کامیابی تنها در این است که بتوانی زندگی را به شیوه خودسپری کنی.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » نور خورشید چه تاثیراتی بر روی پوست می گذارد؟

    نور خورشید چه تاثیراتی بر روی پوست می گذارد؟

    نور خورشید یکی از بااهمیت ترین منابع جهت دریافت ویتامین D در بدن می باشد. در هوای گرم تابستان و یا در ساحل دریا و

    نور خورشید چه تاثیراتی بر روی پوست می گذارد؟

    نور خورشید یکی از بااهمیت ترین منابع جهت دریافت ویتامین D در بدن می باشد. در هوای گرم تابستان و یا در ساحل دریا و یا استخرهای سر باز، شما بیش از سایر مکان ها در معرض نور خورشید هستید. در چنین شرایطی مورد نیاز است دقت نکنید تا بیش از حد در معرض نور آفتاب قرار نگیرید. آیا که در این صورت به پوست خود آسیب می رسانید.

    هنگامی که جوان هستید، دراز کشیدن در زیر نور خورشید ممکن است بی ضرر به نظر برسد. بدترین اتفاقی که در این وقت رخ می دهد این است که شما یک سوختگی را تجربه کنید که جهت چند روز ناراحت کننده هست. با این حال، هنگامی که سنی از شما می گذرد، این سوختگی های نامنظم نقش بزرگی در آسیب های پوستی ایفا می کنند.

    بیش از حد در معرض نور خورشید قرار گرفتن در درازمدت، آسیب را بدتر خواهد کرد. آشنایی قدرت خورشید و تأثیر طولانی مدت آن بر روی پوست می تواند به شما در گزینش شیوه زندگی سالم تر یاری کند که روند پیری را کند کرده و به حل پرسشها سلامتی کمک می کند.

    چرا خورشید به پوست ما آسیب می رساند؟

    هنگامی که شما از منزل خارج می شوید، پوست در معرض اشعه ماورای بنفش (UV) که به وسیله نور خورشید می آید، قرار می گیرد. این تابش اشعه ماوراء بنفش علت تیره تر شدن پوست تان هست، ولی اگر بدون هیچ محافظی جهت پوست از منزل خارج شوید و بیش از حد در معرض نور خورشید قرار بگیرید، آفتاب سوختگی دردناک هم ممکن است رخ دهد.

    نور خورشید چه تاثیراتی بر روی پوست می گذارد؟

    بدن شما یک سیستم دفاع طبیعی جهت محافظت از اشعه UVدارد که ملانین نامیده می شود. دلواپس نباشید، ملانین چیزی است که به پوست شما رنگ می دهد. هنگامی که اشعه خورشید به پوست شما آسیب می رساند، بدن شما ملانین را به سلول های اطراف انتقال یافته می کند تا نور UV را جذب کند و شما را  از آسیب زیاد حفظ نماید.

    کرم ضد آفتاب

    قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش، نه تنها خطر مبتلا شدن به سرطان پوست را زیاد کردن می دهد، بلکه می تواند باعث ایجاد لکه های تیره، چین و چروک، کم کردن کشش و عوض کردن رنگ در پوست شما شود. استفاده از کرم های ضد آفتاب روزانه می تواند به محافظت از پوست شما از این عوامل پیری کمک کند.

    راهنمای استفاده از کرم ضد آفتاب

    افراد با پوست معمولی می توانند تا ۱۵ دقیقه زیر نور آفتاب قرار بگیرند، بدون آنکه دچار سوختگی شوند. در این جا به شما نشان می دهیم که با استفاده از کرم های ضد آفتاب با SPF های متفاوت تا چند دقیقه می توانید بدون آفتاب سوختگی در زیر نور خورشید بمانید:

    SPF 15  : ۲۲۵ دقیقه

    نور خورشید یکی از بااهمیت ترین منابع جهت دریافت ویتامین D در بدن می باشد. در هوای گرم تابستان و یا در ساحل دریا و

    SPF 30  : ۴۵۰ دقیقه

    SPF 45  : ۶۷۵ دقیقه

    SPF 50  : ۷۵۰ دقیقه

    انواع اشعه UV

    اشعه UVA:

    این اشعه ماوراء بنفش عمیقا به داخل درم (پوست) نفوذ کرده و باعث پیری زودرس آن می شود. این نوع اشعه قادر است از شیشه عبور کند. به همین علت حتی اگر قصد ندارید از منزل خارج شوید، باید از یک ضدآفتاب استفاده کنید.

    اشعه UVB: 

    در حالی که اشعه UVB نمی تواند به شیشه نفوذ کند، در روزهایی که  از منزل خارج می شوید، در معرض آن هستید. این اشعه موجب آسیب لایه های سطحی پوست می شوند و مسئول آفتاب سوختگی و سرطان پوست می باشد.

    برای محافظت از پوست خود از هر دو نوع اشعه ماورای بنفش یک کرم ضدآفتاب با قدرت محافظتی بالا بزنید. ۱۵ دقیقه قبل از خارج شدن از منزل از آن استفاده کنید وSPF  آن بین ۳۰ تا ۵۰ یا بالاتر باشد.

    نور خورشید چه تاثیراتی بر روی پوست می گذارد؟

    ۳۶۵ روز حفاظت 

    حفاظت پوست از نور خورشید باید در تمام طول سال انجام شود. در حالی که ممکن است احمقانه به نظر برسد که در یک روز ابری یا در پاییز و زمستان از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، ولی باید گفت در چنین هوایی هم نور خورشید آسیب خود را می رساند. این اشعه یUV است که به طور مستقیم از بالا به شما میتابد، بعد باید دلواپس باشید.

    اشعه ماوراء بنفش می تواند از زمین منعکس شود و پوست شما را در معرض اشعه هایی از بالا و از آنهایی که از زمین خارج می شوند، قرار دهد. اگر شما یک روز زمستانی، فعالیتی را در فضای باز را انجام دهید یا سرتان را از آب خارج کنید، بازتابی از اشعه خورشید از آب، برف یا یخ می تواند خطر آفتاب سوختگی و آسیب جدی خورشید را زیاد کردن دهد.

    شاخص  UV

    شاخص اشعه ماوراء بنفش (UVI) مقداری است که شدت اشعه ماورای بنفش (UV) را در محل و منطقه مورد نظر مشخص می کند.

    این شاخص سطح غلظت UV را در مقیاس ۱ تا ۱۱ + نشان می دهد. هر چه مقدار این شاخص زیاد باشد، قدرت تخریب پوست و چشم زیاد است.

    نور خورشید یکی از بااهمیت ترین منابع جهت دریافت ویتامین D در بدن می باشد. در هوای گرم تابستان و یا در ساحل دریا و

    در اینجا به شما می گوییم که در هر شاخصی از اشعه ماورای بنفش، به چه وسایلی جهت محافظت از پوست خود نیاز دارید و هر شاخصی چه میزان خطر دارد:

    – شاخص اشعه بین ۱ تا ۲ : عینک و کرم های ضدآفتاب – خطر کم

    – شاخص ۳ تا ۵ : عینک، کرم ضد آفتاب و کلاه – خطر متوسط

    – شاخص ۶ تا ۷ : عینک، کرم ضد آفتاب، کلاه و چتر –  خطر زیاد

    نور خورشید چه تاثیراتی بر روی پوست می گذارد؟

    – شاخص ۸ تا ۱۰ : عینک، کرم ضد آفتاب، کلاه، چتر، لباس پوشیده – خطر خیلی زیاد

    – شاخص زیاد از ۱۱: عینک، کرم ضد آفتاب، کلاه، چتر، لباس پوشیده – بیش از حد خطرناک

    نکته: بهتر است تا حد امکان از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر از منزل خارج نشوید.

    علائم ناشی از آسیب نور خورشید

    آسیب ناشی از نور خورشید می تواند در انواع مختلفی از عوض کردن رنگ پوست خود را نشان دهد. در اینجا چهار نوع از مرسوم ترین آسیب های خورشید را به شما نشان می دهیم. بعلاوه چند روش معرفی می کنیم که می توانید آنها را برطرف یا پیشرفت آنها را کند کنید.

    آفتاب سوختگی

    آفتاب سوختگی می تواند از خفیف تا شدید باشد. سوختگی ملایم همراه با درد و گاهی خارش پوست هست، در حالی که سوزش شدید می تواند باعث التهاب، پوسته پوسته شدن و تاول آبکی شود. آفتاب سوختگی همچنین ممکن است خستگی، سرگیجه و تب را به همراه داشته باشد.

    درمان:

    یک کمپرس سرد مانند یک حوله مرطوب را روی منطقه آسیب دیده قرار دهید. اگر درد باعث ناراحتی شدید شود، داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا آسپیرین می توانند بافایده باشند. گیاه آلوئه ورا جهت تسکین آفتاب سوختگی موثر هست. ماساژ ژل خنک کننده این گیاه در اصلاح سوختگی شما اثرگذار هست. اگر به این گیاه دسترسی ندارید، استفاده از مرطوب کننده حاوی آلوئه ورا هم بسیار کمک کننده خواهد بود.

    آکتینیک کراتوز

    همچنین به عنوان کراتوز خورشیدی آشنا شده است هست. این مسئله پوستی با رشد و پوسته پوسته شدن خشن پوست همراه هست. این رشد می تواند از اندازه بسیار کوچک تا ۳ سانتیمتر و دارای سایه های متفاوت قرمز باشد. این عارضه اغلب بعدا در زندگی ظاهر می شود و معمولا بی ضرر هست. اگر بیش از ۱۰ کراتوز فعال در پوست شما وجود دارد، توصیه می شود به دنبال مشاوره پزشکی باشید، لیکن ممکن است سرطانی شود.

    درمان:

    کراتوز اکتینیک می تواند خودبخود به مرور وقت ناپدید شود، ولی ممکن است بازگشت کند. ممکن است دکتر از بین بردن این نقاط را پیشنهاد دهد (در صورت ایجاد مشکل). کرم موضعی ممکن است تجویز شود، اگر شما دارای نقاط کوچک بر پوست تان باشید و یا ممکن است روش انجماد اعمال شود، اگر شما دارای لکه های بزرگ تر باشید.

    لکه های خورشیدی

    همچنین به عنوان لکه های پیری آشنا می شود. تکه هایی از پوست رنگ قهوه ای دارد و اغلب در اواخر دهه ۴۰ یا اوایل دهه ۵۰ ظاهر می شود. این لکه ها هرگز حل نمی شوند. از آنجا که این لکه ها اغلب در اثر قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید ایجاد می شوند، اغلب در صورت، گردن، شانه ها، دست ها و بازوها ها یافت می شوند.

    درمان:

    در حالی که از بین بردن لکه های خورشید از لحاظ پزشکی مورد نیاز نیست، ولی بسیاری از مردم جهت قشنگی آنها را از بین می برند. انواع کرم های سفیدکننده در بازار وجود دارند که می توانند در طول وقت این لکه ها را از بین ببرند. شما می توانید با یک متخصص پوست در مورد درمان لیزری آنها صحبت کنید. این روش ها نسبتا بدون درد هستند.

    چین و چروک

    خطوط خنده، خطوط ماریونیتی و خطوط خفیف نامیده می شود. چین و چروک ها شکاف هایی هستند که در طول وقت در پوست شما ایجاد می شود. آنها بخشی طبیعی از پیری هستند و نتیجه انقباضات عضلات صورت می باشند، ولی قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد بدون حفاظت مناسب می تواند سرعت ایجاد چین و چروک را زیاد کردن دهد که به تبع آن پوست تیره می شود.

    درمان:

    انواع کرم های ضد چین و چروک وجود دارد که ثابت شده است است که در طول وقت خطوط چین و چروک را کم کردن می دهند. عالی ترین کرم ها حاوی AHAs (آلفا هیدروکسی اسید) و رتینول هستند. علاوه بر کم کردن چین و چروک، کرم ها با AHA ها کمک می کنند پوست تان تمیز و براق و هیدراته و روشن شود.

    اگر شما به دنبال یک جایگزین نیرومند هستید، با یک متخصص پوست راجع به کرم رتینول صحبت کنید. هنگامی که کرم رتینول به صورت منظم استفاده شود، همان اثر AHA ها را دارد و همچنین تولید کلاژن را زیاد کردن می دهد.

    منبع: تبیان

    واژه های کلیدی: محافظت از پوست | مرطوب کننده | کرم ضد آفتاب | سفیدکننده | ضد آفتاب | استفاده | سوختگی | خورشید | ضدآفتاب | انواع | آفتاب

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • چاپ کتاب اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی