ارزش انسان به افکار و باورهای اوست
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » تفریح و سرگرمی » معما و تست هوش » تركيب احتمالي كابينه دوازدهم

    تركيب احتمالي كابينه دوازدهم

    مجلس شورای اسلامی | قانون اساسی | اصلاح طلبان | سال آینده | اصلاح طلب | تحقیقات | قانون | سیاسی

    تركيب احتمالي كابينه دوازدهم

    تركيب احتمالي كابينه دوازدهم

    عبارات مهم : مجلس شورای اسلامی – قانون اساسی

    در شرایط کنونی و بعد از پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، یکی از بااهمیت ترین دغدغه حامیان دولت آینده گزینش اعضای کابینه هست. این در حالی است که در روزهای اخیر گمانه زنی های زیادی در این زمینه در فضای رسانه ای کشور به وجود آمده هست. از سوی دیگر، ادامه رویکرد شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات با ولی و اگرهایی مواجه شده است است که نیاز به تحلیل و تبیین بیشتری دارد.

    تركيب احتمالي كابينه دوازدهم

    به همین منظور با دکتر محمدرضا تابش، عضو هیات رئیسه فراکسیون امید و عضو شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات گفت وگو کردیم. دکتر تابش اعتقاد است: «مجلس به هیچ عنوان به دنبال سهم خواهی از دولت نیست و قصد ندارد جهت دولت گروکشی کند. در شرایط کنونی فراکسیون امید در حال بررسی نقاط ضعف و قوت دولت اول آقای روحانی در زمینه های متفاوت هست. به همین علت نیز عملکرد تمامی اعضای دولت یازدهم زیر ذره بین قرار گرفته تا مجلس بتواند با یک نگاه دقیق علمی وکارشناسی با وزرای پشنهادی دولت دوم ایشان برخورد کند.

    فراکسیون امید جهت هر کدام از وزارتخانه ها یک کارویژه خاص در نظر گرفته است و تلاش می کند با توجه به این کارویژه ها راجع به دولت آینده اظهارنظر کند. فراکسیون امید بعد از بررسی های مورد نیاز نتیجه های تحقیقات خود راجع به عملکرد وزرای دولت یازدهم را به عنوان کمک فکری به آقای مدیر جمهور ارائه خواهد کرد تا ایشان با استفاده از این تحقیقات افراد مناسب تری را جهت مدیریت وزارتخانه های متفاوت در نظر بگیرند». در ادامه متن گفت و گوی دکتر محمدرضا تابش، نماینده مجلس شورای اسلامی، با «آرمان» را از نظر می گذرانید.

    مجلس شورای اسلامی | قانون اساسی | اصلاح طلبان | سال آینده | اصلاح طلب | تحقیقات | قانون | سیاسی

    فراکسیون امید چه رویکردی نسبت به گزینش اعضای کابینه تازه آقای روحانی خواهد داشت؟ بااهمیت ترین دغدغه اصلاح طلبان و فراکسیون امید در این زمینه چیست؟

    نمایندگان مجلس در مرحله اول نماینده مردم هستند. در نتیجه کسی نباید از نمایندگان مجلس انتظار داشته باشد چشم بسته به اعضای کابینه تازه رأی اعتماد بدهند و به تحلیل و بررسی رویکرد مدیریتی آنها نپردازد. براساس قانون اساسی، رابطه دولت و مجلس باید دوطرفه و همراه با احترام و عزت باشد. مجلس نیز براساس قانون اساسی تلاش می کند سیاست ها و کارها دولت را رصد و بررسی کند تا کاری علی رغم منافع مردم و کشور صورت نگیرد. در انتخابات ریاست جمهوری سال۹۶ در حدود ۱۷۰نماینده مجلس به صورت کتبی و رسمی از کاندیداتوری آقای روحانی حمایت کردند و ادامه رویکرد مدیریتی ایشان را به سود مصالح ملی تشخیص دادند.

    اغلب این نمایندگان مجلس در دوران انتخابات ریاست جمهوری در حوزه انتخابیه خود در جهت حمایت از آقای روحانی فعالیت کردند و برنامه های ایشان را جهت مردم تشریح و تبیین کردند. از سوی دیگر، این نمایندگان با ایجاد امید و انگیزه در بین مردم تلاش کردند زمینه تحقق مطالبات مردم و اجرای سیاست های دولت آقای روحانی را فراهم کنند. با این همه، آقای روحانی در معرفی کابینه نخست خود به مجلس با پرسشها و موانع زیادی از سوی مجلس نهم مواجه شد. اوضاع به شکلی پیش رفت که بعضی وزارتخانه ها تا ماه ها بدون وزیر باقی مانده بودند و گزینه هایی که آقای روحانی به مجلس معرفی می کرد مورد تایید نمایندگان قرار نمی گرفت. در نتیجه آقای روحانی در دولت نخست خود با پرسشها زیادی از طرف مجلس جهت معرفی افراد مورد نظر خود مواجه شد.

    با این همه، رویکرد مجلس دهم با مجلس نهم تفاوت دارد و مجلس دهم قصد کارشکنی در مسیر حرکت دولت را نخواهد داشت و تلاش خواهد کرد به صورت منطقی و عقلایی راجع به کابینه تازه آقای روحانی تصمیم گیری کند. توصیه دیگر اینکه مجلس به هیچ عنوان به دنبال سهم خواهی از دولت نیست و قصد ندارد جهت دولت گروکشی کند. در شرایط کنونی، فراکسیون امید در حال بررسی نقاط ضعف و قوت دولت اول آقای روحانی در زمینه های متفاوت هست. به همین علت نیز عملکرد تمامی اعضای دولت یازدهم زیر ذره بین قرار گرفته تا مجلس بتواند با یک نگاه دقیق علمی و کارشناسی با وزرای پشنهادی دولت دوم ایشان برخورد کند.

    تركيب احتمالي كابينه دوازدهم

    فراکسون امید جهت هر کدام از وزارتخانه ها یک کارویژه خاص در نظر گرفته و تلاش می کند با توجه به این کارویژه ها راجع به دولت آینده اظهارنظر کند. فراکسیون امید بعد از بررسی های مورد نیاز نتیجه های تحقیقات خود راجع به عملکرد وزرای دولت یازدهم را به عنوان کمک فکری به آقای مدیر جمهور ارائه خواهد کرد تا ایشان با استفاده از این تحقیقات افراد مناسب تری را جهت مدیریت وزارتخانه های متفاوت در نظر بگیرند. بدون شک اگر آقای روحانی دغدغه های فراکسیون امید و نمایندگان مجلس را راجع به گزینش اعضای کابینه خود در نظر بگیرد ما با کمترین مشکلی در این زمینه مواجه خواهیم بود و هیچ مانعی بر سر راه دولت در این زمینه وجود نخواهد داشت.

    تحقیقات فراکسیون امید در چه مرحله ای قرار دارد؟ براساس این تحقیقات دولت آقای روحانی در چهار سال گذشته در چه زمینه هایی بیشترین ضعف را داشته است؟

    مجلس شورای اسلامی | قانون اساسی | اصلاح طلبان | سال آینده | اصلاح طلب | تحقیقات | قانون | سیاسی

    هنوز نتیجه های دقیق این تحقیقات مشخص نشده است و به همین علت نیز بنده از بیان شرح آن معذور هستم. با این همه، در این زمینه تحقیقات گسترده و دقیقی صورت گرفته که نتیجه های این تحقیقات می تواند در رأی اعتماد به کابینه تازه تأثیر زیادی داشته باشد. فراکسیون امید هنوز در این زمینه وارد مصادیق نشده است و به همین علت نمی توان به صراحت راجع به شرح آن اظهارنظر کرد.

    اصلاح طلبان اعتقاد بودند انتخابات ریاست جمهوری سال۹۶ گام چهارم این جریان جهت تحقق اهداف خود هست. به همین علت نیز شورای سیاستگذاری جریان اصلاحات تا انتخابات ریاست جمهوری به کار خود ادامه داد. آیا این شورا همچنان قرار است با همین ساختار و اعضا به کار خود ادامه بدهد یا اینکه احتمال عوض کردن در این زمینه وجود خواهد داشت؟

    شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات در سال های اخیر به عنوان مجمع تصمیم گیری اصلاح طلبان نقش آفرینی کرده و موفق شده است یک انسجام و وحدت در بین طیف های متفاوت جریان اصلاحات به وجود بیاورد. از سوی دیگر، شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات از شخصیت های برجسته این جریان و همچنین دبیرکل احزاب اصلاح طلب تشکیل شده است است که نشان دهنده رویکرد منسجم اصلاح طلبان در سال های اخیر هست. بدون شک خط مشی شورای عالی سیاستگذاری در آینده نیز به همین صورت خواهد بود و رویکرد عقلانیت، انسجام و وحدت بین نیروهای اصلاح طلب در آینده نیز ادامه خواهد یافت. تکیه مهم جریان اصلاحات در آینده بر خرد جمعی، عقلانیت و اعتدال خواهد بود و جز این از هیچ مسیر دیگری حرکت نخواهد کرد.

    تركيب احتمالي كابينه دوازدهم

    در نتیجه استراتژی و روش شورای عالی سیاستگذاری در آینده عوض کردن نخواهد کرد. با این همه، ممکن است در بعضی پرسشها در گذشته ضعف هایی در شورای عالی سیاستگذاری وجود داشته باشد که نیاز به تجدیدنظر و تأمل بیشتری داشته باشد که در این زمینه کارها مورد نیاز در آینده انجام خواهد شد. ممکن است در بعضی زمینه های ساختاری نیز شورای عالی سیاستگذاری با ضعف هایی همراه بوده که نیاز به دقت بیشتری داشته باشد. در نتیجه اگر این عنوان جهت اصلاح طلبان مطرح شود که شورای عالی سیاستگذاری باید از نظر ساختاری نیز عوض کردن پیدا کند این اتفاق خواهد افتاد و در این زمینه تجدیدنظر خواهد شد.

    فراکسیون امید چه دغدغه هایی نسبت به مدیریت کشور در چهار سال آینده دارد؟ آیا در این زمینه با آقای روحانی صحبت شده است است؟

    فراکسیون امید همواره تلاش کرده بدون هیچ سهم خواهی و دخالت در امور جاری دولت یک همکاری دلسوزانه با دولت آقای روحانی داشته باشد. این اوضاع در دولت نخست آقای روحانی نیز وجود داشت و فراکسیون امید همه ظرفیت های خود را جهت تحقق مطالبات مردم و موفقیت دولت به کار گرفته بود. در انتخابات ریاست جمهوری نیز فراکسیون امید از تمام ابزارها و امکاناتی که در اختیار داشت از آقای روحانی حمایت کرد تا ایشان به پیروزی دست پیدا کند. به همین علت در شرایط کنونی انتظار این است آقای روحانی که در چند سال اخیر همواره مورد حمایت فراکسیون امید قرار داشته از نظر های فراکسیون امید استفاده کند و با مجلس و فراکسیون امید تعامل و همکاری داشته باشد.

    آقای روحانی باید در چهار سال آینده چه تغییراتی در رویکرد مدیریتی خود نسبت به چهار سال گذشته بدهد؟ آیا مطالبات مردم از دولت دوم آقای روحانی عوض کردن کرده است؟

    در انتخابات ریاست جمهوری سال۹۶ مردم به صورت جهتدار و معناداری از آقای روحانی حمایت کردند. این در حالی است که آقای روحانی در چهار سال گذشته به خوبی به پرسشها مردم پی برده است و اوضاع در چهار سال آینده نسبت به گذشته عوض کردن خواهد کرد. آقای روحانی در مبارزات انتخاباتی به خوبی از شعارهایی استفاده می کرد که مورد مطالبه مردم هست. در نتیجه آقای روحانی بیش از همه به مطالبات مردم آگاهی دارد. در سال های گذشته یکی از مطالبات جدی مردم تعامل مثبت و سازنده با کشورهای دنیا و منطقه بوده است و یکی از دلایلی که مردم در سال۹۲ از آقای روحانی حمایت کردند همین مساله بود. دولت آقای روحانی نیز در چهار سال گذشته تلاش کرد زمینه های تعامل سازنده کشور عزیزمان ایران با کشورهای دنیا را فراهم کند که بااهمیت ترین این کارها مساله برجام بود.

    در زمینه داخلی نیز دولت آقای روحانی باید زمینه امنیت و آزادی را جهت مردم مهیا کند و از سوی دیگر به صورت جدی به مطالبات اقتصادی و معیشتی مردم پیگیری کند. آقای روحانی باید به دغدغه های روشنفکران، هنرمندان، اساتید دانشگاه ها و نخبگان جامعه توجه خاص داشته باشد و یک ارتباط دوطرفه با نخبگان جامعه برقرار کند که نخبگان به آسانی بتوانند با دولت سخن بگویند. همه این اتفاقات باید در چارچوب ارزش ها و مبانی انقلاب اسلامی صورت بگیرد و دولت تلاش کند ارزش های انقلاب اسلامی را سرلوحه کار خود قرار بدهد. به نظر من آقای روحانی باید شعارهایی که به مردم داده را مهندسی کند و جهت آنها اولویت در نظر بگیرد.

    در شرایط کنونی دو مطالبه مهم اصلاح طلبان و مردم از آقای روحانی تلاش جهت ایجاد فضای باز سیاسی و همچنین پیگیری به پرسشها اقتصادی و معیشتی مردم هست. به نظر شما آقای روحانی در چهار سال آینده چه اقداماتی باید در این زمینه انجام بدهد؟

    به نظر من در شرایط کنونی شرایط جهت ایجاد فضای باز سیاسی مهیاست. بدون شک یکی از کارها مهمی که آقای روحانی در دولت نخست خود انجام داد، این بود که در برابر کسانی که قصد داشتند اینترنت را مسدود کنند ایستادگی کرد و اجازه نداد این اتفاق رخ بدهد. در سال های اخیر اینترنت و اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … به محملی جهت گردش آزاد اطلاعات در کشور عزیزمان ایران تبدیل شده است است که تا حدود زیادی موفق شده است آگاهی سیاسی و اجتماعی مردم را زیاد کردن بدهد.

    با این همه، حفاظت و صیانت از اطلاعات موجود در اینترنت یک مساله مهم است که نیازمند تدبیر و تأمل دولت هست. اینترنت مانند رودخانه ای است که دارای آب زلال و براق هست، با این همه، اگر کسی از بالادست در این رودخانه «سم» بریزد تمام رودخانه را تا پایین دست آلوده و غیرقابل استفاده می کند. در نتیجه اینترنت نیاز به مواظبت خاص دارد. اینترنت و اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … باید مردم را با حقوق سیاسی و شهروندی خود آشنا کنند و باعث ارتقای آگاهی اقشار متفاوت مردم در زمینه های متفاوت شوند. توصیه دیگر به فصل سوم قانون اساسی بازمی گردد که به حقوق ملت اشاره دارد.

    قوانینی که در فصل سوم قانون اساسی وجود دارد از بسیاری جهات می تواند زمینه تحقق آزادی های سیاسی و مدنی را در کشور فراهم کند. در چهار سال گذشته آقای روحانی تلاش کردند مساله حقوق شهروندی را به یک قانون تبدیل کنند و در زمینه تعمیق و گسترش آن در جامعه فعالیت کنند. با این همه، این توصیه را باید در نظر گرفت که این مساله ممکن است نیازمند وقت زیادی در آینده باشد. در نتیجه آقای روحانی بهتر است با استفاده از فصل سوم قانون اساسی که به حقوق ملت در زمینه های متفاوت تاکید دارد به سمت فضای باز سیاسی حرکت کند.

    به نظر من آقای روحانی باید در مرحله اول هزینه عبور از قانون و قانون شکنی را جهت جریان های سیاسی و گروه های متفاوت اجتماعی و حتی شهروندان زیاد کردن بدهد تا کسی به آسانی نتواند علی رغم قانون و مصالح کشور اقدامی انجام بدهد. در زمینه اصلاح اوضاع معیشتی مردم نیز دولت آقای روحانی باید تلاش کند تولید داخلی را رونق بدهد تا به این وسیله اشتغال و سرمایه در اقتصاد کشور زیاد کردن پیدا کند. از سوی دیگر، رونق اقتصادی به سرمایه گذاری کشورهای خارجی در اقتصاد داخلی نیز بستگی دارد. در نتیجه دولت باید تلاش کند با تعامل با کشورهای دنیا و منطقه شرایط جذب سرمایه گذاری های خارجی را در اقتصاد داخلی فراهم کند.

    همین که دولت به دنبال تعامل سازنده و مثبت با کشورهای دنیا باشد اشتیاق کشورهای خارجی جهت سرمایه گذاری در اقتصاد کشور عزیزمان ایران زیاد کردن پیدا می کند. متاسفانه در سال های گذشته بعضی موانع سیاسی و اقتصادی مانع از حضور سرمایه گذاری های خارجی در اقتصاد کشور عزیزمان ایران شده است که این مساله در زمینه های متفاوت به کشور آسیب رسانده هست. در نتیجه دولت آقای روحانی باید بین رونق تولید داخلی و جذب سرمایه گذاری خارجی یک نظم و هارمونی مطلوب را به وجود بیاورد تا اقتصاد کشور به سمت شکوفایی زیاد حرکت کند.

    تحقیقات مجلس راجع به عملیات تروریستی داعش در مجلس شورای اسلامی به چه نتیجه ای رسیده است؟ آخرین شرح در این زمینه چه بوده است؟ نظر شما راجع به تصویر العمل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این اتفاق چیست؟

    هیات رئیسه مجلس در این زمینه دستور تشکیل یک کمیته خاص داده است تا به تحلیل و بررسی دقیق این اتفاق بپردازد. به نظر من ابعاد این تحقیقات باید از این کمیته فراتر برود و فراکسیون ها و کمیسیون های مجلس نیز به این مساله ورود کنند. علت این مساله نیز این است که هیات رئیسه مجلس در این زمینه باید پاسخگو باشد که آیا به مسئولیت های خود به خوبی عمل کرده یا خیر. با این همه، ما درخواست یک جلسه غیرعلنی دیگر جهت بررسی این عنوان را به هیات رئیسه مجلس مطرح کرده ایم که این جلسه به احتمال زیاد در آینده نزدیک برگزار خواهد شد. از سوی دیگر، تصویر العمل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این اتفاق بسیار قاطع و کوبنده و مایه مباهات مردم بود.

    با این همه، همان گونه که مدیر جمهور نیز عنوان کردند شورای عالی امنیت ملی دست نیروهای مسلح را جهت تصویر العمل گسترده تر بازگذاشته بود و حملات موشکی سپاه کمتر از اجازه ای بود که به نیروهای مسلح داده شده است بود. به نظر من عملیات تروریستی داعش در مجلس شورای اسلامی یک هشدار جدی به مسئولان و مردم کشور عزیزمان ایران بود. به همین علت نیز ما باید تمرکز خود را نسبت به جلوگیری از تکرار این حوادث تلخ که باعث شهادت جمعی از هم وطنان بی گناهمان بود زیاد کردن بدهیم و اجازه ندهیم این حوادث تکرار شود. از سوی دیگر، مسئولان با از بین بردن فقر و بیکاری در مناطق محروم کشور اجازه ندهند زمینه جهت گرایش جوانان کشور به سمت گروه های تروریستی فراهم شود. جهت مثال، در همان مناطقی که این تروریست ها زندگی می کردند بیکاری و محرومیت زیادی وجود دارد که این پرسشها باعث گرایش این افراد به گروه های تروریستی می شود و اغلب این گروه ها نیز وعده های مالی زیادی به جوانان می دهند. در نتیجه مسئولان باید در این زمینه و جهت برطرف کردن بیکاری و فقر در استان های محروم و مرزی کشور تلاش بیشتری انجام بدهند تا در آینده شاهد تکرار چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

    اخبار سیاسی – آرزوی بزرگ

    واژه های کلیدی: مجلس شورای اسلامی | قانون اساسی | اصلاح طلبان | سال آینده | اصلاح طلب | تحقیقات | قانون | سیاسی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید کتاب خارجی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • خرید منابع پزشکی اورجینال