اسایش و راحتی امروز حاصل رنج و زحمت دیروز است.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » دنیای مد » گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

    گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

    بسکتبالیست | بسکتبال | بازیکنان | مسابقه | بازیکن | ایرانی | ممنوعیت | بسکتبال | سعیده | ایران | مسابقه

    گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

    گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی 

    یکی از برترین بازیکنان تیم ملی بسکتبال کشور عزیزمان ایران سعیده علی است که در رسانه ها نیز درمورد وی به طور وسیعی بحث می شود. سعیده علی ، یکی از هزاران دختر بسکتبالیست کشور عزیزمان ایران است که در این روزها به آینده ورزشی خود بیش از هر بار دیگری امیدوار شده است و میگوید حالا که فیبا با پوشش اسلامی در مسابقه های موافقت کرده،فرصت حضور در مسابقه های را داریم و میتوانیم توانمندی بسکتبال بانوان کشور عزیزمان ایران را در میادین بین المللی نشان دهیم.

    سعیده هم کاپیتان و هم مغز متفکر تیم ملی است و بیش از ۲۲ سال است که بسکتبال بازی می کند. او از خانواده کاملا ورزش
    ي به این رشته آمده و سال هاي کودکی اش بیش از آن که با بازی هاي کودکانه سپری شود، به علت بسکتبالیست بودن مادر و خواهرانش در سالن بسکتبال سپری شده. او روزهای تلخ و شیرین زیادی را در زندگی ورزشی اش تجربه کرده هست.

    گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

    بانوی ملی پوش بسکتبال کشور عزیزمان ایران درمورد تمام سال هایي که بسکتبال را شروع کرده میگوید: بسیار کوچک بودم که به سالن بسکتبال می آمدم.اما پیش از آن که به صورت جدی وارد این رشته شوم، شنا و کاراته کار میکردم، تا اینکه به صورت جدی از ۱۰ سالگی بازیکن بسکتبال شدم و چهار پنج ماه بعد از آن هم در مسابقه های مینی بسکتبال شرکت کردم. حالا تقریبا حدود ۲۲ سال است که بسکتبال بازی می کنمو حدود ۱۵ سالی هم از حضورم در لیگ حرفه اي کشور می گذرد.

    سعیده علی,دختر بسکتبالیست ایران

    بسکتبالیست | بسکتبال | بازیکنان | مسابقه | بازیکن | ایرانی | ممنوعیت | بسکتبال | سعیده | ایران | مسابقه

    تلخ ترین لحظه هاي ورزشی ام، نبودن کشور عزیزمان ایران در تورنمنت هاي بین المللی هست

    کاپیتان تیم ملی بسکتبال کشور عزیزمان ایران جهت نخستین بار در ۱۶ سالگی ملی پوش رده نوجوانان کشور عزیزمان ایران شد و در ۲۰ سالگی هم به تیم ملی بزرگ سالان رسید. او در تمام سال ها شکست و پیروزی هاي فراوانی را تجربه کرد، ولی خودش میگوید تلخ ترین لحظه هاي ورزشی اش، حضور نداشتنتیم کشور عزیزمان ایران در تورنمنت هاي بین المللی بود.

    «در تمام این سال ها هنگامی که تورنمنت هاي بین المللی برگزار می شد، من حسرت می خوردمکه آیا کشور عزیزمان ایران نمیتواند در این مسابقه های شرکت کند و این لحظه ها تلخ ترین لحظه هاي زندگی ورزشی من را رقم زد.چون ما پتانسیل و توانمندی حضور در مسابقه هاي بین المللی را داشتیم،اما نمی توانستیم در هیچ مسابقه رسمی و بین المللی شرکت کنیم.» سعیده علی ولی شکست هایش را در بسکتبال جزو لحظه هاي تلخ ورزشی اش نمی داند.

    گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

    او برد و باخت را بخشی از مسابقاتش عنوان میکند،ولی اعتقاد است هیچ حسی بهتر از حس قهرمانی جهت یک ورزشکار نیست؛حسی که او بارها و بارها به همراه هم تیمی هایش در تمام سال هایي که اجازه بازی در تورنمنت هاي رسمی را نداشته،در لیگ و بازی هاي دوستانه تجربه کرده هست.مطلع لغو ممنوعیت حجاب از سوی فیبا هیجان زده شدم

    سعیده از فرو ریختن دیوار بلند ممنوعیت، که سال ها برابر تیم بسکتبال بانوان کشیده شده است بود، میگوید: «ما سال ها منتظر بودیمکه اجازه حضور در مسابقه هاي بین المللی را پیدا کنیم و هنگامی که خبر موافقت فیبا با حجاب را شنیدم، آن قدر هیجان زده شدم

    عبارات مهم : بسکتبالیست – بسکتبال
    که حتی یک روز طول کشید تا این هیجان را کنار بگذارم.

    بسکتبالیست | بسکتبال | بازیکنان | مسابقه | بازیکن | ایرانی | ممنوعیت | بسکتبال | سعیده | ایران | مسابقه

    میدانم همه ي بسکتبالیست هاي دختر به اندازه من از شنیدن این خبر شاد شدند، چون این عنوان میتواند در زندگی حرفه اي ما تاثیرگذار باشد.ما با حضور در مسابقه های برون مرزی میتوانیم نام و پرچم کشور عزیزمان ایران را بالا ببریم و آرزوی هر ورزشکاری است که در مسابقه های بین المللی قهرمان شود.

    تیم بسکتبال بانوان کشور عزیزمان ایران پتانسیل رسیدن به جایگاه قهرمانی را در مسابقه هاي گوناگون دارد و ما می خواهیم با زحماتی که در این سال ها کشیده ایم،فرهنگ بازی خود را به کشورهای دیگر معرفی کنیم.ما سال ها منتظر شنیدن چنین خبری بودیم تا با خیال راحت به میدان مسابقه برویم و لغو ممنوعیت پوشش اسلامیدر میادین بین المللی جهت جامعه بسکتبال اتفاقی شاد کننده هست.

    گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

    آرزوی هر ورزشکار زنی در ایران، مسابقه دادن برابر چشمان خانواده اش استاما یکی از دلایل مهم لغو ممنوعیت حجاب از طرف فیبا به بازی دختران بسکتبالیست در استان تهران بازمی گردد؛بازی اي که درهایش بدون محدودیت برابر تماشاگران باز بود. حتی جهت نخستین بار رسانه ها به طور گسترده این بازی را همراه با تصویر پوشش دادند

    تا روزنه امیدوارکننده دیگری جهت دختران بسکتبال پیدا شود. روزنه اي تا شاید آن ها روزی بتوانند برابر چشمان خانواده هایشان مسابقهدهند و حتی به حضور زنان در ورزشگاه ها فکر کنند. سعیده علی هم بر این عقیده است که «آرزوی هر ورزشکار زنی در کشور عزیزمان ایران استکه وقت مسابقه خانواده اش در سالن حضور داشته باشد.»

    او می گوید: «هرچند جهت ورود زنان به ورزشگاه ها تاکنون اقدامی نشده،اما مسئولان وزارت ورزش بسیار پی گیر میباشند که خانواده ها بتوانند وارد ورزشگاه ها بشوند و حدس میزنم که در سال هاي نه عمده دور این اتفاق بیفتد.»اتفاقات بافایده جهت بانوان بسکتبال بعد از آن مسابقه تدارکاتی در استان تهران اتفاق افتاد و فیبا تصمیم نهایی اش را جهت لغو ممنوعیت حجابدر مسابقه های اعلام کرد.

    قانونی که قرار است در مهرماه اجرایی شود، ولی فدراسیون بسکتبال کشور عزیزمان ایران گفته بود که تلاش می کنددر خردادماه تیم کشور عزیزمان ایران را به مسابقه های غرب آسیا اعزام کند، ولی این عنوان اتفاق نیفتاد و اردویی هم جهت تیم ملی تشکیل نشد.

