شما بدون تسلط بر خود نمی توانید فاتح دیگران باشید.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶
A
خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » فواید طناب زدن در بدنسازی و تناسب اندام

فواید طناب زدن در بدنسازی و تناسب اندام

طناب زدن از آن ورزش های قدیمی است که همه با آن آشناییم: در کودکی یکی از بازی هایمان بود و حالا در بزرگسالی طناب زدن را فقط جهت بوکسورها می دانیم و انجامش نمی دهیم

فواید طناب زدن در بدنسازی و تناسب اندام

طناب زدن از آن ورزش های قدیمی است که همه با آن آشناییم: در کودکی یکی از بازی هایمان بود و حالا در بزرگسالی طناب زدن را فقط جهت بوکسورها می دانیم و انجامش نمی دهیم

طناب زدن ورزشی جهت چربی سوزی

واقعا حیف هست، چون طناب زدن همزمان ترکیبی از مزایا را جهت استخوان ها، تعادل و عضلات دارد که زیاد ورزش ها نمی توانند با آن برابری کنند.

اگر به تازگی طناب زدن انجام داده باشیدش حتما می دانید چقدر باعث زیاد کردن ضربان قلب می شود. یک چیز خوب راجع به این ورزش میزان شدتش است که می تواند به همان اندازه ای که می خواهید زیاد کردن پیدا کند.

فواید طناب زدن در بدنسازی و تناسب اندام

در حالی که طناب زدن با سرعت کم می تواند تمرین خوبی جهت گرم کردن باشد طناب زدن با سرعت بالا یا دوبار رد کردن طناب از زیر پا قبل از فرود آمدن می تواند در عرض یک یا دو دقیقه به نفس نفس زدن بیندازدتان.

هماهنگ سازی کامل بدن جهت طناب زدنی موفق نیز یکی دیگر از نقاط مثبت این ورزش هست. بوکسورها به این علت زیاد طناب می زنند که وقت بندی دقیق آن بین دست و پا به برقراری ارتباط بالا تنه و پایین تنه با مغز کمک می کند.

مانند گروهی از نوازندها که بدون هماهنگی ممکن نیست بتوانند با هم چیزی بنوازند، مغز و عضلات مهم بدن نیز بدون هماهنگی ممکن است نتوانند درست مرتبط شوند، مخصوصا با بالا رفتن سن. طناب زدن کمک می کند عضلات بدن با یکدیگر هماهنگ شوند و در واقع این گروه موسیقی آماده اجرای کنسرت شود. این یعنی خطر زمین خوردن تا حدود زیادی کم کردن می یابد.

برخی از مربیان و متخصصان هنگامی که با کودکانی کار می کنند که مسئله هماهنگ سازی یا انجام حرکات پیچیده را دارند از طناب زدن جهت کمک به آنها استفاده می کنند. در یک تحقیق که روی فوتبالیست های جوان انجام گرفته بود مشخص شد کودکانی که در کنار تمرینات مهم طناب می زدند در مقایسه با کودکانی که فقط تمرینات مربوط به فوتبال را انجام می دادند تعادل و هماهنگی بهتری دارند.

طناب زدن از آن ورزش های قدیمی است که همه با آن آشناییم: در کودکی یکی از بازی هایمان بود و حالا در بزرگسالی طناب زدن را فقط جهت بوکسورها می دانیم و انجامش نمی دهیم

جالب است بدانید طناب زندن همچنین ورزشی عالی جهت فعال و متناسب کردن عضلات بالا تنه هست. شاید به نظر بیاید تمام حرکات طناب زدن مربوط به دست و مچ دست باشد ولی جهت کنترل و ثابت نگه داشتن طناب مجموعه عضلاتی از بازوها و شانه ها گرفته تا کمر، باید درگیر شوند. در مقایسه با دویدن و یا دیگر ورزش های هوازی طناب زدن تمرینی است جهت کل بدن.

مزایای این ورزش تا استخوان ها نیز پیش می رود. طناب زدن با وارد آوردن فشار و بار به استخوان ها به تراکم هرچه زیاد آنها کمک می کند. در یک تحقیق که در همین زمینه انجام شده است بود مشخص شد زن هایی که ۳ بار در هفته به مدت ۶ ماه ۱۰ مرتبه تا جایی که می توانند می پرند، می توانند تراکم مواد معدنی را در پاها و نیمه پایینی ستون فقراتشان زیاد کردن دهند.

یکی دیگر از خوبی های این ورزش آن است که فشار به توپ های پا وارد می شود نه پاشنه ی آن. فشار روی پاشنه پا مخصوصا جهت کسانی که می دوند مشکلاتی به وجود می آورد. طناب زدن زیاد روی نوک انگشتان و توپ های پا انجام می گیرد بنابراین احتمال ضرب دیدگی زانو و ران کم کردن می یابد.

اما حواستان باشد شاید طناب زدن به نظر راحت بیاید ولی می تواند ورزشی سخت باشد. بسته به میزان شدتی که طناب می زنید این ورزش می تواند تبدیل به تمرینی با شدت بسیار بالا شود. اگر ۲۵ کیلو اضافه وزن داشته باشید و قبلا هم ورزش نکرده باشید نباید با این شدت ورزش کنید.

اما اگر فرم بدنتان مناسب است و اضافه وزن زیادی ندارید می توانید یک تمرین کوتاه طناب زنی – به عنوان نمونه ۵ دقیقه – به روتین ورزشی خود اضافه کنید. می توانید در هفته گاهی به مدت ۳۰ دقیقه این ورزش را انجام دهید و آن را جایگزین ورزش هوازی کنید، ولی بهتر است در طول هفته و در بین دیگر تمرینات باشد.

فواید طناب زدن در بدنسازی و تناسب اندام

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health

عبارات مهم : اضافه وزن – ورزشی عالی
منبع: kermany.com

واژه های کلیدی: اضافه وزن | ورزشی عالی | استخوان | مقایسه | هماهنگی | عضلات | سلامت | سلامت

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو