قدر زمان حال را بدانید که گذشته هرگز برنمی گردد و آینده شاید نیاید.(گالیله)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود؟ ، قاچاق،بیماری مزمن اقتصاد کشور عزیزمان ایران

    سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود؟ ، قاچاق،بیماری مزمن اقتصاد کشور عزیزمان ایران

    اجرا نشدن  درست و دقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی موجب شده است تا قاچاق همچنان جهت قاچاقچیان صرفه اقتصادی داشته باشد.

    سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود؟ ، قاچاق،بیماری مزمن اقتصاد کشور عزیزمان ایران

    به گزارش خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان به هر کالایی که بدون گذراندن مراحل قانونی وارد کشور شود “قاچاق” گفته می شود و در این خصوص نگاه‌ها به کوله بران و ورود کالا از طریق آنها هست. حال آنکه درصد زیادی از قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات کشور وارد می شود و با توجه به سود سرشار جهت سوداگران ،انگیزه دو چندانی را جهت آنها ایجاد کرده و در کشور ما نیز این اتفاق در سایه خلأهای قانونی و عدم نظارت مسئولان ضربه سنگینی را به بدنه اقتصاد وارد کرده هست.

    با وجود اینکه بعضی مسئولان از کم کردن قاچاق کالا به کشور نسبت به سالهای گذشته سخن می‌گویند، ولی آمارها همچنان دلواپس کننده است و آخرین خبرها حاکی از وارد شدن چند ده میلیارد دلار کالای قاچاق حکایت دارد که اگر نیمی از این هزینه در تولید داخل صرف شود علاوه بر زیاد کردن تولید و ارتقای کیفیت، می تواند اشتغال را به همراه داشته باشد.

    بسیاری از کارشناسان معتقدند که واردات بی رویه کالا چه قانونی و چه غیرقانونی به تولید داخل صدمه می زند و دولت نیز این عنوان را به خوبی دریافته هست، این در حالی است که در جلسه قبلی هیئت دولت ، واردات ۱۱۴ قلم کالای دیگر که تولید داخلی دارند، ممنوع شد که نشان از عزم دولت دارد، ولی باید دید که این سیاست کارآیی مورد نیاز را داشته و یا موجب زیاد کردن تولید داخل و اشتغال خواهد شد یا خیر.

    سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود؟ ، قاچاق،بیماری مزمن اقتصاد کشور عزیزمان ایران

    در این بین ولی برداشت های متفاوت از سیاست های اقتصاد مقاومتی در این مورد قابل توجه است که جهت حمایت از تولید داخل ، تعرفه های واردات کالا زیاد کردن یافته ولی بعضی معتقدند بالابردن دیوار تعرفه انگیزه را جهت قاچاق زیاد کردن می‌دهد و به نظر می رسد راهکارهای دیگر از جمله کنترل دقیق مبادی رسمی و وضع مجازات سخت جهت قاچاق باید در دستور کار قرار گیرد.

    به اندازه فروش نفت کالای قاچاق داریم

    محمدرضا پورابراهیمی مدیر کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به بررسی اوضاع قاچاق کالا و ارز در جلسه غیرعلنی روز سه شنبه، گفت: اوضاع قاچاق کالا و ارز در کشورمان اسف بار است.

    وی ادامه داد: سه سال از تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می گذرد، ولی متأسفانه دولت شاه بیت‌ها و مواد مهمی از این قانون از جمله مواد ۵، ۶، ۷ و ۱۳ را اجرایی نکرده است.

    رئیس کمیسیون اقتصادی با تأکید بر اینکه اجرای قانون به این شکل نمی‌تواند مانع قاچاق کالا و ارز شود، تصریح کرد: ضعف دولت در اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جدی و محرز است و امیدواریم در سال ۹۶ و بعد از سه سال پیگیریِ مجلس، بالاخره دولت در این قضیه ورود پیدا کند.

    اجرا نشدن  درست و دقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی موجب شده است تا قاچاق همچنان جهت قاچاقچیان صرفه اقتصادی داشته باشد.

    پورابراهیمی با اشاره به اینکه دولت در این زمینه و جهت اصلاح بندهایی از این قانون لایحه‌هایی را به مجلس ارائه داد، متذکر شد: ما با کلیات این لایحه موافقت کرده و آن را تصویب کردیم و الان هم وارد شرح شدیم تا طی چند ماه آینده لایحه دولت را ارائه دهیم تا بلکه دیگر بحث قاچاق کالا و ارز حل شود.

    وی اظهار داشت: با تکمیل این لایحه دولت نمی‌تواند عذر و بهانه‌ای بابت کم کاری در مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته باشد.

    پورابراهیمی تصریح کرد: آمارها نشان دهنده این است که بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق در کشور وجود دارد، در حالیکه دولت اعلام می‌کند، میزان قاچاق کالا و ارز در کشور کم کردن پیدا کرده است.

    وی راجع به تأثیرات مخرب قاچاق کالا و ارز در تولید ملی بیان کرد: متأسفانه به اندازه فروش نفت در کشور کالای قاچاق داریم که در این شرایط تولید ملی نمی‌تواند جانی جهت ادامه حیات داشته باشد و بزرگترین خدمت به تولید این است که جلوی قاچاق را بگیریم.

    ۴۰ درصد قاچاق از مبادی رسمی وارد می‌شود

    قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار داشت: از مجموع ۶ قاچاق ۶/۱۲ میلیارد دلاری که سالی که گذشت وارد کشور شده است ،کالایی ۳/۶ میلیارد دلار از طریق کوله بری صورت می‌گیرد که جهت اقتصاد کشور مسئله زا خواهد بود.

    وی افزود: علت این حجم از قاچاق یکی نداشتن قانون مناسب است که در خصوص کوله بری قانون وجود ندارد و در بعضی حوزه ها که قانون وجود دارد مانند حمل و نقل مسافری ( که از این طریق نیز قاچاق قابل توجهی صورت می گیرد) قانون وجود دارد، ولی امکان اجرایی شدن ندارد.

    سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود؟ ، قاچاق،بیماری مزمن اقتصاد کشور عزیزمان ایران

    سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق با اشاره به اینکه روش های مختلفی جهت دور زدن قانون و ورود کالای قاچاق در کشور وجود دارد، گفت: در سالهای اخیر با الکترونیکی شدن فرآیندهای تجاری کشور توفیقات خوب و قابل ملاحظه ای در کنترل ورورد قاچاق از مبادی رسمی حاصل شده، ولی این به معنی صفر شدن قاچاق از این طریق نیست و کم کردن قابل توجهی در این زمینه داشته است.

    خورشیدی تصریح کرد: سهم مبادی رسمی و گمرکات از کل واردات کالای قاچاق به کشور حدود ۴۰ درصد است که البته استفاده از دستگاه ها و تجهیزات موجب کم کردن قاچاق از این راه شده است است.

    سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالابیان کرد: کیف و کفش و منسوجات با ۲/۳ میلیارد دلاربیشترین حجم قاچاق را به خود اختصاص داده و لوازم آرایشی بهداشتی و طلا و مصنوعات آن در رتبه های بعدی قرار دارند.

    وی با بیان اینکه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی می تواند موجب کم کردن قاچاق کالا شود، گفت: ارتقای سطح کیفی کالاهای داخلی یکی از راه‌های کنترل قاچاق است و در واقع اگر تولید مناسب صورت گیرد، انگیزه های قاچاق کم می شود و مبارزه با قاچاق فقط برخورد سلبی و کنترل مرزها نیست، بلکه حمایت از تولیدکنندگان داخلی بخشی از آن به شمار می رود.

    اجرا نشدن  درست و دقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی موجب شده است تا قاچاق همچنان جهت قاچاقچیان صرفه اقتصادی داشته باشد.

    سیاست بی فایده زیاد کردن تعرفه صادرات

    محمد لاهوتی مدیر فدراسیون صادرات کشور عزیزمان ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی در خصوص واردات قاچاق کالا به کشور گفت: در سالهای گذشته واردات قاچاق کم کردن چشمگیری داشته و از حدود ۲۴ میلیارد دلار به حدود ۱۵ میلیارد دلار رسیده که البته این رقم بسیار بزرگی است و صدمه زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

    وی افزود: استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته در گمرکات کشور و همچنین ایجاد پنجره واحد تجارت فرا مرزی تأثیر بسزایی در کنترل قاچاق کالا و کم کردن آن داشته، ولی حجم قاچاق وارداتی به کشور به یک معضل اساسی در اقتصاد کشور مبدل شده است است.

    رئیس فدراسیون صادرات کشور عزیزمان ایران با اشاره به اینکه قاچاق در دنیا معطوف به بعضی مقولات مانند قاچاق موادمخدر، ارز و انسان می شود، گفت: کشور عزیزمان ایران از معدود کشورهایی است که در آن کالاهای اساسی و مایحتاج روزانه قاچاق به وفور در بازارها دیده می شود که این امر به تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی انجامیده هست.

    لاهوتی با بیان اینکه سیاست زیاد کردن تعرفه واردات جهت حمایت از تولید داخل نتیجه مطلوبی نداشته، گفت: این طرح موجب شده است انگیزه جهت واردات کالا از مبادی غیررسمی زیاد شود و از طرفی به کیفیت تولیدات داخلی کمک نکرده و در این خصوص باید حمایت ها به گونه‌ای باشد که کالاهای ایرانی توانایی مسابقه در بازارهای جهانی را داشته باشد ، در آن‌صورت قاچاق هم کم کردن خواهد یافت.

    سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شود؟ ، قاچاق،بیماری مزمن اقتصاد کشور عزیزمان ایران

    وی در آخر تأکید کرد: کم کردن حجم قاچاق قطعاً به نفع اقتصاد کشور خواهد بود و جهت اصلاح وضع اقتصادی باید حمایت از تولید و کنترل قاچاق از مقولات الزامی است.

    گزارش از هادی سیانکی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: مبارزه با قاچاق | کالای قاچاق | قاچاق کالا | قاچاق مواد | واردات | قانونی | ایرانی | اقتصاد | وارداتی | اقتصادی | کنترل

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • جعبه هدیه کتاب
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب خارجی