افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » نحوه مصرف روغن کنجد

    نحوه مصرف روغن کنجد

    از روغن کنجد می توان به عنوان یکی از بافایده ترین و مناسب ترین روغن های موجود در بازار نام برد. امروزه بروز چاقی و

    نحوه مصرف روغن کنجد

    از روغن کنجد می توان به عنوان یکی از بافایده ترین و مناسب ترین روغن های موجود در بازار نام برد. امروزه بروز چاقی و چربی های اشباع از جمله مهم ترین علل مبتلا شدن به امراض به شمار می آیند که سلامت فرد را به خطر می اندازد. روغن کنجد با کمترین میزان اسید های چرب اشباع و همچنین فایده های بسیار زیاد جهت بدن می تواند در حفظ سلامتی کمک شایانی را به شما بکند. با دکتر سلام همراه باشید.

    روغن کنجد در بین روغن های خوراکی به ملکه ی روغن ها مشهور هست. دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه های روغنی دیگر داراست ولی با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است.

    نحوه مصرف روغن کنجد

    روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا آشنا می شود. این روغن بیشترین مقاومت و دوام را در بین روغن های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد. نوع لیگنان و آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در این روغن باعث بروز مقاومت بسیار بالا در برابر اکسیداسیون و فواید فیزیولوژیکی ارزشمند روغن کنجد شده است هست. ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد به گونه ای است که جهت هر سه مصرف سرخ کردن، پخت و پز و سالاد قابل استفاده است.

    استفاده از روغن کنجد جهت درمان یبوست

    یبوست مادر بسیار از بیماری هاست ولی می توان با رروش های مختلفی آن را درمان کرد، اصلاح برنامه غذایی یکی از راحت ترین روش های ممکن جهت درمان یبوست و خشکی مزاج هست. اضافه کردن فقط یک تا ۲۲ قاشق روغن کنجد به سالاد و بشقاب غذای روزانه نه تنها باعث درمان یبوست می شود حتی در تناسب اندام نیز نقش مهمی دارد.

    فواید استفاده از روغن کنجد

    از روغن کنجد می توان به عنوان یکی از بافایده ترین و مناسب ترین روغن های موجود در بازار نام برد. امروزه بروز چاقی و

    -کاهش دهنده سطح کلسترول بد خون(LDL) و زیاد کردن جذب کلسترول خوب(HDL)

    -کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشار خون بالا

    -جلوگیری از سرطان های سینه، پروستات و سرطان های دستگاه گوارش

    -جلوگیری از تصلب شرایین و بسته شدن عروق

    -جلوگیری از بروز سکته قلبی

    -جلوگیری از بروز آب مروارید

    نحوه مصرف روغن کنجد

    -شفافیت و لطافت پوست به علت غنی بودن از ویتامین E

    -مناسب جهت سرخ کردن به علت مقاومت بالای حرارتی

    -کاهش مبتلا شدن به بیماری پارکینسون

    -جلوگیری از بیماری های مفصلی و آرتروز

    از روغن کنجد می توان به عنوان یکی از بافایده ترین و مناسب ترین روغن های موجود در بازار نام برد. امروزه بروز چاقی و

    خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده به علت وجود دو ماده شیمیایی sesamol و sesaminn. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزادی که به سلول ها آسیب می رسانند و به روند پیری سرعت می بخشند مقابله می کند.

    ویتامین E موجود در آن از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند.

    یکی از مواردی که راجع به مصرف روغن کنجد مورد توجه واقع شده است است و بسیار توصیه می شود، استفاده از روغن کنجد در پخت غذا هاست. روغن کنجد از توانایی تحمل میزان بسیار بالایی از حرارت برخوردار است و همچنین عطر بسیار مناسبی نیز دارد، به همین علت می تواند گزینه بسیار مناسبی جهت استفاده در طبخ غذا ها باشد. البته باید این توصیه را مد نظر داشت که جهت پخت همه غذا ها نمی توان از روغن کنجد استفاده کرد.

    نحوه استفاده از روغن کنجد جهت پیشگیری و درمان پوکی استخوان

    بد نیست بدانید که روغن کنجد سرشار از کلسیم است و آهن فراوانی دارد به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن، بدن ۶۷۰ میلی گرم کلسیم و ۱۰ میلی گرم آهن دریافت می کند. به همین علت مصرف این روغن به کسانی که گوشت و لبنیات کمی استفاده می کنند، توصیه می شود. می توان نتیجه گرفت که این روغن در مقایسه با سایر روغن ها املاح بیشتری دارد.مصرف این روغن جهت ماساژ یکی از عالی ترین هاست و همچنین با توجه به مقدار کلسیم زیاد در مقایسه با لبنیات در سنین پایین باعث پیشگیری از خشکی مفاصل و پوکی استخوان در سنین مینسالی و سنین بالا می شود

    نحوه مصرف روغن کنجد

    جوانسازی پوست با استفاده از روغن کنجد

    روغن کنجد غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین E است و از علائم متداول پیری پوست جلوگیری می کند. چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان نیرومند است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد می توان جهت ماساژ از این روغن به صورت موضعی نیز استفاده کرد. آن را به پوست زده و به مدت چهار تا پنج دقیقه ماساژ دهید تا پوست را جوان تر جلوه دهید .

    از بین بردن آفتاب سوختگی به وسیله روغن کنجد

    برای این منظور ابتدا توصیه می شود مقداری روغن را به گوشه ی کوچکی از پوست ماساژ داد و در صورت عدم وجود حساسیت به روغن می توان پوست صورت را روزانه یک تا دو بار بعد از استفاده از صابون گلیسرینه ماساژ داد.

    طرز استفاده از روغن کنجد به عنوان مرطوب کننده

    از روغن کنجد می توانید به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده پوست کل بدن خود استفاده نمایید. این روغن، علاوه بر ویتامین E حاوی اسید لینوئیک، اسید استئاریک و اسیدهای چرب نیز می باشد، به منظور رسیدن به نتیجه های مطلوب، می توانید به طور روزانه از آن جهت ماساژ کل بدن استفاده کنید. روغن کنجد دارای عطر نیرومند است ولی می توان جهت اصلاح عطر آن با مقداری گلاب ترکیب و سپس استفاده نمود حتی می توان در حمام در صورت استفاده از وان جهت جلوگیری از پرسشها خشکی پوست چند قطره روغن کنجد را به آب وان اضافه نمایید.

    ماساژ پا و داشتن خواب راحت با استفاده از روغن کنجد

    بعضی از ما قبل از خواب روتین خاصی داریم. دندان هایمان را مسواک می زنیم، صورتمان را می شوییم، به پوست صورتمان کرم می زنیم، ولی یک چیز آرامش بخش مانند ماساژ پا چه؟ ماساژ دادن خود یکی از قسمت های اساسی برنامه درمانی آیورودا است و همچنین روغن کنجد جهت پوست نیز بافایده هست. مالیدن یک قاشق چای خوری روغن کنجد یا زیاد به کف پا قبل از خواب کمک می کند می کند شب خواب راحت تری داشته باشید. به خاطر داشته باشید بعد از مالیدن روغن کنجد به کف پا جوراب بپوشید.

    داشتن دندان هایی سالم با کمک روغن کنجد

    اجداد ما جهت داشتن دندان هایی سالم و برطرف بوی بد دهان مسواک نداشتند، بنابراین مدت ها پیش آنها از شستشوی دهان با روغن استفاده می کردند ( در این روش یک قاشق غذا خوری روغن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در دهان خود می چرخانید و سپس بیرون میریزید ). تحقیقات پزشکی نشان داده است این کار می تواند مقدار باکتری های دهان را کم کردن دهد و به سالم نگه داشتن دهان و لثه ها کمک کند.

    استفاده از روغن کنجد جهت درمان مو های خشک

    و فواید نرم کنندگیِ آن، می تواند از طریق حفاظت و اصلاح لایه های آسیب دیده بیرونیِ موهای شما، با خشکی مو مبارزه کند. علاوه بر این، فواید ضدباکتری، ضدویروسی و ضدالتهابی آن می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

    دو تا سه قاشق چایخوری روغن کنجد را با مقداری از زنجبیلِ رنده شده است مخلوط کنید و آن را به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه به پوست سر خود ماساژ دهید. موهای خود را در یک حوله گرم بپیچید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باقی بماند. سپس، موهای خود را به طور معمول با شامپو شستشو دهید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

    در روش دیگر، یک قاشق غذاخوری از هر یک از مواد آب چغندر، روغن کنجد و آب لیمو را مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست سر خود با استفاده از نوک انگشتان خود بمالید. در طول شب آن را باقی گذاشته و صبح روز بعد بشویید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

    درمان ترک پا و خشکی پوست دست با استفاده از روغن کنجد

    خاصیت بعدی روغن کنجد که در اینجا می خواهمی به آن اشاره کنیم، تاثیر آن در درمان ترک پاشنه پا و خشکی پوست دست هاست. جهت این منظور قبل از خواب روغن کنجد را به پا و دست تان بمالید و سپس دست و پا را ماساژ دهید و بگذارید تا در طول شب روغن کنجد جذب پوست شده است و به برطرف خشکی و ترک خوردگی دست و پا کمک کند. جهت اینکه روغن در موقع خواب رخت خواب و ملحفه ها کثیف نکند، می توانید بعد از ماساژ دادن، جوراب یا دستکش نرمی بپوشید. به این شکل هم رخت خواب کثیف نمی شود و هم روغن از سطح پوست پاک نمی شود و اثر بخشی آن زیاد کردن می یابد و بعد از چند بار استفاده مشاهده خواهید کرد که پوست تان نرم تر، لطیف تر و جوان تر شده است است.

    هشدار

    دراین که مصرف روغن کنجد جهت سلامت فرد بسیار بافایده است هیچ شکی نیست ولی مورد نیاز به ذکر است که این روغن دارای میزان کالری بسیار بالایی می باشد؛ یعنی هر قاشق چای خوری معادل ۴۵ کیلو کالری  که میزان بالایی به شمار می آید و همین امر در صورت عدم کنترل می تواند باعث بروز چاقی و اضافه وزن در فرد شود که این امر خود پیامد های خطرناکی را در پی خواهد داشت.


    در این باره زیاد بخوانید: خواص درمانی و ارزش تغذیه ای روغن کنجد


    تدوین و گردآوری: حسن جوانبخت

    هرگونه استفاده با درج نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم مجاز است

    واژه های کلیدی: درمان پوکی استخوان | جلوگیری از ریزش مو | جلوگیری از سرطان | آنتی اکسیدان | درمان یبوست | خواص درمانی | ویتامین | استفاده | درمان مو | بیماری | جلوگیری

    نحوه مصرف روغن کنجد

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتاب اورجینال
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • چاپ کتاب آمازون