آیا می پنداری که جسم کوچکی هستی ؟ولی درون تو جهان بزرگی نهفته است.(امام علی علیه السلام)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » بدترین و عالی ترین شکلات تلخ های موجود در بازار

    بدترین و عالی ترین شکلات تلخ های موجود در بازار

    آیا شکلات تلخ دوست دارید؟ در این مطلب به بررسی شکلات تلخ های موجود در بازار و تاثیر آنها بر سلامتی مان می پردازیم.

    بدترین و عالی ترین شکلات تلخ های موجود در بازار

    آیا شکلات تلخ دوست دارید؟ در این مطلب به بررسی شکلات تلخ های موجود در بازار و تاثیر آنها بر سلامتی مان می پردازیم.

    حتما شما هم تا به حال مطالب زیادی در مورد منافع مصرف شکلات تلخ خوانده اید. ما در این مقاله راهنمای کاملی جهت مصرف شکلات در اختیار شما قرار می دهیم تا بدانید کدام شکلات ها بیشترین نقش موثر در کمک به سلامت را دارند و کدامیک فقط باعث چاق تر شدن شما می شوند.

    شکلات فقط جهت کم کردن ولع شما به مصرف قند بافایده نیست. شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی، نظیر چربی های سالم، آهن، منیزیم و یک گروه خاص از آنتی اکسیدان هایی که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند به نام فلاونول، هست. این ترکیبات در کنار کافئین موجود در کاکائو جریان خون به مغز را زیاد کردن داده و عملکرد شناختی را اصلاح می بخشند و به نوعی غذای مغز محسوب می شوند. به علاوه، از آن جایی که شکلات از دانه های تخمیر شده است کاکائو تهیه شده، منبع غنی از پروبیوتیک ها و پری بیوتیک هاست، منبع غذایی و باکتری هایی که در کنار هم می توانند تعادل روده های آسیب دیده در سالیان متمادی به خاطر رژیم غذایی با قند و چربی بالا را باز گردانند.

    بدترین و عالی ترین شکلات تلخ های موجود در بازار

    بر اساس مطالعات انتشار یافته در مجله های تغذیه و سن از مجله های انگلیسی، مشخص شده است که شکلات به کم کردن فشار خون و اصلاح مشخصات کلسترول و کم کردن خطر بیماری های قلبی تا ۳۱ درصد کمک می کند. یک اخطار؟ تنها بار های شکلاتی خاص می توانند به کم کردن چربی شکم و اصلاح سلامت قلب کمک کنند.

    به گفته دکتر نیکا گلدبرگ (Nieca Goldberg) کاردیولوژیست و مدیر مرکز بهداشتی زنان در مرکز پزشکی Joan H. Tisch، تحقیقات هنوز در مورد تاثیرات شکلات تلخ روی قلب و تاثیر آن روی سلامت کلی بدن ادامه دارد، ولی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، شکلات به علت آنتی اکسیدان های موجود در آن می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مورد استفاده قرار بگیرد.

    او می گوید: من به بیمارانم توضیه می کنم که مصرف روزانه یک اونس ( ۲۸ گرم ) شکلات می تواند به سلامت کلی بدنشان کمک کند. شکلات را می توان به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کرد، به خصوص که جلوی ولع زیاد به خوردن را می گیرد. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد به معنی بهتر بودن نیست و حواستان به مقدار مصرف تان باشد.

    برای گزینش شکلات مناسب و کنار گذاشتن انواعی که بیش از حد فراوری شده است اند و فاقد مواد مغذی هستند، می توانید این مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید تشخیص دهید که عالی ترین شکلات جهت شکم، قلب و جوانه های چشایی شما کدام هست. مطمئن شوید شکلاتی که گزینش می کنید، حداقل ۷۰ درصد کاکائو ( حبه کاکائوی غنی از فلاونول) داشته باشد.

    آیا شکلات تلخ دوست دارید؟ در این مطلب به بررسی شکلات تلخ های موجود در بازار و تاثیر آنها بر سلامتی مان می پردازیم.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : ۶ علت مهم جهت خوردن شکلات تلخ

    بدترین شکلات های تلخ

    ۱٫ شکلات تلخ رویال کدبری (Cadbury Royal Dark)

    هر ۱ اونس ( ۵ تکه یا یک چهارم بار ): ۱۴۵ کالری، ۹ گرم چربی ( ۶ گرم چربی اشباع )، ۱۶٫۵ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم فیبر، ۱۴٫۵ گرم شکر، ۱٫۵ گرم پروتئین.

    کدبری جهت بازاریابی این شکلات کار فوق العاده ای انجام داده و مصرف کنندگان بازار را به خوبی گمراه کرده هست، این شرکت ادعا می کند که این شکلات خالص، ۱۰۰ درصد کم شیرین و ۱۰۰ درصد خوشمزه هست. درست مثل این است که بگویید یک بسته سس گواکاموله، حاوی ۱۰۰ درصد گواکاموله هست، نه ۸۰ درصد آووکادو، ۱۰ درصد گشنیز، ۵ درصد پیاز و ۵ درصد لیمو.

    ممکن است که این شکلات یک شکلات کاملا نیمه شیرین باشد که البته حاوی مقدار زیادی شکر ( حدود ۱۵ گرم در ۱ اونس )، چربی شیر، طعم دهنده مصنوعی و لیستین سویا است.

    بدترین و عالی ترین شکلات تلخ های موجود در بازار

    ۲٫ لیندت چیلی، شکلات تلخ عالی (Lindt Chili)

    هر ۱ اونس ( حدود ۳ تکه یا یک چهارم بار ): ۱۳۵ کالری، ۹ گرم چربی ( ۵ گرم چربی اشباع )، ۱۷ گرم کربوهیدرات، ۰ گرم فیبر، ۱۳٫۵ گرم شکر، ۱٫۵ گرم پروتئین.

    اجازه ندهید اسم این شکلات فریبتان دهد و تصور کنید که باعث زیاد کردن متابولیسم تان می شود. مطئنا در این شکلات مقداری عصاره چیلی وجود دارد( که خوانندگان ما می دانند حاوی ترکیبی به نام کپسایسین (capsaicin) است که متابولیسم بدن را زیاد کردن می دهد)، ولی مقدار شکر موجود در این شکلات زیاد از آنی است که جهت بدن بافایده باشد. شکر سطح گلوکز خون شما را بالا برده و خیلی سریع جذب سیستم بدن می شود، انگار یک سطل آب روی کوره سوخت کالری داخلی بدن تان ریخته باشید.

    آیا شکلات تلخ دوست دارید؟ در این مطلب به بررسی شکلات تلخ های موجود در بازار و تاثیر آنها بر سلامتی مان می پردازیم.

    ۳٫ شکلات تلخ ۵۴ درصد ارگانیک پرتقالی نیومن اون (Newman’s Own Organics Orange 54% Dark)

    هر ۱ اونس ( حدود یک سوم بار ): ۱۴۱ کالری، ۱۰ گرم چربی ( ۶ گرم چربی اشباع )، ۱۶ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم فیبر، ۱۲ گرم شکر، ۱ گرم پروتئین.

    اجازه ندهید که ادعای ارگانیک که همه جای بسته بندی را پر کرده، علت خرید شما باشد. Newman’s Own به جای اضافه کردن کره کاکائوی زیاد جهت صاف کردن و ضخیم کردن شکلات از روغن ارگانیک سویا استفاده کرده است که نسبت امگا ۶ به امگا ۳ آن ۷٫۵:۱ هست، و این نسبت یعنی حاوی اسیدهای چربی است که می تواند باعث زیاد کردن وزن شود.

    بدترین و عالی ترین شکلات تلخ های موجود در بازار

    ۴٫ ترافل شکلات تلخ لیندور لیندنت (Lindt Lindor Dark Chocolate Truffles)

    هر ۱٫۳ اونس ( ۳ ترافل ): ۲۳۰ کالری، ۱۹ گرم چربی ( ۱۳ گرم چربی اشباع )، ۱۵ گرم کربوهیدرات، ۱ گرم فیبر، ۱۳ گرم شکر، ۲ گرم پروتئین.

    مطمئنا لیندت از کمی کره کاکائو جهت دستور ترافل خود استفاده کرده هست، ولی روغن دانه نخل هم در شکلاتشان وجود دارد، که خبری بد جهت سلامتی و برنامه چربی سوزی شماست. کاسی بجورک (Cassie Bjork) متخصص تغذیه، توضیح می دهد: اسید استئاریک (stearic acid) موجود در کره کاکائو با التهاب مبارزه می کند و جلوی گرسنگی را می گیرد. ولی روغن دانه نخل که فراوری زیادی شده است باعث ایجاد التهاب شده است و به سرعت از دستگاه گوارش عبور می کند، بنابراین نمی توانید از مزایای کاکائوی موجود در این ترافل به اندازه کافی بهره مند شوید. دلیلش این است که این روغن ۸۰ درصد چربی اشباع دارد که جهت ایجاد التهاب در دوزهای بالا مشهور است.

    ۵٫ شکلات تلخ نعنایی بدون قند راسل استور (Russell Stover Sugar Free Dark Chocolate Mint)

    هر ۱ اونس ( یک سوم بار ): ۱۴۰ کالری، ۱۱ گرم چربی ( ۶٫۵ گرم چربی اشباع )، ۶٫۵ میلی گرم سدیم، ۱۵ گرم کربوهیدرات، ۰ گرم فیبر، ۰ گرم قند، ۱۲٫۵ گرم الکل شکر، ۲ گرم پروتئین.

    با توجه به دستورالعمل های تازه رژیم غذایی USDA، برای حفظ سلامت نباید روزانه بیش از ۵۰ گرم شکر مصرف کنیم. بنابراین کاملا قابل درک است که بخواهید در مورد میلتان به شیرینی جات حساس باشید و فقط از خوردنی های شیرین بدون شکر استفاده نکنید. کارخانه هایی مثل Russell Stover به جای شکر از شیرین کننده های مصنوعی مثل اسپلندا (Splenda) و الکل های شکر مثل مالتیتول (maltitol) استفاده می کنند که که اگر زیاد مصرف شوند می توانند اثر ملین داشته باشند. اگر دنبال جایگزینی جهت آرام کردن جوانه های چشایی خود هستید و نمی خواهید زیاد دستشویی بروید بهتر است مصرف این شکلات را کنار بگذارید.

    ۶٫ شکلات تلخ ارگانیک ۵۵% پاسچا (۵۵% Pascha Organic Dark Chocolate)

    هر ۱ اونس ( حدود ۷ تکه ): ۱۶۲ کالری، ۱۰٫۸ گرم چربی ( ۶٫۱ گرم چربی اشباع)، ۱۴٫۹ گرم کربوهیدرات، ۱٫۴ گرم فیبر ، ۱۲۸ گرم شکر، ۱٫۴ گرم پروتئین.

    مطمئنا این شکلات از نظر USDA، ارگانیک هست، دارای گواهی fair-trade، تایید عدم اصلاح ژنتیکی non-GMO و گیاهی هست، ولی اجازه ندهید این کلمات پر از ادعا ی روی بسته بندی شما را فریب دهد و از حقیقت دور کند.

    حقیقت این است که: بخش عمده ای از این شکلات را شکر تشکیل داده نه کاکائویی که با سرطان مبارزه می کند و فعالیت مغز را اصلاح می بخشد. این شکلات را کنار بگذارید، البته این نتیجه گیری به این معنا نیست که تمام شکلات بارهای Pascha از مقبولیت مجاز برخوردار نیستند. گزینه های با درصد بالاتر کاکائو از جمه ۷۰% و ۸۵% جزو عالی ترین های بازار هستند.

    ۷٫ شکلات تلخ نرم و لطیف تک بار داو (Dove Silky Smooth Dark Chocolate Singles Bar)

    هر ۱ اونس ( حدود سه چهارم بار ): ۱۵۳ کالری، ۹ گرم چربی ( ۵٫۵ گرم چربی اشباع )، ۱۷ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم فیبر، ۱۳ گرم شکر، ۱٫۴ گرم پروتئین.

    داو ادعا می کند که این بارها را از کاکائو با عالی ترین کیفیت درست می کند، ولی فریب نخورید! در واقع، کاکائویی که در این بارها استفاده می شود هر چیزی است به جز با کیفیت. علتش هم پردازش قلیایی آن هست، فرایندی که کیفیت و کمیت فلاونول ها و آنتی اکسیدان های موجود در کاکائو که با بیماری های قلبی عروقی و سرطان مقابله می کنند را کم کردن می دهد.

    از آن بدتر این که: این بارهای شکلاتی حاوی طعم دهنده های مصنوعی و ترکیبات شیمیایی هستند که بر اساس گفته محققان، به علت عدم تطابق با سیستم ایمنی بدن باعث زیاد کردن سطح شاخص های التهابی می شوند.

    ۸٫ شکلات تلخ ام اند ام (Dark Chocolate M&Ms)

    هر ۱ اونس (حدود نصف بسته): ۱۴۲ کالری، ۶٫۵ گرم چربی ( ۴ گرم چربی اشباع )، ۱۹٫۵ گرم کربوهیدرات، ۱ گرم فیبر، ۱۶ گرم شکر، ۱ گرم پروتئین.

    دستورالعمل Mar جهت این شکلات M&Ms نشان می دهد که میزان شکر آن زیاد از کره کاکائو و حاوی مقدار زیادی رنگ مصنوعی است که حتی مصرف بعضی از آن ها در دیگر کشورها ممنوع شده است هست، چون خطرشان جهت سلامتی به اثبات رسیده هست. به علاوه، فقط نیمی از محتوای بسته M&Ms حاوی حدود ۱۶ گرم شکر است و همه ما می دانیم که مقدار زیادی است که مصرف نیمی از بسته این شکلات باعث می شود بیش تر از ۶۰ درصد شکر مورد نیاز روزانه تان را در عرض یک دقیقه استفاده کنید. حداقل قبل از مصرف باید از این مساله آگاهی داشته باشید.

    بهترین شکلات های تلخ

    ۱٫ بادام شور شکلاتی ۷۰% تئو (Theo Salted Almond 70% Dark Chocolate)

    هر ۱ اونس ( یک سوم بار ): ۱۴۱ کالری، ۱۱ گرم چربی ( ۶ گرم چربی اشباع )، ۴۷ میلی گرم سدیم، ۱۲٫۵ گرم کربوهیدرات، ۲٫۵ گرم فیبر، ۸ گرم شکر، ۲٫۵ گرم پروتئین.

    ما وارد شدن به این سطح خلوص شکلات را دوست داریم ( ۷۰ درصد کاکائو، کمترین درصدی که جهت بهره مندی از مزایای شکلات پیشنهاد می شود)، این درصد خلوص به اندازه شکلات بارهای ۸۰% و بالاتر تلخی اش آزار دهنده نیست. به گفته دکتر ایزابل اسمیت (Isabel Smith) متخصص تغذیه، هر چه درصد کاکائو بالاتر باشد بهتر هست، ولی باز هم می توانید از مزایای آن جهت سلامتی در درصدهای پایین تر هم استفاده کنید. وجود بادام در این شکلات هم یک گزینه اضافی جهت اصلاح سلامت تان هست، به علت اضافه شدن پروتئین گیاهی، فیبر و چربی های سالم موجود در بادام که در کنار کاکائو باعث می شود که بعد از مصرف این شکلات کمتر احساس گرسنگی و ولع به خوردن داشته باشید.

    ۲٫ شکلات تلخ ۷۲% با طعم نعنای وحشی ایندنجرد (Endangered Species 72% Cacao with Forest Mint)

    هر ۱ اونس ( حدود دو سوم بار ): ۱۳۸ کالری، ۱۲ گرم چربی ( ۶٫۵ گرم چربی اشباع )، ۱۴ گرم کربوهیدرات، ۳٫۵ گرم فیبر، ۸ گرم شکر، ۲ گرم پروتئین.

    با وجود ۷۲ درصد کاکائو و تعدادی نعنای طبیعی جهت طعم دار کردن، این بارهای شکلاتی با گواهی عدم اصلاح ژنتیکی fair-trade-certified, non-GMO می تواند ولع شما جهت خوردن شیرینی را به خوبی ارضا کند.

    به علاوه، تحقیقات نشان داده است که، خوردن مقدار کمی شکلات به صورت روزانه می تواند آرام بخش و استرس زدا باشد، که خودبه خود باعث اصلاح روند چربی سوزی شما می شود. علتش هم این است که، محققان متوجه شده است اند که شکلات تلخ سطح اندورفین و هورمون خوش حالی سروتونین در مغز را زیاد کردن داده که منجر به کم کردن استرس و بالا رفتن روحیه می شود. عقب راندن استرس باعث کم کردن سطح کورتیزول می شود، هرمونی که عامل جمع شدن چربی در شکم است.

    ۳٫ کاکائو بارهای ۸۵% ارگانیک سبز و سیاه (Green & Black’s Organic 85% Cacao Bar)

    هر ۱ اونس ( حدود یک چهارم بار ): ۱۷۸ کالری، ۱۴ گرم چربی ( ۸٫۵ گرم چربی اشباع )، ۱۰٫۵ گرم کربوهیدرات، ۳ گرم فیبر، ۵٫۵ گرم شکر، ۳ گرم پروتئین.

    شرکت سبز و سیاه، امتیازات خاص ای جهت محصولات خود قائل است و شکلات تولید شده است به وسیله آن ها این شاخصه را تایید می کند. آنها لوبیاهای کاکائو را مستقیما از کشاورزانی که تکنیک کشاورزی ارگانیک را رعایت می کنند، تهیه می کنند و از حداکثر تمیزی محصولات خریداری شده است اطمینان حاصل می کنند. اجازه ندهید ۸۵% شما را بترساند، تلخی این شکلات کم است و همچنان طعمی ملایم دارد. وانیل ارگانیک و مقدار کمی قند نیشکر ارگانیک که به شکلات اضافه شده است طعم تلخ آن را ملایم نموده هست. استفاده از کاکائو را به صورت روزانه با افزودن آن به کوکی های خانگی، میان وعده ها و اسموتی هایی که جهت چربی سوزی می خورید، در برنامه قرار دهید.

    ۴٫ بارهای شکلات تلخ ارگانیک ۸۵% آلتر اکو (Alter Eco Dark Blackout 85% Organic Cacao)

    هر ۱ اونس ( حدود یک سوم بار ): ۱۷۰ کالری، ۱۵ گرم چربی ( ۹ گرم چربی اشباع )، ۱۰ گرم کربوهیدرات، ۳٫۵ گرم فیبر، ۴ گرم شکر، ۲ گرم پروتئین.

    مهم ترین چیزی که موقع خرید شکلات باید به آن توجه داشته باشید مقدار شکر آن هست، حتی هنگامی که شکلات تلخ می خرید. لیکن مصرف بیش از حد شیرینی جات می تواند باعث زیاد کردن خطر پرسشها جدی جهت سلامت از قبیل دیابت و سرطان شود، نیازی به یادآوری نیست که شیرینی زیاد باعث کم کردن انرژی می شود. باید تلاش کنید در هر وعده ۱۰ تا ۱۵ گرم قند یا کمتر مصرف کنید. و اغلب بسته بندی های شکلات زیاد از یک وعده یا همان ۱ اونسی است که ما پیشنهاد می کنیم. این بارهای شکلاتی Alter Eco در هر اونس فقط ۴ گرم و در هر بسته ۶ گرم شکر دارند که باعث می شود یک گزینش مناسب باشند.

    ۵٫ شکلات بارهای صد درصدی فروشن (Fruition Chocolate One Hundred Percent Bar)

    هر ۱ اونس ( حدود نصف بار ): ۱۷۰ کالری، ۱۴ گرم چربی ( ۸٫۵ گرم چربی اشباع )، ۸٫۵ گرم کربوهیدرات، ۳ گرم فیبر، ۰ گرم شکر، ۳ گرم پروتئین.

    تلخی برایتان آزار دهنده نیست؟ بعد این بارهای شکلاتی مخصوص شماست. Fruition یکی از معدود شکلات بارهایی است که جهت خوردن ساخته شده است (بدون پخت)، که حاوی ۱۰۰ درصد کاکائوست. این شکلات از مخلوط کاکائوی دومینیکن و پرو به همراه مقداری آب شاتوت قرمز و کاکائوی کاملا برشته درست شده است هست. یک گاز از آن همان چیزی است که به آن نیاز دارید.

    ۶٫ شکلات بارهای ۷۰% تلخ و شیرین شارفن برگر (Scharffen Berger 70% Bittersweet Chocolate Bar)

    هر ۱ اونس ( یک سوم بار ): ۱۴۵ کالری، ۱۲ گرم چربی ( ۷ گرم چربی اشباع )، ۱۲ گرم کربوهیدرات، ۲٫۵ گرم فیبر، ۸٫۵ گرم شکر، ۲٫۵ گرم پروتئین.

    برای شما که شکلات شیری را به شکلات تلخ کامل ترجیح می دهید، این بارهای ۷۰ درصدی Scharffen Berger یک گزینش عالی است. به خصوص اضافه شدن لوبیای وانیل کامل به کاکائو در این شکلات ها واقعا دوست داشتنی هست، آیا که تحقیق انتشار یافته در مجله Food and Agriculture نشان داده است که، لوبیای وانیل حاوی مقدار بالای اسیدهای چرب اولئیک (oleic fatty acids) هست، چربی های تک غیراشباع که می توانند به کم کردن اشتها و اصلاح روند چربی سوزی کمک کند.

    ۷٫ بارهای کاکائوی ارگانیک ۸۰% با مغز دانه کاکائو نیبمور (Nibmor Extreme 80% Organic Cacao with Cacao Nibs)

    هر ۱٫۱ اونس ( نصف بار): ۱۶۰ کالری، ۱۲ گرم چربی ( ۷ گرم چربی اشباع )، ۱۵ گرم کربوهیدرات، ۴ گرم فیبر، ۸ گرم شکر، ۲ گرم پروتئین.

    Nibmor Extreme، تنها ۵ ماده تشکیل دهنده دارد، اولی کاکائوی ارگانیک، که مشمول بر بخش نرم شکلات بار و همچین بخش کرانچی که همان مغز دانه های کاکائو است که غنی از فلاونول هستند.

    ۸٫ شکلات ۷۲% ها فود به همراه کوینوآی پف کرده و کره بادام (Hu Foods Almond Butter & Puffed Quinoa 72% Cacao)

    هر ۱٫۰۵ اونس ( نصف بار ): ۱۷۰ کالری، ۱۵ گرم چربی ( ۸ گرم چربی اشباع)، ۱۲ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم فیبر، ۸ گرم شکر، ۲ گرم پروتئین.

    این محصور یک شکلات بار تلخ سنتی نیست. Hu Food’s Almond Butter&Puffed Quinoa یک محصول کاملا انقلابی هست. کره بادام که با یک لایه شکلات تلخ ۷۲ درصد پوشانده شده، طعم شور و شیرین دلپذیری مانند شکلات Reese را به یاد شما می آورد که دانه های پف کرده کوینوآ در آن ترکیب شگفت انگیزی را ایجاد می کند. این شکلات واقعا دلپذیر است.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : شکلات تلخ

    عبارات مهم : مزایای کاکائو – استفاده
    تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ

    واژه های کلیدی: مزایای کاکائو | استفاده | کاکائو | شیرینی | سلامتی | پروتئین | ارگانیک | کالری | شکلات | سلامت | کاکائو

    بدترین و عالی ترین شکلات تلخ های موجود در بازار

    بدترین و عالی ترین شکلات تلخ های موجود در بازار

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • چاپ کتاب اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی