آسمان برای گرفتن ماه تله نمی گذارد، آزادی خود ماه است كه او را پایبند می كند.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » تمام مواردی که باید در خصوص کاشت مو بدانید

    تمام مواردی که باید در خصوص کاشت مو بدانید

    یکی از عوامل مهم در قشنگی انسان ها، موی سر است که تاثیر زیادی در برقرار کردن ارتباط های اجتماعی دارد. مو یکی

    تمام مواردی که باید در خصوص کاشت مو بدانید

    یکی از عوامل مهم در قشنگی انسان ها، موی سر است که تاثیر زیادی در برقرار کردن ارتباط های اجتماعی دارد. مو یکی از بخش های است که باید حواستان به آن باشد و از آن به خوبی مواظبت کنید تا از آسیب های احتمالی در امان بمانند. در این مقاله از دکتر سلام به عوامل ریزش مو و روش کاشت مو پرداخته ایم. با ما همراه شوید.

    علاوه بر پاکیزگی و خوش حالت بودن مو، حجم مو نیز مهم است به طوری که از دست دادن آن موجب استرس و فشار معنوی می شود و فرد مبتلا مدام دلواپس نگاه و کنایه اطرافیان هست. به علت تمام این مسائل، انسان به دنبال راهی جهت برطرف این مسئله بوده و با وجود درمان های بسیاری که جهت این مسئله وجود دارد، شاید بتوان گفت یکی از امیدهای افراد به کاشت موست. کاشت موی طبیعی روشی است ، جهت افرادی که دچار ریزش مو یا طاسی شدید شده است اند، قابل انجام است و یکی از راه های جبران طاسی سر هست. این روش در سال های اخیر دچار تحولات شگرفی شده است و در صورتی که به درستی انجام شده است باشد، به مشکل می توان کاشت مو را در یک فرد تشخیص داد. ضمن آنکه با یک جراحی سرپایی می توان نتیجه های شگفت انگیزی را شاهد بود. به همین علت با دکتر فرامرز صفائی، بورد تخصصی جراحی(پلاستیک –ترمیمی) گفت وگویی را راجع به آنچه باید راجع به کاشت مو بدانید داشته ایم که می خوانید.

    تمام مواردی که باید در خصوص کاشت مو بدانید

    چرخه رشد مو به چه صورت است؟

    در فردی که دچار ریزش مو نیست، سرعت رشد مو یک سانتی متر در ماه هست. به طور کلی تناوب رشد مو به ۳ مرحله تقسیم می شود؛ مرحله اول آناژن نام دارد که مرحله رشد فعال موست. در این مرحله فولیکول های مو به سرعت تکثیر می شوند. در فردی که دچار ریزش مو نیست ۹۰ درصد موها در این مرحله قرار دارند. طول این دوره در افراد تفاوت دارد ولی به طورکلی از ۳ تا ۸ سال ذکر شده است هست. مرحله بعدی مرحله کاتاژن است که یک مرحله دگرگونی هست. این مرحله حدود ۲ تا ۳ هفته طول می کشد و به دنبالش فازی به نام تلوژن شروع می شود که در حقیقت فاز استراحت است و رشد مو در آن متوقف می شود. در این مرحله اتصال فولیکول مو ضعیف تر می شود و در نهایت مو می ریزد. این مرحله هم به طور معمول ۳ تا ۴ ماه طول می کشد و در آن رشد قابل توجهی در گرافت های مو دیده نمی شود و تا این مرحله پشت سر گذاشته شود، موها وارد مرحله رشد می شود. به طور عادی تمام افراد این مراحل را می گذرانند. به طورکلی۱۰ درصد موها در افراد عادی که دچار ریزش مو نیستند در مرحله استراحت قرار دارند و اگر میزان ریزش مو زیاد از رشد مو باشد به تدریج نازک شدن موها و بر اثر داشتن سیر پیشرونده مسئله طاسی ایجاد می شود.

    مرحله تلوژن به طور مرسوم بعد از کاشت مو رخ می دهد و به همین علت است که رشد قابل توجهی در گرافت مو دیده نمی شود تا این مرحله پشت سر گذاشته شود. علاوه بر آن بر اثر تروماهای جراحی حین کاشت، بعضی از موهای طبیعی فرد وارد مرحله کاتاژن و سپس تلوژن می شوند.

    انواع مو و خصوصیات آن کدامند؟

    به طور کلی در انسان ۳ نوع مو تشخیص داده شده است هست. یک نوع مو(lanugo) که روی پوست جنین را می پوشاند و بسیار ظریف، نرم و بدون رنگدانه است و معمولا تا ماه هشتم بارداری هم می ریزد. نوع دوم مو (Vellus) موهای کوچک، نرم با قطر کمتر از۰۳/۰ میلی متر و با طول یک سانتی متر است که معمولا بدون رنگدانه بوده، ریشه سطحی داشته و در قسمت فوقاتی درم قرار دارد. نوع سوم مو (Terminal) موهای بزرگ ترند، قطر زیاد از ۶/۰ میلی متر دارند و طولشان هم زیاد از یک سانتی متر هست. اغلب حاوی رنگدانه هستند و ریشه هایشان هم در قسمت زیرجلدی قرار دارد.

    در وقت بلوغ این موها در بعضی از نواحی بدن مانند زیربغل، صورت و سرتحت تاثیر هورمون های آندروژنیک به موهای ترمینال تبدیل می شوند.

    یکی از عوامل مهم در قشنگی انسان ها، موی سر است که تاثیر زیادی در برقرار کردن ارتباط های اجتماعی دارد. مو یکی

    چه عواملی باعث ریزش مو می شوند؟

    به طور کلی می توان ریزش مو را به ۲ نوع دارای الگو (سیکاتریسیل) و بدون الگو (نان سیکاتریسیل) تقسیم کرد که ریزش موی دارای الگو مرسوم ترین فرم است که هم مردان و هم زنان را درگیر می کند که در این فرآیند موهای ترمینال بزرگ و دارای رنگدانه به طور پیشرونده جای خود را به موهای ظریف و بدون رنگ می دهند. به طور کلی ریزش مو با الگوی مردانه، ریزش موی آندروژنیک در زن ها، ریزش مو به دنبال تروماها و جراحی ها و علل مادرزادی را می توان از عوامل مهم ریزش مو برشمرد. آنچه راجع به کاشت مو زیاد در مردها می توان دید، الگوی ریزش موی مردانه هست. بعد از آندروژن ها یکی دیگر از عوامل ریزش مو در مردها فاکتورهای ژنتیک است هر چند هنوز به طور مشخص ژنی مسئول ریزش آشنا نشده است.

    ریزش مو با الگوی خانمانه چیست؟

    در ریزش مو با الگوی خانمانه تاثیر آندروژن به اندازه الگوی ریزش موی مردانه نیست هر چند که بعضی زن ها ریزش مو الگوی مردانه دارند. دسته دیگری از زن ها هستند که به علت داشتن تومورهایی که هورمون جنسی مردانه ترشح می کنند، ریزش موی مردانه دارند ولی زیاد زن هایی که دچار ریزش مو با الگوی خانمانه می شوند، آنزیمی دارند که غلظتش در سر زن ها ۵ برابر غلظت آن در مردها هست. این آنزیم تبدیل تستوسترون به استروژن را زیاد کردن می دهد و طی تصویر العمل هایی شیمیایی میزان آندورژن های آزاد خون کم کردن می یابند. در مورد عوامل ژنتیک در زن ها هم نحوه وراثت به طور کامل آشنا شده است نیست.

    علل ریزش موی بدون الگو

    دسته دیگری از ریزش موها بدون الگوست و به ۲ گروه عمده تقسیم می شود؛ در گروه اول بعد از ریزش اسکار ایجاد می شود و پوست براق به نظر می رسد. علل مرسوم این نوع ریزش مو به ۴ دسته عفونت ها، بیماری های التهابی، علل تروماتیک و نئوپلاسم ها تقسیم می شود. در گروه دوم پوست ضخامت خود را حفظ می کند و شفافیت طبیعی خودش را هم از دست نمی دهد و هیچ اسکار خاصی را به جا نمی گذارد. علل عمده این مسئله متابولیک بوده و یکی از آنها هم کمبود آهن و بیماری های تیروئید است در زن هایی که به علت کمبود آهن قسمت مرکزی موها نازک می شود و تشخیص الگوی خانمانه داده می شود، می توان دوره درمانی با آهن را به مدت ۶ ماه جهت آنها در نظر گرفت و در بسیاری از موارد نیازی به کاشت نیست.

    در گزینش بیمار جهت کاشت مو باید به چه مواردی توجه کرد؟

    سن: ایده آل ترین افراد جهت کاشت مو افرادی هستند که بالای ۳۰ سال دارند. افراد زیر ۳۰ سال هرچند بیشترین متقاضیان را تشکیل می دهند، ولی کاندیداهای خوبی نیستند لیکن ریزش موی فعال این افراد هنوز متوقف نشده و الگوی نهایی ریزش مو در آنها به طور کامل مشخص نشده هست. قطر تنه مو: قطر تنه مو بسیار حیاتی و مهم هست. افرادی که قطر موی آنها زیاد است در مقایسه با افرادی که قطر موی آنها کم هست، کاندیدای بهتری هستند لیکن بعد از انجام کاشت مو تراکم بهتری را می توان شاهد بود. ناحیه دهنده مو: اگر میزان واحد فولیکول های مو در ناحیه دهنده بیش از ۸۰ در سانتی متر مربع باشد فرد کاندیدای عالی ای جهت کاشت موست. شدت طاسی: شاید میزان طاسی بااهمیت ترین معیار در گزینش فرد جهت کاشت مو باشد. به عنوان مثال افرادی که دچار ریزش مو وسیع هستند و تنها یک نوار باریک در پشت سرشان باقی می ماند، کاندیدای خوبی جهت کاشت مو نیستند، چون میزان موی ناحیه دهنده کم است و این تعداد کم مو نمی تواند رضایت بیمار را جلب کند. انتظارات بیمار: فرد متقاضی کاشت مو باید انتظارات واقع گرایانه از کاشت مو داشته باشدکه زیاد انتظارات غیرواقع گرایانه در خصوص میزان تراکم و خط رویش موست.

    چه بیماریی هایی ممکن است در کاشت تداخل ایجاد کند؟

    برخی امراض هستند که ممکن است مانع از انجام کاشت مو شوند ولی اگر بتوان آنها را کنترل کرد، تداخلی نخواهند داشت. به عنوان مثال بالا بودن فشار خون می تواند موجب خونریزی شدید طی یا بعد از عمل کاشت مو شود ولی اگر فشار خون بیمار هنگام و بعد از عمل کنترل شود، معمولا مشکلی به وجود نمی آید. حتی بیمارانی که جراحی بای بعد قلب انجام داده اند به شرط آنکه یکسری عوامل را رعایت کنند و میزان کاشت مو در هر جلسه کم باشد، می توانند تحت عمل کاشت مو قرار بگیرند. گروه دیگری از بیماران که ممکن است مورد پرسش قرار بگیرند بیماران دیابتی هستند که در این مورد هم با کنترل بیماری و با رعایت فاصله ۶ ماهه بین کاشت ها می توان عمل کاشت را انجام داد. بعضی بیماری های پوستی نیز وجود دارد که ممکن است مانع از کاشت موی موفقیت آمیز شود، در این دسته از افراد تا زمانی که بیماری کنترل نشده و تا ۶ ماه بعد از ثابت ماندن شرایط بیماری نباید عمل کاشت مو را انجام داد.

    تمام مواردی که باید در خصوص کاشت مو بدانید

    طبقه بندی ریزش مو در مردها و زن ها

    مهم ترین طبقه بندی در مورد طاسی مردها طبقه بندی نوروود(Norwood) است که ریزش مو را به ۷ نوع تقسیم می کند. در مورد زن ها هم چند نوع طبقه بندی وجود دارد که یکی از آنها به لودویگ (Ludwig) معروف است و آن را به ۳ گروه تقسیم می کند.

    مراقبت بعد از کاشت مو

    معمولا تا ۷۲ ساعت بعد از کاشت مو بهتر است فرد استراحت کند و زیر سرش زاویه ۴۵ درجه داشته باشد تا ورم ناشی از کاشت مو کمتر شود. هر چند نباید استراحت مطلق داشته باشد. به علت تزریق داروها ممکن است ورمی در ناحیه پیشانی ایجاد شود که طی چند روز از بین می رود. درصورتی که بعد از جراحی از پانسمان استفاده شده است باشد، روز دوم بعد از کاشت باید به کلینیک مراجعه شود تا پانسمان ارزش عوض شود. فرد طی ۲ هفته اول نباید فعالیت ورزشی شدید داشته باشد و از تماس با آفتاب بپرهیزد. توصیه مهم این است که تمام موهایی که به هر ۳ روش کاشته می شود، می ریزد. این ریزش مو ممکن است از هفته سوم شروع شود و تا ماه سوم هم حتی ادامه پیدا کند. از ماه سوم به بعد است که موها شروع به رشد می کنند. بنابراین جهت مشاهده اثرات رشد باید۹۰ تا ۱۲۰ روز صبر کرد و جهت مشاهده نتیجه های کامل توصیه می شود از ۸ ماه تا یک سال وقت بگذارند.

    روش های کاشت مو کدام ها هستند؟

    به طور کلی ۳ روش عمده جهت کاشت مو وجود دارد، FUT، FIT و روش ترکیبی. در روش FUT یک نوار مو از ناحیه پشت سر بیمار برداشته می شود. بسته به اندازه سر بیمار، میزان موی مورد نیاز، تراکم در ناحیه پشت سر و انعطاف پذیری پوست طول این نوار می تواند از ۱۸ تا ۲۴ سانتی متر و عرض آن از ۱۵ تا ۲۰ میلی متر باشد. بعد از برداشت نوار واحدهای فولیکولی زیر میکروسکوپ به صورت گرافت های حاوی یک، ۲ ، ۳ و ۴ تار مو تقسیم می شود. به گرافت های حاوی یک یا ۲ تار مو میکروگرافت و به گرافت های حاوی ۳ یا ۴ یا زیاد تار مو مینی گرافت گفته می شود. با این روش معمولا بین ۲۰۰ تا ۱۵۰۰ گرافت یا۴ تا ۶ هزار تار مو به دست می آید.

    با استفاده از سوزن ها یا تیغ های مخصوص سوراخ هایی در ناحیه گیرنده ایجاد شده است و گرافت های آماده شده است در آنها قرار داده می شوند. محل برداشت نوار از پشت سر بخیه زده می شود که اگر محل برداشت بدون کشش دوخته شود، به صورت یک خط باریک باقی می ماند و به وسیله موهای پشت سر پوشانده شده است و دیده نمی شود. در صورتی که پوست پشت سر تحت کشش نباشد و الاستیسیته آن خوب باشد، می توان در صورت لزوم ۹ تا ۱۲ ماه بعد روش FUT را تکرار کرد.

    یکی از عوامل مهم در قشنگی انسان ها، موی سر است که تاثیر زیادی در برقرار کردن ارتباط های اجتماعی دارد. مو یکی

    در روش FITبرش جراحی وجود ندارد بلکه با پانچ های مخصوص فولیکول ها را از نواحی پشت سر به صورت جداگانه برمی دارند و در نواحی مورد نظر می کارند. از آنجا که در محلی که مو از آن برداشته می شود دیگر مو رشد نمی کند باید این کار به صورت منتشر انجام شود تا تراکم ناحیه دهنده خیلی کم نشود. در صورتی که تراکم موی بیمار در ناحیه پشت سر خوب باشد، روش ارجح FUT است و موفقیت پیوند مو در این روش بیش از ۹۵ درصد است.

    در روش ترکیبی که چند سالی است متداول شده است در صورتی که بیمار منطقه طاسی وسیع داشته و میل به داشته باشد کاشت مو در یک مرحله انجام شود، استفاده می شود. در این روش ابتدا روش FUT و سپس در همان روز یا روز بعد روش FIT انجام می شود.

    مراقبت قبل از کاشت مو

    بیمار باید از ۱۰روز قبل از عمل از داروهایی مانند پروفن، آسپیرین و آنتی هیستامین استفاده نکند و اگر از داروهای موضعی مانند ماینوکسیدیل استفاده می کند ۲ هفته قبل از عمل آن را قطع کند چون این دارو پرخونی موضعی ایجاد می کند. شب قبل از پیوند مو با یک شامپو باید سر را شسته و در صورت استفاده از روش FIT یا روش ترکیبی سر را بتراشد. بهتر است وعده غذایی قبل از پیوند مو مختصر ولی مقوی باشد و از نوشیدن مایعات زیاد و چای قبل از کاشت مو خودداری شود.

    منبع: ناطقان

    تمام مواردی که باید در خصوص کاشت مو بدانید

    واژه های کلیدی: بیماران دیابتی | استفاده | تراکم مو | مردانه | بیماری | جراحی | روش های کاشت مو | ریزش مو با الگوی خانمانه چیست

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • چاپ کتاب اورجینال
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • چاپ کتاب آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک