سعی کنید اشتباهات دیگران را ببخشید، حس انتقام انرژی منفی دارد.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار سیاسی » طرح كوفی‌عنان،انتخابات پارلمانی و آینده سوریه

    طرح كوفی‌عنان،انتخابات پارلمانی و آینده سوریه

    بیش از یک سال از بحران سوریه می گذرد؛ بحرانی که هر روز بر پیچیدگی آن افزوده شده است است و حالا خیلی ها در داخل و خارج از

    طرح كوفی‌عنان،انتخابات پارلمانی و آینده سوریه

    طرح كوفی عنان،انتخابات پارلمانی و آینده سوریه


    بیش از یک سال از بحران سوریه می گذرد؛ بحرانی که هر روز بر پیچیدگی آن افزوده شده است است و حالا خیلی ها در داخل و خارج از سوریه امیدوارند که طرح کوفی عنان بتواند نقطه روشنی جهت آینده این کشور محسوب شود.


    طرح كوفی‌عنان،انتخابات پارلمانی و آینده سوریه

    با بحرانی تر شدن اوضاع در سوریه و اوج گرفتن کار میان طرف های درگیر در این بحران، کوفی عنان به عنوان نماینده خاص شرکت ملل در امور سوریهوارد عمل شد و بعد از انجام سفرهایی به کشورهای مختلف، طرحی را در شش بند جهت آخر دادن به مساله سوریه مطرح کرد.

    مهمترین مضمونی که در این شش بند عنوان شده، آتش بس، عقب نشینی نیروهای دو طرف، التزام به آن و راهکارهای اجرایی مربوط به این محور و تاکید بر ضرورت گفت و گو و مذاکره دولت سوریه با طرف های مخالف است.

    پس از چند روز از انتشار رسمی این طرح، دولت بشار اسد اعلام کرد که این طرح را می پذیرد ولی از سوی دیگر بعضی اعضای تاثیرگذار در اتحادیه عرب که خواهان اعمال فشارهای زیاد بر دولت حاکم بر سوریه بودند، انتقادهایی به این طرح وارد کردند.

    البته “كمیته وزارتی اتحادیه عرب” ـ کمیته ای که حدود دو ماه قبل به منظور پیگیری بحران سوریه از سوی اتحادیه عرب تشكیل شد ـ در جلسه ای که در قطر و ارتباط با بحران سوریه برگزار کرده بود، ضمن حمایت از طرح كوفی عنان، روشن شدن سقف زمانی اجرای این طرح را خواستار شد.

    بیش از یک سال از بحران سوریه می گذرد؛ بحرانی که هر روز بر پیچیدگی آن افزوده شده است است و حالا خیلی ها در داخل و خارج از

    با وجود این که مطرح كردن چنین خواسته ای به منزله پذیرش و استقبال از طرح کوفی عنان محسوب می شد، در آخر این جلسه ـ که نمایندگان كشورهای الجزایر، عراق، سودان، قطر، مصر، عربستان، عمان و ‘نبیل العربی ‘ دبیر كل اتحادیه عرب در آن حضور داشتند ـ شیخ حمد بن جاسم ـ وزیر امور خارجه قطر ـ در كنفرانس مطبوعاتی مشترك خود با العربی، به عنان در ارتباط با ماموریتش هشدار داد و خواستار هوشیاری در برابر کارها دولت سوریه شد.

    شیخ حمد بن خلیفه ـ امیر قطر ـ نیزبا اكراه از طرح عنان استقبال كرد و در یك مصاحبه مطبوعاتی در رم، شانس موفقیت این طرح را تنها سه درصد خواند و با این بیانات پیشاپیش در قبال این طرح موضع گرفت.

    وقتی کنفرانس استانبول در رابطه با بحران سوریه برگزار شد، هیلاری کلینتون ـ وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا ـ از طرح کوفی عنان استقبال کرد ولی گفت تا هنگامی که که نیروهای ارتش سوریه از شهرها خارج نشوند، زندانیان سیاسی از زندادن های سوریه آزاد نگردند و شرایط اولیه جهت یک گفت و گوی سالم در فضای باز سیاسی فراهم نیاید، به منزله این است که دولت بشار اسد همچنان اراده ای واقعی جهت پذیرش و اجرای طرح کوفی عنان را ندارد

    واکنش ها زمانی با لحنی تند و تیزتر مطرح شد که بشار اسد اعلام کرد طرح را می پذیرد ولی نیروهای ارتش سوریه را ـ که جهت مقابله با تحرکات مخالفان وارد عمل شده است بودند ـ از شهرهایی مثل حمص خارج نکرد؛ در حال که یکی از بندهای طرح کوفی عنان همین بود.

    بر همین اساس بود که هنگامی که کنفرانس استانبول در رابطه با بحران سوریه برگزار شد، هیلاری کلینتون ـ وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا ـ از طرح کوفی عنان استقبال کرد ولی گفت تا هنگامی که که نیروهای ارتش سوریه از شهرها خارج نشوند، زندانیان سیاسی از زندادن های سوریه آزاد نگردند و شرایط اولیه جهت یک گفت و گوی سالم در فضای باز سیاسی فراهم نیاید، به منزله این است که دولت بشار اسد همچنان اراده ای واقعی جهت پذیرش و اجرای طرح کوفی عنان را ندارد.

    از سوی دیگر، شیخ حمد بن جاسم ـ وزیرخارجه قطر ـ نیز در یك كنفرانس مطبوعاتی در دوحه گفت: ما هیچ عوض کردن ماهیتی در برخورد سوریه با طرح عنان مشاهده نكرده ایم.

    طرح كوفی‌عنان،انتخابات پارلمانی و آینده سوریه

    به نظر می رسد یكی از عواملی كه موجب شد تا هم بشار اسد لااقل در مقام سخن طرح كوفی عنان را بپذیرد و درعین حال انتقاد بعضی مخالفان داخلی و خارجی دولت حاكم بر سوریه را برانگیزد، سخن نگفتن از پیش شرط جهت كناره گیری بشار اسد در طرح شش بندی كوفی عنان باشد و این مساله در شرایطی اتفاق افتاده است تا پیش از این، اغلب طرف های تاثیرگذار مخالف نظام سوریه بر لزوم کناره گیری بشار اسد تاکید داشتند.

    از سوی دیگر خبرهای رسیده از سوریه حاكی از آن است كه درگیری ها در بعضی شهرهای این كشور همچنان ادامه دارد و تصرف بعضی مناطق در شهر حمص، موجب عقب نشینی نیروهای مخالف دولت شده است است تا ارتش سوریه و شخص بشار اسد به یك پیروزی نظامی در این درگیری ها دست پیدا كرده باشند.

    شاید همین مساله هم موجب شد كه مخالفان سیاسی نظام بشار اسد به جای پافشاری های قبلی بر برخوردهای شدید با دولت حاكم و شخص بشار اسد، بر اجرای طرح كوفی عنان كه طرحی مسالمت آمیز قلمداد می شود تاكید بیشتری كنند تا مذاكرات و گفت و گوهای سیاسی جهت حل بحران سوریه، بر ادامه درگیری ها و اصرار بر گزینه های نظامی اولویت پیدا كند.

    بیش از یک سال از بحران سوریه می گذرد؛ بحرانی که هر روز بر پیچیدگی آن افزوده شده است است و حالا خیلی ها در داخل و خارج از

    نكته قابل توجه دیگر در مساله سوریه، نزاع روسیه و آمریكا در دو طرف این درگیری ها است كه حالا با مطرح شدن پیشنهادات كوفی عنان به عنوان نماینده شرکت ملل، به نظر می رسد كه توافقاتی بین این دوكشور (روسیه و آمریكا) صورت گرفته باشد و خبر دولتمردان روسیه به بشار اسد نیز می تواند موید این مطلب باشد، چراكه در این خبر از اسد خواسته شد كه کارها قابل توجه عملی جهت اجرای طرح كوفی عنان نشان دهد تا مسكو بتواند جهت پیدا كردن راه حلی منطقی در جهت حل بحران سوریه، مذاكراتی جدی تر و موثرتر با غرب ترتیب دهد.

    یكی از عواملی كه موجب شد تا هم بشار اسد لااقل در مقام سخن طرح كوفی عنان را بپذیرد و درعین حال انتقاد بعضی مخالفان داخلی و خارجی دولت حاكم بر سوریه را برانگیزد، سخن نگفتن از پیش شرط جهت كناره گیری بشار اسد در طرح شش بندی كوفی عنان باشد و این مساله در شرایطی اتفاق افتاده است تا پیش از این، اغلب طرف های تاثیرگذار مخالف نظام سوریه بر لزوم کناره گیری بشار اسد تاکید داشتند

    شرایط امروز سوریه به گونه ای است كه بشار اسد می گوید مخالفان باید سلاح ها را زمین بگذارند تا شاید از برخوردهای ارتش این كشور كاسته شود و مخالفان هم معتقدند كه بشار اسد قادر به اجرای بندهای طرح كوفی عنان نیست.

    در چنین شرایطی است كه باید انتخابات پارلمانی سوریه برگزار شود؛ انتخاباتی كه می تواند جهت پیشبرد اصلاحات احتمالی در این كشور بسیار اثرگذار باشد. طبیعی است در صورتی كه با این شرایط، برخوردهای گذشته همچنان ادامه پیدا كند، نه انتخابات پارلمانی سوریه به خوبی برگزار خواهد شد و نه طرح مسالمت آمیز كوفی عنان به نتیجه ای خواهد رسید.

    طرح كوفی‌عنان،انتخابات پارلمانی و آینده سوریه

    حسین آشنا

    بخش سیاست تبیان

    واژه های کلیدی: بحران سوریه | اتحادیه عرب | اجرای طرح | استقبال | سیاسی | سوریه | روسیه |

    طرح كوفی‌عنان،انتخابات پارلمانی و آینده سوریه

    طرح كوفی‌عنان،انتخابات پارلمانی و آینده سوریه

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • چاپ کتاب آمازون
  • افست کتاب لاتین
  • منابع اورجینال رباتیک
  • چاپ کتاب اورجینال
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال