شما بدون تسلط بر خود نمی توانید فاتح دیگران باشید.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » سفر بی‌حاصل تیلرسون جهت حل بحران قطر

    سفر بی‌حاصل تیلرسون جهت حل بحران قطر

    وزیر امور خارجه آمریکا بدون دستیابی به نتایجی روشن در ارتباط با بحران قطر به دیدار خود از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آخر داد. 

    سفر بی‌حاصل تیلرسون جهت حل بحران قطر

    سفر بی حاصل تیلرسون جهت حل بحران قطر

    عبارات مهم : وزیر امور خارجه امریکا – شورای همکاری خلیج فارس

    وزیر امور خارجه آمریکا بدون دستیابی به نتایجی روشن در ارتباط با بحران قطر به دیدار خود از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آخر داد.

    یک بار دیگر تلاش جهت میانجیگری بین کشورهای عرب منطقه و قطر بی نتیجه ماند. این بار تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا. تیلرسون در این سفر چهار روزه با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار کرد و علاوه بر این با امیر کویت ملاقات داشته و دو بار نیز با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر دیدار کرد، به این معنی که وی حامل درخواست هایی از قطر بود که فراتر از شروط ۱۳ گانه مورد نظر محور سعودی نبود که این درخواست ها نیز با پاسخ منفی قطر روبه رو شد، لیکن از نظر دوحه به معنی نقض حاکمیت قطر و تحت قیمومیت قرار دادن آن است.

    سفر بی‌حاصل تیلرسون جهت حل بحران قطر

    بحران اخیر چهار کشور عربی و قطر را که می توان به نوعی حاصل ظهور شخصی مانند محمد بن سلمان در عربستان و دنبال کردن فضاهای تازه از سوی او و همچنین کشاندن ترامپ به عربستان از سوی آنها دانست، حال تیلرسون وزیر خارجه امریکا تلاش می کند نقش میانجیگری امریکا را به عنوان متحد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به کار اندازد تا از رسیدن این تنش به مسیرهای غیر قابل جبران جلوگیری کند.

    بعد از گذشت چهل روز از تنش عربی، به نظر می رسید کویت نمی تواند روشی جهت حل این منازعه پیدا کند، چون نه عربستان میل به دارد نقشی بیش از آنچه کویت به عنوان کشوری کوچک در شورای همکاری خلیج فارس دارد به آن دهد و نه قطر این همراهی کامل را با کویت داشته هست. از این رو این نقش نیاز بود به کشوری تاثیرگذارتر قرار داده شود.

    وزیر امور خارجه آمریکا بدون دستیابی به نتایجی روشن در ارتباط با بحران قطر به دیدار خود از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آخر داد. 

    ترامپ هر چند در تماسهای تلفنی بر حل این عنوان اشاره کرده و آنها را به خویشتن داری دعوت کرده بود ولی اصرار چهار کشور عربی بر شرطهای ۱۳ گانه پیشرفت در حل عنوان را پیچیده تر کرده هست. از این رو از دلایل ناکام ماندن میانجیگری تیلرسون می توان به چند مورد اشاره کرد.

    دلایل شکست سفر وزیر خارجه آمریکا

    اول اینکه چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر از شروط ۱۳ گانه خود کوتاه نمی آیند و با اینکه می دانند پذیرش بعضی از این شروط جهت قطر ناممکن است ولی بر عملی شدن آن اصرار دارند. از این رو به نظر می رسد هر میانجیگری در این مورد به شکست خواهد انجامید. لیکن کسانی که در پشت پرده این ۱۳ شرط را تنظیم کرده اند به احتمال زیاد می دانند قطر نمی تواند و یا نمی خواهد این شروط را عملی کند و از این رو به دنبال گسترده شدن بحران و تنش هستند و می اندیشند که باید به نوعی کار را یکسره کرد و آنرا یکبار جهت هر لحظه سر جای خود نشاند.

    دومین موضوعی که باعث شکست سفر تیلرسون شد نظر این چهار کشور در مورد جانبداری تیلرسون از قطر هست. این ۴ کشور اعتقاد دارند تیلرسون بیش از اینکه میل به به حل تنش داشته باشد به دنبال بالا بردن وزن قطر وخاتمه یافتن تحریم علیه آن هست، لیکن که تحریم دوحه به عملیات نظامی آمریکا علیه داعش آسیب می رساند.

    سفر بی‌حاصل تیلرسون جهت حل بحران قطر

    موضوع سوم تاکید حضور امریکا بر حضور در پایگاه خود در قطر و امضای قراردادی تازه در جریان سفر تیلرسون به قطر جهت مبارزه با منابع مالی تروریسم است که باعث می شود قطر در مبارزه علیه تروریسم برسمیت آشنا شود. این عنوان چهار کشور عربی را زیاد عصبانی می کند، لیکن علت مهم قطع رابطه و تحریم قطر ادعای حمایت قطر از تروریسم بوده است.

    همچنین نبود برنامه ای مشخص و مدون از سوی تیلرسون جهت کم کردن تنش بین کشورهای عربی خلیج فارس باعث دست خالی برگشتن تیلرسون شد.

    وزیر امور خارجه آمریکا بدون دستیابی به نتایجی روشن در ارتباط با بحران قطر به دیدار خود از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس آخر داد. 

    در مورد اینکه آیا این تنش به رویارویی نظامی خواهد انجامید یا نه باید گفت، با شکست سفر تیلرسون به نظر می رسد تحریمهای چهار کشور عربی علیه قطر شدت یافتن شود و فضای متشنج آن گسترده تر شود و همچنین شاهد رفتارهای تند تری باشیم. ولی علت اینکه بعید است جنگی را بین کشورهای همپیمان در قالب شورای همکاری خلیج فارس باشیم، حضور امریکا به عنوان وزنه ای متعادل کننده بین آنها است.

    امریکا با داشتن قراردادهای متفاوت با هر یک از این کشورها به عنوان شریک تجاری آنها محسوب می شود و میل به ندارد رابطه دوستان خود را پر آشوب ببیند. رمز شروع جنگ در بین قطر و عربستان را می توان در پایگاه امریکا در قطر دانست. هر وقت امریکا شروع به خروج نیروهای خود از قطر کند می توان حدس زد چراغ سبز اقدام نظامی داده شده است هست. ولی قرارداد تازه نظامی امریکا و قطر این سناریو را از ذهن دور می کند.

    سفر بی‌حاصل تیلرسون جهت حل بحران قطر

    ادامه تنش به ضرر کیست؟

    ترامپ با روشی که در برابر کشور عزیزمان ایران پیش گرفته است تلاش دارد آن را به عنوان عنصر نامطلوب منطقه و حامی تروریسم معرفی کند و با ائتلاف سازی منطقه ای علیه آن به کارها جدیدی دست بزند. تلاش جهت شکل دادن تحریمهای تازه در امریکا از این دست کارها هست. ترامپ تلاش دارد تنش همپیمانان منطقه ای خود را هر چه سریعتر فرو کاهد. لیکن ادامه این روش به نفع کشور عزیزمان ایران است و می تواند باعث وقت سازی جهت کشور عزیزمان ایران و به حاشیه رفتن نقشه های امریکا علیه آن باشد.

    جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران هر چند از گسترش تنش و جنگ استقبال نمی کند و ثبات و صلح در منطقه را به نفع همه بازیگران منطقه می داند، ولی از فرصتهای پیش آمده جهت تقویت مناسبات باید استفاده کند و به عنوان بازیگری مهم و تاثیر گذار در منطقه بر روشهای حل و فصل بحرانهای منطقه ای تاکید کند.

    چشم انداز بحران

    هر وقت که میانجیگری و روشهای دیپلماتیک به بن بست می رسد سوق تنش به روشهای نظامی و برخورد محتمل تر می شود. در روزهای آینده تحریمهای بیشتری را شاهد خواهیم بود و دوحه نیز به احتمال زیاد ادبیات نرم گذشته را دنبال نخواهد کرد.

    چشم انداز این بحران به علت خارج شدن قطر از غافلگیری روزهای ابتدایی و جایگزین کردن مسیرهای تازه جهت تحقق نیازهای خود و روی خوش نشان دادن کشور عزیزمان ایران و ترکیه به آن و حضور نظامی ترکیه در قطر، طولانی و ادامه دار به نظر می رسد. چهار کشور عربی به هر روی تلاش دارند قطر را تنبیه بیشتری کنند و از شروط خود کوتاه نیایند و از سویی قطر، عمل به شروط آنها را منطبق با سیاستهای خود نمی داند و حاضر نیست به شروطی عمل کند که شائبه تحت قیمومیت قرار گرفتن خود را به همراه دارد.

    واژه های کلیدی: وزیر امور خارجه امریکا | شورای همکاری خلیج فارس | وزیر امور خارجه | کشورهای عربی | عملیات نظامی | عربستان | عربستان، | امریکا | تروریسم | ایران

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال رباتیک
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی