ضعیف‌الاراده کسی است که با هر شکستی بینش او نیز عوض شود.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » علم و فناوری » آشنایی با آلن تورینگ

    آشنایی با آلن تورینگ

    برنامه نویسی | آزمون تورینگ | دانشگاه | کامپیوتر | منچستر | رایانه | خودکار | برنامه

    آشنایی با آلن تورینگ

    آشنایی با آلن تورینگ

    عبارات مهم : برنامه نویسی – آزمون تورینگ

    آلن تورینگ ریاضی دان، دانشمند رایانه، منطق دان، فیلسوف، زیست – ریاضیدان، و رمزنگار بریتانیایی بود. تورینگ به عنوان پدر علم محاسبه نوین و هوش مصنوعی آشنا شده است است و بااهمیت ترین جایزه علمی رایانه به افتخار وی جایزه تورینگ نام گرفته است.

    بریتانیا

    آشنایی با آلن تورینگ

    آلن تورینگ (Alen Mathison Turing)، پدر علم محاسبه نوین و علم رایانه، روز ۲۳ ژوئن ۱۹۱۲ در بریتانیا متولد شد. او دومین و آخرین فرزند خانواده تورینگ بود. نام خانوادگی تورینگ او را در سطح افراد مشهور و با اصالت بریتانیا قرار می داد. پدرش عضو مامورین شهری هند بود و چون والدین او می درخواست کردند فرزندانشان در بریتانیا بزرگ شوند، او و برادر بزرگترش جان زیاد نزد خویشان و دوستان والدینشان در لندن بودند. این رها کردن فرزند در سنین اولیه تاثیر کمی روی جان و نیز بسیاری از نسل طبقه میانگین آن وقت داشت، ولی بعدها معلوم شد که آلن تورینگ آسیب عمیقی از این تجربیات اولیه دید، او لکنت زبان مشخصی پیدا کرد.

    آلن تورینگ، دانشمندی که آینده جنگ را عوض کردن داد

    برنامه نویسی | آزمون تورینگ | دانشگاه | کامپیوتر | منچستر | رایانه | خودکار | برنامه

    شروع نبوغ

    از همان کودکی علایم نبوغ در وی هویدا بود. آلن تورینگ در سن ۱۴ سالگی توانست به مدرسه دولتی و پرهزینه «شربورن» در شهر دورست راه پیدا کند ولی میل به ذاتی او به سمت ریاضیات و علم نزد اساتید این مدرسه اهمیتی نداشت لیکن در آن دوره تاکید زیاد روی مسایل و مباحث کلاسیک بود. در همان سال مدیر مدرسه جهت والدین او نامه نوشت که «اگر او می خواهد دانشمند شود وقت خود را در یک مدرسه دولتی هدر می دهد.»

    با این حال تورینگ توانایی قابل توجه خود را در زمینه های مورد علاقه اش، با حال مسایل پیچیده در سال ۱۹۲۷ بدون اینکه حتی حساب دیفرانسیل مقدماتی خوانده باشد به نمایش گذاشت. در سال ۱۹۲۸ با کریستوفر مرکوم که از دانشجویان سال بالایی او بود، رابطه دوستی پیدا کرد که این دوستی در سال ۱۹۳۰ با فوت مرکوم آخر یافت.

    آشنایی با آلن تورینگ

    کریستوفر نخستین کسی بود که پیله تنهایی او را سوراخ کرده بود و با فوت او تورینگ درهم شکست و ایمان مذهبی خود را از دست داد.

    آلن تورینگ در سال های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۴ مشغول تحصیل در دانشگاه کینگس کالج بود و به خاطر مقاله اش در رابطه با قضیه محدودیت مرکزی در سال ۱۹۳۵ به عنوان عضو آنجا گزینش شد.

    برنامه نویسی | آزمون تورینگ | دانشگاه | کامپیوتر | منچستر | رایانه | خودکار | برنامه

    در ۲۸ ماه می سال ۱۹۳۶ در مقاله «درباره اعداد شما را با استفاده از انسکیداس پرابلم»، تورینگ فرمول بندی های سال ۱۹۳۱ کورت گودل را راجع به محدودیت های اثبات و محاسبات تجدید کرد و زبان ریاضی محور گودل را با چیزی که امروزه ماشین تورینگ نامیده می شود جایگزین کرد.

    آلن در سال ۱۹۳۷ مقاله ای را با عنوان «درباره اعداد محاسبه پذیر» منتشر کرد

    آشنایی با آلن تورینگ

    ماشین تورینگ

    آلن در سال ۱۹۳۷ مقاله ای را با عنوان «درباره اعداد محاسبه پذیر» انتشار داده است که به اندازه هر مناسبت منحصر به فرد دیگری می تواند شروع عصر تازه کامپیوتر تلقی شود. این مقاله به اختصار طرحی از آنچه را شرح می دهد که به آن ماشین تورینگ می گویند و آن کامپیوتری بود که شالوده اش در قلب کامپیوترهای دیجیتال بعدی قرار دارد.

    این عنوان به تمام جنبه های کامپیوترهای ابتدایی تا مدرن، همچون توانایی خواندن، نوشتن و پاک کردن داده ها، حافظه ای جهت ذخیره سازی داده ها، یک واحد پردازش مرکزی و به معنای یک برنامه به واسطه مجموعه ای از دستورالعمل های ریاضیاتی ساخته شده، شکل داد. این وسیله به شکلی که توصیف شده است بود هرگز ساخته نشد ولی عملا به شکلی پیشرفته و اصلاح شده است از دهه ۱۹۵۰ به تولید انبوه رسید.

    ماشین انیگما

    انیگما نام دسته ای از ماشین های الکترومکانیکی مبتنی بر روتر است که جهت رمزنگاری و رمزگشایی خبر های محرمانه به کار می رفته هست. این ماشین در سال ۱۹۲۰ میلادی به عنوان یک محصول تجاری عرضه شد. ارتش نازی مدل خاصی از این ماشین به نام انیگمای ورماخت را تولید کرد و آن را در جنگ جهانی دوم به کار برد. متفقین با تلاش دانشمندان و ریاضی دانان از جمله آلن تورینگ موفق به گشودن رمز خبر های ارتش آلمان ها شدند.

    کامپیوترهای اولیه و آزمون تورینگ

    از ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۷ او در آزمایشگاه ملی فیزیک و روی طراحی موتور محاسبه خودکار کار می کرد. او در ۱۹ فوریه ۱۹۴۶ مقاله ای ارائه کرد که نخستین طرح کامپیوتر برنامه دار در انگلستان بود. با وجود موفقیت وی در این طرح، در شروع پروژه تاخیر به وجود آمد و او علاقه خود را جهت ادامه کار از دست داد.

    در اواخر ۱۹۴۷ به کمبریج بازگشت. در زمانی که او در کمبریج بود، پروژه سابقش در غیاب او کامل شد و او نخستین برنامه خود را در ۱۰ می ۱۹۵۰ اجرا کرد.

    در سال ۱۹۴۸ او با دپارتمان ریاضی و آزمایشگاه محاسبات دانشگاه منچستر همکاری کرد و روی نرم افزار یکی از نخستین کامپیوترهای دنیا «منچستر مارک ۱۱» شروع به کار کرد.

    در این وقت او کارهای تجریدی را ادامه داد و مسئله هوش مصنوعی و آزمونی را که امروزه آزمون تورینگ نامیده می شود، جهت اسناد تفکر به ماشین ها در سال ۱۹۵۰ در مقاله ای مطرح کرد. تورینگ مقاله اش را با این پرسش شروع می کند که «آیا ماشین ها می توانند فکر کنند؟»، او می گوید که جهت پاسخ دادن به این پرسش باید اول تعریف مشخصی از تفکر و ماشین داشته باشیم؛ ماشین در این مقاله یعنی تحقق فیزیکی ماشین های محاسباتی خودکار (چیزهایی شبیه رایانه های رقمی امروزی).

    آلن تورینگ (Alen Mathison Turing)، پدر علم محاسبه نوین و علم رایانه

    تورینگ می گوید صحبت از تعریف تفکر کاری عبث است و بنابراین پیشنهاد می دهد پرسش مهم مقاله یعنی «آیا ماشین ها می توانند فکر کنند؟» با پرسش دیگری جایگزین شود: «آیا ماشین ها می توانند از بازی تقلید سربلند بیرون آیند؟»

    بازی تقلید، بازی است که با سه شرکت کننده انجام می شود: یک مرد، یک زن و نفر سومی که می تواند مرد یا زن باشد و تورینگ از او به عنوان بازجو یاد می کند.

    خصوصیات فیزیکی مرد و زن شرکت کننده از دسترس بازجو پنهان است و او تنها می تواند پرسش هایی را از آن ها بپرسد و پاسخ آن ها را دریافت کند. البته بین دو شرکت کننده دیگر هم تفکیک برقرار است و آنها از سوالات و جواب های بازجو با دیگری خبر ندارند.

    هدف بازی جهت بازجو تشخیص جنسیت دو شرکت کننده هست. یکی از شرکت کنندگان تلاش می کند او را در این مورد به اشتباه بیندازد و شرکت کننده دیگر تلاش دارد به بازجو در این تشخیص کمک کند. این می شود بازی تقلید.

    حالا پیشنهاد تورینگ این است که اگر شرکت کننده ای که می خواهد بازجو را فریب دهد با یک رایانه رقمی جایگزین شود و وظیفه اش را به گونه ای انجام دهد که بازجو به او جنسیت فرد دیگر را نسبت دهد، این رایانه از بازی تقلید سربلند بیرون می آید و اسناد هوشمندی به آن موجه هست. البته در ادبیات فلسفی امروز مسئله از صرف تقلید جنسیت مخالف دیگر شرکت کننده به تقلید انسان بودن مبدل شده است است.

    به طور خلاصه گفته می شود مطابق آزمون تورینگ جهت اسناد هوشمندی اگر بازجوی انسانی نتواند دست رایانه ای را که با آن در مکالمه است رو کند و به اشتباه تشخیص دهد که این ماشین انسان است باید گفت این ماشین هوشمند هست. تورینگ حدس زده است که در فاصله ای حدود ۵۰ سال یعنی ابتدای هزاره تازه ماشین هایی پیدا شوند که آزمون تورینگ را با موفقیت پشت سر بگذارند.

    در ۱۹۴۸ تورینگ به همراه «دی جی چمپرنون» شروع به نوشتن برنامه شطرنج کرد که تا آن وقت وجود نداشت. در ۱۹۵۲، به علت نبود کامپیوتری به اندازه کافی نیرومند تورینگ کامپیوتری را شبیه سازی کرد که جهت هر حرکت نیم ساعت وقت نیاز داشت. برنامه در برابر «الیک گلنی» همکار تورینگ شکست خورد، ولی گفته می شود که برابر همسر چمپرنون موفق بود.

    پس از جنگ، آلن تورینگ از ریاضیات نظری روی گرداند

    نظریه در عمل

    پس از جنگ، آلن تورینگ از ریاضیات نظری روی گرداند و مهارت های خود را جهت استفاده در شروع صنعت کامپیوتر قرار داد. آلن تورینگ سمتی را در آزمایشگاه فیزیک ملی پذیرفت و در ساخت موتور کامپیوتر خودکار درگیر شد. وقت کوتاهی بعد از آن در سال ۱۹۴۸ روی ماشین رقمی خودکار منچستر در دانشگاه منچستر کار کرد سپس با کامپیوتری با بزرگترین حافظه در دنیا به کار پرداخت. آلن تورینگ به همان اندازه در ساخت فیزیکی ماشین ها طی این مرحله درگیر بود. در ضمن دانش علم ریاضیات خود را نیز در تولید زبان های برنامه نویسی ابتدای به کار برد.

    آزمایش تورینگ

    آلن تورینگ شکی نداشت که کامپیوترها نه تنها نقش فزاینده ای در زندگی نسل های بعدی ایفا خواهندکرد بلکه متقاعد شده است بود که آنها ترجیحا به سطحی از مهارت خواهندرسید که می توانند همانند انسان ها فکر کنند. جهت اندازه گیری زمانی که در آینده این امر در اختیار قرار می گیرد، او آزمایشی را که در مقاله سال ۱۹۵۰ با عنوان دستگاه محاسبه و نبوغ مختصرا شرح داده بود اختراع کرد.

    این مقاله آنچه که به عنوان آزمایش تورینگ آشنا شد را پیشنهاد کرد که به وسیله آن یک متصدی کامپیوتر از راه دور مجبور به پرسیدن سوالاتی از هر دو انسان و کامپیوتر هوشمند بود. اگر این اپراتور نمی توانست پاسخ های انسان زنده و این ماشین را تشخیص دهد، کامپیوتر این آزمایش را پشت سر گذاشته بود.

    تورینگ اعتقاد بود که تا سال ۲۰۰۰ این مرحله فرا می رسد، که احتمالا تخمینی زودهنگام بود؛ البته امروزه نسبت به ۵۰ سال قبل مواجه شدن با آن راحت تر هست. این آزمایش به نقش بازی کردن در مناظراتی راجع به هوش مصنوعی ادامه می دهد.

    پایان تلخ

    در ۸ ژوئن ۱۹۵۴ کارگر منزل جسد او را پیدا کرد؛ روز قبل او در اثر خوردن سم سیانور جان سپرده بود؛ ظاهرا به خاطر سیب نیم خورده سیانوری که کنار تختش بود. بسیاری بر این باورند که فوت او عمدی بوده، ولی مادر او اعتقاد داشت که فوت او اتفاق ای بوده که به علت بی دقتیش در نگهداری از مواد شیمیایی رخ داده هست. کالبد شکافی علت فوت را مسمومیت با سیانور یافت و پلیس فوت را خودکشی اعلام کرد.

    آشنایی با زندگینامه آلن تورینگ

    جایزه تورینگ

    از سال ۱۹۶۶، جایزه تورینگ به صورت هر سال به وسیله انجمن دستگاه محاسباتی به کسی داده می شود که سهم درخوری در جامعه محاسباتی دارد. این جایزه به طور گسترده به عنوان نوبل دنیای محاسبات آشنا می شود. یادبودهای بسیاری از تورینگ در منچستر ساخته شده، شهری که او تا آخر عمر در آنجا مشغول به کار بود. رد سال ۱۹۹۴ خیابان بزرگی به نام وی در منچستر نام گذاری شد. مجسمه یادبود آلن تورینگ در سکویل پارک در ۲۳ جون ۲۰۰۱ در منچستر رونمایی شد.

    در سکویل پارک در نزدیکی دانشگاه منچستر مراسم خوش حالی زندگی او در ۵ ژوئن ۲۰۰۴ برگزار شد و در تابستان آن سال موسسه آلن تورینگ شروع به کار کرد. ساختمان مشمول بر دانشکده ریاضی، موسسه علم فوتون و «مرکز جودرل بانک» اختر فیزیک ساختمان آلن تورینگ نام گذاری شده است است.

    در ۲۳ ژوئن ۱۹۹۸، که می توانست هشتاد و ششمین سال تولدش باشد، «اندرو هودجس» زندگی نامه نویس او، پلاک آبی منزل دوران کودکی وی در «وارینگتون کرسنت لندن» (هتل کولونید کنونی) را رونمایی کرد. به یاد پنجاهمین سالگرد فوت او پلاکی در ۷ ژوئن ۲۰۰۴ در محل زندگی سابقش در ویلمسلو رونمایی شد.

    به علت موفقیت هایش در رشته کامپیوتر در دانشگاه های زیادی یادمان هایی از او ایجاد کرده اند، مجسمه برنزی تورینگ در دانشگاه سوری که یادآور پنجاهمین سال فوت وی هست، او را در حال حمل کتاب هایش در محوطه دانشگاه به تصویر می کشد.

    دانشگاه های لوس آندس در بوگوتا و دانشگاه پلی تکنیک پورتوریکوهر آزمایشگاهی به نام وی دارند؛ دانشگاه تگزاس در آستین نیز برنامه ای به نام «تورینگ سکالرز» دارد.

    دانشگاه بیلگی استانبول هر سال کنفرانسی به یاد وی برگزار می کند که «روزهای تورینگ» نامیده می شود.

    مجسمه ای ۱٫۵ تنی به ابعاد واقعی در بلچلی پارک در ۱۹ ژوئن ۲۰۰۷ رونمایی شد که به وسیله «استیفن کتل» و به دستور میلیاردر «سیدنی فرانک» تراشیده شد.

    در سال ۲۰۱۲ به مناسبت یکصدمین سال تولد تورینگ مراسم و کنفرانس های مختلفی در نقاط متفاوت دنیا و شهرهای متفاوت انگلستان برگزار شد. در ۳ تیر ۱۳۹۱ در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه کشور عزیزمان ایران نیز نشست یک روزه ای با عنوان «ذهن، منطق و محاسبه» به این مناسبت برگزار شد.

    منبع : هفته نامه صدا – bartarinha.ir

    امیرحسین محمدباقری

    واژه های کلیدی: برنامه نویسی | آزمون تورینگ | دانشگاه | کامپیوتر | منچستر | رایانه | خودکار | برنامه | مقاله | ماشین | ریاضی

    آشنایی با آلن تورینگ

    آشنایی با آلن تورینگ

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • منابع اورجینال رباتیک
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • افست کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب خارجی