچه مسواک در دسترس نباشد، شست‌وشو با آب فراوان موثر خواهد بود.

    چنانچه به علت پوسیدگی، درد از بین نرود مصرف یک قرص مسکن با حداقل یک لیوان آب بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، باعث تسکین درد می‌شود، ولی از قرار دادن مسکن روی دندانی که درد دارد، خودداری کنید.

    آجیلی که به مذاق دندان خوش نمی‌آید

    حفظ سلامت دندان‌ها بسیار باارزش‌تر از آن است که جهت خوردن یک پسته دهان بسته، به جان دندان بیفتید و آن را دچار آسیب کنید!

    به توصیه این دندانپزشک، از شکستن پسته، فندق یا هر جسم سخت با دندان‌ها تحت هر شرایطی خودداری کنید، بخصوص افرادی که پرکردگی زیاد و وسیع دندانی دارند.

    وی هشدار می‌دهد: چنانچه به هر دلیل، دندان دچار شکستگی شود، در صورت دسترسی نداشتن به درمانگاه‌های اورژانس یا شبانه‌روزی دندانپزشکی، می‌توان یک مقدار پنبه را به صورت گلوله فشرده کرد و داخل حفره دندان و قسمت شکسته قرار داد تا از قرار گرفتن مواد غذایی و جنبش دندان جلوگیری شود . پیشنهاد می‌شود این گلوله‌ها بعد از هر وعده غذا تعویض شود.

    دندان درد در نوروز، دلایل و راه حل ها

    اگر قطعه‌ای از دندانتان شکست و جدا شد، پیش از شروع پوسیدگی در محل شکستگی، دندان را ترمیم کنید. جهت این منظور می‌توانید از دندانپزشک بخواهید دندانتان را موقتا پانسمان کند تا بعد از تعطیلات به وسیله دندانپزشک خودتان، درمان ترمیمی انجام شود.

    پوست تخمه سمج

    بهترین وسیله جهت خارج کردن پوست تخمه یا هر ماده دیگری که در میان دندان‌ها گیر کرده باشد، استفاده از نخ دندان است و این کار باید چند بار تکرار شود تا جسم خارجی بیرون بیاید.

    به گفته دکتر یاسینی جهت خارج کردن پوست تخمه باقیمانده بین دندان‌ها باید یک تکه از نخ دندان را در چند ناحیه نزدیک به هم گره زد و ابتدا نخ را از ناحیه بدون گره بین دندان‌ها رد کرد. سپس قسمت‌های گره خورده نخ را از سمت گونه به خارج کشید که این کار باعث خارج شدن جسم می‌شود، ولی به هیچ عنوان از سوزن یا چوب کبریت جهت خارج کردن این اجسام نباید استفاده نشود، چون به نسوج دندانی صدمه می‌زنند.

    افراد باید تلاش کنند در ایام عید از مصرف بی‌رویه شیرینی و شکلات خودداری کنند. عالی ترین راه حفظ سلامت دندان‌ها در نوروز، رعایت زیاد بهداشت دهان نسبت به سایر زمان‌هاست

    شکستن دندان کودک بازیگوش

    شکستن دندان بچه‌ها هنگام بازی که ممکن است در تعطیلات نوروزی اتفاق بیفتد از اورژانس‌های مرسوم دندانپزشکی در این ایام هست. اگر دندان کودک از دهانش بیرون بیفتد، باید آن را سریع برداشت و در یک ظرف شیر پاستوریزه کم‌چرب قرار داد و اگر بیرون نیفتد، باید از کودک خواست تا آن را در گوشه دهانش نگه دارد.

    برای تمیز کردن گردوخاک روی دندان هم کافی است آن را با آب بشویید. یک قطعه گاز استریل روی محل دندان بگذارید و پنج دقیقه فشار دهید تا خونریزی قطع شود. بعد کودک را بسرعت به دندانپزشکی برسانید. دندانپزشک می‌تواند دندان را دوباره در محل مناسب بکارد و دندان را زنده نگه دارد. اگر کودک در کمتر از ۳۰ دقیقه به دندانپزشکی برسد، احتمال موفقیت‌آمیز بودن درمان، بالای ۹۰ درصد است.

    دندان درد در نوروز، دلایل و راه حل ها

    مراقب پسته‌های دندان شکن باشید

    پسته‌ها و فندق‌های دربسته را با دندان نشکنید. این کار ممکن است باعث ترک خوردگی، لب پر شدن و حتی شکستن دندانتان شود. نشانه مرسوم ترک خوردگی در مینای دندان، حساس شدن دندان به سرما و گرما و مواد غذایی شیرین هست. نشانه ترک‌خوردگی عمقی‌تر هم این است که هنگامی که دندان‌ها را روی هم فشار می‌دهید، دندان درد می‌گیرد.

    اگر به این مسئله دچار شدید، در نخستین وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. معمولا می‌توان ترک خوردگی ایجادشده در تاج دندان را بخوبی ترمیم کرد، ولی اگر ترک خوردگی در ریشه دندان باشد، معمولا قابل درمان نیست.

    پیشگیری از درد دندان در سفر

    – پیش از شروع تعطیلات، سلامت دندا‌‌ن‌هایتان را بررسی کنید. این توصیه را افرادی که بهداشت دهان ضعیف و دندان‌های خراب دارند، باید جدی بگیرند.

    – پسته‌ها و فندق‌های دربسته را با دندان نشکنید. این کار ممکن است باعث ترک خوردگی، لب پر شدن و حتی شکستن دندانتان شود

    – از جویدن خوراکی‌های سفت پرهیز کرده و از شکستن پسته و فندق در بسته بشدت خودداری کنید.

    – مسواک زدن در ایام عید و سفرهای نوروزی را فراموش نکنید.

    – افراد سالخورده‌ای که از دندان مصنوعی (دست دندان) استفاده می‌کنند، شست‌وشوی دهان و دندان مصنوعی بعد از خوردن غذا و خارج کردن و در آب گذاشتن دندان مصنوعی هنگام خواب را از یاد نبرند.

    – باقی ماندن مواد قندی در میان دندان‌ها می‌تواند منجر به زدوده شدن مواد معدنی مینای دندان‌ها شود که مقدمه تخریب و پوسیدگی دندان ها هست. خوردن غذا‌ها و مواد ترش، از مرکبات گرفته تا نوشابه اثر مشابه و حتی شدیدتر روی دندان‌ها دارد.

    عبارات مهم : تعطیلات نوروزی – دندان مصنوعی

    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    منبع: jamejamonline.ir

    واژه های کلیدی: تعطیلات نوروزی | دندان مصنوعی | سفرهای نوروزی | دندانپزشکی | دندانپزشک | دندانپزشکی | نخ دندان | استفاده | شیرینی | بهداشت | نوروز

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی