کیش خوب همانند فوتبال خوب است، حرف نمی زند ، عمل می کند.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » درمان بیش فعالی با دارو و یا بدون دارو؟

    درمان بیش فعالی با دارو و یا بدون دارو؟

    والدین کودکانی که مبتلا به بیش فعالی هستند نمی دانند که از درمان دارویی جهت اختلال بیش فعالی کودک ارزش استفاده کنند یا سایر روش ها.

    درمان بیش فعالی با دارو و یا بدون دارو؟

    والدین کودکانی که مبتلا به بیش فعالی هستند نمی دانند که از درمان دارویی جهت اختلال بیش فعالی کودک ارزش استفاده کنند یا سایر روش ها.

     درمان بیش فعالی

     فرزند شما مبتلا به اختلال بیش فعالی هست. جهت زیاد خانواده ها، این جمله یعنی شروع یک سفر طولانی در دنیای داروها. البته داروهای بسیارخوبی جهت درمان اختلال بیش فعالی موجود است که در ۸۰ % کودکان مبتلا به این اختلال، موثرند. ولی بسیاری از پدر و مادرها، راجع به عوارض جانبی آنها نگرانند و از دکتر می خواهند که درمانهای دیگری را جهت فرزندانشان درنظر داشته باشند. مهم نیست شما کدام را گزینش می کنید، دارودرمانی و یا روشهای دیگر. مهم این است که فرزندتان آرام زندگی کند و یک زندگی موفق تر داشته باشد

    اگر می خواهید زیاد بدانید : اختلال بیش فعالی چیست؟

    درمان بیش فعالی با دارو و یا بدون دارو؟

     

    درمان دارویی بیش فعالی، آری یا خیر؟

    برای بعضی پدر و مادرها مسئله سن بسیار مهم هست. سونیا، یکی از این والدین میگوید: پسرم فقط ۵ سال داشت هنگامی که که اختلال بیش فعالی او مشخص شد. من فکر می کردم او جهت شروع مصرف دارو بسیارکوچک است.

    درحقیقت، آکادمی طب اطفال امریکا، با سونیا موافق هست. آنها اغلب واکنش‌ها درمانی را برای سنین زیر ۶ سال پیشنهاد می کنند. پروفسور ریچارد گالاگر     (Richard Gallagher) از موسسه ای جهت کمبود توجه و اختلالات رفتاری در بیش فعالی در مرکز مطالعات فرزند های دانشگاه نیویورک، میگوید: والدین اغلب تقاضا دارند، قبل از چرخش به سمت دارو، سایر درمانها را نیز مدنظر داشته باشیم و چندین روش موثر دراین باره وجود دارد. وی والدین را تشویق می کند تا به اثرات و عوارض داروها، نگاهی بیندازند. 

    والدین کودکانی که مبتلا به بیش فعالی هستند نمی دانند که از درمان دارویی جهت اختلال بیش فعالی کودک ارزش استفاده کنند یا سایر روش ها.

    تغییرات رفتاری، به تنهایی جهت فرزند هایی که فقط غیر متمرکز و بی توجه هستند، موثرترند. جهت فرزند هایی که اغلب آسیب می زنند و بیش فعالی در آنها نشانه های زیادی دارد، ترکیبی از هردو روش دارو درمانی و مدیریت رفتار، موفق تر است.

     اگر می خواهید زیاد بدانید : آزمونی جهت تشخیص کودکان بیش فعال

     

     

    کمک والدین و آموزگار

    والدین و آموزگار کلاس درسی، نقش مهمی را در کمک به کودک، برای یادگیری وی و تشخیص و تنظیم رفتارش دارند. در مورد والدین، این یعنی اینکه، آنها اهداف کوچک قابل اداره کردن، به کودکشان بدهند، مثل نشستن سر میز شام جهت حداقل ۱۰ دقیقه، البته برای دستیابی به آن نیز، پاداشی به وی بدهند. همچنین آموزگار نیز، با فرستادن کارت گزارش به منزل و اطلاع به والدین که آیا کودک امروز در مدرسه، به اهداف رفتاری اش رسیده است یا خیر، کمک بزرگی به والدین خواهند کرد.

    درمان بیش فعالی با دارو و یا بدون دارو؟

    پسر سونیا الان ده ساله هست، او می گوید، حتی هنگامی که به مهدکودک می رفت از معلمان او کمک می گرفتم تا کمک کنیم به او تا رفتارش را عوض کردن دهد. او هر ۲۰ دقیقه جهت سه عنوان امتیاز می گرفت: نشستن، انجام وظایفش و احترام به دیگران. هنگامی که این موارد را درست انجام می داد، جایزه اش، صرف وقت زیاد جهت کار مورد علاقه اش به عنوان نمونه تیر اندازی در روزی دیگر بود.همین کار،یعنی، دادن وقت اضافه جهت کاری که دوست دارد، موثر تر از مجازات وی جهت واکنش‌ها نادرستش، خواهد بود و زیاد کاربرد دارد.

    درمورد کودکان بزرگتر، یک مربی یا معلم میتواند به آنها روش نگهداری کتاب هایشان، کاغذها و یا انجام تکالیف را، آموزش دهد. دکتر ادوارد هالوور (Edward Hallowell) نویسنده کتاب نتیجه حواس پرتی، میگوید: اگر والدین در مرتب کردن به کودک ارزش کمک کنند، بسیار موثر تر از این است که تنها گوش زدش کنند. لیکن در این صورت زیاد شبیه عیب جویی است.

     

    خواب

    والدین کودکانی که مبتلا به بیش فعالی هستند نمی دانند که از درمان دارویی جهت اختلال بیش فعالی کودک ارزش استفاده کنند یا سایر روش ها.

    برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی، بستن چشمان به اندازه کافی یک روش خوب جهت عوض کردن بازی هست. تحقیقات نشان داده است که، تنها یک نیم ساعت خواب اضافه، میتواند به کنترل تکانشگری و بیقراری آنها کمک کند. پروفسور مارک استین ( Mark Stein) متخصص بیش فعالی از بیمارستان کودکان سیاتل، میگوید: تعداد زیادی از این کودکان، به اختلالات خواب نیز دچار هستند و هر یک از این موارد دیگری را شدت یافتن می کند.

    یکی از معمول ترین پرسشها خواب در کودکان مبتلا این است که آنها نمی توانند آرام بگیرند و به خواب بروند. درنتیجه، به دلیل خستگی ناشی از کمبود خواب، صبح روز بعد با نشانه های بیشتری از این اختلال بیدار خواهند شد. به همین دلیل، بعضی پزشکان، پیشنهاد داروهای خواب آوری مثل ملاتونین را به خانواده ها می دهند. جهت همین و به منظور جلوگیری از تجویز داروی خواب آور در کودکان، بهتر است والدین یک برنامه، جهت خواب خوب، راه انداخته و کودک را به آن عادت دهند. این برنامه میتواند شامل:

    – داشتن یک وقت خواب ثابت، حتی در تعطیلات آخر هفته.

    -خنک و تاریک نگه داشتن اتاق خواب.

    درمان بیش فعالی با دارو و یا بدون دارو؟

    – آرام کردن فضا.

    – دیدن هرگونه صفحه نمایشی، ازهرنوع قبل از خواب را ممنوع کنید. کامپیوتر، تلویزیون، موبایل و بازیهای ویدئویی را خارج از اتاق خواب نگه دارید. در نتیجه فرزندتان وسوسه یا پریشان نخواهد شد.

     

    سونیا می گوید: ما مراحل قبل از خواب را به ۱۰ مورد تقسیم کردیم: مثل، دوش گرفتن، لباس خواب پوشیدن، نیم ساعت مطالعه و … . پسرم قبلا واقعا با خواب مسئله داشت ولی قرار دادن این روال جهت خوابیدن کمکش کرد. 

     

    تمرینات ورزشی

    مطمئن شوید که فرزندتان، وقت های زیادی جهت دویدن و بازی داشته باشد (البته در وقت مناسب). مطابق بعضی یافته های اخیر، با ۳۰ دقیقه ورزش روزانه، فرزند های مبتلا به اختلال بیش فعالی، می توانند تمرکز کنند و افکارشان را بهتر سازماندهی نمایند . آلیس، مادر یکی از فرزند های مبتلا، این مسئله را تآئید کرده می گوید: پسرم تمرکز خیلی خوبی نداشت، ولی عاشق شناکردن هست. او از احساس جریان آب روی پوستش بسیار لذت می برد و اغلب هنگامی که از استخر برمی گردد، آرام تر است.چنانچه فرزندتان می خواهد به ورزش های شرکت بندی شده، که نیاز به میزان کردن تمرکز دارد،مثل بیس بال یا تنیس، بپردازد، بدانید که بسیار بهتر خواهد بود و او را تشویق کنید.

    دکتر استین می گوید: قبل از شروع دارو درمانی، بسیاری از بیماران من، بیهوده و بدون نشانه تنها به دنبال توپ می دوند، ولی دارو درمانی اینجا کمک می کند تا بهتر بازی کرده و یک عضو خوب جهت تیم ارزش باشند.

     

    مدیتیشن و تمرکز حواس

    خط جدیدی جهت تحقیقات در این زمینه باز شده است است و آن، کاوش و جستجو در باره چگونه تمرکزکردن هست. یعنی یادگیری اینکه چگونه حواس خود را جمع نگه داریم، آگاهی خود را بالاببریم و تمرین خویشتنداری کنیم به وسیله نفس های عمیق کشیدن و مدیتیشن. این کارها ممکن است به مدیریت نشانه های بیش فعالی کمک کند.

    در این زمینه، یک مطالعه کوچک نشان داده است که، وقتی والدین و کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی آنها، با یکدیگر، به مدت ۸ هفته تمرین مدیتیشن و تمرکز حواس داشته باشند، فرزند های آنها نشانه های کمتری خواهند داشت.

     

    موزیک درمانی

    این روش می تواند توجه را صیقل داده و مهارتهای اجتماعی را تقویت کند. این کار، موزون و دارای ساختار هست. در نواختن موزیک، مغز، قسمت های متفاوت خود را وادار می کند تا با یکدیگر کارکنند، همانگونه که اعضای یک گروه باهم کارمی کنند. در این زمینه، یعنی ارتباط موزیک درمانی با اختلال بیش فعالی، مطالعات کمی صورت گرفته هست، ولی دانشمندان می دانند که هنگامی که کودکان با یک ابزار بازی می کنند، مثل نواختن یک پیانودر منزل، یا نواختن ویولون سل در ارکستر مدرسه، عملکرد اجرایی بسیار بهتری نسبت به فرزند هایی که این کار را نمی کنند، دارند.سازماندهی کردن و به آسانی سوئیچ کردن بین وظایف متفاوت یکی از توانایی های مغز است.

    چنانچه فرزند شما به جای فلوت زدن، دوست دارد پا به توپ بزند یا هنوز نمی تواند جهت درس یا تمرین یک جا بنشیند، راه راحت آن است که موزیکی را که دوست دارد بگذارید، بشنود، شاید آرام بماند و بتواند تکالیفش را انجام دهد. زمانی که شما، موزیکی را که دوست دارید، می شنوید، مغز شما دوپامین (dopamine) ترشح می کند که یک ماده شیمیایی جهت کمک به تمرکز شماست. تحقیقات بیشتری در زمینه ارتباط بیش فعالی با موزیک تراپی مورد نیاز است ولی تحقیقات در این زمینه با ارزش هست، به خصوص جهت خانواده هایی که عاشق موسیقی هستند. 

     

    اسیدهای چرب امگا۳

    در طول این سال ها رژیم های غذایی زیادی جهت افراد مبتلا به بیش فعالی پیشنهاد شده است هست، ولی به وسیله دانشمندان رد شد. در تحقیقات جدید، به ارتباط بین اسیدهای چرب امگا ۳ و بیش فعالی، اشاره کرده اند. این مواد مغذی در ماهی هایی مثل سالمون، گردو، دانه کتان و محصولات سویا و نیز در سبزیجات دارای برگ سبز، مثل اسفناج و سایر غذاها وجود دارد. همچنین امگا ۳ به همان مقدار که در مکمل های وایارین (Vayarin) که باید به وسیله دکتر تجویز شود، وجود دارد، در مکمل های بدون نیاز به نسخه نیز وجود دارد.

    تحقیقات نشان داده است که، فرزند های مبتلا به اختلال بیش فعالی در خون شان، اسیدچرب امگا۳ پایین تری دارند، که نشان می دهد، زیاد کردن مقدار آن در رژیم غذایی ممکن است علائم این بیماری را کم کردن دهد. اگرچه مکمل های امگا ۳ بطور گسترده و جهت درمان تجویز نمی شود، ولی داشتن یک رژیم غذایی متعادل شامل، ماهی ها، غلات کامل، بسیاری از میوه ها و سبزیجات و نیز کم کردن مصرف شکر و خوراکی های فرآوری شده، بطور یقین در سلامتی زندگی فرزند شما، بسیار کمک کننده خواهد بود

    اگر می خواهید زیاد بدانید : غذاهایی مخصوص کودکان بیش فعال

    عبارات مهم : بیش فعالی – کودکان
    تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ

     

    واژه های کلیدی: بیش فعالی | کودکان | والدین | فرزندان | تحقیقات | موزیک | فرزند | تمرکز | والدین | درمانی

    درمان بیش فعالی با دارو و یا بدون دارو؟

    درمان بیش فعالی با دارو و یا بدون دارو؟

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • جعبه هدیه کتاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • چاپ کتاب آمازون
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • چاپ کتاب اورجینال