    سعیده علی درمورد اوضاع تیم ملی می گوید:«در حال حاضر در اردو نیستیم، ولی حالا که شرایط حضور در مسابقه های بین المللی را داریم، فدراسیون جهت بانوان هم اردو خواهد گذاشت.چون مورد نیاز است که اردوهای پی درپی داشته باشیم و به بازی هاي دوستانه اعزام شویم. اساسی ترین مسئله ما نداشتن تجربه بازی هاي بین المللی است که خدا را شکر با دقت به تایید حجاب از طرف فیبا فکر میکنم این مسئله هم برطرف شود.»

    بعضی بازیکنان مجبورند شغل دوم داشته باشند

    اما در سال هایي که بسکتبال بانوان کشور عزیزمان ایران اجازه حضور در مسابقه هاي بین المللی را نداشت، سعیده در لیگی نقش بازی کرده
    که عنوان سوپرلیگ بانوان را یدک می کشد. عنوانیکه باید نبود مسابقه های بین المللی را در روزهای ممنوعیت جهت بسکتبالیست هاجبران می کرد تا بازیکنان حداقل داخل کشور انگیزه ادامه دادنبه ورزش حرفه اي ارزش را داشته باشند.

    اما آیا لیگ بانوان همچون اسمش توانسته در این سال ها لیگی حرفه اي جهت بسکتبالیست ها باشد؟ملی پوش بسکتبال کشور عزیزمان ایران در این باره اعتقاد است که سطح سوپرلیگ بانوان بسیار بالاست، به طوری که بازیکنان خارجی خوبی در تیم ها حضور دارنداو ادامه می دهد: «حضور بازیکنان خارجی در لیگ این وقت را به بازیکنان ایرانی میدهد که با تکنیک هاي آن ها آشنا شوند.

    گرچه من فکر می کنم بالا بودن سطح لیگ بسکتبال بانوانبه علت پتانسیل بازیکنان ایرانی هست، ولی از نگاهی دیگر نبودن اسپانسر در لیگ مسئله بسیار بزرگی هست. هرچند این مسئله تنها مربوط به بسکتبال نیست، بلکه ورزش بانوان همۀ وقت} با این عنوان دست وپنجه نرم میکند.دولت و وزارت ورزش تصویب کرده اندکه اگر تولیدکنندگان و سرمایه داران اسپانسر تیم هاي بانوان شوند،از مالیات معاف خواهند شد، ولی متاسفانه حمایت مالی خوبی از ما نمی شود.»

    او ادامه میدهد: «از نظر من تنها مسئله لیگ بسکتبال کشور عزیزمان ایران نبودن اسپانسرهای نیرومند در تیم هاست، به طوری که تنها چند تیم
    در لیگ اسپانسرهای قدرتمند دارند و از سایر تیم ها حمایت مالی خوبی نمی شود.به همین علت شرایط جهت بازیکنان بسیار سخت هست،به طوری که هم حقوق خاصی نمیگیرند و هم مجبورند شغل دوم داشته باشند.»

    باید نگاهی خاص به استعدادیابی در ورزش بانوان شود

    کاپیتان تیم ملی بسکتبال بانوان که کارشناس ارشد جامعه شناسی ورزشی هست، به اهمیت جایگاه ورزش زنان در جامعه اشاره میکند:«فکر میکنم اگر به پیشرفت ورزش بانوان کمک کنیم،قطعا جامعه اي سالم تر خواهیم داشت، چون درواقع بانوان جامعه مادران آینده این سرزمین هستندو سلامت آن ها سلامت جامعه محسوب میشود.

    او حمایت دولت از ورزش بانوان را مطلوب میداند و میگوید:من از مدیر جمهور و وزیر ورزش تقدیر میکنم که در این مدت ورزش بانوان را رها نکرده اند، به طوری که بسکتبال بعد از این همۀ سال با پی گیری هایي که انجام شد، توانست مجوز حضور در مسابقه های رسمی را کسب کند.

    اعتقاد دارم جهت ادامه دار بودن این روند باید ورزش بانوان رها نشودو باید به بانوان بها داد. اگر بخواهیم ورزش بانوان پیشرفت کند، باید آکادمی هاي مختلفی را در این بخش راه اندازی کنیمو نگاه خاص اي به رده پایه ورزش بانوان داشته باشیم. به عنوان نمونه در بسکتبالبرای ادامه مسیر باید استعدادیابی خوبی صورت گیردتا در بخش قهرمانی هم در آینده بتوانیم این روند رو به پیشرفت را ادامه دهیم و نتیجه بگیریم.

    گفتگو با سعیده علی

    چه شد که تصمیم گرفتی باز هم جهت قزوینی ها در لیگ برتر به میدان بروی؟

    این تیم خواسته هاي بازیکنی مانند مرا براحتی برآورده می کند. این تیم با استفاده از یک مربی مفید، بازیکنان باتجربه و گرچه یک حامی مالی می تواند مشابه بارز باشگاهی باشد که داعیه حرفه اي بودن دارد.

    گفته می شود بابت قرارداد با این تیم پول قابل توجهی دریافت کردی که در تاریخ بسکتبال کشور عزیزمان ایران بی سابقه هست؟

    سعیده علی : بله، در حال حاضر من گران ترین بازیکن کنونی بسکتبال کشور عزیزمان ایران هستم. هم تیمی هایم میگویند گران ترین بازیکن تاریخ هم محسوب میشوم که گرچه این را باور ندارم، آیا که در تیم هاي تهرانی ممکن است بازیکنانی باشند که از من هم اکثر بگیرند.

    حالاچقدر گرفته اي؟

    اگر مورد نیاز شد بعدا میگویم!

    همۀ ستاره هاي بسکتبال بانوان در حال جمع شدن در قزوین میباشند. هنگامی که بقیه تیم ها تضعیف شده است اند قهرمانی شما در لیگ برتر کار دشواری نخواهد بود، با این عقیده موافقی؟

    سعیده علی :خیر، گرچه این را قبول دارم که ما خیلی نیرومند شده است ایم، بخصوص هنگامی که فولاد ماهان به دسته یک رفت و ستاره هاي بزرگش یعنی پطروس و وقت پور به این جا آمدند؛ ولی اینکه ما براحتی می توانیم قهرمان لیگ شویم را اصلاقبول ندارم. تیم هاي دیگر که بدون کار نبوده اند، آن ها هم مانند ما بازیکن گرفته اند و دست به عوض کردن و تحول زده اند.

    تیم دانشگاه آزاد نیز پا به پای ما در فصل نقل و انتقالات پیش رفت و تا توانست بازیکن جذب کرد. این هم خیلی طبیعی است که بازیکنی بخواهد به تیمی برود که حداقل توقعات مالی اش را برآورده می کند. قزوین نیز چنین تیمی است که می تواند همۀ خواسته هاي یک بازیکن را برآورده کند. گرچه همانگونه که گفتم همه ي بازیکنان بافایده به این جا نیامده اند

    و بین تیم هاي دیگر هم پراکنده شده است اند. اصلاتیم ما بجز پطروس و وقت پور کدام ستاره را جذب کرده هست؟! مسئولان قزوین تنها کاری که کرده اند این است که بازیکنان خارجی خود را حفظ کرده اند.

    سعیده علی,دختر بسکتبالیست ایران

    وضع کنونی بسکتبال بانوان را چطور ارزیابی می کني؟

    سعیده علی : سرمایه هاي انسانی بسکتبال اکثر شده است اند و در مقایسه با قبل بازیکنان بنا به دلایل گوناگون اکثر و بهتر پیشرفت میکنند. مسئله بزرگی که بسکتبال بانوان با آن مواجه است کمبود حامی مالی جهت تیم هاي باشگاهی هست. این مسئله بعضی از تیم هاي بافایده و ریشه دار را به سمت و سوی نابودی پیش برده است و باعث شده است تعداد زیادی از بازیکنان بافایده بابت این عنوان وقت ادامه بازی را از دست بدهند.

    حضور نداشتن در مسابقه هاي برون مرزی چقدر به ضرر شماست؟ این عنوان جهت بازیکنی همانند تو که فصل قبل بعنوان برترین بازیکن لیگ گزینش شد گران تمام نمی شود؟

    سعیده علی : بله، ما هنوز هم افسوس می خوریم و از اینکه نمیتوانیم توانایی هایمان را در جایی غیر از لیگ به نمایش بگذاریم ناراحت و دلخوریم. می دانیم که فدراسیونی ها همه ي تلاش و تلاش خود را جهت برطرف این مسئله انجام میدهند، ولی گویا فیبا همچنان راضی نمی شود که ما با حجاب کامل اسلامی در میادین گوناگون آسیایی و برون مرزی به میدان برویم.

    نپذیرفتن حجاب بازیکنان ایرانی از سوی فیبا مضحک ترین بهانه جهت محروم کردن ما از حضور در مسابقه هاي برون مرزی هست.

    پس آیا تیم هاي ملی والیبال و فوتبال بانوان بدون هیچ مشکلی در مسابقه ها شرکت می کنند؟ داشتن حجاب فقط جهت بسکتبالیست ها ممنوع هست؟

    سعیده علی :این تصمیم فیباست نه ما. به هر حال این عنوان با گذر وقت حل خواهد شد، فقط باید صبر کنیم. مسئله اینجاست که می ترسم این گذشت وقت به ضرر بازیکنانی همانند من تمام شود. گرچه باید این را هم یادآور شوم که با وجود محرومیت ما از حضور در میادین برون مرزی، فدراسیون همچنان اردوهای تیم ملی را تشکیل می دهد و ما هم با انگیزه بی نظیر اي در این اردوها شرکت میکنیم.

    سعیده علی,دختر بسکتبالیست ایران

    بعنوان برترین بازیکن بسکتبال آشنا می شوی. خودت چه کسی را برترین بازیکن کشور عزیزمان ایران می دانی؟

    سعیده علی :من بعنوان یک بازیکن گارد راس هم پستی هاي خودم را بهتر و اکثر می شناسم. به اعتقاد من، محمودی و آیلین آرتونیان دیگر بازیکنان بافایده کشور عزیزمان ایران میباشند. متاسفانه وقت عمده زیادی جهت رشد ما در بسکتبال بانوان وجود ندارد.

    چرا؟

    سعیده علی : بافایده همانگونه که اشاره شد ما فعلاامکان حضور در مسابقه هاي برون مرزی را نداریم. هنگامی که در مسابقه هاي برون مرزی حضور نداشته باشیم طبیعتا تجربه جدیدی در کار نخواهد بود و هنگامی که تجربه اي هم نباشد نمی توانیم براساس آن مهارت هاي جدیدی یاد بگیریم یا اینکه سطح بازی هایمان را اصلاح ببخشیم.

    میگویند تو حتی توانایی بازی کردن در تیم هاي اروپایی را هم داری. فکر میکنی واقعا چنین چیزی روزی عملی شود؟
    سعیده علی : تا زمانی که نتوانم با تیم ملی در مسابقه هاي گوناگون به میدان بروم، نمیتوانم به این عنوان حتی فکر کنم. گرچه حتی اگر مجوز ما جهت بازی کردن در مسابقه هاي برون مرزی هم صادر شود مدت وقت زیادی طول می کشد تا دیده شویم.

    حرف خاصی مانده که نگفته باشی؟

    سعیده علی : مهم تر از این جهت ورزشکاران زن وجود ندارد که به انها دقت بیشتری شود. فقط بعد مالی مهم نیست و باید تعداد زیادی از ابعاد دیگر این عنوان را هم در نظر گرفت.

    واژه های کلیدی: بسکتبالیست | بسکتبال | بازیکنان | مسابقه | بازیکن | ایرانی | ممنوعیت | بسکتبال | سعیده | ایران | مسابقه

    گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

    گفتگو با سعیده علی دختر بسکتبالیست ایرانی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • چاپ کتاب اورجینال
  • افست کتاب لاتین
  • چاپ کتاب آمازون
  • چاپ کتاب لاتین