هر روز، روزي است كه هست و هرگز در جهان روزهاي هم شكلي وجود نداشته است.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » ۱۰ ضد آفتاب‌ های طبیعی جهت فصل تابستان

    ۱۰ ضد آفتاب‌ های طبیعی جهت فصل تابستان

    پوست بدن ما به عنوان بزرگ‌ترین ارگان زنده بدن وظیفه محافظت از اعضاء بدن در برابر عوامل مضر خارجی و دفع سموم را به عهده

    10 ضد آفتاب‌ های طبیعی جهت فصل تابستان

    پوست بدن ما به عنوان بزرگ ترین ارگان زنده بدن وظیفه محافظت از اعضاء بدن در برابر عوامل مضر خارجی و دفع سموم را به عهده دارد. ولی این لایه محافظ در برابر تشعشات مضر خورشید و بخصوص اشعه ماوراء بنفش بسیار آسیب پذیر هست. بخصوص که روزهای طولانی و گرم تابستان و تابش بی امان خورشید محافظت از پوست در برابر تابش نور خورشید را واجب تر از هر زمانی درطول سال می کند.

    ۱۰ ضد آفتاب‌ های طبیعی جهت فصل تابستان

    بهترین روش محافظت از پوست در برابر آسیب های نور خورشید، استفاده از انواع ضدآفتاب هست. هرچند بعضی از ضدآفتاب های آماده به علت داشتن مواد صنعتی ممکن است با پوست شما سازگاری نداشته باشند و بعضی افراد هم استفاده بلند مدت از این ضدآفتاب ها را به علت ترکیبات شیمیایی موجود در این محصولات را نمی پسندند. به همین علت هم استفاده از مواد طبیعی دارای فواید ضدآفتاب جهت تهیه محلول های ضدآفتاب ارگانیک و خانگی طرفداران فراوانی پیدا کرده هست. ولی این ضدآفتاب های طبیعی در مقایسه با محصولات صنعتی چقدر بافایده هستند و آیا می توانیم ضدآفتاب های خانگی را جایگزین نمونه های صنعتی آن کنیم؟ در ادامه نگاهی داریم به عالی ترین مواد طبیعی که دارای فواید ضدآفتاب هستند و می توانند در تهیه محافظ های طبیعی جهت پوست شما مورد استفاده قرار بگیرند.

    کدام ضدآفتاب جهت من مناسب است؟

    ضدآفتاب ها را می توان به سه دسته شیمیایی، معدنی و طبیعی تقسیم کرد که هر یک شاخصه های مخصوص به خود را دارند.

    ۱) ضدآفتاب های شیمیایی با استفاده از ترکیب های مصنوعی آزمایشگاهی از پوست شما در برابر تشعشعات ماوراءبنفش خورشید محافظت می کنند. ترکیبات موجود در این ضدآفتاب ها تشعشعات خورشید را جذب کرده و آن ها را به صورت حرارت منتشر می کنند تا به پوست شما آسیبی نرسد. زیاد این محصولات SPF یا شاخص محافظت در برابر نور خورشید بالایی دارند، هر چند اکثر آن ها تنها جلوی تشعشعات ماوراءبنفش نوع B را می گیرند و در برابر تشعشعات نوع A که خطرناک تر هم هستند کارایی چندانی ندارند. همچنین در تولید این محصولات از مواد شیمیایی سمی با غلظت بالا استفاده می شود که می تواند در درازمدت باعث ایجاد پرسشها دیگر جهت شما شود. بعد بهتر است استفاده از این نوع ضدآفتاب ها را باید تا حد ممکن محدود کنید، هر چند راحتی استفاده و باقی نگذاشتن رنگ یا چربی بر روی پوست را می توان بااهمیت ترین مزیت این دسته از ضدآفتاب ها و علت محبوبیت آن ها دانست.

    ۲) ضدآفتاب های معدنی از اکسید های معدنی طبیعی مثل اکسید تیتانیوم یا اکسید روی جهت منعکس کردن تابش مضر خورشید استفاده می کنند. این دسته از ضدآفتاب ها هر دو نوع تشعشع ماوراء بنفش نوع A و B را منعکس می کنند و در برابر نور آفتاب تجزیه نمی شوند که عمر محافظتی آن ها را طولانی تر هم می کند. یک توصیه مثبت دیگر، ترکیب نشدن این ضدآفتاب ها با پوست شما است که باعث وارد نشدن مواد سمی به بدن هم می شود. البته همین عنوان را می توان نقطه ضعف این ضدآفتاب ها دانست، آیا که به صورت یک لایه خارجی روی پوست باقی می مانند و این حس جهت خیلی ها خوشایند نیست. البته تولید کنندگان با ریزتر کردن ذرات اکسید تلاش در برطرف کردن این مسئله داشته اند، ولی ریزتر شدن ذرات تنها باعث جذب آن ها به وسیله پوست می شود و نه ایجاد یک لایه محافظ در برابر نور خورشید. و با وجود آنکه جذب مواد معدنی به وسیله پوست خطر کمتری از جذب مواد شیمیایی دارد، کماکان خیلی سالم نیست.

    پوست بدن ما به عنوان بزرگ‌ترین ارگان زنده بدن وظیفه محافظت از اعضاء بدن در برابر عوامل مضر خارجی و دفع سموم را به عهده

    ۳) ضدآفتاب های طبیعی گزینش سومی هستند که این روزها زیاد و زیاد مورد توجه افرادی که به دنبال سبک زندگی سالم و به دور از مواد شیمیایی هستند قرار گرفته هست. در واقع استفاده از ضد آفتاب های طبیعی راهی است جهت محافظت از پوست، بدون آن که در معرض خطرات استفاده از مواد شیمیایی و غیر ارگانیک قرار بگیرید. البته جهت استفاده صحیح از خصوصیات ضدآفتاب مواد طبیعی، باید عالی ترین مواد محافظ دربرابر نور خورشید و نحوه استفاده از آن ها را بشناسید.

    در این باره زیاد بخوانید: نحوه مواظبت از پوست در فصل گرما

    بهترین ضدآفتاب های طبیعی

    همان طور که گفتیم، مواد بسیاری در محیط زیست وجود دارند که حاوی ترکیبات محافظ در برابر تشعشعات مضر نور خورشید هستند و با استفاده از آ ن ها می توانید از پوست خود در برابر صدمات ناشی از تابش اشعه فرابنفش محافظت کنید. البته این ضدآفتاب های طبیعی بسته به نوع ترکیبات و روش استفاده شما مقدار محافظت متغیری دارند و بهتر است جهت رسیدن به نتیجه های بهتر با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. در ادامه عالی ترین ضدآفتاب های طبیعی موجود و روش استفاده از آن ها را با هم مرور می کنیم؛

    ۱) روغن دانه تمشک

    – روغن دانه تمشک با شاخص محافظت SPF معادل ۶۰ جهت تشعشعات فرابنفش نوع  B و ۷٫۵ جهت تشعشعات نوع A یکی از عالی ترین ضدآفتاب های طبیعی است که می توانید پیدا کنید و بدون شک باید در هر ضدآفتاب خانگی که قصد تهیه آن را دارید حضور داشته باشد.

    ۱۰ ضد آفتاب‌ های طبیعی جهت فصل تابستان

    ۲) روغن نارگیل

    – این روغن جادویی که به نظر می رسد جهت همه چیز خوب باشد، خیلی ضدآفتاب توانایی نیست و با داشتن SPF حدود ۸ جایگزین ضدآفتاب های موجود محسوب نمی شود. ولی با استفاده از آن در برنامه غذایی خود و یا بکارگرفتن آن به عنوان پایه ضدآفتاب های طبیعی خانگی می توانید از مزایای محافظتی آن استفاده کنید.

    ۳) روغن آووکادو

    – وجود مقادیر زیادی چربی های غیراشباع منفرد باعث می شود که روغن آووکادو بتواند یک لایه محافظ مناسب بر روی پوست شما تشکیل دهد و آن را از آفتاب سوختگی در امان نگه دارد. شاخص محافظتی این روغن حدود SPF 15 است که مقداری میانگین محسوب می شود. تنها مسئله استفاده از روغن آووکادو، احتمال بسیار پایین بروز تصویر العمل هایی آلرژیک در بعضی افراد هست، بنابراین قبل از بکاربردن این روغن حتما از نداشتن حساسیت به آن اطمینان حاصل کنید.

    پوست بدن ما به عنوان بزرگ‌ترین ارگان زنده بدن وظیفه محافظت از اعضاء بدن در برابر عوامل مضر خارجی و دفع سموم را به عهده

    ۴) روغن زیتون

    – روغن زیتون با داشتن SPF 8 در کنار ایفای نقش به عنوان یک روغن گیاهی سالم می تواند به عنوان یک ضد آفتاب ضعیف عمل کند. هر چند فواید ضد اکسیدی آن است که روغن زیتون را تبدیل به یک دوست واقعی جهت پوست شما می کند. تحقیقات انجام شده است نشان می دهد که استفاده از روغن زیتون می تواند اثرات محافظتی محدودی داشته باشد، اگر چه استعمال آن جهت درمان سوختگی های ناشی از تابش آفتاب می تواند مفیدتر باشد.

    ۵) روغن بادام

    – این روغن با داشتن عدد SPF حدود ۵ در بازتابش تشعشعات مضر خورشیدی بسیار ضعیف عمل می کند. هر چند وجود مقادیر زیادی ویتامین E که جهت نرمی و لطافت پوست بافایده است باعث می شود روغن بادام یکی از افزودنی های بافایده به ترکیب ضدآفتاب های خانگی باشد.

    ۱۰ ضد آفتاب‌ های طبیعی جهت فصل تابستان

    ۶) عصاره اسطوخودوس

    – این گیاه دارویی که زیاد به علت فواید آرام بخشی اسانس آن مشهور هست، یک ضدآفتاب طبیعی خفیف هم محسوب می شود. البته عدد SPF 5.6  این روغن نشان می دهد که خیلی هم نمی توانید روی آن جهت محافظت از پوست خود حساب کنید، ولی این عصاره با عطر دوست داشتنی خود یکی از افزودنی های مطلوب به ترکیب ضدآفتاب های خانگی هست. البته به خاطر داشته باشید که عصاره اسطوخودوس را نمی توانید به صورت مستقیم به پوست صورتتان بمالید و همچنین این ترکیب دربرابر نور خورشید عمر چندانی ندارد.

    ۷) آلوئه ورا

    -این گیاه جادویی که به ملکه گیاه های دارویی هم معروف هست، سابقه طولانی در صنعت لوازم آرایشی بهداشتی دارد و نام آن روی بسته بندی بسیاری از این دست محصولات دیده می شود. خوب این عنوان بی علت نیست و این گیاه با داشتن ترکیبات بافایده فراوان جهت پوست و SPF حدود ۲۰  یکی از عالی ترین ضد آفتاب های طبیعی به شمار می رود. استفاده از شیره برگ این گیاه به عنوان یک عامل محافظ دربرابر نفوذ تابش خورشید بافایده هست، ولی آلوئه ورا توانایی درمان آسیب های ناشی از آفتاب سوختگی را ندارد. بعد بهتر است جهت استفاده از مزایای آن قبل از خروج از منزل از آن استفاده کنید.

    در این باره زیاد بخوانید: خواص شگفت انگیز گیاه آلوئه ورا بر قشنگی پوست و مو

    ۸) گوجه فرنگی

    – هر چند گوجه فرنگی SPF بالایی ندارد و محافظ خوبی دربرابر تشعشعات مضر خورشید محسوب نمی شود، ولی با قرار دادن آن در برنامه غذاییتان می توانید از سایر مزایای محافظتی آن برخوردار شوید. گوجه فرنگی سرشار از بتاکاروتن و لیکوپن است که نقش موثری در درمان التهاب های پوستی و پیشگیری از سرطان پوست دارند. البته گرفتن آب گوجه و مالیدن آن بر روی نواحی آسیب دیده کمک چندانی نمی کند و جهت گرفتن نتیجه های بهتر باید از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. مواد بافایده موجود در گوجه آنقدر نیرومند هستند که نیازی به مصرف مقدار زیادی از این میوه نیست. فقط به خاطر داشته باشید که خوردن گوجه نمی تواند جایگزین استفاده از ضد آفتاب شود و کماکان جهت محافظت از پوست خود نیازمند چاره هستید.

    ۹) هندوانه

    – بله! این میوه محبوب تابستانی با SPF تقریبی ۱۰ می تواند از پوست شما در برابر تشعشعات فرابنفش نوع A و B محافظت کند. همچنین به علت داشتن ترکیبات کاروتنوئید، که باعث ایجاد رنگ نارنجی در هویج و فلفل دلمه ای می شود، یک آنتی اکسیدان نیرومند محسوب می شود.

    ۱۰) عسل

    – عسل یک ضدآفتاب خیلی نیرومند نیست و نمی توانید جهت محافظت از پوست خود روی آن حساب کنید. ولی خاصیت جوان کنندگی و درمان پوست آسیب دیده آن می تواند به شما یاری کند تا ضمن درمان نواحی آسیب دیده از آسیب زیاد سلول های پوستی خود جلوگیری کنید.

    گردآوری و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه 

    منبع: دکتر سلام

    واژه های کلیدی: محافظت از پوست | نور خورشید | مواد طبیعی | ضدآفتاب ها | ضد آفتاب | شیمیایی | استفاده | خورشید | ضدآفتاب | طبیعی | آفتاب

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • افست کتاب لاتین
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی