اینترنت همانند دریاست ، کسی که آن را نمی شناسد همانند کسی ست که شنا را نمی داند.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » زنان مبتلا به این بیماری ها، باید جهت بارداری خیلی مراقب باشند

    زنان مبتلا به این بیماری ها، باید جهت بارداری خیلی مراقب باشند

    جامعه آماری نشان می دهد بخش قابل توجهی از مبتلایان به بیماری های مزمن زن ها هستند. متاسفانه تعدادی از زن ها بدون اطلاع از بیماری مزمن و

    زنان مبتلا به این بیماری ها، باید جهت بارداری خیلی مراقب باشند

    جامعه آماری نشان می دهد بخش قابل توجهی از مبتلایان به بیماری های مزمن زن ها هستند. متاسفانه تعدادی از زن ها بدون اطلاع از بیماری مزمن و یا زمینه ای خود، باردار می شوند و سلامت خود و فرزندشان را به خطر می اندازند

    بیماری‌هایی که ممکن است در بارداری شما مسئله ایجاد کنند!

    دوران حساس بارداری مواظبت های صبورانه ای می طلبد که تقریبا تمام مادران با علاقه آن ها را انجام می دهند. متاسفانه تعداد قابل توجهی از زن ها مبتلا به بیماری های مزمن هستند، اگر هر کدام از این زن ها بخواهند باردار شوند باید حتما بیماری زمینه ای خود را مد نظر قرار دهند و بعد از فراهم شدن شرایط جسمی مناسب جهت بارداری برنامه ریزی کنند. در ادامه توضیحاتخانم دکتر فاطمه داوری تنها، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، راجع به تاثیر بیماری های مزمن بر بارداری را مطالعه فرمایید.

    زنان مبتلا به این بیماری ها، باید جهت بارداری خیلی مراقب باشند

    بارداری در مبتلایان به دیابت

    ابتدا باید سری به متخصص داخلی یا فوق تخصص غدد، معالج تان بزنید تا مطمئن شوید دیابت تان مهار شده است است یا خیر. این دکتر از شما آزمایش HbA1C را می گیرد که نشان دهنده چگونگی مهار دیابت شما در ۸ تا ۱۲ هفته گذشته هست. بسته به اوضاع فعلیشما، دکتر ممکن است آزمایش هایی مانند چربی خون، ادرار و سنجش بینایی جهت بررسی آب مروارید، آب سیاه یا شبکیه چشم، تجویز کند.

    چرا سطح قند خون در دوران بارداری این قدر اهمیت دارد؟

    سطح قند خون مناسب یعنی ۷۰ تا۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر ناشتا، ۱۲۰ میلی گرم بر دسی لیتر بعد از غذا و ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی گرم بر دسی لیتر قبل از خواب.

    بیشتر زن ها تا هفته ۴ بارداری خود، نمی دانند باردارند و اگر سطح قند خون آن ها در این مدت نامتعادل باشد احتمال ایجاد اختلالات جنینی بسیار بالاست و خطر سقط و مرده زایی انتظار می رود. گاهی در اثر بی توجهی به سطح قند خون، مادر، نوزادی بسیار درشت دارد که به علت بزرگی جثه نمی تواند از بدن مادر بیرون بیاید و به همین علت مجبور به سزارین می شود.

    جامعه آماری نشان می دهد بخش قابل توجهی از مبتلایان به بیماری های مزمن زن ها هستند. متاسفانه تعدادی از زن ها بدون اطلاع از بیماری مزمن و

    سطح قندخون بالای مداوم مادر، می تواند باعث افت جدی قند نوزاد درست بعد از وضع حمل شود لیکن در دوران بارداری، جنین در شرایطی با قند اوج بوده و بدن جهت کم کردن این قند انسولین ترشح کرده، بعد از وضع حمل منبع قند ناگهان قطع شده است و حالا انسولین موجود در بدن نوزاد سطح قند خون را به شدت کم کردن می دهد.

    قبل از باردار شدن به متخصص خود مراجعه کنید تا نوع و دوز دارو ها را جهت این دوران حساس، تنظیم کند و حتما از یک متخصص یا مشاور تغذیه جهت رژیم غذایی مخصوص مادران باردار دیابتی کمک بگیرید.

    بارداری با فشار خون بالا

    اگر به فشار خون اوج دچارهستید یا قبل از هفته ۲۰ بارداری از ابتلای تان به این مسئله باخبر شده است اید، حتما باید تحت نظر باشید . حدود ۵ درصد زن های باردار مبتلا به فشار خون بارداری هستند.

    فشار خون یعنی شدت برخورد خون در حال جریان به دیواره رگ ها. فشار خون با ۲ عدد بیان می شود، عدد بالایی یعنی فشار خونی که از قلب پمپ می شود و عدد پایینی یعنی فشار خون زمانی که عضلات قلب در حال استراحتند.

    اگر در دوران بارداری فشار خون شما از ۹۰/۱۴۰ یا ۱۴ بر ۹ زیاد باشد شما دچار فشار خون باردرای هستید. اگر فشار خون شما تا ۱۲ هفته بعد از بارداری به حالت عادی بازنگردد، به احتمال زیاد، دچار فشار خون مزمن می شوید. اگر هم فشار خون تان بعد از هفته ۲۰ بارداری اوج رفت و ادرارتان هم پروتئین داشت دچار پری اکلامپسی هستید.

    زنان مبتلا به این بیماری ها، باید جهت بارداری خیلی مراقب باشند

    فشار خون مزمن باعث زیاد کردن احتمال مبتلا شدن به پری اکلامپسی می شود. این روند فشار خون جفت را کم می کند و در نتیجه اکسیژن و مواد غذایی کمتری به جنین می رسد و در نهایت مشکلاتی مانند، محدودیت رشد داخل رحمی، تولد نوزاد نارس، جدا شدن جفت و تولد نوزاد مرده انتظار می رود.

    برای مهار فشار خون در دوران بارداری، باید قبل از این که جهت بارداری اقدام کنید به متخصص معالجتان سری بزنید و برنامه بارداری تان را برایش شرح دهید، بعد از اینکه اوضاع تان جهت بارداری مناسب شد، در نخستین مراجعه به متخصص زنان هم، از زیاد کردن فشار خون خود او را آگاه کنید. گاهی مورد نیاز است زن باردار مبتلا به زیاد کردن فشار خون داروهای قبلی خود را عوض کند.

    علائم هشدار دهنده در دوران بارداری

    اگر در دوران باردرای دچار یکی از علائم زیر شدید حتما با متخصص معالج تان تماس بگیرید.

    جامعه آماری نشان می دهد بخش قابل توجهی از مبتلایان به بیماری های مزمن زن ها هستند. متاسفانه تعدادی از زن ها بدون اطلاع از بیماری مزمن و

    – سردرد مداوم برطرف نشدنی

    – سرگیجه

    – احساس جوشش در قلب و سینه

    زنان مبتلا به این بیماری ها، باید جهت بارداری خیلی مراقب باشند

    – تورم صورت و دورچشم ها و تورم ناگهانی مچ پا

    – زیاد کردن وزن بیش از ۲ کیلو در هفته

    – درد شدید بالای شکم

    – تیره و تار شدن دید

    – تهوع و استفراغ به جز در حالت ویار

    – چاقی

    اگر شاخص توده بدنی شما بین ۲۵ و ۳۰ باشد یعنی اضافه وزن دارید و اگر شاخص توده بدنی تان بیش از ۳۰ و ۴۰ باشد به ترتیب چاق و خیلی چاق هستید. چاقی مزمن تاثیر چشم گیری بر تخمک گذاری و باروری دارد و در دوران بارداری هم باعث پرسشها زیر می شود:

    – دیابت بارداری

    – پری اکلامپسی

    – عفونت ادراری و واژینال

    – آپنه انسدادی خواب

    – دیر به دنیا آمدن نوزاد

    – پرسشها زایمان

    – خطر نیاز به سزارین

    – سقط و مرده زایی

    تاثیرات سوء چاقی مادر بر جنین

    ماکروزومی: جنین چاق می شود و مقدار چربی بدنش از حد طبیعی زیاد است در نتیجه در دوران کودکی مبتلا به چاقی می شود.

    بیماری های مزمن: کودکان زنان چاق در آینده با احتمال بیشتری دچار امراض قلبی و دیابت می شوند.

    نقص های مادرزادی: بیماری های قلبی و مغزی – نخاعی در نوزادان زنان چاق زیاد مشاهده می شود.

    بارداری در مبتلایان به اپیلپسی

    در سال های گذشته زنان مبتلا به اپیلپسی از بارداری منع می شدند، ولی امروزه ۹۰ درصد زنانی که اپیلپسی دارند فرزندان سالمی به دنیا می آورند.

    بعضی زن هایی که به این بیماری مبتلا هستند، قاعدگی های منظمی ندارند یا ممکن است دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک باشند و به این ترتیب باروری آن ها کمی سخت شود. از طرفی بعضی داروهای این بیماری بر باروری زن ها اثر می گذارند.

    تاثیرات اپیلپسی بر بارداری

    – ویار مداوم و شدید

    – کم خونی

    – خونریزی واژن در بارداری و بعد از زایمان

    – جدا شدن سریع هنگام جفت از جنین

    – پری اکلامپسی

    – تولد نوزاد نارس

    – وزن کم تولد نوزاد

    – پیشرفت نکردن صحیح مراحل زایمان

    – تولد نوزاد با ناهنجاری های مادرزادی

    در دوران بارداری حملات اپیلپسی ممکن است کم یا زیاد شوند و این روند منحصر به فرد هست. در مورد داروهای مصرفی هم باید کاملا دقیق باشید. سرخود اقدام به بارداری نکنید و قبل از هر تصمیمی، ابتدا دکتر معالج خود را در جریان بگذارید.

    بیماری قلبی و بارداری

    اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید باید در دوران بارداری تحت نظر باشید، لیکن بارداری فشار مضاعفی را بر قلب و سیستم گردش خون شما وارد می کند. حجم خون یک زن باردار ۳۰ تا۵۰ درصد زیاد کردن می یابد و ضربان قلب مادر نیز از حالت عادی زیاد هست. زنانی که بیماری قلبی دارند، ممکن است در دوران بارداری دچار این پرسشها شوند.

    – ناهنجاری خفیف ضربان قلب

    – پرسشها دریچه ای قلب

    – نارسایی احتقانی قلب

    – خطر به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به نارسایی مادرزادی قلب

    برخی بیماری های قلبی از قبیل پرسشها دریچه میترال، خطرات بیشتری را جهت مادر و جنین به همراه دارند. درضمن مانند موارد بالا، قبل از باردار شدن باید از دکتر متخصص معالج تان اجازه بگیرید، تا نوع و میزان دارو ها را جهت تان تجویز کند.

    در دوران بارداری هم مورد نیاز است بنا به دستور دکتر با آزمون های اکوکاردیوگرافی و الکتروکاردیوگرام، از نحوه صحیح عملکرد قلب تان اطلاع کسب کنید. سونوگرافی هایی هم که متخصص زنان جهت تان انجام می دهد، می تواند سلامت قلب جنین را نشان دهد.

    علائم خطر در دوران بارداری

    اگر در دوران بارداری دچار یکی از علائم زیر شدید دکتر معالج تان را مطلع کنید:

    – غش کردن

    – پرسشها تنفسی

    – تپش شدید قلب یا نبض نامنظم

    – درد قفسه سینه

    – سرفه خونی یا سرفه های شبانه

    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health

    عبارات مهم : علائم هشدار دهنده – دوران بارداری
    منبع: niniban.com

    واژه های کلیدی: علائم هشدار دهنده | دوران بارداری | دوران کودکی | مبتلا شدن | بارداری | بیماری | باردار | نوزادان | نوزاد | سلامت | دیابت

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • افست کتاب لاتین
  • کتاب اورجینال
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • جعبه هدیه کتاب