اگر صخره در مسیر رود نبود ،رود هیچ آوازی از خود سر نمی داد.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶
A
خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » تنزل سهم کشور عزیزمان ایران در بازارهای جهانی ، اُفتِ ۴۰ درصدی صادرات پسته در چهار ماهه نخست سال

تنزل سهم کشور عزیزمان ایران در بازارهای جهانی ، اُفتِ ۴۰ درصدی صادرات پسته در چهار ماهه نخست سال

طبق آمار، صادرات پسته در چهار ماهه نخست سال با افت و کم کردن ۴۰ درصدی همراه شده،موضوعی که به اعتقاد بعضی کارشناسان ریشه آن را باید در ضعف بازاریابی و شیوه سنتی کشاورزی جستجو کرد.

تنزل سهم کشور عزیزمان ایران در بازارهای جهانی ، اُفتِ 40 درصدی صادرات پسته در چهار ماهه نخست سال

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، پسته از نمونه محصولاتی به شمار می رود که کشت و تولید آن در کشور عزیزمان ایران از عقبه نسبتاً طولانی مدت برخوردار است.

کیفیت پسته ایرانی و استعدادهای بالقوه موجود در این عرصه، از مؤلفه هایی به شمار می رود که در صورت تعریف و طراحیِ برنامه ریزی مدون و اصولی، می توان از آن به عنوان ظرفیتی در جهت توسعه صادرات غیرنفتی بهره گیری کرد.

با این وجود، آمار و ارقام انتشار یافته از سوی گمرگ ایران، موید افت ۴۰ درصدی صادرات این محصول در چهار ماهه نخست امسال است.

تنزل سهم کشور عزیزمان ایران در بازارهای جهانی ، اُفتِ ۴۰ درصدی صادرات پسته در چهار ماهه نخست سال

اصغر کرمانی مقدم، یکی از فعالان و توزیع‌کنندگان عمده خشکبار و بخصوص پسته در استان پایتخت کشور عزیزمان ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به تلاش ایالات متحده در طول سالیان اخیر جهت ربودن گوی سبقت از کشور عزیزمان ایران در حوزه صادرات پسته اظهار داشت:کیفیت پسته ایرانی در دنیا همتا ندارد و با اطمینان خاطر می توان این ادعا را مطرح کرد که پسته ایرانی از حیث کیفی، بی نظیر است ولی متأسفانه آن‌چنان که باید، از این ظرفیت بالقوه بهره گیری نشده است.

وی افزود: خوشبختانه اخیراً گام های سازنده ای جهت کشت پسته در چارچوب های علمی و نوین برداشته ایم که به اعتقاد بنده این موفقیت گام و توفیق ارزنده ای جهت حوزه مذکور به شمار می رود.

این فعال در عرصه توزیع عمده پسته و خشکبار در استان پایتخت کشور عزیزمان ایران عنوان کرد: مهم ترین عارضه و نارسایی در این بخش را باید در بازاریابی غیر علمی و نا آشنایی به اصول نوین نقش آفرینی در بازار های جهانی جستجو کرد.

کرمانی مقدم گفت: آن‌چنان که در گزارشات رسانه ها و جراید منعکس شده است کل ارزش پسته صادراتی کشور عزیزمان ایران در ۴ ماهه نخست سال بیش از ۱۷۳ میلیون دلار بوده که به واقع این عدد و رقم نشان دهنده افت ۳۶ درصدی ارزش پسته صادراتی در مقایسه با سال گذشته بوده است.

طبق آمار، صادرات پسته در چهار ماهه نخست سال با افت و کم کردن ۴۰ درصدی همراه شده،موضوعی که به اعتقاد بعضی کارشناسان ریشه آن را باید در ضعف بازاریابی و شیوه سنتی کشاورزی جستجو کرد.

وی افزود: از نظر وزنی نیز، صادرات محصول مذکور قریب به ۴۲ درصد اُفت داشته که این اعداد وارقام جهت یکی از کانون ها و بزرگ ترین تولیدکنندگان پستهِ با کیفیت در دنیا ، شایسته به نظر نمی رسد.

این فعال در عرصه توزیع پسته و خشکبار در استان پایتخت کشور عزیزمان ایران عنوان کرد: بررسی های انجام شده است نشان می دهد پسته ایرانی در مقایسه با سال گذشته زیاد کردن قیمت داشته لذا در مجموعِ ، زیاد کردن قیمت نیز نتوانسته اوضاع را اصلاح بخشد و به واقع شاهد افت ضریب صادرات پسته کشور از دو منظر وزنی و قمیتی هستیم.

حضور کشور عزیزمان ایران در نمایشگاه های بین المللی باید تقویت شود

مصطفی خدایاری،کارشناس بازار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به نقش حائز اهیمت بازاریابی در فروش و عرضه محصولات تولیدی، صنعتی، زراعی، کشاورزی و…گفت: با بازاریابی حرفه‌ای امکان پوشش بسیاری از کاستی ها و نارسایی ها وجود دارد آن‌چنان که ایالات متحده توانسته با بازاریابی علمی، پسته آمریکایی را (با وجود کیفیت پایین تر آن در مقایسه با محصولات ایرانی) به خوبی به دنیا معرفی و عرضه کند.

وی افزود: این معضل صرفاً به حوزه پسته و صادارت آن خلاصه نمی شود و در بخش های دیگر نیز به انحای متفاوت این کاستی ها ظهور و بروز پیدا می‌کند که نمونه بارز آن به زعفران ایرانی باز می‌گردد که البته تبیین و واکاوی آن در این مجال محدود امکان پذیر نیست.

کارشناس بازار گفت: باید ساز وکاری لحاظ شود تا با تکیه بر آن نقش آفرینی کشور عزیزمان ایران در بازارهای جهانی تقویت شود، در غیر این‌صورت همچنان شاهد پَسرفت و عقب گرد کشور عزیزمان ایران در صادرات پسته خواهیم بود.

وی افزود: حضور مؤثر و پر رنگِ کشور عزیزمان ایران در نمایشگاه های بین المللی از نمونه راهکارهایی است که روند حصول و تحقق این امر را تسهیل خواهد کرد.

تنزل سهم کشور عزیزمان ایران در بازارهای جهانی ، اُفتِ ۴۰ درصدی صادرات پسته در چهار ماهه نخست سال

خدایاری در خاتمه یادآور شد: تلاش جهت برطرف موانع صادراتی از دیگر ضروریاتی است که انتظار می رود با فوریت مد نظر قرار گیرد که قطعاً با تحقق آن شاهد توفیقات هر چه بیشتری در صادارت پسته خواهیم بود.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: بازاریابی | کشاورزی | خبرنگار | صادرات | ایرانی | کشاورزی | تجارت | بازار | ایران | ایرانی

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو