خداوندا مرا از کسانی قرار دِه که دنیاشان را برای دینشان میفروشند نه دینشان را برای دنیاشان. (دکتر علی شریعتی)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » چرا حوصله مان سر می رود؟ نکات جالبی که باید بدانید!

    چرا حوصله مان سر می رود؟ نکات جالبی که باید بدانید!

    آیا تا به حال دچار بی حوصلگی شده است اید؟ به طور کلی زمانی که فرد کاری جهت انجام دادن ندارد بی حوصله می شود. بدون شک احساس

    چرا حوصله مان سر می رود؟ نکات جالبی که باید بدانید!

    آیا تا به حال دچار بی حوصلگی شده است اید؟ به طور کلی زمانی که فرد کاری جهت انجام دادن ندارد بی حوصله می شود. بدون شک احساس بی حوصلگی یکی از احساس های تلخ است و باعث می شود فرد روی هیچ کاری تمرکز نداشته باشد

     چیز هایی که باعث بی حوصلگی می شوند

    بی حوصلگی یک تجربه ی همگانی هست. تقریبا همه ی ما در طول زندگی آن را تجربه می کنیم. برآوردهای بدست آمده از نظرسنجی ها نشان می دهد که ۳۰ تا ۹۰ درصدِ بزرگسالان آمریکایی، در مقاطعی از زندگی ارزش بی حوصلگی را تجربه می کنند. این رقم در بین جوانان آمریکایی بین ۹۱ تا ۹۸ درصد هست. به طورکلی مردان زیاد از زنان بی حوصلگی را تجربه می کنند. همچنین رابطه ی مستقیمی میان تحصیلات بسیار پایین و بی حوصلگی وجود دارد. در این مقاله هشت علت مهم بی حوصلگی را معرفی می کنیم.

    بی حوصلگی می تواند زمینه ساز احساسات دیگری از قبیل تنهایی، خشم، غم و نگرانی باشد. همانطور که فیلسوف مسیحی دانمارکی، سورن کی یرکگور، گفته است: «بی حوصلگی ریشه ی تمام بدی هاست.» کسانی که دچار بی حوصلگی می شوند جهت رهایی از آن، دست به هر کاری می زنند. گرایش به مواد مخدر، مشروبات الکلی و قمار وسواس گونه در افرادی که از بی حوصلگی های مزمن زحمت می برند، بسیار بالاست.

    چرا حوصله مان سر می رود؟ نکات جالبی که باید بدانید!

     

    هشت علت مهم بی حوصلگی عبارتند از:

    – یکنواختی ذهنی

    – فقدان تچان

    آیا تا به حال دچار بی حوصلگی شده است اید؟ به طور کلی زمانی که فرد کاری جهت انجام دادن ندارد بی حوصله می شود. بدون شک احساس

    – نیاز به تنوع

    – اختلال کم توجهی

    – نداشتن آگاهی عاطفی

    – نداشتن آرامش درونی

    – نداشتن استقلال

    – فرهنگ

    چرا حوصله مان سر می رود؟ نکات جالبی که باید بدانید!

     

    ۱. یکنواختی ذهنی

    بی حوصلگی شبیه خستگی ذهنی است که علت آن تکرار و عدم علاقه به شرح کار یا زندگی هست، جهت مثال کسانی که کارشان به تمرکز دائمی نیاز دارد، زندانیان و کسانی که در فرودگاه انتظار می کشند، بی حوصلگی را تجربه می کنند. هر تجربه ای که قابل آینده نگری و تکراری شود، ما را بی حوصله می کند. به طورکلی، انجام یک کار مشابه و انگیزه ی بسیار پایین، باعث بی میلی و ایجاد احساس اسارت در فرد می شود.

     

    آیا تا به حال دچار بی حوصلگی شده است اید؟ به طور کلی زمانی که فرد کاری جهت انجام دادن ندارد بی حوصله می شود. بدون شک احساس

    ۲. فقدان تَچان

    کارهایی که انجام ارزش بسیار ساده باشد، کسل کننده می شوند. برعکس، کارهای بسیار سخت منجر به اضطراب می شوند. ولی تچان یک حالت ذهنی است که در آن فرد با گیرایی کامل کاری را انجام می دهد که چالش برانگیز است ولی با توانایی های او همخوانی دارد. تچان زمانی اتفاق می افتد که مهارت های فرد با سطح چالش ارائه شده است از سوی محیط، همخوانی داشته باشد و کار فرد، دربرگیرنده ی اهداف روشن و بازخورد آنی باشد. بنابراین با فقدان تچان، احتمال بی حوصلگی زیاد می شود.

     

    ۳. نیاز به تنوع

    چرا حوصله مان سر می رود؟ نکات جالبی که باید بدانید!

    احتمال بی حوصله شدنِ بعضی افراد، زیاد از دیگران هست. کسانی که میل به زیادی به تنوع، هیجان و تازگی دارند، زیاد در معرض بی حوصلگی قرار می گیرند. از نظرِ این جست وجوگران احساس (مثلا چتربازها)، سرعت حرکت دنیای اطراف بسیار کُند هست. نیاز به انگیزش بیرونی شاید دلیلِ گرایش برون گرایان به بی حوصلگی باشد. این افراد جهت برطرف کردن بی حوصلگی ارزش به تنوع طلبی و ریسک پذیری گرایش پیدا می کنند.

     

    ۴. اختلال کم توجهی

    بی حوصلگی می تواند با مسئله کم توجهی در ارتباط باشد. چیزی که حوصله ی ما را سر ببرد، هرگز توجه کامل مان را جلب نخواهد کرد. از طرفی، زمانی که نتوانید تمرکز کنید، علاقه مند شدن به کاری که انجام می دهید، سخت می شود. کسانی که به صورت مزمن از مشکلِ عدم تمرکز زحمت می برند (یا به عبارتی به اختلال کم توجهی – بیش فعالی مبتلا هستند)، زیاد بی حوصله می شوند.

     

    ۵. نداشتن آگاهی عاطفی

    افرادی که فاقد خودآگاهی هستند، زیاد در معرضِ بی حوصلگی قرار می گیرند. فرد بی حوصله قادر نیست کاری را که به آن میل به یا نیاز دارد، بیان کند. این افراد در توصیفِ احساسات ارزش مسئله دارند. ناتوانی فرد در آشنایی چیزهایی که باعث خوش حالی اش می شوند، می تواند به بی حوصلگی عمیق تری منجر شود. اینکه ندانیم در زندگی به دنبال چه چیزی هستیم، به این معناست که قادر به گزینش اهداف مناسب جهت اشتغال و سرگرمی در دنیا نیستیم.

     

    ۶. نداشتن آرامش درونی

    کسانی که جهت برطرف کردن بی حوصلگی ارزش از منابع درونی مؤثری برخوردار نیستند، به ناچار از محرک های بیرونی کمک می گیرند. در صورت نداشتن آرامش درونی، هر لحظه نمی توان از دنیای بیرونی انتظار هیجان و تازگی داشت.

     

    ۷. نداشتن استقلال

    زمانی که افراد احساس اسارت کنند، زیاد دچار بی حوصلگی می شوند. احساس اسارت بخش بزرگی از تجربه ی بی حوصلگی هست. به عبارت دقیق تر، فرد احساس می کند در تنگاست، در پیِ این احساس تصور می کند اراده و خواسته اش هرگز عملی نخواهد شد. والدین اختیار انجام بسیاری از کارها را به کودکان ارزش نمی دهند، درنتیجه مسئله بی حوصلگی در نوجوانی به اوج خود می رسد.

     

    ۸. فرهنگ

    بی حوصلگی از بسیاری جهات، مسئله عصر کنونی هست. در شروع بشریت که اجداد ما بیشترِ وقت خود را جهت تأمین غذا و سرپناه سپری می کردند، تا اواخر قرن هجدهم، چیزی به نام بی حوصلگی وجود نداشت و درواقع هم وقت با ظهور عصر روشنگری که زمینه ساز انقلاب صنعتی بود، به وجود آمد.

     

    آیا بی حوصلگی مزایایی هم دارد؟

    احساس بی حوصلگی یک زنگ بیداری هست. به نقل از نیچه، انسان هایی که به ندرت دچار بی حوصلگی می شوند، به محض بروز چنین احساسی، آن را به عنوان انگیزه ای جهت تلاش زیاد تلقی می کنند. بی حوصلگی می تواند واسطه ای باشد که ما را به حرکت و تلاش زیاد ترغیب کند. این احساس می تواند فرصتی جهت اندیشیدن باشد. همچنین می تواند نشانه ی این باشد صرف وقت جهت کاری که موجب بی حوصلگی مان شده، بیهوده است.

     

    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health

    عبارات مهم : بی حوصلگی – احساسات
    منبع: banounews.ir

    واژه های کلیدی: بی حوصلگی | احساسات | زندگی | تمرکز | احساس | احساسی | سلامت | سلامت روان

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید کتاب خارجی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • چاپ کتاب لاتین
  • افست کتاب لاتین
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی