به عهد و پیمان خود وفا کنید (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » آموزش حرکات ورزشی+ درمان اختلالات کف لگن

    آموزش حرکات ورزشی+ درمان اختلالات کف لگن

    اختلالات کف لگن را می توان از طریق جراحی و یا بدون جراحی درمان کرد. در این مطلب شما را با روش های درمان اختلالات کف لگن آشنا می کنیم.

    آموزش حرکات ورزشی+ درمان اختلالات کف لگن

    اختلالات کف لگن را می توان از طریق جراحی و یا بدون جراحی درمان کرد. در این مطلب شما را با روش های درمان اختلالات کف لگن آشنا می کنیم.

     بسیاری از زنان نیازی به درمان اختلال کف لگن ( pelvic floor disorders یا PFD ) ندارند. با این حال، زمانی که علایمش آزار دهنده می شود یا فعالیت زنان را محدود می کند، درمان کمک کننده است. به علاوه زنان می توانند خودشان، روند درمانی را طی کنند یا از یک درمان گر جهت کم کردن علایم کمک بگیرند.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : اختلال کف لگن دارید, اگر احساسی بد در واژن یا دردناکی رابطه جنسی اذیتتان می کند

    آموزش حرکات ورزشی+ درمان اختلالات کف لگن

     

    درمان غیر جراحی اختلالات کف لگن

    درمان های غیر جراحی جهت اختلال کف لگن عبارتند از:

    تمرینات عضلات کف لگن (Pelvic floor muscle training یا  PFMT)

    این تمرینات به نام تمرینات کگل (Kegel) هم آشنا می شوند. PFMT، مشمول بر منقبض و رها کردن عضلات کف لگن است. اگر این تمرین به درستی و طور منظم انجام شود، می تواند علایم افتادگی (prolapse) را اصلاح بخشد. با این حال PFMT، نمی تواند افتادگی را اصلاح کند. گاهی اوقات جهت آموزش به زنان جهت منقبض کردن یک گروه از عضلات، تکنیک ***بیوفید بک (Biofeedback) کمک کننده است.

    *** بیوفید بک (Biofeedback)

    اختلالات کف لگن را می توان از طریق جراحی و یا بدون جراحی درمان کرد. در این مطلب شما را با روش های درمان اختلالات کف لگن آشنا می کنیم.

    یکی از روش ها یا تکنیک هایی که به شما کمک می کند کنترل بیشتری بر اعمال طبیعی غیر ارادی، مانند ضربان قلب داشته باشید. از این روش درمانی در پیشگیری یا درمان بیماری هایی مثل سردردهای میگرنی، دردهای مزمن، بی اختیاری ادرار و فشار خون بالا استفاده می کنند. در بیوفیدبک شما به سنسورهای الکتریکی متصل می شوید که به شما کمک می کند اطلاعاتی (فیدبک) از بدنتان (بیو) دریافت کنید. این فیدبک به شما کمک می کند، بر ایجاد تغییرات ظریف در بدنتان، تمرکز کنید، مثل شل کردن عضلات خاص جهت رسیدن به هدفی که مد نظرتان هست، مانند کم کردن درد. در واقع بیوفیدبک، قدرت استفاده از فکر جهت کنترل بدن است و اغلب جهت کمک به یک بیماری یا عملکرد فیزیکی بکار می رود. بیوفیدبک اغلب بعنوان یک تکنیک آرام سازی استفاده می شود.

     

    تزریق جهت مسئله کنترل مثانه

    تزریق مواد حجم دهنده بالکینگ ایجنتس (Bulking agents)، نزدیک به گردن مثانه و مجرای ادراری، باعث ضخیم تر شدن بافت این قسمت و بسته شدن دهانه باز مثانه می شود. ممکن است نیاز به تکرار تزریق باشد.

     

    دارو

    گاهی اوقات جهت درمان پرسشها خاص کنترل مثانه یا پیشگیری از بی اختیاری مدفوع و حرکات مکرر روده، از درمان های دارویی استفاده می شود.

     

    آموزش حرکات ورزشی+ درمان اختلالات کف لگن

    پساری واژن (Vaginal pessary)

    این وسیله پلاستیکی جهت درمان بعضی از انواع افتادگی و اصلاح کنترل مثانه مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله جهت حمایت از ارگان های لگنی در واژن زن قرار می گیرد. دکتر زنان شکل راحت و اندازه مناسب جهت هر نفر را گزینش کرده و دستورالعمل استفاده و نحوه مواظبت از آن را به بیمار آموزش می دهد.

     

    درمان های جراحی اختلالات کف لگن

    در بعضی از موارد جراحی عالی ترین گزینه درمان هست، به خصوص زمانی که سایر درمان ها موثر نباشند. بعضی درمان های جراحی می تواند به صورت سرپایی انجام شود.

     

    اختلالات کف لگن را می توان از طریق جراحی و یا بدون جراحی درمان کرد. در این مطلب شما را با روش های درمان اختلالات کف لگن آشنا می کنیم.

    برای افتادگی (prolapsed)

    جراحی مشمول بر ترمیم افتادگی و برگرداندن ساختار حمایت کننده کف لگن است. راهها بسیاری جهت انجام این کار، بسته به نوع افتادگی و سایر عوامل وجود دارد. زنان مبتلا به افتادگی رحم، ممکن است نیاز به برداشتن رحم ( هیسترکتومی hysterectomy ) داشته باشند. زنانی که جهت ترمیم افتادگی تحت عمل جراحی قرار می گیرند، همزمان تحت جراحی افتادگی جهت جلوگیری از پرسشها مثانه هم قرار می گیرند. بعضی از زنان، روش colpocleisis را گزینش می کنند. این جراحی افتادگی را با کوتاه و باریک کردن واژن درمان می کند. نتیجه خوبی دارد و با خطر کمی همراه است ولی گزینش خوبی جهت زنانی که می خواهند رابطه جنسی واژینال داشته باشند، نیست.

     

    برای مسئله کنترل مثانه

    جراحی جهت حل مسئله نگهداری ادرار به خاطر فشار بر مثانه، خوب عمل می کند ( بی اختیاری استرسی ). دو نوع عمل جراحی جهت حل این مسئله استفاده می شود:

    Mid-urethral sling: جراح یک مش استرپ (mesh strap) یا اسلینگ (sling) جهت نگه داشتن مثانه درجای خود، جاگذاری می کند.

    آموزش حرکات ورزشی+ درمان اختلالات کف لگن

    Colposuspension: جراح مثانه را در موقعیت صحیح قرار داده و با استفاده از دیواره واژن و بافت کف لگن در جای خود ثابت می کند.

     

    برای کنترل پرسشها روده

    ممکن است جهت ترمیم آسیب عضله اسفنکتر مقعد یا ترمیم انواع خاصی از افتادگی، جراحی مورد نیاز باشد.

    همه زنان کاندیداهای خوبی جهت عمل جراحی نیستند. به طور کلی زنانی که فرزند می خواهند نباید جراحی کف لگن انجام دهند. حتی گاهی اوقات بعد از جراحی ممکن است افتادگی ایجاد شود که باید اصلاح گردد. تحقیقات جهت توسعه روش ها و وسایل کم خطر جهت درمان پرسشها کف لگن به شدت در حال توسعه هست. همچنین محققان، انواع روش های درمانی را مقایسه می کنند تا عالی ترین عملکرد را پیدا کنند.

     

    درمان ترکیبی اختلالات کف لگن

    ترکیبی می تواند به معنی ابتلای یک زن به بیش از یک نوع اختلال کف لگن باشد، مثل درمان همزمان جهت افتادگی رحم و بی اختیاری ادرار. همچنین می تواند به معنی استفاد از درمان های متفاوت جهت اختلالات کف لگن باشد، مثل استفاده از PFMT و درمان جراحی جهت برطرف علایم این پرسشها در زنان.

    محققان در حال مطالعه درمان های ترکیبی جهت تعیین چگونگی به دست آوردن عالی ترین نتیجه های جهت زنان مبتلا به اختلال کف لگن هستند. به عنوان مثال، نتیجه های پی گیری ترمیم افتادگی واژن و Mid-Urethral Sling، نشان می دهد که اگر یک روش جهت درمان بی اختیاری استرسی در وقت جراحی جهت افتادگی اندام های لگن در زنانی که علائم بی اختیاری استرسی ندارند، اضافه شود می تواند به پیشگیری از بی اختیاری استرسی که بعد از عمل اتفاق می افتد، بدون زیاد کردن خطر، کمک کند.

     

    ۴ حرکت اساسی جهت تقویت کف لگن

    وقتی صحبت از ورزش های روزانه کلوب می شود، احتمالا ورزش هایی که تقویت کننده کف لگن تان باشد در بالای لیست تان قرار ندارد، ولی باید باشد. به گفته امی استین (Amy Stein) بنیانگذار مرکز فراتر از مبانی فیزیوتراپی در شهر نیویورک و نویسنده کتاب التیام دردهای لگنی، یک کف لگن نیرومند به کم کردن خطر بی اختیاری ادرار و اصلاح سلامت جنسی شما کمک کرده و قدرت و ثبات ستون فقرات شما را زیاد کردن می دهد.

     

    کف لگن چیست؟

    در واقع کف لگن مشمول بر عضلات، رباط ها، بافت ها و اعصابی است که هرگز به آن ها فکر هم نکرده اید، ولی باید فکر کنید. کف لگن مانند یک محافظ نگهدارنده، مثانه، رحم، مهبل و راست روده را در جای خودشان حفظ می کند. پس اگر کف لگن ضعیف شود، همه این مناطق نمی توانند به خوبی عمل کنند.

    یکی از کلیدهای نیرومند نگه داشتن کف لگن این است که بدانید چطور آن را از سایر بخش ها جدا کنید تا بتوانید آن را تمرین دهید. این کار را با انجام ورزش های کگل (Kegels) می توانید انجام دهید. حتما از قبل با کگل آشنایی دارید، جهت انجام آن، عضله هایی که هنگام نگه داشتن ادرار استفاده می کنید را منقبض نموده و سپس رهایشان کنید. هنگامی که ورزش کگل را انجام می دهید، نباید هیچ حرکت دیگری از قبیل حرکت در سرینی (glutes)  یا بین ران ها، ببینید یا حس کنید.

    همچنین در نظر داشته باشید که بخش رهاسازی کگل بین حرکات انقباضی بسیار مهم است، هر حرکت انقباضی و انبساطی پشت سر هم یک کگل به حساب می آید. بیش از حد منقبض کردن می تواند عضلات کف لگن ر اکوتاه کرده و باعث بالا کشیده شدن مثانه و مجرای ادرار شود. این مساله، خطر نشت ادار را زیاد کردن می دهد و رسیدن به ارگاسم حین رابطه جنسی را مسئله تر می کند. هدف انجام ۳ ست در روز است که هر کدام ۱۰ بار تکرار شود. هر وقت و در هر مکانی می توانید این ورزش را انجام دهید، چون هیچ کس متوجه انقباض و انبساط عضلات تان نخواهد شد.

     

    حرکت پل در ورزش کگل

    به پشت دراز بکشید، زانوها را خم کرده و کف پا را صاف روی زمین بگذارید، به اندازه باسن از هم دورشان کنید. عضلات کف لگن را به داخل کشیده، درگیرشان کنید و باسن را بالا بکشید. به مدت ۱۰ ثانیه به همین حالت بمانید ( نفس را حبس کنید). باسن را روی زمین گذاشته و عضلات کف لگن را رها کنید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

     

    اسکات دیواری

    کنار دیوار بایستید. پاها را به عرض باسن از هم جدا کنید. عضلات کف لگن را به داخل کشیده درگیرشان کنید و خودتان را پایین بکشید تا به حالت چمباتمه برسید درست مثل این که روی یک صندلی نشسته اید. ۱۰ ثانیه صبر کنید. به سمت بالا برگشته و بایستید و عضلات کف لگن را رها کنید. ۱۰ ثانیه استراحت کنید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

     

    حرکت پروانه

    با کنار هم قرار دادن پاها شروع کنید. هنگام پریدن و دور کردن پاها از هم و بردن دست ها بالای سر، عضلات کف لگن را هم درگیر کنید. هنگامی که پاها را کنار هم بر می گردانید، عضلات کف لگن را هم رها کنید. ۳۰ تا ۶۰ ثانیه این حرکت را تکرار کنید.

     

    حرکت حشره مرده 

    مانند تصویر به پشت دراز بکشید. دست ها را مستقیما به سمت سقف بالا ببرید. عضلات کف لگن را به داخل کشیده درگیرشان کنید و دست راست تان را تا کنار سر پایین بیاورید و پای راست تان را به سمت جلو پایین ببرید. عضلات کف لگن را رها کرده و دست و پا را به حالت اول بازگردانید. همین حرکت را با دست و پای چپ تکرار کنید. حرکت را جهت هر طرف ۱۰ بار تکرار نمایید.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : ورزش کگل | آموزش ورزش کگل جهت تقویت ماهیچه های لگن

    عبارات مهم : درمان بیماری ها – افتادگی رحم
    تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ

     

    واژه های کلیدی: درمان بیماری ها | افتادگی رحم | عمل جراحی | استفاده | کنترل | عضلات | جراحی | ادرار | درمانی

    آموزش حرکات ورزشی+ درمان اختلالات کف لگن

    آموزش حرکات ورزشی+ درمان اختلالات کف لگن

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • جعبه هدیه کتاب
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب خارجی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو