دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » باور های غلط در مورد شکلات و کاکائو

    باور های غلط در مورد شکلات و کاکائو

    در گذشته واژه لاتین Theobroma cacao به معنای «غذای خدایان» کاربرد فراونی داشت. به نظر می رسد در گذشته های بسیار دور، میوه خوشمزه «درخت کاکائو» جهت خدایان در نظر گرفته شده است بود

    باور های غلط در مورد شکلات و کاکائو

    در گذشته واژه لاتین Theobroma cacao به معنای «غذای خدایان» کاربرد فراونی داشت. به نظر می رسد در گذشته های بسیار دور، میوه خوشمزه «درخت کاکائو» جهت خدایان در نظر گرفته شده است بود

    در مورد کاکائو و شکلات زیاد بدانید

    این باور وجود دارد که اقوامی چون «مایاها» و «آزتک‌ها» در مراسم مهمی همچون تولد، ازدواج و فوت از دانه های کاکائو استفاده می کردند. در قرن ۱۷ میلادی و در میان روشنفکران اروپایی نوشیدن شکلات به صورت مایع رواج یافت. آنها تصور می کردند که شکلات دارای مواد مغذی و دارویی است و به زیاد کردن قوای جنسی نیز کمک می کند.

    علاقه به این ماده خوراکی هرگز کم کردن پیدا نکرد و تنها در ایالات متحده آمریکا به صنعتی ۱۱ میلیارد دلاری بدل گردید و هر آمریکایی در ماه و به طور میانگین حداقل حدود ۲۵۰ گرم شکلات مصرف می کند.

    باور های غلط در مورد شکلات و کاکائو

    در سال های اخیر نیز به مصارف پزشکی تازه کاکائو پی برده شد و دانشمندان دریافتند که این ماده خطر حملات قلبی و سکته را نیز کم کردن می دهد. مطالعه اخیر محققان دانمارکی، نیز نشان می دهد، خوردن اندکی شکلات در طول یک یا دو هفته، مبتلا شدن به «فیبریلاسیون دهلیزی» که باعث ریتم غیرطبیعی قلب می شود را با کم کردن همراه می سازد. با این حال در کنار مزایای شکلات باورهای نادرستی نیز وجود دارد. به عنوان مثال تصور می شود که شکلات به ایجاد آکنه بر روی پوست انجامیده و باعث زیاد کردن وزن و کلسترول خون نیز می شود.

    اکنون این سئوال پیش می آید که با توجه به مزایا و مضرات احتمالی کاکائو، آیا باید به مصرف آن ادامه داد یا از خوردن آن پرهیز کرد؟ آنچه در ادامه خواهید خواند، باورهای مرسوم نادرستی هستند که در مورد این ماده وجود دارد. آنها را مرور کرده و به بررسی آخرین پژوهش های انجام شده است در هر مورد خواهیم پرداخت.

    باورهای کاملا غلط در مورد شکلات ( کاکائو )

    ۱- کلسترول بد خون را زیاد کردن می دهد

    شکلات محتوی مقادیر فراوانی اسیدهای چرب اشباع شده است است که زیاد آن از طریق «اسید استریک» بدست می آید. این ماده همانند سایر اسیدهای چرب اشباع شده است عمل نمی کند. به همین علت نیز بر خلاف تصور مرسوم عموم، شکلات باعث زیاد کردن کلسترول بد خون نخواهد شد و در بعضی از افراد کلسترول بد خون ارزش را نیز با کم کردن همراه خواهد ساخت.

    در گذشته واژه لاتین Theobroma cacao به معنای «غذای خدایان» کاربرد فراونی داشت. به نظر می رسد در گذشته های بسیار دور، میوه خوشمزه «درخت کاکائو» جهت خدایان در نظر گرفته شده است بود

    ۲- مقادیر فراوانی کافئین دارد

    بر خلاف تصور عموم، در شکلات مقادیر فراوانی کافئین وجود ندارد. به عنوان مثال یک تکه شکلات «هرشیز» تنها حاوی ۹ میلی گرم کافئین و شکلات تلخ و مخصوص این کمپانی ۳۱ میلی گرم کافئین دارد. این در حالی است که میزان کافئین موجود در یک قهوه استارباکس در حدود ۳۲۰ میلی گرم هست. بله تصور مرسوم مردم صحیح و شکلات تلخ حاوی مقادیر بیشتری کافئین است ولی این مقدار بسیار کمتر از تصور مرسوم عموم مردم است.

    ۳- شکر موجود در شکلات به بیش فعالی می انجامد

    مصرف بیش از اندازه شکر به بیش فعالی در کودکان می انجامد ولی مطالعات و پژوهش های دانشمندان نشان داده که وجود اندکی شکر در رژیم غذایی کودکان مورد نیاز است.

    ۴- افراد مبتلا به دیابت باید از خوردن شکلات پرهیز کنند

    لزومی ندارد که افراد مبتلا به دیابت به طور کامل مصرف شکلات را کنار بگذارند. بسیاری از پایین بودن «شاخص قند خون» در شکلات متعجب می شوند. مطالعات و پژوهش های اخیر دانشمندان نشان می دهد که شکلات تلخ حساسیت به انسولین در افراد نرمال و کسانی که فشار خون بالایی دارند را زیاد کردن داده و در مبتلایان به دیابت نیز به تقویت عملکرد نادرست اندوتلیال عروقی می انجامد. با تمام اینها حتما با دکتر معالج خود مورد مصرف شکلات مشورت کنید.

    باور های غلط در مورد شکلات و کاکائو

    ۵- باعث ایجاد حفره و تخریب دندان ها می شود

    پژوهش های انجام پذیرفته اخیر نشان داده که آسیبی که شکلات به دندان می رساند کمتر از شکری است که بر روی میز گذاشته و به خوراکی ها و نوشیدنی ها افزوده می شود. بعضی دیگر از مطالعات نیز عدم ارتباط میان ایجاد حفره های دندانی با شکلات را نشان می دهند.

    مطالعه دیگری که در دانشگاه اوساکای ژاپن و بر روی دانه های کاکائو انجام شد نشان داده که این ماده در خنثی کردن باکتری های دندان و تخریب آنها موثر است.

    در گذشته واژه لاتین Theobroma cacao به معنای «غذای خدایان» کاربرد فراونی داشت. به نظر می رسد در گذشته های بسیار دور، میوه خوشمزه «درخت کاکائو» جهت خدایان در نظر گرفته شده است بود

    ۶- باعث زیاد کردن وزن می شود

    البته مصرف بیش از اندازه آن به زیاد کردن وزن می انجامد، ولی مطالعات مرکز ملی سلامت آمریکا نشان داده که مصرف اندکی از آن و پنج بار در هفته به چربی سوزی می انجامد.

    ۷- خوردن مواد قندی و شکلات به میزان استرس افراد می افزاید

    پژوهش های دانشمندان نشان داده کسانی که به مدت دو هفته و روزانه حدود ۲۸ گرم شکلات مصرف می کنند، میزان ترشح هورمون استرس در آنها با کم کردن همراه خواهد بود.

    باور های غلط در مورد شکلات و کاکائو

    ۸- شکلات هیچ ماده مغذی ندارد

    بر خلاف این باور نادرست، میزان آنتی اکسیدان موجود در شکلات، به اندازه نوشیدن چند فنجان چای سبز یا انواع بری هست. به علاوه در شکلات مواد معدنی و فیبر نیز وجود دارد.

    ۹- شکلات خوب و بافایده باید حداقل ۷۰ درصد کاکائو داشته باشد

    بر خلاف این تصور، مطالعه ۱۸ هفته ای محققان نشان داده، افرادی که طی این مدت، شکلات هایی که تنها ۵۰ درصد کاکائو داشتند را به رژیم غذایی خود اضافه کرده بودند، میزان «سیستولیک» و «دیاستولیک» فشار خون آنها با کم کردن قابل توجهی همراه بود. پژوهش دیگری نیز نتیجه های خوبی از مصرف شکلات ۶۰ درصد بدست آورد.

    ۱۰- باعث کم کردن میل جنسی می شود

    شاید بتوان گفت «آزتک‌ها» نخستین اقوامی بودند که به رابطه میان میل جنسی و مصرف کاکائو پی بردند. به همین علت نیز، Montezuma، پنجمین فرمانروای این قوم، مقادیر فروانی از آن را مصرف می کرد. مطالعات فراوان انجام شده، نتیجه های قطعی و حتمی را در این زمینه نشان نمی دهد. با این حال شکلات به کم کردن میزان استرس انجامیده و احتمال دارد که به زیاد کردن قوای جنسی نیز کمک کند.

    ۱۱- به آکنه های پوستی می انجامد

    اگرچه بسیاری از افراد بر این باورند که شکلات به ایجاد آکنه های پوستی می انجامد، بسیاری از مطالعات که از دهه هفتاد میلادی شروع و در این زمینه انجام پذیرفته، چنین نتیجه ای را به اثبات نمی رساند. انجمن پزشکی آمریکا، نقش تغذیه بر ایجاد آکنه را موثر می داند ولی حتی مصرف فراوان شکلات از نظر پزشکی به ایجاد آکنه نمی انجامد.

    با توجه به آنچه برشمرده شد، بهترین روایتی که می توان در مورد شکلات نقل کرد، این است که حتما شکلات میل کنید ولی حد و اندازه مصرف آن را نیز در نظر داشته باشید.

    یک تکه شکلات ۸۵ گرمی حاوی ۴۲۰ کالری و ۲۶ گرم چربی است که معادل یک ساندویچ همبرگر بزرگ هست. باید در هنگام مصرف شکلات، همواره این عنوان را در نظر داشته باشید.

    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health

    عبارات مهم : باورهای مرسوم – کلسترول خون
    منبع: rooziato.com

    واژه های کلیدی: باورهای مرسوم | کلسترول خون | مصرف شکلات | دانشمندان | کاکائو | کافئین | کلسترول | مطالعات | همراه | شکلات | کاکائو

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • چاپ کتاب اورجینال
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی