اینترنت همانند دریاست ، کسی که آن را نمی شناسد همانند کسی ست که شنا را نمی داند.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » بیماری دستگاه گوارش و کبد و پاسخ به سوالات کاربران

    بیماری دستگاه گوارش و کبد و پاسخ به سوالات کاربران

    در این مطلب به سئوالات بازدیدکنندگان در مورد پرسشها گوارشی و کبد پاسخ داده شده است است.

    بیماری دستگاه گوارش و کبد و پاسخ به سوالات کاربران

    در این مطلب به سئوالات بازدیدکنندگان در مورد پرسشها گوارشی و کبد پاسخ داده شده است است.

    پاسخ به پرسشها گوارشی و کبد

    ۱- زهرا:

    همسر من میوه فروشه. ۱۳ روز نوروز رو در استراحت به سر می برد از دیروز که به سرکارش برگشته رنگ پوستش زرد زرد شده است بی حال و کسل هست. خیلی نگرانشم نمیدونم چیکار کنم راهنمایمم کنید.

    پاسخ کارشناس:

    بیماری دستگاه گوارش و کبد و پاسخ به سوالات کاربران

    سلام. بیحالی و از رنگ رو رو افتادن یک عنوان است که به دنبال فعالیت شدید و تعریق زیاد بدن، بعد از یک دوره استراحت، اتفاق می افتد و جهت درمان نیاز به مصرف مایعات و کالری داره و به همین علت قدیمیان ما آب قند یا چای نبات می دادن، عنوان دوم زرد شدن پوست به همراه زرد شدن سفیدی چشم است که عنوان مهمی است و باید از طریق دکتر پیگیری بشه، زردی یا یرقان علایم همراه داره و بیماری های متعددی باعث بروز زردی می شوند.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : زردی یا یرقان چیست ؟ علت و درمان آن را بدانید

    ۲- مرتضی:

    در این مطلب به سئوالات بازدیدکنندگان در مورد پرسشها گوارشی و کبد پاسخ داده شده است است.

    من ۴۳ سال سن دارم. تقریبا یک سال است دچار مسئله گوارشی می باشم. به خاطر عفونت پلکی دکتر چشم برام قرص داکسی سیکیلین تجویز کرد و من مصرف کردم و همزمان دچار ناراحتی معنوی زیادی شدم. اول احساس سنگینی معده و درد قفسه سینه داشتم و احساس سوزش در سر. با مراجعه به دکتر مغز و اعصاب داروی نوریپتیلین و کلر دیاز پوکساید ۵ تجویز کردند و یک ماه استفاده کردم و کلیه مشکلاتم بر طرف شد ولی بعد از مدتی دوباره ناراحتی گوارش به صورت آروغ زدن و قار و قور شکم و درد قولنج چپ و دست چپم برگشته. گاهی قطع میشود و کم، و گاهی زیاد. شکمم هر دو روز یکبار اکثرا کار میکنه. یبوست و اسهال ندارم و چربی سوزی نیز نداشتم. من مسئله دیابت نیز دارم. قند ناشتا در حدود۱۶۰ است و قند بعد از ظهر در حدود ۱۳۰. قرص گلی بن گلامید مصرف میکنم ۲ بار به فوق تخصص گوارش نیز مراجعه نمودم ایشان گفتند از اعصاب هست. لطفا راهنمایی بفر مایید. مسئله من چیست؟ آیا به سرطان روده بزرگ دچار هستم؟

    پاسخ کارشناس:

    با سلام و احترام. علایمی که شما توضیح دادین، به بیماری سایکوژنیک Psychogenic مرتبط است و همانطور که دکتر شما گفته هست، بیماری شما از دستگاه گوارش نیست و نیاز به تنظیم اعصاب دستگاه گوارش شما است که متخصص اعصاب و روان به خوبی آن را درمان می کند. دوست عزیز شما ابدا سرطان ندارید. و افراد از سن بالای ۵۵ سال می بایست جهت غربالگری سرطان روده به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید و در سن شما نیاز به بررسی نمی باشد.

    ۳٫ بهار

    خانمی هستم ۲۸ ساله. دو سالی است که بیماری لوپوس گرفتم و به خاطر داروهایی که مصرف میکنم ( لوزاتن-هیدروکسی کلروکین سولفات- پردنیزولون-سلسپت-آتروواستاتین- آلندرونیت ) زیاد اوقات دچار یبوست هستم. تقریبا شش ماهی میشود که موقع دفع با سوزش همراه است و پنج یا شش بار خون خیلی کم در مدفوع دیدم. ولی چند وقتیه دیگه ندیدم.بعضی اوقات در قسمت های پهلوم دچار درد میشم یا بعضی وقتا سوزش داره. دچار دلپیچه هم میشم ولی دکترم میگفت این داروها این عوارض رو داره به خاطر همین تا الان به دکتر مراجعه نکردم به دکتر خودم هم که گفتم میگه احتمالا مربوط به هموروئید است می خواستم ببینم این علائم که گفتم مربوط به سرطان روده بزرگ میشه؟ ضمنا به تازگی هم یک برآمدگی در ناحیه مقعد بوجود آمده است.

    پاسخ کارشناس:

    نکته اول: اینکه علایم شما بسیار یه بیماری بواسیر یا همون هموروئید شبیه است و علت مهم این بیماری رژیم بدون میوه و سبزیجات و مایعات کافی هست. اکثر افراد مبتلا، در رژیم روزانه خود، ۲ بار میوه و سبزیجات را مصرف نمی کنند. آب به میزان کافی و در فواصل روز استفاده نمی کنند. اگر نمی توانید آب بخورید از آبمیوه یا دمنوش های گیاهی در فواصل روز استفاده کنید و تلاش کنید تنها در یک موقع از روز به عنوان نمونه صبح ها یا شب ها مایعات نخورید و به طور متناوب در طول روز ۳ تا ۴ بار مایعات بخورید (مثلا صبح ، قبل از ظهر، عصر و شب قبل از خواب).

    بیماری دستگاه گوارش و کبد و پاسخ به سوالات کاربران

    نکته دوم: داروهایی که شما استفاده می کنید از جمله لوزاتن، هیدروکسی کلروکین و سلسپت می توانند درد شکمی ایجاد کنند و این کاملا طبیعی هست، ولی یبوست از عوارض داروهای شما نیست و یبوست از عوارض رژیم شما و تا حد کمی هم به علت بیماری شماست. ولی با رژیم صحیح می تواند بسیار اصلاح پیدا کند ولی در صورتی که بیرون زدگی بافت نرم از مقعد دارید، از پمادهای آنتی هموروئید و بالشتک بادی برای نشستن استفاده کنید. اگر رژیم مناسب را در کنار دارو استفاده کنید، بهبودی بعد از حدود دو هفته حاصل میشه. در ضمن فکر به سرطان روده بزرگ رو فراموش کنید.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : مشخصات افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند

    ۴٫ فائزه

    در این مطلب به سئوالات بازدیدکنندگان در مورد پرسشها گوارشی و کبد پاسخ داده شده است است.

    من یکی دو سال پیش به دکتر مراجعه کردم و تشخیص کولیت عصبی دادن ولی بعد از مدتی به علت درد در سمت راست شکم و بالا بودن گلبولهای سفید به دکتر گوارش مراجعه کردم و گفتن یک زخم دو یا سه میلیمتری در روده دارم که فعلا درمانی مورد نیاز نداره. علائم رو کمابیش داشتم تا اینکه الان حدود دو ماهه علائم شدید و دائمی شده. شامل: نفخ، صدای شکم، عدم تخلیه کامل، اسهال و غیره.

    عبارات مهم : درمان رفلاکس معده – سرطان روده بزرگ
    آیا ممکنه سرطان باشه؟
    و اگر کولیته نوعش عصبی است یا اولسراتیو؟

    پاسخ کارشناس:

    کولیت عصبی یا سندرم روده جنبش پذیر (IBS) در خانوم ها و مردها جوان مرسوم هست. علایم کولیت عصبی:

    • – درد شکمی متناوب
    • – احساس دفع ولی هنگامی که به توالت می روند دفع زیادی ندارند و معمولا احساس عدم تخلیه دارند.
    • – به صورت متناوب به نفخ، اسهال یا یبوست مبتلا می شوند و عادات اجابت مزاج یکسانی ندارند و متغیر است.

    مبتلایان به کولیت عصبی امکان دارد به زخم معده یا دئودنوم Duodenum هم مبتلا بشوند که احتمالش زیاده و شما هم اشاره کردید در دوره ای زخم هم داشتید. کولیت عصبی یک بیماری طولانی مدت است ولی ابدا خطر سرطان روده و سرطان معده نداره. جهت درمان کولیت عصبی باید تحت نظر بود و آموزش تکنیک های مقابله با استرس و دوری از شرایط اضطراب آور به شما بسیار کمک می کند، و صرف مصرف یک دوره دارو مثل کولوفاک باعث درمان دایمی شما نمی شود.

    کولیت اولسراتیو یا کولیت زخمی یا کولیت اولسروز یا پس‌روده‌آماس (UC) Ulcerative یا کولیت جوانان بیماری خود ایمنی است و از علایم اصلی آن دفع خون به همراه اسهال شدید است که بیمار را به طور دوره ای به بستری در بیمارستان مجبور می کند و با علایم شما هم خوانی ندارد.درمان کولیت اولسراتیو و زخم معده باید تحت نظر متخصصین داخلی یا فوق تخصصین گوارش انجام شود.

    بیماری دستگاه گوارش و کبد و پاسخ به سوالات کاربران

    اگر می خواهید زیاد بدانید : همه آنچه باید راجع به روده ها و کولیت یا سندروم روده جنبش پذیر بدانید

    اگر می خواهید زیاد بدانید : درمان گیاهی کولیت روده با خاکشیر, شوید و بارهنگ

    ۵٫ نسرین

    پدرم چند روزی است که درد شدید در ناحیه شکم دارند و امروز سونوگرافی دادن و بند آخرش نوشته بود دو لنف نود در مجاورت کولون صعودی به ابعاد … و … رویت شد و برجسته است و لنف ها از نوع هتروژن هستند. میشود بگید چه اتفاقی براش افتاده؟

    پاسخ کارشناس:

    *لنف نود در اطراف روده بزرگ (کولون) باید تحت بررسی زیاد قرار بگیره، به خاص در افراد بالای ۵۰ سال. به دکتر فوق تخصص گوارش مراجعه کنید و احتمالا در مرحله بعد پدر رو تحت *کولونوسکوپی قرار می دهند که با وجود بیهوشی به وسیله پزشکان متخصص بیهوشی، امروزه دیگه از کولونوسکوپی ترسی وجود ندارد و بدون درد و اضطراب انجام می شود. توصیه مهم دیگر، در بعضی موارد، بیماریهای خوش خیم هم می توانند باعث بزرگ شدن لنف نود در روده بزرگ شوند و از الان جای نگرانی نیست. فورا پیگیری کنید چون در صورت بدخیم بودن سرطان روده بزرگ هم در مراحل اولیه به طور کامل قابل درمان است و نباید وقت را از دست داد.

    * لنف نود یا غدد لنفاوی یا گره های لنفاوی Lymph node: اندام بیضی شکل از سیستم ایمنی بدن هستند که به طور گسترده‌ای در سراسر بدن از جمله زیر بغل و معده و مرتبط با عروق لنفاوی پخش شده‌اند.تغییرات ظاهری غدد لنفاوی می‌تواند یک علامت از یک بیماری باشد. گره های لنفاوی جهت عملکرد مناسب سیستم ایمنی مهم هستند و به عنوان فیلتر جهت ذرات خارجی و سلول های سرطانی عمل می کنند. تبدیل شدن آنها به التهاب یا بزرگ شدن در شرایط مختلف، ممکن است علامت یک مسئله راحت مانند عفونت گلو تا ترساندن کننده حیات مانند سرطان باشد.

    *کولونوسکوپی، پس‌روده‌بینی یا کولون‌بینی colonoscopy : معاینه و بررسی داخل پس‌روده‌ (کولون) و انجام کارها تشخیصی و درمانی با دستگاه پس‌روده‌بین (کولونوسکوپ) را می‌گویند.برای اینکار معمولاً ابتدا بیمار با مصرف مسهل یا تنقیه (انما) روده خویش را خالی می‌کند. سپس با دستگاه کولونوسکوپ که لوله‌ای شکل بوده و سر آن دوربینی دارد از راه مقعد وارد روده بزرگ می‌شوند و به بررسی مخاط کولون و راست روده از نظر وجود زخم یا بدخیمی می‌پردازند. اغلب دستگاه‌های کولونوسکوپ امکان نمونه‌برداری همزمان از مخاط روده و ضایعات مشکوک را به دکتر می‌دهند.

    ۶٫هلیا

    دختری ۱۳ ساله ای هستم و در ناحیه بالای ناف احساس درد و سوزش میکنم و تقریبا ۳ ماهه اینجوری شدم به نظرتون من زخم معده گرفتم؟

    پاسخ کارشناس:

    با سن و علایمی که ذکر کردید ، شما احتمالا به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) مبتلا هستید.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : درمان رفلاکس معده یا ترش کردن

    تهیه و تدوین: گروه سایت سلامت دات لایف/ دکتر مهدی زمانی
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ

    واژه های کلیدی: درمان رفلاکس معده | سرطان روده بزرگ | درمان گیاهی | سرطان معده | سرطان روده | استفاده | دستگاه | بیماری | یبوست | کولون | احساس

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • چاپ کتاب آمازون