بهتر است روی پای خود بمیری تا روی زانو‌هایت زندگی کنی.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » سونامی شدت یافتن رکود تورم در راه است؟! ، بانک‌ها زیربار کم شدن قیمت سود کمتر از۱۵درصد نمی روند

    سونامی شدت یافتن رکود تورم در راه است؟! ، بانک‌ها زیربار کم شدن قیمت سود کمتر از۱۵درصد نمی روند

    یک کارشناس نظام بانکداری گفت: اگر بانک ها زیر بار کم شدن قیمت سود نروند نقدینگی در بازار رها شده است و سونامی زیاد کردن رکود و تورم درجامعه به راه خواهد افتاد.

    سونامی شدت یافتن رکود تورم در راه است؟! ، بانک‌ها زیربار کم شدن قیمت سود کمتر از15درصد نمی روند

    بیژن عبدی پژوهشگر و مدرس اقتصاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،درباره احتمال کاهش قیمت سود بانکی اظهار داشت: در حال حاضر شبکه بانکی دچاریک تناقض شده است و این عنوان از اینجا ناشی می شود که حجم نقدینگی که به وسیله این شبکه طی این سالها ایجاد شده است با در آمدهای ارزی و تولید ملی و داخلی ارتباط منطقی ندارد.

    وی ادامه داد: حجم نقدینگی در دولت قبل از حدود هزار میلیارد به ۴۴۰ هزار میلیارد رسید و همین امر در دراز مدت تاثیر خود را بر روی همه قیمت ها از جمله ارز گذاشت، ولی دولت وقت در یک مقطعی خصوصا سال آخر نتوانست کنترل ثابتی بر آن داشته باشد بطوریکه فنر کار رها شده است و بازار ارز به تعادل جدیدی رسید.

    این کارشناس نظام بانکداری افزود: با اینکه در آن وقت به طور رسمی قیمت ارز به ۳۸۰۰ رسید ولی دوباره با کم کردن مواجه شد بطوریکه در مرداد ماه ،که دولت یازدهم روی کار آمد، قیمت ارز به ۳۲۰۰ رسیده بود و این حجم از نقدینگی روی همه چیز تاثیرگذاشت.

    سونامی شدت یافتن رکود تورم در راه است؟! ، بانک‌ها زیربار کم شدن قیمت سود کمتر از۱۵درصد نمی روند

    عبدی تصریح کرد: از این رو اگر قرار بود این حجم از نقدینگی در شبکه بانکی بماند، در بازار نرفته و ایجادتورم نکند، بانک ها چاره ای جز بالا بردن قیمت ارز و سودبانکی نداشتند.

    وی افزود:این شرایط در حالی رخ داده که تولید ناخالص داخلی طی ۴ سال گذشته منفی بوده و رشد زیادی نداشته البته جز سال گذشته که اعلام کردند قیمت رشد زیاد کردن یافته که بسیاری نیز، علت این امر را فروش نفت می دانستند.

    پژوهشگر و مدرس اقتصاد اسلامی ادامه داد: فروش حدود یک میلیون بشکه نفت و زیاد کردن صادرات آن که دیگر قابل تکرار نیست علت زیاد کردن قیمت رشد سال گذشته بوده است.

    عبدی بیان داشت: با این حال چون این روزها درآمد ناشی از صادرات نفت کم کردن یافته و فروش آن ۴۵ تا ۵۰ دلار بوده بنابراین درآمد ارزی ناشی از فروش نفت در دولت گذشته نسبت به دوره سابق تقریبا ثابت محسوب می شود.

    یک کارشناس نظام بانکداری گفت: اگر بانک ها زیر بار کم شدن قیمت سود نروند نقدینگی در بازار رها شده است و سونامی زیاد کردن رکود و تورم درجامعه به راه خواهد افتاد.

    وی با بیان اینکه حجم نقدینگی ۳ برابر شده است هست، افزود: اگر این میزان نقدینگی رها شود می تواند یک سونامی تورمی در کشور ایجاد کند که هم روی دلار، هم کالا،زمین و مسکن و … تاثیر منفی می گذارد.

    این کارشناس نظام بانکداری گفت: در این شرایط جهت کنترل نقدینگی تنها فکری که به ذهن بانک ها رسیده بالا بردن قیمت سودهاست، هرچند که ظاهراً ۱۵،۱۸ و ۲۰ درصد اعلام شده است ولی در قراردادهای غیر رسمی و حسابهای طلایی و خاص بانک ها ،این میزان قیمت سود تا ۲۴، ۲۵ و حتی در بعضی موارد تا بالای ۳۰ درصد نیز بوده و اجرایی شده است است.

    غفوری تشریح کرد: این سودها چون فعالیت اقتصادی محسوب نشده و به مردم برنمی گردد و علاوه بر آن هیچ فعالیت شفافی که تا این میزان سود داشته و بتواند به بانک ها آن را برگرداند، وجود ندارد، معمولاً برگردن تجارتی که در واقعیت دلالی است،می افتد.

    وی ادامه داد: به عبارتی در این دلالی، سودهای کوتاه مدت از یک دست خریده شده است و از دستی دیگر بفروش می رسد.

    پژوهشگر و مدرس اقتصادی اسلامی تصریح کرد: این مکانیزم بانک ها جهت کنترل حجم نقدینگی ،کل اقتصاد جامعه را به سمت واردات و دلالی سوق داده که این امر ضد تولید است.

    غفوری راجع به حل این مسئله گفت: در دولت نهم و دهم، جهت بخش های متفاوت صنعت، کشاورزی، خدمات و … عقود مبادله ای طرح ریزی شده، برنامه مفصلی تدوین و تقسیم بندی هایی کردند به طوریکه قیمت های ارزان تا حدود۱۰ الی ۱۲ درصد را تعیین و به تصویب شورای پول و تامین اعتبار نیز رسید، ولی احدی از بانک ها آن را اجرا نکردند.

    سونامی شدت یافتن رکود تورم در راه است؟! ، بانک‌ها زیربار کم شدن قیمت سود کمتر از۱۵درصد نمی روند

    این کارشناس نظام بانکداری ادامه داد: برداشت غلط بانک ها از استقلالشان ،در اجرا نشدن سیاست های کم شدن قیمت سود بانکی از جانب دولت، موثر است.

    وی بیان داشت: بطوریکه هر سیاستی که دولت می گذارد بانک ها تحت عنوان استقلال همه آنها را دور می زنند، با اینکه کارشناسان در دولت و مجلس با صرف ساعت ها، ماه ها و سالها ،برنامه و بودجه ای را تصویب و ابلاغ می کنند ولی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به آسانی تمامی این تلاشها را کنار می گذارند و حرف از استقلال می زنند، در حالیکه اجرای این مصوبات ربطی به استقلال آنها ندارد.

    این کارشناس نظام بانکداری تاکید کرد:متاسفانه مفاهیم را غلط تفسیر کرده و عملا کسی زیر بار نمی رود، ضمن اینکه دولت هم می داند که اگر بخواهدنرخ سود را کم کردن دهد با احتمال سونامی مواجه خواهد شد، از اینرو به طوری جدی روی قضیه مانور نمی دهد.

    غفوری گفت: این تناقض حل شدنی نیست، اگر دولت می خواهد قیمت ارز را با حدود۳۷۰۰۰ تومان حفظ و تورم را نیز کنترل کند، چاره ای ندارد جز اینکه قیمت های سود بانکی را بالا نگه دارد و این بالا رفتن قیمت سود به معنی استمرار رکود است.

    یک کارشناس نظام بانکداری گفت: اگر بانک ها زیر بار کم شدن قیمت سود نروند نقدینگی در بازار رها شده است و سونامی زیاد کردن رکود و تورم درجامعه به راه خواهد افتاد.

    وی ادامه داد: این امر نیز باعث می شود تا همین چند صنعت فعال هم به سمت تعطیلی کامل کشانده شود، رکود و بیکاری زیاد کردن و عدم درآمد زیاد مردم حاصل شده است و فشار اقتصادی در جامعه ارتقا یابد.

    پژوهشگر مدرس اقتصادی اسلامی با تاکید بر اینکه اگر این عنوان حل نشدنی، جامعه را قعر دره نکشاند بحران استمرار رکود را زیاد خواهد کرد، افزود: امیدواریم تا دولتمردان مکانیزمی را جهت حل آن آینده نگری کنند.

    وی ادامه داد: دولت تازه نیز قیمت سود ۱۵ درصد را جهت صنایع خانگی، کوچک و میانگین و تعاونی ها در نظر گرفته، ولی هیچ یک از بانک ها زیر بار اجرای آن نرفته اند.

    این کارشناس نظام بانکداری تصریح کرد: اکنون نیز کم شدن قیمت سود بانکها در حد یک مانور است ، حتی اگر به تصویب شورای پول و اعتبار هم برسد و دولت آن را ابلاغ کند؛ باز بانکها به هزار و یک بهانه از اجرای آن شانه خالی خواهند کرد.

    سونامی شدت یافتن رکود تورم در راه است؟! ، بانک‌ها زیربار کم شدن قیمت سود کمتر از۱۵درصد نمی روند

    غفوری گفت: دولت در یک بازه زمانی، اجرای کم شدن قیمت سود را آزمون کرده و به یکباره با زیاد کردن قیمت دلار تا سقف ۴ هزار تومان روبرو شد.

    انتهای پیام/

    با کم کردن سود بانکی نقدینگی در بازار رها می شود

    واژه های کلیدی: اقتصاد اسلامی | حجم نقدینگی | سود بانکی | اقتصادی | کنترل | بازار | اسلامی | بانک

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • کتاب اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • چاپ کتاب لاتین