برخي برده به دنيا مي آيند، ديگران برده مي شوند و باز عده اي به سوي برده داري جذب مي شوند.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » پشت پرده غذاهای ۵ هزار تومانی

    پشت پرده غذاهای ۵ هزار تومانی

    وقتی جایی شلوغ و پر رفت و آمد است در آنجا مراکزی همچون تهیه غذا، رستوران و فست فود تا دلتان بخواهد به چشم می خورد؛ لیکن در

    پشت پرده غذاهای 5 هزار تومانی

    وقتی جایی شلوغ و پر رفت و آمد است در آنجا مراکزی همچون تهیه غذا، رستوران و فست فود تا دلتان بخواهد به چشم می خورد؛ لیکن در این همهمه جمعیت، کسانی هم یافت می شوند که فرصتی جهت غذا خوردن در منزل نداشته و مجبور باشند گرسنگی خود را در این مراکز برطرف کنند.

    استقبال مردم از غذاهای ۵ هزار تومانی

    محدوده میدان انقلاب از جمله مناطق شلوغ و پر رفت و آمد پایتخت کشور عزیزمان ایران به شمار می آید؛ وجود کتابفروشی ها و دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران موجب شده است است تا همواره گروه زیادی از جوانان و دانشجویان نیز به شمار جمعیت این محدوده بیافزایند؛ به همین علت میدان انقلاب را یکی از پر ازدحام ترین نقاط کلان شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران می نامند.
     

    عبارات مهم : تعزیرات حکومتی – بازرسی بهداشتی
    با این تفاسیر نمی توان از سودجویی های بعضی از گردانندگان مراکز تهیه غذا غافل ماند؛ این عنوان نه تنها در کشور عزیزمان ایران که در سایر نقاط دنیا نیز وجود دارد ولی چشم های ناظران است که می تواند تا حدودی شرایط سودجویی را کنترل کند.
     
    گشت یکسان تعزیرات به همراه نمایندگان دستگاه های نظارتی همواره بازدیدهایی از مراکز متفاوت خدمات و عرضه محصولات دارد و امروز(سه شنبه) در دیدار سرزده، محدود میدان انقلاب جهت بازرسی بهداشتی و صنفی را برگزید تا به کم و کیف عرضه غذا در این واحدهای صنفی پی برد.

    یک پرسش مهم جهت ماموران گشت
     
    سوالی مهم جهت ماموران گشت مطرح بود و آن اینکه آیا در محدوده انقلاب مانند بعضی نقاط پر رفت و آمد تهران، آشپزخانه ها، مراکز تهیه غذا و رستوران هایی دیده می شود که غذاهایی همچون جوجه کباب و کباب را به قیمت های بسیار پایین عرضه می کنند و معمولا در ساعات صرف ناهار و شام مشتریان زیادی دارند؟
     
    قیمت هایی که با یک حساب سرانگشتی همه را متعجب می کند و شاید مشتریان نیز بارها از صاحب و فروشنده غذا، علت ارزان بودن را جویا می شوند و آنان نیز در جواب، حاشیه سود پایین و تعداد فروش بالا را علت ارزانی بیان می کنند.
     
    در بعضی از این واحدهای صنفی، چلو جوجه ۱۷۰ گرمی به قیمت پنج هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد! که زیرقیمت اتحادیه و قیمت متعارف است.
     
    حال این پرسش مطرح می شود که آیا این مراکز واقعا به خاطر فروش بالاتر، اینگونه قیمت شکنی می کنند یا از کیفیت غذا می کاهند؟ فاجعه آنجاست که با بی توجهی به کیفیت و بهداشت، سلامتی مردم را به خطر می اندازند.
     
    این در حالی است که رسول توحیدلو، بازرس اصناف در گشت یکسان تعزیرات در این خصوص به خبرنگار ایرنا اظهار می کند: قیمت اتحادیه چلوجوجه و چلوکباب با توجه به کیفیت مواد اولیه و وزن، تفاوت دارد ولی به طور میانگین قیمت هر پرس چلوجوجه کباب ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان و چلوکباب کوبیده حدودا ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است.

    گزارش گشت تعزیرات از ۴ واحد صنفی تهیه خوراک
     
    گشت تعزیرات امروز در مجموع از چهار آشپزخانه دیدار کرد که تقریبا موارد تخلف صنفی و بهداشتی مشابهی داشتند.
    ماموران گشت یکسان در این گشت با کباب ها و جوجه کباب هایی مواجه شدند که در یخچال های بسیار کثیف و با شرایط و اوضاع بسیار نامطلوب نگهداری می شدند؛ رنگ و بوی این کباب ها و جوجه کباب ها آنقدر نامطلوب و مشمئزکننده بود که همه حاضران جلوی بینی خود را گرفته بودند.
     
    محمد نیازی نماینده شرکت دامپزشکی در این بازرسی به خبرنگار ایرنا گفت: گوشت های واحد صنفی یاد شده است فاقد مشخصات است و معلوم نیست که چه زمانی و از کجا تهیه شده است است چون صاحب این واحد صنفی از ارائه فاکتور خودداری می کند همچنین براساس ظاهر و بوی نامطلوب به نظر می رسد که گوشت ها فاسد هم باشد بنابراین گوشت ها فاقد مصرف انسانی است و باید معدوم شود.
     
    در این بازدید، در یکی از این آشپزخانه ها گوشت های مرغ در یخچالی که به گفته صاحب مغازه خراب شده است است و از دیروز منتظر تعمیرکار هستند، نگهداری می شد، اوضاع این یخچال اسف بار بود.
     
    نماینده دامپزشکی تیم گشت یکسان تعزیرات در این خصوص به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حوضچه خون در یخچال تشکیل شده است است که واقعا مشمئزکننده و تهوع آور است ؛ آنقدر که بوی نامطبوع آن در فضا پخش شده است است .
     
    وی افزود: با توجه به اینکه مرغ های داخل یخچال این واحد صنفی دارای تاریخ مصرف است و تاریخ امروز روی بسته ها درج شده است هست، ولی شرایط نگهداری و یخچال مناسب نیست بنابراین دستور مصرف سریع داده می شود آیا که مرغ تازه تنها ۷۲ ساعت در یخچال قابل نگهداری است.
     
    فاطمه عدلی کارشناس بهداشت در این دیدار به خبرنگار ایرنا گفت: شرایط ظاهری، ظروف نگهداری غذا و همچنین یخچال و فریزر این واحد صنفی فاقد شرایط نگهداری مطلوب است به طوری که درجه حرارت یخچال ۱۴ درجه سانتی گراد بالای صفر است این درحالیست که دمای یخچال باید بین صفر تا چهار درجه سانتی گراد باشد همچنین دمای فریزر باید ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد زیر صفر باشد که در این واحد صنفی هفت درجه سانتی گراد زیر صفر است.
     
    وی اظهار کرد: در مورد بار میکروبی و آلودگی مواد غذایی نیاز به نمونه برداری و آزمایشات دقیق است ولی با توجه به ظاهر مواد غذایی، بوی نامطبوع یخچال و فریزر، این واحد صنفی اخطار بحرانی دریافت می کند و ظرف ۴۸ ساعت آینده پلمب می شود.

    برخی وجوه یکسان این مراکز
     
    « خورشت های آماده ای که در ظرف های کثیف به صورت یخ زده و قندیل بسته در یخچال قرار دارند»، «وجود غذاهای بدون در، داخل یخچال» و «بطری های حاوی رنگ غذا که به جای زعفران و با عنوان برنج زعفرانی و جوجه کباب و کباب لقمه زعفرانی به خورد مردم داده می شود» از جمله وجوه مشترکی یخچال های این مراکز است.
     
    بهمن حسن بیگی، قاضی تعزیرات و مدیر گشت های یکسان تعزیرات در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این موارد، تخلف بهداشتی و تقلب در کسب محسوب می شود و در چارچوب نظام صنفی و قانون تعزیرات باید برخورد قانونی با متخلفان صورت گیرد.

    سرویس بهداشتی بدون روشویی کنار آشپزخانه
     
    در یکی از این دیدار ها، متاسفانه کنار آشپزخانه، سرویس بهداشتی قرارداشت که اصلا روشویی در آن تعبیه نشده بود! که به گفته نماینده بهداشت بار میکروبی و آلودگی داشت.
    این، فقط تنها مسئله واحد صنفی یاد شده است نبود بلکه غذاها به جای اینکه روزانه طبخ شود به مقدار
    زیادی از قبل تهیه شده است بود و در یخچال نگهداری می شد تا به سفارش مشتری گرم شود.
     
    در این خصوص، فاطمه عدلی نماینده بهداشت به خبرنگار ایرنا گفت: خورشت ها و غذاهای رستوران ها و آشپزخانه ها باید به صورت روزانه و تازه تهیه شود؛ غذای پخته شده است به صورت منجمد نباید در یخچال نگهداری شود چراکه وقت مصرف باید یخ زدایی شود و این مساله بار میکروبی و احتمال آلودگی غذا را بالا می برد.
     
    عدلی همچنین اضافه کرد: این واحد صنفی به جای زعفران از رنگ غذا استفاده می کند و با توجه به اینکه استفاده از رنگ های غذا در تهیه مواد غذایی از سوی بهداشت و درمان ممنوع اعلام شده است است و تنها مراکز صنعتی با حضور مسئول فنی مجازبه استفاده رنگ هستند بنابراین جزو نواقص بحرانی به حساب می آید و این واحد صنفی از سوی بهداشت و درمان اخطار ۴۸ پلمب می گیرد.

    گرفتگی راه فاضلاب یکی از آشپزخانه ها
     
    همچنین راه فاضلاب یکی از آشپزخانه ها گرفته بود و البته همسایگان هم شاکی بودند که اوضاع بسیار نامناسب راه آب باعث تجمع سوسک و موش و موجب اذیت و آزار همسایگان است ضمن اینکه بوی نامطلوب فاضلاب هم آزار دهنده است.
     
    کنار این آشپزخانه ، فست فود فروشی هم قرار داشت که ماموران از آن هم دیدار کردند . در این مغازه ، پیتزای کوچک یک نفره با نوشابه را پنج هزار تومان عرضه می کردند.
    بازدید از آشپزخانه پیتزافروشی بسیار سخت بود چراکه با یک بالابر یک نفره اعضای تیم گشت تعزیرات به زیرزمین رفتند که نه تنها دمای آشپزخانه بسیار بالا و نفس گیر بود که مواد غذایی نیز در همان شرایط ، نگاهداری می شد.
     
    خوراک بندری آماده و سس های دست ساز در ظرف های نامناسب قرار داشتند و کاملا مشخص بود که قابل مصرف نیست ولی صاحب مغازه می گفت که اینها را صبح جهت مصرف روز تهیه کرده است و وجود سوسیس کالباس های یخ زده فاقد مشخصات هم نشان می داد که به صورت فله ای خریداری شده است اند.

    مردم ، باز هم داشتند غذا می خریدند!
     
    بر اساس این گزارش در آخر این دیدار مقدار قابل توجهی گوشت، سیخ های کباب و جوجه کباب آماده، سوسیس و کالباس یخ زده فاقد درج هرگونه اطلاعات تولیدی، ماهی های فاسد، سس های یخ زده و تاریخ مصرف گذشته، خورشت های آماده یخ زده، فست فودهای آماده و آبلیموهای بدون تاریخ مصرف و تولید با حضور نمایندگان دستگاه های نظارتی و جلوی در این واحدهای صنفی برابر چشم مردم معدوم شد.
     
    نکته قابل توجه این بود که باوجود حضور نمایندگان دستگاه های نظارتی و دیدار این واحدهای صنفی ولی همچنان مردم در حال خرید غذا بودند و علت گزینش خود را در وهله نخست، قیمت پایین این آشپزخانه ها عنوان می کردند!
     
    به نظر می رسد علاوه بر بار مسئولیت و نظارت دستگاه های نظارتی که مسئولیت پیگیری به سلامت و امنیت مردم را برعهده دارند، آموزش و اطلاع رسانی شهروندان نیز بسیار حائز اهمیت است.

    خلاء های قانونی و عدم بازدارندگی جرایم آینده نگری شده
     
    رئیس گشت های یکسان تعزیرات در این دیدار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مردم امکان
    بازدید از آشپزخانه های رستوران ها را ندارند و این وظیفه دستگاه های نظارتی است تا با دقت نظر و حساسیت بالا نسبت به امنیت و سلامت مردم، کارها مورد نیاز نظارتی را انجام دهند.
     
    بهمن حسن بیگی اظهار کرد: متاسفانه به علت خلاء های قانونی و عدم بازدارندگی جرایم آینده نگری شده است در قانون، امکان ارتکاب و تکرار تخلف زیاد می شود و این روند نیاز به بازبینی و اصلاح دارد.
     
    حسن بیگی یادآور شد: شهروندان می توانند از طریق سامانه ۱۳۵ شرکت تعزیرات حکومتی و یا سامانه ١٢٤ شرکت صنعت، معدن و تجارت تخلفات را جهت پیگیری اعلام کنند تا گشت های یکسان تعزیرات حکومتی به همراه دستگاه های نظارتی در مناسب ترین وقت و به صورت سرزده به تخلفات و شکایات پیگیری داشته باشند.

     

    پشت پرده غذاهای ۵ هزار تومانی

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: ایرنا

     

     

    واژه های کلیدی: تعزیرات حکومتی | بازرسی بهداشتی | آشپزخانه | خبرنگار | آشپزخانه | دستگاه | بهداشت | نگهداری | بهداشتی | یخچال | تاریخ

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • افست کتاب لاتین
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • چاپ کتاب اورجینال
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری