انسان همان می شود که اغلب به آن فکر می کند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » عوض کردن ضرب العجلی پول کاغذی ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد ، ۷ درصد اسکناس‌های کشور در جیب مردم است

    عوض کردن ضرب العجلی پول کاغذی ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد ، ۷ درصد اسکناس‌های کشور در جیب مردم است

    با اختصاص ۷ سال وقت جهت تعویض اسکناس و سکه‌ها و یا تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان از جانب دولت، پرونده دو اسمی بودن پول ملی کشور جهت هر لحظه مختومه خواهد شد.

    عوض کردن ضرب العجلی پول کاغذی ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد ، ۷ درصد اسکناس‌های کشور در جیب مردم است

    به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، در روزهای آینده “لایحه عوض کردن نام و از بین بردن ۴ صفر از پول ملی بعد از پایداری تورم“، با اتمام تعطیلات مجلس روی میز بهارستانی‌ها چکش کاری خواهد شد.

    بالاخره بعد از چندین سال پرونده پدیده استثنایی، دو نام داشتن و دو اسمی بودن پول ملی کشور با تصمیم‌گیری‌ نهایی مجلس شورای اسلامی جهت هر لحظه تعیین و وظیفه و بسته خواهد شد.

    سیف، مدیر شورای پول و تأمین اعتبار با تأکید بر تصمیم دولت و بانک‌ مرکزی مبنی بر حل پدیده دو اسمی بودن پول ملی کشور افزود: اسم واحد پولی تازه را تومان خواهیم گذاشت و طی یکی دو سال آینده و بعد از استمرار و پایداری تورم تک رقمی چهار صفر را از پول ملی از بین بردن خواهیم کرد، بنابر این از بین بردن صفرها به آینده موکول خواهد شد.

    عوض کردن ضرب العجلی پول کاغذی ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد ، ۷ درصد اسکناس‌های کشور در جیب مردم است

    وی ادامه داد: بانک مرکزی این عنوان را پیگیری می‌کند و مسئول دفاع از آن هم خود بانک مرکزی هست، اخیراً این لایحه در دولت تصویب شد ولی به تعطیلات مجلس برخورد کرد و احتمالاً بعد از آخر تعطیلات ، مورد پیگیری بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

    بازگشت ارزش پول ملی با عوض کردن واحد

    حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه اظهار داشت: از آنجایی که مردم ما در زیاد مراودات عرفی خود از تومان استفاده می‌کنند و تنها سیستم اداری مالی بانکی ریال را به کار می‌بندد، از این‌رو یکسان سازی این دو مورد ،کار مناسبی است.

    وی ادامه داد: چون ارزش واحد ریال به شدت کم کردن یافته، تغییر واحد پولی می‌تواند به لحاظ اقتصادی مثمر ثمر باشد.

    نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی راجع به دیگر فایده های عوض کردن واحد پولی بیان داشت: این مهم، از غلط های محاسباتی در مواردی که جنبه نوشتاری داشته و به نوعی در اسناد منتشر شده، جلوگیری خواهد کرد، همچنین از ایجاد اختلاف بین مراودات مردم نیز ممانعت می‌کند، آیا که ممکن است عده‌ای بر حسب ریال و بعضی دیگر بر مبنای تومان به معامله با یکدیگر بپردازند.

    با اختصاص ۷ سال وقت جهت تعویض اسکناس و سکه‌ها و یا تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان از جانب دولت، پرونده دو اسمی بودن پول ملی کشور جهت هر لحظه مختومه خواهد شد.

    حاجی دلیگانی با بیان اینکه تغییر واحد پولی از ریال به تومان مطالبه عمومی مردم هست، تصریح کرد: استفاده مردم از تومان و ماندن قوانین و تصمیمات در ریال نشان از عقب‌ماندگی قانون گذاری نسبت به خواست و نظر مردم دارد و این عنوان باید اصلاح شود.

    تغییر ۷ ساله واحد پولی هزینه‌ای تحمیل نخواهد کرد

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص هزینه مورد نیاز جهت عوض کردن واحد پولی گفت: اگر عوض کردن واحد پولی به شکل تدریجی انجام شود، هر ساله ۱۵ درصد از اسکناس در گردش تعویض خواهد شد، چراکه عمر بافایده هر اسکناس تقریباً ۷ سال هست، بنابر این طی یک دوره ۷ الی ۸ ساله هزینه‌ای که جهت امحاء چاپ و نشر هر واحد اسکناس صرف می‌شود را جهت تبدیل آن به تومان پرداخت خواهیم کرد.

    حاجی دلیگانی ادامه داد: از این‌رو طی دوره مذکور هیچ هزینه‌ای به منظور عوض کردن واحد پولی دولت در اقتصاد کشور تحمیل نخواهد شد.

    هزینه ۲۵۰ میلیارد تومانی چاپ اسکناس و سکه

    وی تصریح کرد: تقریباً هر سال یک میلیارد واحد اسکناس در کشور چاپ و توزیع می‌شود که هزینه چاپ، انتشار و امحاء هر واحد اسکناس حدود ۲۵۰ تومان هست، بنابراین چطور هر سال از بابت اسکناس‌های ملی مبلغی به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم.

    نماینده مرده شاهین شهر در مورد سکه‌ها نیز تصریح کرد: هزینه سکه‌های در جریان نیز چون مشمول ذوب و ضرب می‌شوند، مبلغی به میزان ۲۵۰ میلیارد تومان خواهد بود.

    ۷ درصد اسکناس‌های کشور در جیب مردم است

    حاجی دلیگانی بیان داشت: در بروزترین محاسبات انجام شده است یک فرد با میزان درآمد میانگین در کشورهای اروپایی مجموعاً ۲۵ واحد اسکناس در دست دارد، ولی هر فرد ایرانی در همین قاعده محاسباتی، ۳۵ واحد اسکناس را نگهداری می‌کند. همین اتفاق ۱۰ درصدی نشان از مصرف و هزینه بالای اختصاص یافته از کشور ما رد خصوص چاپ، امحاء و توزیع اسکناس‌ها دارد.

    عوض کردن ضرب العجلی پول کاغذی ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد ، ۷ درصد اسکناس‌های کشور در جیب مردم است

    وی ادامه داد: این عنوان باید طی یک روال تحقیقاتی با توسعه پول الکترونیک، بانکداری الکترونیک و راه اندازی پوز و عابر بانک و همچنین زیاد کردن اعتماد بخشی به مردم به سمت کم کردن حداکثری میزان چاپ و نشر اسکناس و سکه پیش رود.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: حاصل جمع اسکناس در گردش، سکه در گردش و سپرده‌های دیداری کوتاه مدت مجموعاً ۷ درصد از کلیه اسکناس‌ها و سکه‌های کشور را تشکیل می‌دهد که البته در کشورهای توسعه یافته بین ۳ تا ۴ درصد است.

    حاجی دلیگانی ادامه داد: این تفاوت درصد به این معنا است که در کشورمان میزان نیاز به اسکناس بسیار زیاده بوده و ضرورت ترویج پول الکترونیک بیش از پیش احساس می‌شود.

    وی افزود: با اصلاح این موضوع، هزینه‌های کشور کمتر شده است و نیاز به پول خرد نیز در مراودات مردمی کم کردن می‌یابد.

    با اختصاص ۷ سال وقت جهت تعویض اسکناس و سکه‌ها و یا تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان از جانب دولت، پرونده دو اسمی بودن پول ملی کشور جهت هر لحظه مختومه خواهد شد.

    از شوک روانی بر مردم تا عوض کردن نرم افزارهای مالی

    نماینده مردم شاهین شهر با اشاره به تبعات روانی ناشی از عوض کردن واحد پولی بر مردم جامعه، گفت: با عوض کردن واحد پول ملی، مردم گمان خواهند کرد که ارزش پول از ریال کم کردن یافته و دولت جهت برطرف این عنوان به تومان روی آورده، ولی باید اذعان داشت که این شوک روانی کوتاه مدت و زودگذر بوده و اثر چندان قابل توجهی نخواهد داشت.

    حاجی دلیگانی در تشریح دیگر هزینه کردِ تغییر واحد پولی کشور، گفت: جهت عوض کردن نرم افزارها یا صورت‌های مالی سیستم اقتصادی که تاکنون به ریال کار کرده‌اند، هزینه‌هایی مورد نیاز است که چندان مسئله ساز نخواهد بود.

    دوام اثرات عوض کردن ریال به تومان با اصلاح ساختارهای اقتصادی

    وی تاکید کرد: دولت، مجلس شورای اسلامی و مجموعه نظام باید ساختار اقتصادی کشور را به نحوی سامان بخشند که نه تورم و نه رکود در جامعه وجود داشته باشد تا اثرات تبدیل واحد پول از ریال به تومان مدت زیادی در اقتصاد کشور استمرار داشته باشد.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی ادامه داد: در غیر این صورت، اجرای طرح با شکست روبرو شده است و ضمن هدر رفت هزینه‌ها، مجبور به تصمیم گیری دوباره خواهیم شد، همانطور که بعضی از کشورها به علت عدم کنترل تورم به همراه رونق اقتصادی با اجرای طرح مشابه مد نظر ما با مسئله مواجه شدند.

    عوض کردن ضرب العجلی پول کاغذی ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد ، ۷ درصد اسکناس‌های کشور در جیب مردم است

    ۷ سال وقت یا تزریق ۱۵۰۰ میلیارد تومان جهت عوض کردن واحد پولی

    حاجی دلیگانی با بیان اینکه از بین بردن صفر به تنهایی کارساز، نیست، افزود: باید مستندات پژوهشی و کارشناسی محکمی پشت سر این تصمیم باشد تا مردم از منافع آن بهره‌مند شوند.

    وی ادامه داد: امروزه متأسفانه مردم به علت عملکرد بانک مرکزی نسبت به مدیریت مؤسسات پولی و اعتباری نسبت به تصمیمات این نهاد اعتماد خود را از دست داده‌اند، بنابراین لزوم از بین بردن صفر و عوض کردن واحد پولی، اعتماد سازی و براق کردن آن جهت مردم است تا با شوک روانی ناشی از این عوض کردن در کوتاه‌ترین مدت کنار بیایند.

    نماینده مردم شاهین شهر در خصوص وقت اجرایی کردن این طرح بیان داشت: در ابتدا باید لایحه عوض کردن واحد پولی در مجلس مورد بررسی قرار گیرد و از آنجاییکه در بسیاری از قوانین کشوری عنوان ریال ذکر شده، همه آنها باید اصلاح شود و این عنوان خود به نوعی وقت بر است.

    حاجی دلیگانی تصریح کرد: اگر دولت بخواهد این عنوان را به طور تدریجی عملیاتی کند، ۷ سال به طول خواهد انجامید ولی اگر به فکر اجرای سریع آن باشد، باید نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کند.

    وی در آخر راجع به وقت از بین بردن صفر از پول ملی نیز یادآور شد: مورد نیاز از بین بردن صفر نیاز به بررسی‌ها و انجام مطالعات علمی و دقیقی دارد، بنابراین فرصتی بیشتری را می‌طلبد و به این زودی محقق نخواهد شد.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: مجلس شورای اسلامی | شورای اسلامی | رونق اقتصادی | کمیسیون | اقتصادی | مرکزی | تغییر | اسکناس

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو