قدر زمان حال را بدانید که گذشته هرگز برنمی گردد و آینده شاید نیاید.(گالیله)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » درمان کم پشتی ریش

    درمان کم پشتی ریش

     بعضی از مردها از همان ابتدای جوانی دارای ریش کم پشتی هستند. به طوری که هر وقت آن را نمیزنند، ظاهری بسیار آشفته و زشت

    درمان کم پشتی ریش

     بعضی از مردها از همان ابتدای جوانی دارای ریش کم پشتی هستند. به طوری که هر وقت آن را نمیزنند، ظاهری بسیار آشفته و زشت پیدا می کنند. جهت درمان کم پشتی ریش راه هایی وجود دارد که می خواهیم در این مقاله به بررسی آنها پرداخته و ببینیم علت کم پشتی ریش چیست؟

    درمان کم پشتی ریش

    چرا بعضی از مردها ریش و سبیل تنکی دارند؟

    درآمدن موهای صورت یا ریش یکی از علایم بلوغ در پسرها است ولی گاهی پیش می آید که فرد مذکری به ندرت ریش درنمی آورد و یا ریش های بسیار کم پشت و تنکی دارد. علت های مختلفی جهت این پدیده وجود دارد. در نیامدن موهای صورت در جنس مذکر دو منشأ می تواند داشته باشد. یکی اینکه اصلا فولیکول مویی وجود نداشته باشد. به عنوان نمونه در بعضی نشانگان ها (سندرم ها) مثل هیپوتریکوزیس ارثی و مادرزادی چنین مشکلی وجود دارد و به طور ژنتیکی در بعضی از پسران و مردان خانواده، قسمتی از ریش های فرد درنمی آید.

    ارتباط ژنتیک و رویش ریش و سبیل آقایان:

    در واقع رویش موی صورت، به وقت شروع رویش آنها در دوران بلوغ بستگی دارد. بنابراین هم مقدار و مکان رویش مو و هم کیفیت موی صورت، بر اساس ژنتیک استوار هست. بعضی مردان موهای ضخیمی دارند و مدت کوتاهی بعد از شروع بلوغ یا درمان با تستوسترون، دارای صورت پُرمویی می شوند، در حالی که عده ای دیگر، هرگز موی کاملی در صورت خود ندارند و بعضی فقط در قسمت چانه و اطراف آن مو دارند. بعضی ممکن است دچار طاسی در قسمت ریش باشند و یا ریش آنها به صورت تکه ای (Patchy) درآید. این الگو ارتباطی مستقیم با شاخصه های ژنتیکی دارد و ممکن است ارتباطی با نسبت پدری فرد نداشته باشد، یعنی در حالت پُرمویی پدر یا برادر، این مسئله رد نمی شود..

    آیا درمانی جهت عدم رشد ریش وجود دارد؟

    در غالب این موارد در قسمت های فاقد ریش، فولیکول مو اصلا وجود ندارد و لذا هیچ درمانی نمی تواند باعث رشد مو شود و تنها راه حل کاشت مو است که البته در موارد بسیار نادری که این تنک بودن غیرقرینه و محدود به منطقه کوچکی باشد، منطقی به نظر می رسد و نیاز به درمانی ندارند.

     بعضی از مردها از همان ابتدای جوانی دارای ریش کم پشتی هستند. به طوری که هر وقت آن را نمیزنند، ظاهری بسیار آشفته و زشت

    راه حلی جهت افرادی که ریش های کم پشتی دارند:

    افرادی که از کم پشت بودن موهای صورت و ریش زحمت می برند، در ابتدا باید تحت بررسی هورمونی به وسیله متخصص غدد درون ریز قرار بگیرند تا پرسشها هورمونی احتمالی بررسی شده است و تحت درمان قرار گیرند و در ضمن معاینه به وسیله متخصص پوست و مو جهت بررسی موهای سر، دندان ها و علایم جنسی ثانویه می تواند جهت تشخیص سندرم های خاص بافایده باشد. افرادی که به طور ارثی دچار تنک بودن ریش هستند، معمولا از نظر سایر مسایل هیچ مشکلی نداشته و قدرت جنسی آنها نیز تفاوتی با سایر افراد ندارد.

    روش های درمانی جهت افرادی که ریش کم پشت دارند

    ۱-درمان با استفاده از کورتون

    دکتر غلامحسین غفارپور ، متخصص بیماری های پوست اعتقاد است:

    «اگر رشد تکه تکه ای موی صورت، از همان ابتدای بلوغ یا دوران نوجوانی شروع شود، به احتمال بسیار زیاد می توان گفت فرد دچار بیماری طاسی سکه ای یا آلوپسی است.

    در این بیماری سیستم دفاعی بدن به دلایل نامشخص علیه فولیکول های مو فعال شده است و باعث ضعیف شدن ریشه و گاهی هم باعث نابودی آن می شود.

    طاسی بخشی از سر یا صورت در دوران کودکی الگوی خاصی دارد، ولی در دوران بزرگسالی عوض کردن می کند. ریزش مو در سن پایین، معمولا شکل کروی یا بیضوی دارد، ولی با زیاد کردن سن ممکن است به ابرو ها و موی سر نیز گسترش یابد.

    درمان کم پشتی ریش

    درمان قطعی جهت این بیماری وجود ندارد. درمان ها زیاد جهت جلوگیری از عود یا شدت آن است.

    درمان نیز معمولا استفاده از کورتون هست. البته مصرف کورتون در بیماران باید محدود و با نظر دکتر باشد.

    کرم ها و ترکیب های دیگر یا استفاده از اشعه ماورای بنفش نیز راه های درمانی دیگری هستند که هر کدام را می توان بعد از معاینه دقیق بیمار بررسی کرد و عالی ترین درمان را پیشنهاد داد. گاهی اثر دارو ها موقتی است و احتمال عود وجود دارد.

    البته بیماری های پوستی هم باعث ریزش مو می شوند و مورد نیاز است از این نظر هم بررسی شوند. اگر شکی در تشخیص نوع بیماری که باعث ریزش شده است وجود داشته باشد، با انجام نمونه برداری می توان در مورد آن مطمئن شد.»

     بعضی از مردها از همان ابتدای جوانی دارای ریش کم پشتی هستند. به طوری که هر وقت آن را نمیزنند، ظاهری بسیار آشفته و زشت

    ۲-درمان با استفاده از پیوند مو:

    دکتر سید مسعود داودی ، متخصص بیماری های پوست می گوید:

    «اگر بیمار از نظر ژنتیک مشکلی داشته باشد و طی بررسی ها مشخص شود درمان های معمولی تاثیری در رویش مو ها ندارند، می توان از دو روش میکروپیگمانتاسیون و پیوند مو استفاده کرد.

    میکروپیگمانتاسیون، نوعی خالکوبی پیشرفته با مزایای بهتر است و جهت انجام آن از رنگ ها و موادی استفاده می شود که از نظر پزشکی مورد تایید هستند.

    درمان کم پشتی ریش

    خالکوبی معمولا جهت ریزش هایی است که محدوده وسیعی ندارند، به عنوان نمونه ریزشی که فقط در سبیل وجود دارد، یا فردی که در اثر اتفاق بخشی از ابرویش را از دست داده باشد.

    دوام این مواد روی پوست تقریبا ۲ تا ۳ سال است و مزیت آن پاک کردن آسانش به وسیله لیزر است.

    از این رنگ ها حتی جهت بیمارانی که مبتلا به ویتیلیگو یا برص هستند نیز استفاده می شود، چون در بیماری ویتیلیگو، رنگدانه ها از بین می رود و پوست بخشی از قسمت ها روشن تر از دیگر نقاط هست. با این رنگ ها می توان تا حدودی، رنگ از دست رفته پوست را جبران کرد.

    کاشت مو نیز روش خوبی جهت جایگزین کردن مو در نقاط طاس و بی مو هست. پیوندی که جهت صورت و سبیل استفاده می شود از موهای شقیقه یا خط موهاست که از نظر الگوی رشدی، زیاد شبیه به ریش و سبیل هستند، یعنی رشد مو ها محدود تر است.

    بیمار حتما باید به متخصص پوست مراجعه کند تا بررسی های بیشتری انجام شود و ببینند آیا کاندید مناسبی جهت کاشت مو هست، یا بهتر است برایش میکروپیگمانتاسیون انجام شود.»


    بیشتر بخوانید: چگونه یک ریش جالب داشته باشیم


    گردآوری و تدوین: فرزانه پاشایی

    هر گونه کپی برداری با نام دکتر سلام و لینک دهی مستقیم امکان پذیر می باشد.

    واژه های کلیدی: دوران کودکی | متخصص پوست | دوران بلوغ | استفاده | بیماری | ژنتیک | درمانی | ارتباط ژنتیک و رویش ریش آقایان

    درمان کم پشتی ریش

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • منابع اورجینال رباتیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب