هر برادری که از منافع برادر خود مانند نفع خویش حمایت کرد به کار خود سامان داده است (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » بوی بد دهان در ماه رمضان، دلایل و راه حل ها

    بوی بد دهان در ماه رمضان، دلایل و راه حل ها

    ماه رمضان و روزه‌داری جهت مسلمانان آدابی دارد که این ماه را از دیگر ماه‌ها متفاوت می‌سازد. همچنین در این ماه رعایت بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در افطار

    بوی بد دهان در ماه رمضان، دلایل و راه حل ها

    ماه رمضان و روزه‌داری جهت مسلمانان آدابی دارد که این ماه را از دیگر ماه‌ها متفاوت می‌سازد. همچنین در این ماه رعایت بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در افطار و سحر مورد نیاز هست، ولی یکی از مواردی که روزه‌داران با آن مواجه می‌شوند، بوی تلخ دهان هنگام روزه است

    رفع بوی بد دهان در ماه رمضان

    مشکل بوی بد دهان یکی از معضلاتی است که حدود ۳۰ درصد جمعیت دنیا با آن مواجه هستند و علاوه بر خود فرد، افراد دیگر را نیز درگیر می‌کند. در ایامی مانند ماه رمضان، رعایت زیاد نکات تغذیه‌ای و بهداشتی علاوه بر کمک به سلامت فرد در طول روزه‌داری، از بوی بد دهان نیز جلوگیری می‌کند.

    بوی بد دهان می‌تواند از دهان، دندان، معده یا حتی سینوزیت‌ها ناشی شود. این مسئله در بعضی افراد موقتی است و در بعضی دیگر حالت مزمن پیدا می‌کند. اگر این بوی بد بر اثر مواد غذایی به وجود آمده باشد، می‌توان با رعایت بهداشت دهان بسادگی جلوی آن را گرفت، ولی برطرف بوی بد دهان هنگامی که ناشی از پرسشها داخلی است براحتی از بین نمی‌رود.

    بوی بد دهان در ماه رمضان، دلایل و راه حل ها

    بهداشت دهان و دندان، نخستین گام برطرف بوی ناخوشایند

    دو بار مسواک زدن در فاصله افطار تا سحر و نخ دندان کشیدن تا حد زیادی از بروز بوی بد دهان جلوگیری می‌کند. بهتر است مسواک خود را هر سه ماه یک بار عوض کنید؛ مسواکی که مدت‌ها استفاده شده است است خود عاملی جهت ورود باکتری و عفونت داخل دهان است.

    باکتری‌هایی که باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند در محیط اسیدی به‌خوبی رشد می‌کنند، بنابراین شستن دندان‌ها با جوش شیرین، راهکار طبیعی جهت مختل کردن رشد این باکتری‌هاست. می‌توان از جوش شیرین یا دهانشویه آنتی‌باکتریال جهت از بین بردن جرم‌ها و باکتری‌های مزاحم کمک گرفت. جوش شیرین را می‌توان یک بار در شبانه روز مثل خمیردندان به کمک مسواک استفاده کرد. شست‌وشوی دهان با قرقره کردن آب نمک نیز باعث می‌شود علاوه بر دهان، میکروب‌های احتمالی گلو و لوزه نیز از بین برود. همچنین تمیز کردن زبان با پشت بعضی از مسواک‌ها که به همین منظور طراحی شده‌اند نیز می‌تواند پرزهای زبان را از باکتری‌ها تمیز کند. در نهایت بهتر است هر چند وقت یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید و از سلامت دندان و لثه‌های خود مطمئن شوید.

    ماه رمضان و روزه‌داری جهت مسلمانان آدابی دارد که این ماه را از دیگر ماه‌ها متفاوت می‌سازد. همچنین در این ماه رعایت بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در افطار

    کدام مواد غذایی را زیاد مصرف کنیم؟

    تغذیه صحیح یکی از عوامل مهم حفظ سلامت است و در صورتی که نکات تغذیه‌ای بدرستی رعایت شود، همه ارگان‌های بدن فعالیت خود را بخوبی انجام می‌دهند. برای پیشگیری از ایجاد بوی بد دهان، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات دارای فیبر یکی از عالی ترین راهکارهاست. جهت مثال خوردن یک سیب در فاصله افطار تا سحر به مرطوب ماندن دهان در طول روز کمک می‌کند. مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین D مثل زرده تخم‌مرغ، ماهی، آب پرتقال، ماست و استفاده از میخک، رازیانه و هل که فواید ضدمیکروبی دارند در وقت روزه‌داری جهت حفظ بوی خوش دهان توصیه می‌شود.

    علاوه بر این جویدن برگ نعناع، پونه و جعفری تازه، کرفس و خوردن انجیر به خوشبو شدن دهان کمک زیادی می‌کند. نوشیدن چای سیاه و سبز، باکتری‌های دهانی و ترکیبات سولفوری را کم کردن می‌دهد و دهان را هیدراته نگه می‌دارد. به همین علت نوشیدن چای بدون شیرینی بین افطار تا سحر توصیه می‌شود. نوشیدن آب و لیموی تازه و نمک همراه پالپ لیمو نیز دهان را خوشبو می‌کند، بخصوص این مورد، بوی بد سیر و پیاز را تا حد زیادی کم کردن می‌دهد.

    فضای دهان را هر لحظه مرطوب نگه دارید

    خشکی دهان به علت کم کردن بزاق ترشح شده است رخ می‌دهد و هنگامی که بزاق کافی در دهان ترشح نشود، مواد غذایی در دهان می‌ماند و بوی بد ایجاد می‌کند. ایجاد مشکلاتی جهت غدد بزاقی، خوابیدن با دهان باز و مصرف بعضی داروها مثل داروهای کم کردن فشار خون و داروهایی که جهت درمان آلرژی‌ها مصرف می‌شود، می‌تواند باعث خشکی دهان و در نتیجه ایجاد تنفس بدبو شود. همچنین سیگار کشیدن به علت خشک کردن فضای دهان در تنفس و ایجاد بوی بد تاثیرگذار است.

    به طور کلی نوشیدن آب در طول روز فواید بسیاری جهت حفظ سلامت بدن دارد. با این حال اهمیت نوشیدن آب به میزان کافی در ماه رمضان چند برابر می‌شود. دی‌هیدراته شدن بدن علاوه بر ترساندن سلامت، باعث خشکی دهان و بروز بوی تلخ می‌شود. باکتری‌ها جهت رشد به محیط با اکسیژن کمتر نیاز دارند. همچنین بزاق دهان آنزیم‌های طبیعی دارد که آنتی‌بادی‌ها را فعال می‌کند و مصرف آب زیاد می‌تواند این واکنش‌ها را کم کردن دهد. هیدراته نگه داشتن بدن علاوه بر این که به حفظ سلامت کمک می‌کند، دهان را هر لحظه مرطوب نگه می‌دارد و از بروز بوی تلخ جلوگیری می‌کند.

    بوی بد دهان در ماه رمضان، دلایل و راه حل ها

    عفونت‌هایی که باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند

    در مواردی که بوی بد دهان مزمن می‌شود باید راجع به آن با دکتر مشورت شود. هنگامی که از سلامت دهان و دندان و رعایت بهداشت دهان اطمینان پیدا کردید و باز هم احساس ناخوشایندی از بوی دهان داشتید، مسئله را در عوامل دیگر جست‌وجو کنید. در مواردی بیماری‌های کلیوی و دیابت کنترل نشده می‌تواند عامل بوی بد دهان باشد. حساس شدن به بوی غیرعادی دهان و مراجعه به دکتر می‌تواند در تشخیص سرطان‌های زودرس مثل سرطان معده و ریه نیز کمک کند. در بیماران کلیوی عملکرد نامناسب کلیه‌ها روی سیستم تنفسی تاثیر می‌گذارد. در بیماران دیابتی نیز سطح قند خون ثبات ندارد و به همین علت بدن قادر به مبارزه با باکتری‌هایی که موجب بروز عفونت می‌شود، نخواهد بود.

    عفونت‌های داخلی و خارجی سیستم تنفسی، عفونت‌های سینوسی، برونشیت مزمن، عفونت لوزه و ترشح مخاط از پشت حلق ممکن است از عوامل ایجاد بوی بد دهان باشد. در بسیاری از موارد هنگام بروز عفونت‌ها مخاط آلوده که در گلو انباشته می‌شود، بوی بدی را به دهان انتقال می‌دهد. اختلال رفلاکس معده به مری نیز یکی از رایج‌ترین علت‌های داخلی بوی بد دهان است. بازگشت اسید معده به سمت مری حتی باعث بروز مشکلاتی جهت دندان و بیماری‌های سینوسی می‌شود و باید جهت درمان حتما به دکتر مراجعه شود.

    از مصرف کدام مواد غذایی خودداری کنیم؟

    سیر و پیاز متهمان ردیف اول بوی بد دهان هستند و معمولا مسواک زدن بعد از خوردن این مواد تاثیری روی از بین بردن بوی تلخ ندارد. در واقع هنگام مصرف این مواد غذایی، شکم روغن طبیعی موجود در غذا را در فرآیند هضم جذب می‌کند. این روغن از جریان خون و ریه‌ها می‌گذرد تا به مقصد نهایی در بدن برسد و این فرآیند تا ساعت‌ها باعث ایجاد بوی بد هنگام تنفس می‌شود. استفاده از برگ یا قرص نعناع بعد از مصرف چنین مواد غذایی تاثیر زیادی در از بین بردن این بو دارد. در واقع نعناع بوی پیاز و سیر را از بین نمی‌برد، ولی بوی آن به سایر بوهای تند مواد غذایی قالب است.

    ماه رمضان و روزه‌داری جهت مسلمانان آدابی دارد که این ماه را از دیگر ماه‌ها متفاوت می‌سازد. همچنین در این ماه رعایت بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در افطار

    علاوه بر این بهتر است مواد خوراکی مثل نوشیدنی‌های گازدار، کیک، شیرینی و بستنی که حاوی کربوهیدرات زیادی هستند را پیش از سحر مصرف نکنید. مواد غذایی که حاوی فیبر زیاد هستند می‌تواند جایگزین این مواد شود و از بروز بوی بد دهان پیشگیری کند.

    در افرادی که با هضم مواد لاکتوزدار مسئله دارند، احتمال بروز بوی بد دهان در ساعت‌های روزه‌داری زیاد هست. بهتر است مصرف مواد لبنی لاکتوزدار در طول روزه‌داری جهت این افراد محدود شود. در نهایت تا جای امکان داروهایی مثل آنتی‌هیستامین‌ها، مسکن‌ها و داروهای ضدافسردگی را در مدت روزه‌داری کمتر مصرف کنید تا از خشک شدن دهان جلوگیری شود.

    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    منبع: jamejamonline.ir

    بوی بد دهان در ماه رمضان، دلایل و راه حل ها

    واژه های کلیدی: بهداشت دهان و دندان | مواد غذایی | دندانپزشک | خمیردندان | نکات تغذیه | مواد غذایی | نخ دندان | ماه رمضان | نوشیدنی | استفاده | باکتری

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو