دانشگاه تمام استعدادهای افراد از جمله بی استعدادی آن ها را آشکار می کند.(آنتوان چخوف)
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » به حرف ناخن‌‌ هایتان گوش کنید

    به حرف ناخن‌‌ هایتان گوش کنید

    شاید جهت شما هم پیش آمده باشد که ناخن‌‌های دست‌تان دچار آسیب شده است یا رنگ سطح آن با رنگ سطح ناخن افراد دیگر متفاوت

    به حرف ناخن‌‌ هایتان گوش کنید

    شاید جهت شما هم پیش آمده باشد که ناخن های دست تان دچار آسیب شده است یا رنگ سطح آن با رنگ سطح ناخن افراد دیگر متفاوت باشد. این تفاوت ها می تواند ریشه در انواع بیماری های جسمی و داخلی متفاوت داشته باشد که ما اغلب از وجود آن ها ناآگاهیم. در این مطلب به بررسی انواع این بیماری ها که ناخن ها ردپایی از وجود آن ها در بدن مان را به ما نشان می دهند خواهیم پرداخت و راه های درمان آن ها را هم شناسایی خواهیم کرد.

    به حرف ناخن‌‌ هایتان گوش کنید

    ناخن مشابه با مو

    – ناخن مثل مو نقش یک عضو خارجی روی بدن را ایفا می کند. به همین علت مانند مو می تواند تمام اتفاقاتی که به شکل مزمن در بدن ایجاد می شود را به ما نشان دهد. یعنی تمام بیماری ها و اختلالاتی که در درازمدت و به صورت ممتد در بدن ما در حال وقوع هستند به وسیله ناخن قابل مشاهده اند. به همین علت می توان با اندکی دقت روی سطح ناخن ها از سلامت بدن آگاه شد و حتی به وجود بعضی بیماری ها هم پی برد.

    تغذیه ایفاگر نقش اصلی

    – ضایعات ناخنی می توانند از علل تغذیه ای نشات بگیرند. علل تغذیه ای مانند کمبود ویتامین D، روی و … باعث می شوند کیفیت تولید ناخن با اشکال مواجه شده است و استحکام و قوام خود را هم از دست بدهد.

    در این باره زیاد بخوانید: برای تغذیه بهتر ناخن ها چکار کنیم؟

    شغل تان هم روی ناخن تان تاثیر دارد

    – عوامل محیطی هم می تواند در رشد و استحکام ناخن ها موثر واقع شود، مشاغلی که ارتباط مستقیم با دست و ناخن ها دارند، معمولا روی ناخن تاثیر گذاشته و باعث آسیب دیدگی آن می شوند. ضربه به ناخن و سیاهی زیر ناخن هم از جمله آسیب هایی است که به جدار خارجی ناخن وارد شده است و ناخن را دچار صدمه می کند.

    شاید جهت شما هم پیش آمده باشد که ناخن‌‌های دست‌تان دچار آسیب شده است یا رنگ سطح آن با رنگ سطح ناخن افراد دیگر متفاوت

    بیماری های ناخن را جدی بگیرید

    – عواملی که برشمردیم ازجمله مواردی بودند که معمولا در اثر ضایعات بیرونی به وجود می آیند و البته که ناخن ها فقط در اثر این عوامل دچار برآمدگی و از فرم افتادگی نخواهند شد. گاهی بعضی بیماری ها مانند بیماری های سیستم ایمنی بدن، امراض کبدی یا حتی بیماری های قلبی می توانند فرم های خاصی روی ناخن ایجاد کرده و باعث ضرب دیدگی ناخن ها شوند. این ضایعات که در ادامه زیاد به آن ها اشاره خواهیم کرد با تشخیص دکتر به راحتی قابل درمان هستند و می توانند جبران شوند.

    ۱) ناخن های رنگ پریده؛ افراد کم خون

    – اگر رنگ ناخن های شما پریده است و شبیه زمانی است که خودتان دچار رنگ پریدگی می شوید، آن را جدی بگیرید. این حالت دقیقا هنگامی پدید می آید که افراد دچار کم خونی می شوند. بعد این ضایعه هم می تواند نشان از بروز کم خونی در بدن شما باشد. رنگ پریدگی ناخن علاوه بر این که می تواند علامت کم خونی باشد، نشان دهنده بیماری هایی مانند نارسایی قلبی یا حتی اختلالات کبدی هم هست. سوءتغذیه یا مصرف خوراکی هایی که به اندازه کافی خون ساز نیستند هم می تواند موجب بروز رنگ پریدگی ناخن شوند. بعد به طور کلی می توان نتیجه گرفت که پدیده رنگ پریدگی طبیعی نیست و اتفاقا باید هر چه سریع تر به متخصص مراجعه و درمان شود.

    در این باره زیاد بخوانید: استرس چه تاثیری بر ناخن ها دارد؟

    ۲) ناخن های سفید؛ بیماری های کبدی را به دنبال دارند

    – ناخن ها به صورت طبیعی و نرمال نباید سطح سفید داشته باشند، بعد اگر شما هم جزو افرادی هستید که رویه خارجی ناخن تان سفید هست، بدانید که این عارضه می تواند در نوع خودش خطرناک جلوه کند. سفیدی ناخن ها یا تیره رنگی حاشیه اطراف آن ها می تواند نشانه بیماری های کبدی باشد و حتی در موارد بسیار حاد که رنگ پریدگی پوست و زردی چشم ها را هم به همراه داشته باشد می تواند از بیماری هایی مانند هپاتیت و … خبر بدهد. البته این توصیه قابل ذکر است که در حالت کلی نباید تنها به سفیدی ناخن بسنده کرد و باید در درازمدت عوامل محیطی را هم زیر نظر داشت. اگر ضمن در نظر گرفتن علائم محیطی متوجه شدت یافتن نشانه هایی مانند سفیدی ناخن شدید حتما به دکتر متخصص مراجعه کنید تا با انجام آزمایش های متفاوت ریشه این عارضه را پیدا کنید.

    ۳) آبی های بی اکسیژن

    – یکی از رنگ های دیگری که می تواند در زمینه ناخن مشاهده شود و البته ما را دچار نگرانی کند، ناخن های آبی رنگ هست. رنگ آبی روی ناخن می تواند از بیماری کمبود اکسیژن در خون یا عفونت های ریوی ناشی شود که البته این اختلال هم باید در درازمدت بررسی شده است و حتما به دکتر متخصص رجوع شود. خوب است بدانید بیماری های قلبی هم می تواند سطح ناخن را متمایل به آبی کند که این بیماری هم زیرمجموعه بیماری های عدم دریافت به موقع اکسیژن در بدن است.

    به حرف ناخن‌‌ هایتان گوش کنید

    ۴) این زردهای عفونی

    – رنگ زرد از رنگ هایی است که اغلب روی ناخن ها تظاهر می کند و می تواند علائم مشخصی هم داشته باشد. یکی از بااهمیت ترین علل ناخن های زرد رنگ عفونت قارچی هست. هر چه شدت عفونت های قارچی زیاد باشد، رنگ ناخن زردتر به نظر خواهد رسید و احتمال جدا شدن آن از بستر ناخن هم وجود خواهد داشت. البته علل دیگری هم جهت زردی سطح ناخن وجود دارد و بیماری های تیروئیدی یا حتی دیابت هم می تواند از دلایل زردی ناخن ها باشد. به طور کلی زیاد افرادی که دیابت شدید دارند، ناخن های ارزش زردرنگ است.

    ۵) فصل سرد و شکستگی ناخن ها

    – شاید شما هم جزو افرادی باشید که ناخن های شکننده دارند. خوب است بدانید یکی از عللی که معمولا در شکنندگی ناخن ها موثر هست، خشکی سطح پوست و ناخن هاست. بعضی از افراد به صورت ژنتیکی پوستی خشک دارند و سطح خارجی پوست ارزش خشک و بدون رطوبت هست. یکی دیگر از عوامل شکنندگی ناخن ها مربوط به فصل است و معمولا در اثر عوض کردن فصل و البته شروع فصل سرد سال، پوست افراد دچار خشکی می شود. شکنندگی سطح خارجی ناخن ها می تواند در اثر کمبود آب کافی در بدن و البته بیماری های تیروئیدی هم باشد که البته تشخیص این امر به عهده دکتر متخصص خواهد بود.

    ۶) ناخن های تان را نجوید

    – از جالب ترین و البته قدیمی ترین اختلالات مشاهده شده است روی جدار خارجی و لبه های ناخن ها، اختلال جویدن ناخن هست. شاید جهت تان جالب باشد بدانید این اختلال فقط مختص کودکان نیست و بارها مشاهده شده است که افراد بزرگسال هم درگیر این بیماری می شوند. جویدن ناخن ها معمولا ناشی از یک عادت قدیمی است و شاید به طور کلی نشان از بیماری خاصی نداشته باشد، ولی گاهی اوقات هم می تواند نشانگر اختلال وسواسی یا یک اضطراب دائمی باشد. در هر صورت مراجعه به یک متخصص اعصاب و روان در این حالت می تواند بافایده باشد.

    شاید جهت شما هم پیش آمده باشد که ناخن‌‌های دست‌تان دچار آسیب شده است یا رنگ سطح آن با رنگ سطح ناخن افراد دیگر متفاوت

    ۷) تیرگی های خطرناک

    – شاید خطرناک ترین اختلالی که می تواند روی سطح ناخن ایجاد شود و نیاز به مواظبت بالایی هم دارد، ایجاد خطوط تیره روی سطح خارجی ناخن است که در صورت مشاهده دائمی آن باید هرچه سریع تر به دکتر متخصص مراجعه کرد. این تیرگی می تواند نشان دهنده سرطان های پوستی باشد که البته باز هم باید تاکید کرد مراجعه به دکتر قبل از هر گونه پیش داوری مهم است.

    منبع: دکتر سلام

    واژه های کلیدی: کمبود ویتامین D | کمبود اکسیژن | مشاهده | بیماری | خارجی | تغذیه | برآمدگی ناخن | تغذیه مناسب ناخن ها

    به حرف ناخن‌‌ هایتان گوش کنید

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • کتاب اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • چاپ کتاب آمازون
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • افست کتاب لاتین