گنج هائی که در قلب هستند ، قابل سرقت نیستند.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » پارانوئید چیست؟ علائم مبتلا شدن به اختلال پارانوئید چیست؟

    پارانوئید چیست؟ علائم مبتلا شدن به اختلال پارانوئید چیست؟

    به همه شک دارم و به هیچ کس اعتماد ندارم و به همه بدگمان هستم.آیا به اختلال پارانوئید مبتلا هستم؟

    پارانوئید چیست؟ علائم مبتلا شدن به اختلال پارانوئید چیست؟

    به همه شک دارم و به هیچ کس اعتماد ندارم و به همه بدگمان هستم.آیا به اختلال پارانوئید مبتلا هستم؟

    پارانوئید یا اختلال شخصیت بدگمان, علائم و دلایل

    صدای این افکار برایتان آشناست ؟

    -آیا دیگران، در باره من حرف میزنند ؟

    پارانوئید چیست؟ علائم مبتلا شدن به اختلال پارانوئید چیست؟

    -آیا کسی دارد مرا نگاه میکند ؟

    – آیا وجود من هم دروغی است ؟

    تفکر راجع به چیزهایی شبیه به اینها، ممکن است معمول باشد. اما، در صورتی که شما توانایی داوری کردن را ازدست داده باشید، میتوانند نشانه ای از بیمارشدن روان شما باشند، حتی اگر به نظر رسد، درست هستند. هرکسی ممکن است در زمانی، این اندیشه ها را داشته باشد. شما ممکن است فردی را با این اندیشه فردی مبتلا به پارانوئید، بخوانید . بنا به گفته دکتر توماس رودباگ ( Thomas Rodebaugh ) دستیار یک روانشناس در دانشگاه واشینگتون در سنت لوئیز : شما به راستی ممکن است اندیشه های اضطراب آور داشته باشید.

    اغلب افراد از واژه پارانوئید، جهت شرح یک موقعیتی که با شک یا وحشت همراه هست، استفاده میکنند، موقعیتی که میدانند منطقی و واقع بینانه نیست.البته بنا به گفته کارشناسان، این حالت، مشمول بر یکسری افکار مداوم هست. این افکار مشمول بر باورهای حقیقی افراد است که از طرف دیگران، دروغ و غیر منصفانه برداشت میشود. جهت اینکه بهتر متوجه شویم در پاراگراف بعدی، مختصری در باره اختلال شخصیت پارانوئید آمده است :

    به همه شک دارم و به هیچ کس اعتماد ندارم و به همه بدگمان هستم.آیا به اختلال پارانوئید مبتلا هستم؟

    بنا به تعریف عام آن، مشخصه بیماران مبتلا به اختلال شخصیت بدگمان ( پارانوئید به انگلیسی:(Paranoid personality disorder (PPD)، شکاکیت و بی اعتمادی دیرپا به همه افراد هست. مسئولیت این احساسات از نظر آنها نه به عهده خود آنها، که بر دوش دیگران هست. این بیماران اغلب متخاصم، جنبش پذیر و خشمگین اند. افراد متعصب و جزم اندیش، کسانی که مدارکی دال بر تخلف دیگران از قانون جمع می کنند، افرادی که به همسر خود سوءظن دارند، و اشخاص بدعنقی که اهل دعوا و مرافعه اند، اغلب دچار اختلال شخصیت پارانوئید هستند.

    البته بنا به گفته دکتر سیمون رگو (Simon Rego)، مجری آموزشهای روانشناسی دانشکده آلبرت اینشتین، این بسیار نادر هست، ولی ممکن است دلواپسی ها و یا نگرانی های شما که به عنوان علائم پارانوئید شرح داده اید، جهت شما دردسر ساز شوند. ولی در بسیاری از موارد، شما میتوانید با برداشتن قدمهایی، این اندیشه ها را کمتر کرده و یا در مجموع، از آنها پرهیز کنید.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : افراد پارانوئیدی چه کسانی هستند؟

    دلایلی که باعث میشود تا شما احساس کنید، مبتلا به پارانوئید هستید :

    ۱-خواب بسیار کم

    گذراندن یک شب نا آرام یا بیقرار، به احتمال قوی، محرک اندیشه های شکاکانه و یا توهمی نیست، ولی محرومیت از خواب منظم، درست فکر کردن را جهت شما سخت خواهد کرد. چنانچه جهت یک مدت طولانی، خواب کافی نداشته باشید یا نخوابید، شما در حقیقت گرفتارهذیان گویی خواهید شد. اگر به راستی خسته هستید، زیاد احتمال دارد که با دیگران جرو بحث کرده و دچار سوءتفاهم نسبت به آنها شوید. این نیزبه نوبه خود، ممکن است باعث شود تا شما فکر کنید که آنچه دیگران میگویند، فکر میکنند و یا انجام می دهند، به نفع شما نیست.

    پارانوئید چیست؟ علائم مبتلا شدن به اختلال پارانوئید چیست؟

    پس این نکته، عالی ترین علت هوشمندانه ای است که حداقل ۷ ساعت در شب، باید چشمان شما بسته باشد. البته چنانچه فکر میکنید خواب شما کافی هست، ولی هنوز احساس خستگی یا توهم دارید، بهتر است با دکترتان تماس بگیرید.

    ۲-استرس

    استرس شدید، میتواند شانس بدگمانی و احساس پارانویا را در شما زیاد کردن دهد. مشخص نیست چرا، ولی بنا به گفته کارشناسان، تنش باعث افزایش، تغییرات سلولی و شیمیایی که مغز شما را در عالی ترین حالت نگه می دارد، می شود. حتی ممکن است در وقت داشتن استرس مثبت نیز احساس تردید یا بدگمانی داشته باشید. بطور مثال هنگامی که درحال تدارک ازدواج خود هستید نیز، ممکن است دچار تردید و بدگمانی شوید.

    به همه شک دارم و به هیچ کس اعتماد ندارم و به همه بدگمان هستم.آیا به اختلال پارانوئید مبتلا هستم؟

    برای ساده تر کردن این تنش و نیز پاک کردن ذهن خود از آن، به طور مرتب ورزش کنید، به دیدار دوستان بروید و البته زمانی را نیز به تمدد اعصاب خود اختصاص دهید.

    ۳-اضطراب

    بسیاری از افراد، جهت آنچه میخواهند بگویند و یا کاری را که در صدد انجام آن هستند، نگرانند و به خاطر آنچه که در باره آن، قضاوت خواهند شد، دستپاچه میشوند. کارشناسان این احساس را اضطراب اجتماعی نامیده اند. این اضطراب، میتواند شما را به سوی اندیشه هایی سوق دهد که شما آن را پارانوئید تفسیر کنید.

    برای مثال: اگر شما به یک دورهمی بروید که هیچکس را در آن نمی شناسید، شاید تصویر العمل اولیه شما این فکر باشد که همه در اینجا میدانند که من تنها هستم. چنانچه نگرانی های اجتماعی شما بسیار نیرومند و پایدار باشد، ممکن است اختلال اضطراب اجتماعی داشته باشید که به نام فوبیای اجتماعی نیز نامیده میشود.وقتی شما به هر دلیلی واقعا احساس اضطراب دارید، حتی در خارج از موقعیتهای اجتماعی، بعد در حقیقت، شما اندیشه هایی دارید که واقعی نیستند، ولی عوض کردن دادن آن نیز برایتان سخت است.

    پارانوئید چیست؟ علائم مبتلا شدن به اختلال پارانوئید چیست؟

    ممکن است درمان شناختی – رفتاری به شما کمک کند. در این نوع از درمان، شما میتوانید تشخیص بدهید و دارای آشنایی خواهید شد و در نتیجه قادر به عوض کردن اندیشه های خود خواهید بود و این نیز به نوبه خود باعث میشود تا احساس بهتری داشته باشید . این نوع درمان، به همه انواع اضطراب و استرس نیز کمک میکند.

    ۴-اختلال روانی

    شاید علت اندیشه های شما، یک بیماری ذهنی باشد که اختلال شخصیتی پارانوئید نامیده میشود. فردی با این شرایط ممکن است همه اندیشه های پارانوئیدی خویش را باور نداشته باشد، ولی به این بدگمانی نسبت به دیگران و یا چگونگی تفکر دیگران نسبت به خودش، عادت کرده است.

    اختلال مغزی جدی دیگر اسکیزوفرنی است که، موجب پارانویا ( در تعریف عام آن، حالتی است که شخص در آن با اهمیت فوق‌العاده و خارج از اندازه‌ای که به سلامت جانی و مالی خود می‌دهد، خود را شکنجه می‌دهد) و جنون می شود. فرد مبتلا به این بیماری، قادر به تشخیص آنچه واقعی هست، نمی باشد. بیشتر اوقات، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، از اندیشه های پارانوئیدی خویش آگاه نیستند. اغلب، این دوستان و یا خانواده فرد مبتلا هستند که تشخیص می دهند، عزیزشان افکار وسوسه برانگیز اضطرابی دارد.

    حتی اگر احساس می کنید افکار پارانوئیدی دارید، بعید است که اختلال روانی، باعث آن شرایط شده است باشد. البته در نظر داشته باشید که اگر دلواپس هستید، با یک دکتر روانشناس یا روانپزشک صحبت کنید.

    ۵-مصرف دارو

    برخی داروهای مشمول بر ماری جوانا، ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که با مصرف آنها جهت مدتی کوتاه، عده ای از افراد احساس پارانوئیدی داشته باشند. این افکار بطور معمول به سهولت و با قطع مصرف دارو، از بین می روند. چنانچه شما مستعد بیماری روانی باشید، استفاده از این داروها، ممکن است شانس ابتلای شما را به اختلال روانی، که می تواند مشمول بر پارانویا باشد، بالا ببرد.

    ۶-ازدست دادن حافظه

    بیماری آلزایمر و بقیه اشکال جنون که از تغییرات مغزی در فرد ناشی می شود، میتواند در عادتها و اندیشه های حاوی بدگمانی هم، همکاری داشته باشد. اگر کسی را که دوستش دارید، جنون دارد، تغییراتی شبیه به اعمال و گفته های پارانوئیدی در وی، ناشی از بیماری اوست.

    چگونه ذهن خود را آزاد کنید

    اگر شما دلواپس از دست دادن واقعیات هستید، فوری و بلافاصله با یک متخصص سلامت روان ملاقات کنید. ولی اگر فقط گاهگاهی، وحشت هایی دارید که پارانوئیدی به نظر می آید، تلاش کنید تا روش صحبت کردن با خودتان را عوض کردن دهید.

    بطور مثال، جایگزین اینکه بگوئید : من مبتلا به پارانوئید هستم، بگوئید : من در باره چیزی دلواپس هستم که به احتمال زیاد درست و یا واقعی نیست. به افکار خود برچسب پارانوئیدی نزنید، چون ممکن است کمتر منفی بنظر برسند و شاید به شما کمک کنند تا تصمیمی بگیرید که چه کار کنید. چنانچه هر نوع افکاری دارید که معمولا، جلوی شما را جهت قدم گذاشتن در راهی که میخواهید، می گیرد، حتما به یک مددکار اجتماعی بالینی، روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید.

    به یاد داشته باشید که این کار، به معنی این نیست که شما اختلال روانی دارید و یا اینکه مشکلی وجود دارد. به عکس، این کار، به این معنی است که شما میخواهید زیاد و زیاد در مورد نگاه کردن به اطراف خود، انعطاف پذیر و قابل عوض کردن باشید. این را بدانید که انجام این کار، حتی در لحظات استرس واقعی و یا موقعیتهای سخت دیگر، به کمک شما خواهد آمد و باعث می شود تا در برابر این لحظات، احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

    عبارات مهم : اختلال شخصیت – اختلال روانی

    تهیه و تدوین:گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ

    واژه های کلیدی: اختلال شخصیت | اختلال روانی | احساسات | اضطراب | استرس | احساس | اضطراب | سلامت

    پارانوئید چیست؟ علائم مبتلا شدن به اختلال پارانوئید چیست؟

    پارانوئید چیست؟ علائم مبتلا شدن به اختلال پارانوئید چیست؟

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • چاپ کتاب لاتین
  • افست کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی