گنج هائی که در قلب هستند ، قابل سرقت نیستند.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » آرایش و زیبایی » آرایش صورت » زنان پرقدرت سینمای کشور عزیزمان ایران را بشناسید

    زنان پرقدرت سینمای کشور عزیزمان ایران را بشناسید

    جشنواره بین المللی فیلم | کارگردان و بازیگر | جشنواره فیلم | کارگردان زن | بازیگران زن | تهیه کننده | کارگردانی | پخش کننده | سینماگران | سینمایی | جشنواره

    زنان پرقدرت سینمای کشور عزیزمان ایران را بشناسید

    زنان پرقدرت سینمای کشور عزیزمان ایران را بشناسید 

    زنان در عرصه سینمای کشور کشور عزیزمان ایران از بازیگری گرفته تا کارگردانی صورت هاي بسیار شاخصی را معرفی نموده اند که بعضی از آنان در عرصه جهانی نیز مشهور شده است اند. یک گزارش درمورد زنان صاحب نفوذ حال حاضر سینمای ایران که در بین آن ها هم کارگردان دیده می شود, هم بازیگر و هم تدوینگر. این ۲۰ زن چگونه به جایگاه فعلی رسیده اند و آیا میگوییم مهم میباشند.

    ابتدای هفته پاورلیست مردان سینمای کشور عزیزمان ایران را منتشر کردیم. ۳۰ نفری که خواسته یا ناخواسته در جایگاه یایستاده اند که حرف ارزش در سینما خریدار دارد: از سلبریتی تا تهیه کننده, کارگردان و پخش کننده. این بار سراغ زنان منتقد سینما رفته ایم و درمورد ۲۰ بانوی نیرومند حال حاضر نوشته ایم.

    زنان پرقدرت سینمای کشور عزیزمان ایران را بشناسید

    این لیست مشمول بر بازیگر, کارگردان, تهیه کننده, پخش کننده و تدوینگر می شود. احتمالاً نیاز به توضیح نباشد که کارمان در پرونده قبل ساده تر بود: آرایش سینمای ما, به خصوص در ارکان صنفی هم چنان مردانه است و تاثیرشان به مراتب اکثر از زنان. این ولی ارزش پاورلیست را زیر پرسش نمی برد: فهرستی که گرچه با کمی اغماض توانایی عوض کردن و تبدیل دارد.

    ملاک, تاثیرگذاری فعلی سینماگران است «مستقیم و غیرمستقیم» وگرنه مگر میتوان کسانی چون پگاه آهنگرانی, باران کوثری, هانیه توسلی, شبنم مقدمی, ویشکا آسایش و … را نادیده گرفت. میدانیم این دسته از بانو هاي بازیگر جایگاهی ارزشمند در سینما دارند و گزینش دلخواه غالب کارگردان ها میباشند.

    جشنواره بین المللی فیلم | کارگردان و بازیگر | جشنواره فیلم | کارگردان زن | بازیگران زن | تهیه کننده | کارگردانی | پخش کننده | سینماگران | سینمایی | جشنواره

    به هر حال لیست ۲۰ سینماگر نیرومند پیش روی شما هست. کمی به قبل انها پرداخته ایم, سیر ترقی ارزش در سینما بازبینی شده است و در آخر چرایی حضورشان در این لیست شرح داده شده است هست.

    ۱٫ رخشان بنی اعتماد «کارگردان»

    آغاز قدرتنمایی: علامت هاي استعدادش در “خارج از محدوده” و “زرد قناری” دیده شد و اهل فن دانستند رخشان بنی اعتماد جهت “ماندن و تاثیر گذاشتن” آمده. او در ابتدای راه پر کار بود و در فاصله اي کوتاه سه فیلم سینمایی تولید. در عین حال فرآوری مستند را هم فراموش نمی کرد.

    زنان پرقدرت سینمای کشور عزیزمان ایران را بشناسید

    چگونه نیرومند شد: چهار سال بعد از کارگردانی نخستین فیلمش, پشت دوربین “نرگس” ایستاد: سال ۱۳۷۰, فیلم در جشنواره دهم فجر تحسین شد و بانو بنی اعتماد گروه تحریریه سایت برترین کارگردانی را دریافت کرد. بعد از این فیلم بیش از پیش مورد دقت قرار داده شد و پیگیران سینما با دقت اکثر ساخته هایش را دنبال میکردند. حاصل نگاه نافذ بنی اعتماد به جامعه, فیلم هایي شد که هم جذابیت دراماتیک دارند و هم رسالت ارزش ورای سرگرمی هست.

    اوضاع کنونی: بنی اعتماد پیروز ترین کارنامه را در بین زنان کارگردان سینما دارد و شیر طلای ونیز جهت “قصه ها” شاهدی است بر این مدعا. او چندی پیش در شاخه نویسندگی به آکادمی اسکار دعوت شد که موقعیت رشک برانگیزی هست. بنی اعتماد همین طور بعنوان داور بخش افق هاي هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز گزینش شد.

    جشنواره بین المللی فیلم | کارگردان و بازیگر | جشنواره فیلم | کارگردان زن | بازیگران زن | تهیه کننده | کارگردانی | پخش کننده | سینماگران | سینمایی | جشنواره

    مستندهای وی را فراموش نمی کنیم که در عین تلخی, تاثیرشان جهت اصلاح کیفیت زندگی بعضی سوژه هایش پدیدار بوده. در وصف صلابت او همین بس که در مراسم بزرگداشتش اصغر فرهادی و مدیر دولت اصلاحات درمورد اش گفتگو می کنند.

    ۲٫ ترانه علیدوستی «بازیگر»

    آغاز قدرتنمایی: از همان ۱۷ سالگی و نقطه ورودش به سینما در نقش ترانه پرنیان فیلم “من ترانه ۱۵ سال دارم” نیرومند ظاهر شد و در همان سن و سال نخستین سیمرغش را گرفت. بعد از آن علی رغم تمام دختران جوان آن سال ها وارد هر کاری نشد. بعد از سیمرغ, در دو فیلم “شهر خوشگل” و “چهارشنبه سوری” اصغر فرهادی بازی کرد و در هر دو نقش, نظر داوران جشنواره را جلب کرد.

    زنان پرقدرت سینمای کشور عزیزمان ایران را بشناسید

    چگونه نیرومند شد: ترانه علیدوستی هیچ وقت بیراهه نرفت ولی بعد از “درمورد الی” تا اوایل دهه ۹۰ که مجدد با “پذیرایی ساده” و “آسمان زرد کم گودی ” به چشم آمد و نامزد گروه تحریریه سایت شد, در فیلم هایي بازی کرد که عمده دیده نشدند. او در سال ۲۰۱۲ بعنوان داور جشنواره فیلم هانوی ویتنام معرفی شد و سال ۲۰۱۴ یکی از داوران جشنواره فیلم وژول فرانسه شد.

    اوضاع کنونی: بحبوحه قدرت علیدوستی از وقت “شهرزاد” رخداد افتاد. او بعنوان ستاره مهم سریال حسن فتحی آن قدر به چشم آمد که یک جورهایی اسمش را در صدر لیست بازیگران زن ایرانی قرار داد. هم وقت با این سریال, فیلم “فروشنده” اصغر فرهادی و حضورش در جشنواره کن, دقت ها

    را به سمت او خیلی اکثر کرد. اعتراض صریح علیدوستی به بی احترامی ترامپ نسبت به ایرانیان و عدم حضور در مراسم اسکار باعث شد که در رسانه هاي دنیا هم وجهه مهمی پیدا کند. او مدتی است به یکی از فعال ترین شبکه هاي مجازی تبدیل شده است و در هر اساس اي موضع گیری میکند.

    ۳٫ منیژه حکمت «تهیه کننده, کارگردان و پخش کننده»

    آغاز قدرتنمایی: منیژه حکمت با طراحی لباس فیلم “گرندسینما” کارش را شروع کرد. فعالیتش را با منشی گری صحنه سه فیلم ادامه داد و بعد از آن در سمت برنامه ریز و دستیار کارگردان فعالیت هایش را پی گرفت. حکمت از جمله کارگردان هایي است که سر حوصله پشت دوربین آمد. سال ۷۹ “حبس زنان”

    را تولید که تبدیل به یکی از پر سروصداترین فیلمهای کشور عزیزمان ایران شد. پیش از تولید این فیلم تجربه تهیه کنندگی داشت و بعد از آن فعالیتش را در این اساس, کارگردانی و نیز پخش ادامه داد.

    چگونه نیرومند شد: بانو حکمت اضافه بر کار صنفی به طور جدی وارد عرصه تهیه کنندگی شد که کارنامه موفقی در این اساس دارد. “ورود مردها ممنوع”, “صداها”, “پوپک و مش ماشاالله”, “شهر موش ها ۲”, “چیزهایی است که نمیدانی”, “شکاف” و “خماری” از جمله فیلم هایي است که اسم او بعنوان تهیه کننده در تیتراژشان دیده می شود.

    اوضاع کنونی: او مدیر موسسه بامداد فیلم است و در اساس تولید و پخش فعالیت میکند. منیژه حکمت بعد از چند سال دوری از کارگردانی, این روزها مشغول “جاده قدیم” است که خودش تهیه کرده و بازیگرانی مانند مهتاب کرامتی و آتیلا پسیانی در آن بازی میکنند. بانو حکمت از جمله سینماگرانی هست

    که گرایشات سیاسی اش را علنی می کند و در عین حال ابایی ندارد که تندترین نقدها را علیه دولت بر زبان بیاورد. جمع این مشخصات از او سینماگری شجاع و نیرومند ساخته.

    ۴٫ فرشته طائرپور «تهیه کننده»

    آغاز قدرتنمایی: کارش را با نویسندگی جهت کودکان شروع کرد و نخستین فعالیت مهم اش در سینما تهیه کنندگی فیلم “گلنار” هست. فرشته طائرپور تا همین اکنون ۱۲ فیلم تهیه کرده که غالبا با عنوان کودکان و نوجوان ساخته شده است اند. او در کنار تهیه کنندگی, مدیر تولید, مجری طرح و نویسنده بعضی آثار سینمایی هم بوده هست.

    چگونه نیرومند شد: بااهمیت ترین اقدام طائرپور تاسیس منزل ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان است که فیلمهای مهمی تولید کرده. او در کنار فعالیت هاي سینمایی, خیلی سریع وارد کار صنفی شد و حتی عنوان نخستین داور زن جشنواره فجر را به اسم خود زده. مهمترین مسئولیت صنفی طائرپور, ریاست هیات مدیره منزل سینما در فاصله سال هاي ۷۹ تا ۸۱ هست.

    اوضاع کنونی: فرشته طائرپور اکنون با دو خصوصیت آشنا می شود: تهیه کننده و مسئول. او مدیر کانون تهیه کنندگان است که به قول خودش “با طراحی جدولی جهت محاسبه امتیازات, پروسه پذیرش تهیه کنندگان متقاضی عضویت را نظام مند ساخته”. او مشاور امور مالیاتی منزل سینما هم هست

    و گذر سینماگران عمده به این مبحث میوفتد. او به پرسشها سیاسی هم علاقه دارد و در انتخابات ریاست جمهوری جدید, فیلم تبلیغاتی اسحاق جهانگیری را تهیه کرد. “منزل قورباغه” به کارگردانی مسعود کرامتی, تازه ترین فیلم سینمایی است که فرشته طائرپور تهیه کرده.

    ۵٫ لیلا حاتمی «بازیگر»

    آغاز قدرتنمایی: با فیلم “لیلا”ي داریوش مهرجویی در سال ۷۵ به بحبوحه قدرت رسید. او از پانزدهمین جشنواره فجر, جهت این فیلم دیپلم سربلندی گرفت و یک سال بعد همین موفقیت را در فیلم “شیدا”ي کمال تبریزی تکرار کرد.

    چگونه نیرومند شد: حاتمی در مدت ۲۰ سال حضور در سینما, با کارگردان هاي بزرگی کار کرد و در این مدت, ۲۱ فیلم سینمایی بازی کرد, ۹ بار نامزد دریافت گروه تحریریه سایت شد و دو گروه تحریریه سایت گرفت. او بارها بعنوان داور در جشنواره هاي گوناگون جهانی حضور پیدا کرد و سال ۹۱, از جانب وزیر فرهنگ و ارتباطات کشور فرانسه, لقب شوالیه را گرفت و سال ۲۰۱۴ یکی از ۹ داور مهم جشنواره کن بود.

    اوضاع کنونی: با اینکه حاتمی معمولاً در تمام فیلم هایش مورد دقت قرار میگیرد ولی امسال در فیلم “رگ خواب” به کارگردانی حمید نعمت الله یکی از متفاوت ترین نقش هایش را به نمایش گذاشت و به علت بازی اش فروش خوبی نصیب فیلم کرد. او امسال به همراه گلشیفته فراهانی, نازنین بنیادی, محمد رسول اف, هایده صفی یاری, بهمن قبادی و … جهت عضویت در آکادمی اسکار دعوت شد. روایت است که بالاترین دستمزدها را می گیرد.

    ۶٫ مریلا زارعی «بازیگر»

    آغاز قدرتنمایی: بازی هاي مریلا زارعی در تلویزیون به چشم آمد ولی “دو زن” نامش را بیش از پیش سر زبان ها انداخت. او خیلی سریع توانایی اش را در بازیگری نشان داد و “سربازهای جمعه” شد نقطه عطف کارنامه او.

    چگونه نیرومند شد: مریلا زارعی جزو بازیگرانی است که گزینش هاي خوبش به مراتب اکثر است و همین به کارنامه اش وزن داده. در این میان انچه بر وجاهت او افزوده, همکاری با کارگردان هایي چون مسعود کیمیایی, اصغر فرهادی, ابراهیم حاتمی کیا و حسن فتحی هست. زارعی بارها در جشنواره فجر و منزل سینما به علت نقش هایش تحسین شده است که همانند تازه آن گروه تحریریه سایت “شیار ۱۴۳” و “زیر سقف دودی” هست

    اوضاع کنونی: آن چه گفتیم همۀ دلایل نیرومند نامیدن مریلا زارعی نیست. بخشی از آن دلایل فرامتنی دارد که باید در روحیه شخصی این بازیگر جستجو کرد. او بدون تعارف نظرش را بیان میکند و برایش تفاوت ندارد مورد خطاب اصغر فرهادی و کمپینش درمورد غزه یا فرج الله سلحشور هست.

    فرمان نمی دهیم ولی هر بازیگری چنین نفوذی ندارد که در گروه تحریریه سایت مسلم بازیگری دیگر شریک شود. نمی خواهیم توانایی بانو زارعی در خلق شخصیت یک زن افسرده فیلم “زیر سقف دودی” را نادیده بگیریم ولی جاییکه لیلا حاتمی و “رگ خواب” است در دادن تنها یک گروه تحریریه سایت دودلی جایز نیست.

    ۷٫ نیکی کریمی «بازیگر»

    آغاز قدرتنمایی: از سال ۶۹ و بازی در فیلم “عروس” یک مرتبه به چشم آمد و نامزد دریافت گروه تحریریه سایت بلورین شد. این موفقیت را پشت سر هم جهت فیلمهای “سارا”, “پری”, “روانی” و “دو زن” هم تکرار کرد.

    چگونه نیرومند شد: سال ۸۱, بعد از بازی در حدود ۲۰ فیلم, آخر به طور هم وقت جهت “واکنش پنجم” و “دیوانه اي از قفس پرید” گروه تحریریه سایت گرفت ولی بعد از آن فیلمهای عمده قابل قبولی بازی نکرد و یک جورهایی پرونده بازیگری اش دچار رکود شد تا اینکه نهایتا اوایل دهه هشتاد وارد عرصه کارگردانی شد و چهار فیلم تولید ولی فیلم هایش آنطور که باید مورد دقت داوران و منتقدان قرار نگرفتند. کریمی سال ۱۳۸۶ از داوران بخش فیلم کوتاه جشنواره کن بود.

    اوضاع کنونی: او بعد از تجربه کارگردانی, داوری, ترجمه, انتشار کتاب و برگزاری نمایشگاه تصویر, امسال به عرصه تهیه کنندگی هم وارد شد. گرچه پیش از این فیلم “شیفت شب” به کارگردانی خودش را تهیه کرده بود ولی تجربه تهیه کنندگی جهت اثر دیگری را نداشت. او در “آذر”,

    اولین تجربه کارگردانی محمد حمزه اي, بعنوان تهیه کننده حضور پیدا کرد و هم وقت در آن بازی هم داشت. این فیلم موفقیت خاصی در جشنواره فجر به دست نیاورد و در نامه اي به هیات داوران جشنواره نسبت به این مسئله تصویر العمل نشان داد. اخیرا حضور غوغایی او در یک فیلم تبلیغاتی نشان میدهد که دوران ستارگی او ادامه دارد.

    ۸٫ هدیه تهرانی «بازیگر»

    آغاز قدرتنمایی: از همان فیلم اولش یعنی “پادشاه” مسعود کیمیایی به چشم آمد: در سال ۱۳۷۵٫ هدیه تهرانی سه سال بعد به علت “قرمز” فریدون جیرانی گروه تحریریه سایت گرفت.

    چگونه نیرومند شد: هدیه تهرانی در بازیگری به پختگی رسیده بود که با توصیه بهروز افخمی جهت ایفای نقش سیما ریاحی در “شوکران” مواجه شد و نقطه عطف کارنامه بازیگری اش رقم خورد. او در ادامه نقش بد کم نداشت ولی تا هنگامی که در سینما بود, ترک تازی می کرد. غالب فیلم هایش گیشه داشت و سخت پسندها بازی اش را تحسین میکردند. بانو سوپراستار تدریجی از نفس افتاد و اکنون سرنوشت بازگشت او به مسیر مهم هست

    اوضاع کنونی: آن چه باعث شد هدیه تهرانی را در لیست بانوان متنفذ سینمای کشور کشور عزیزمان ایران قرار دهیم, سه علت مهم دارد: یکی کمکی است که هم چنان نامش به گیشه میکند و سال پیش بخشی از فروش “آااادت نمیکنیم” به علت او بود. دیگری فعالیت هاي اجتماعی هدیه تهرانی است که چندی پیش درمورد اش مفصل نوشتیم.

    او بی سروصدا مشغول پاسداری از محیط زیست است و خودش جهت نجات آن آستین بالا زده مهمترین علت ولی منفعل نبودن در پروژه هاي سینمایی هست. هدیه تهرانی به گواه انها که در سال هاي تازه با او همکاری داشته اند, “غالبا” شرط و شروط هایي جهت گزینش پارتنر و عوامل فیلم ها دارد و حین تولید فیلم ها نظراتش خریدار دارد. او هم چنان دستمزدهای کلان میگیرد.

    ۹٫ فاطمه معتمد آریا «بازیگر»

    آغاز قدرتنمایی: اواسط دهه شصت با فیلم “جهیزیه اي جهت رباب” خودش را بعنوان بازیگری درجه یک نشان داد. بعد از آن از سال ۶۷ تا ۷۲, چهارده فیلم بازی کرد که جهت هفت تای آن ها نامزد گروه تحریریه سایت شد و پشت سر هم چهار گروه تحریریه سایت از جشنواره فجر گرفت.

    چگونه نیرومند شد: از همان اواخر دهه شصت بعنوان صورت اي نیرومند در سینما مطرح بود ولی از سال ۷۲ تا ۸۲ که با “گیلانه” مجددا به قدرت برسد, آثار عمده شاخصی بازی نکرد و بعد از هم تا سال ۸۹ و بازی در “این جا بدون من” حضور کمرنگی در سینما داشت,

    با این حال در جشنواره هاي مهم دنیا بارها بعنوان داور ظاهر شد و صورت اي بین المللی پیدا کرد. او سال ۲۰۱۴ در فیلم آذربایجانی “نبات” بازی کرد. این فیلم همان سال نامزد اسکار فیلمهای خارجی زبان شد.

    اوضاع کنونی: معتمد آریا با فیلم “آباجان” هاتف علیمردانی, امسال مجددا بازی اش, به چشم آمد. او نقش مادر پیر یک اسیر را در خانواده اي بی سر و سامان بازی کرد و به علت بهره گیری از لهجه آذری مورد دقت قرار گرفت. با این حال ولی آباجان فروش خوبی نداشت و از سطح یک میلیارد

    و ۵۰۰ میلیون تومان بالاتر نرفت. امسال جهت معتمد آریا سال خاص اي بود. او امسال آخر بعد از سی و چهار سال توانست به شکل رسمی بعنوان داور در جشنواره بین المللی فیلم فجر حاضر شود: اتفاقی که تا پیش از این برایش نیفتاده بود.

    ۱۰٫ هایده صفی یاری «تدوینگر»

    آغاز قدرتنمایی: فعالیت سینمایی را با صداگذاری فیلم “دخترک کنار مرداب” در سال ۱۳۶۸ شروع کرد. هایده صفی یاری بعد از آن سراغ تدوین رفت. حدود چهار سال در این اساس کسب تجربه کرده بود که تدوین فیلم “آژانس شیشه اي” به او توصیه شد. این جا بود که استعداد او به چشم آمد

    و نخستین گروه تحریریه سایت بلورین را از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر به دست آورد. این همکاری جهت حاتمی کیا هم دلچسب بود و بار دیگر تدوین فیلمش را به او سپرد. نتیجه “روبان قرمز” هم براق بود و جایزه برترین تدوین جشنواره فجر را از آن خود کرد.

    چگونه نیرومند شد: درخشش هایده صفی یاری دقت ها را به سمت او جلب کرد و کارگردان هاي مطرح طالب همکاری با او بودند. اکنون در کارنامه اش تدوین فیلمهای کارگردان هاي شاخص کشورمون دیده می شود. اصغر فرهادی «چهارشنبه سوری, درمورد الی, جدایی کمیاب از سیمین, فروشنده», مانی واقعی «پذیرایی ساده, اژدها وارد میشود», داریوش مهرجویی «نارنجی پوش», عزیزالله حمیدنژاد «اشک سرما» و …

    اوضاع کنونی: هایده صفی یاری هم چنان در بحبوحه است و جزو شلوغ ترین سینماگران ماست. او چندی پیش بعنوان یکی از چند سینماگر ایرانی جهت عضویت در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار دعوت شد. در کارنامه او چهار گروه تحریریه سایت دیده می شد که رکورد تحسین برانگیزی است و نشان از اهمیت کار این تدوینگر دارد.

    ۱۱٫ مهناز افشار «بازیگر»

    آغاز قدرتنمایی: سال ۷۸ به سینما وارد شد, ولی تا ۸۲, فیلم شاخصی بازی نکرد تا اینکه با “سالاد فصل” فریدون جیرانی مورد دقت داوران و منتقدان قرار داده شد و جهت نخستین بار نامزد گروه تحریریه سایت شد.

    چگونه نیرومند شد: افشار از سال ۸۹ شکل و شمایل گزینش هایش را عوض کردن داد و از این جا به بعد بود که بازی اش به چشم آمد. او در “خوشبختی آباد” مازیار میری گروه تحریریه سایت بلورین گرفت و در “برف روی کاج ها” به کارگردانی پیمان معادی و “پل چوبی” مهدی کرم پور هم مورد دقت قرار گرفت. بعد از ازدواج با یاسین رامین, فعالیت هایش ترویج پیدا کرد و وجهه دیگری از خودش به نمایش گذاشت

    اوضاع کنونی: با فیلم “نهنگ عنبر” سامان مقدم به همراه رضا عطاران در نقشی کاملا متفاوت ظاهر شد و حسابی ترکاند. فیلم فروش بسیار زیادی کرد و به فصل دوم رسید. در فصل دوم افشار حضور پررنگ تری داشت و خیلی اکثر بازی اش به چشم آمد. مهناز افشار بعد از تجربه ناموفق “عشق تعطیل نیست”

    در شبکه نمایش خانگی, امسال در سریال “عاشقانه” منوچهر عادی جهت این شبکه بازی کرد و بسیار مورد دقت قرار گرفت. این اواخر در فیلم “دارکوب” بهروز شعیبی بازی داشت و اکنون هم قرار است در فیلم “لس آنجلس – شهر تهران” تینا پاکروان که از اواخر مرداد کلید میخورد حضور داشته باشد.

    او امسال بعنوان سفیر نیکوکاری موسسه خیریه گلستان فعالیتش را شروع کرد. به نظر می رسد پرونده مربوط به همسرش به جایگاه او لطمه نزده هست. او جدیدا درمورد حوادث روز اجتماعی, اظهارنظرهای صریح تری میکند.

    ۱۲٫ نغمه ثمینی «فیلمنامه نویس»

    آغاز قدرتنمایی: نغمه ثمینمی اکثر از اینکه در سینما آشنا شده است باشد, صورت مطرح تئاتر هست. در واقع بااهمیت ترین فعالیت هاي کارنامه نویسی ثمینی به نمایش هایش مرتبط می شود. او نمایشنامه هاي مهم و معتبری نوشته و بخش مهمی از آن ها را به صورت کتاب منتشر کرده.

    ثمینی بارها به علت نمایشنامه هایش مورد تقدیر قرار گرفته. او جهت سینما چهار فیلمنامه نوشت. “چوپان دروغگو”, “سه زن” و “مزه شیرین گمان”. او در پروژه “خون بازی” رخشان بنی اعتماد به همراه سه نویسنده دیگر یعنی خود بنی اعتماد, فرید مصطفوی و محسن عبدالوهاب حضور داشت: فیلمنامه اي که نهایتا گروه تحریریه سایت برترین فیلمنامه را گرفت.

    اوضاع کنونی: نغمه ثمینی دو سال قبل سنگ تمام گذاشت و به همراه حسن فتحی, فیلمنامه “شهرزاد” را نوشت. آنطور که خودش در گفت و گو اي گفته, شیوه کارشان به این صورت بوده که حسن فتحی طرح شروع را مطرح کرده و با هم به خلاصه سکانس ها رسیده اند. بعد فتحی این خلاصه ها

    را نوشته و از آن به بعد ثمینی نگارش آن ها را کامل کرده. از آنجایی که سریال شهرزاد هم در فصل اول و هم در فصل دوم, به شدت مورد دقت قرار داده شد و به لحاظ محتوایی, کمترین گاف را داشت, بعد از حسن فتحی, همۀ نقش ثمینی را در خلق این اثر پررنگ دانستند.

    ثمینی کماکان درگیر پروژه شهرزاد است و قرار هست. بعد از فصل دوم, شهرزاد ۳ را به همراه فتحی کار کند. روایت است که او جهت نگارش فیلمنامه ها, جایزه بالایی می گیرد.

    بازی در زمین مردانه

    این هشت زن هم نقشی فعال و تاثیرگذار در سینما دارند

    به این هشت نفر باز هم می توان چند اسم افزود. مثلاً مرضیه برومند که فعلاً تمرکزش را بر مسئولیت هاي اجرایی تئاتر گذاشته. درمورد وجاهت او همین قدر کافی است که بدانیم در ماجرای ناسازگاری خندوانه اي ها بر سر مالکیت جناب خان او دستور بود. پوران درخشنده از بانوان فعال سینمای ما است که اضافه بر کارگردانی,

    تهیه کنندگی هم می کند: همانند تازه اش انیمیشن “آخرین حکایت”. یک اسم دیگر را هم فراموش نکنیم: پریسا اقبال آور. به رغم اینکه یک دهه است از کارگردانی فاصله گرفته. هم چنان جزو زنان تاثیرگذار هست. این تاثیرگذاری به واسطه مدیریت او در موسسه بامداد است که در اساس اموزش فیلمسازی فعالیت دارد. یکی از مهمترین کارها او برگزاری کارگاه فیلمنامه نویسی با حضور اصغر فرهادی هست.

    کتایون شهابی «پخش کننده جهانی»

    اسم کتایون شهابی سال پیش در رسانه هاي کشورمون عمده دیده می شد. او داور جشنواره ۲۰۱۶ کن بود و همین باعث شد مورد دقت قرار گیرد. حتی بعد از دو جایزه اي که “فروشنده” از کن گرفت, بعضی حضور شهابی در هیات داوران را بی تاثیر ندانستند. او اضافه بر اینکه تهیه کنندگی میکند, مدیرعامل موسسه رسانه بین المللی شهرزاد است و روز به روز نقشش در پخش فیلمهای ایرانی پررنگ تر می شود.

    شهابی در سال ۲۰۱۲ نیز شرکت فرانسوی نوری پیکچرز را در پاریس تاسیس کرد که فیلمهای “قصه ها”, “چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت” و “ناهید” از فیلمهای پخش شده است این شرکت میباشند. او طی سال هاي ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ عضو هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند کشور عزیزمان ایران بوده هست

    و در سال ۱۳۸۹ بعنوان صادر کننده همانند خدمات فرهنگی و سینمایی که فعالیت هاي گسترده جهانی در معرفی و گسترش صادرات این بخش انجام داده, گزینش شدم. شهابی دکترای ادبیات فرانسه دارد و این خصوصیت از جمله فاکتورهای قدرت اوست.

    تهمینه میلانی «کارگردان»

    اولین کارگردانی است که فیلمش «آتش بس ۱» وارد کلوب میلیاردی شد. این یعنی تهمینه میلانی می تواند فیلمی بسازد که مقبول گیشه باشد. پیش و بعد از آن هم فیلم پرفروش داشته و احتمالا “ملی و راه هاي نرفته اش” که در نوبت پخش هست.

    به فروش قابل توجهی برسد. تهمینه میلانی حتی جهت افرادی که سینما را به شکل حرفه اي پیگیری نمی کنند, نامی آشنا هست, علت مهم این ماجرا به نظرات تند و تیزش درمورد مردان و نوع نگاهی که به انها در فیلم هایش دارد, باز میگردد. بانو میلانی در سال هاي تازه کمی از برندگی کلام پیشین فاصله گرفته

    و تلاش کرده به کار فیلمسازی اش برسد. به خصوص آن که سه سال پیش به علت انتشار فیلمنامه “شهرزاد” به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده است بود و خاطره حبس رفتن در سال ۸۱ به علت تولید “نیمه مخفی” برایش زنده شد. درمورد وجاهت میلانی همین بس که برترین هاي سینمای کشور کشور عزیزمان ایران در فیلمش بازی می کنند. او با تولید ۱۴ فیلم سینمایی پرکارترین کارگردان زن سینمای ما هست.

    نگار اسکندرفر «تهیه کننده و مدیر موسسه کارنامه»

    حوزه فعالیت نگار اسکندرفر به سینما محدود نمی شود. او مدیر موسسه کارنامه است که فعالیت هاي سینمایی یکی از زیرشاخه هاي آن به حساب می آید. در این موسسه صورت هاي بنامی مشغول تدریس گرایش هاي گوناگون سینما بوده و میباشند: از جمله اصغر فرهادی, زنده یاد عباس کیارستمی,

    ناصر تقوایی, حسن فتحی, مهتاب, نصیرپور, رویا تیموریان, محمد رحمانیان, ابوالحسن تهامی و … اسکندرفر تهیه کننده چند مستند و فیلم “روز مبادا” بوده و بعنوان سرمایه گذار و مجری طرح با اصغر فرهادی در “جدایی کمیاب از سیمین” همکاری داشته هست.

    همان فیلمی که بانک پاسارگاد بعنوان سرمایه گذار در تولید آن شریک بود و بعد از آن در چند فیلم دیگر هم سرمایه گذاری کرد. نمیتوان نقش بانو اسکندرفر را در شکل گیری این رخداد نادیده گرفت. آلبوم کارنامه با مدیریت او تا به حال استعدادهای فراوانی را کشف و به سینمای کشور کشور عزیزمان ایران معرفی کرده هست. در این موسسه بیش از ۶۰۰ فیلم کوتاه داستانی و مستند به وسیله هنرجویان ساخته شده است هست.

    مستانه مهاجر «تدوینگر و تهیه کننده»

    از تدوینگران پر کار سینمای ما است که کارش را از ابتدای دهه ۸۰ شروع کرد. مستانه مهاجر در سال هاي تازه در کنار حرفه اصلی, تهیه کنندگی و سرمایه گذاری فیلم ها را هم تجربه کرده. او سرمایه گذار “خنده هاي آتوسا” «علیرضا فرید», “هلن” «علی اکبر ثقفی» و “اسرافیل” «آیدا پناهنده» است و تهیه کنندگی فیلم آخر یعنی “اسرافیل” را هم بر عهده داشته.

    چندی پیش هم پروانه تولید فیلم سینمایی “زالاوا” به تهیه کنندگی او و کارگردانی ارسلان امیری صادر شد. «امیری فیلمنامه ویلایی ها و اسرافیل را نوشته» بانو مهاجر در فاز تازه حرفه اش اکثر با کارگردان هاي تازه نفس همکاری داشته و به نظر میرسد به زودی جزو تهیه کنندگان پرکار شود.

    نکته جانب دیگر درمورد مستانه مهاجر همکاری هاي یکسان با همسرش, پژمان بازغی هست. نمیدانیم از سر تصادف این رخداد رخ داده یا جزو پیش شرط هاي یکی از این دو هست, به این معنی که غالب فیلم هایي که مهاجر تدوین می کند. پژمان بازغی جزو بازیگران آن هست.

    مهتاب کرامتی «بازیگر»

    بعد از تثبیت در سینما, تلاش کرده در کنار بازیگری وجهه اي دیگر هم از خود به نمایش بگذارد. مهتاب کرامتی سال هاست بعنوان سفیر حسن نیت یونیسف فعالیت می کند و گرچه دلبسته این مسئولیت هست. بانو کرامتی سال پیش تجربه اي تازه به دست آورد و آن هم تهیه کنندگی مستند “صفر تا سکو” است که اتفاقا در جشنواره مستند تحسین شد.

    کرامتی امسال فیلم “تیک آف” را روی پرده داشت: منتها نه بعنوان بازیگر, بلکه در مقام سرمایه گذار. جمع این تجربیات نشان میدهد کرامتی به جایگاهی رسیده که میتواند نفر مهم یک پروژه باشد. از آن طرف او در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر, مشاور هنری دبیر «محمد حیدری» بود

    که علامت دیگری است از جایگاه خاص این بازیگر. مهتاب کرامتی “فعلاً” در لیست علاقه مندی هایش بازیگری را در گیشه جستجو نمیکند و فیلم هایي نقش بازی کرده که “خاص” میباشند. سال پیش “ماجان” و “مرداد” و این روزها “جاده قدیم” پروژه هاي این بازیگر میباشند.

    تینا پاکروان «تهیه کننده, کارگردان و بازیگر»

    تینا پاکروان را میشود یکی از زنان همه ي فن حریف سینمای کشور کشور عزیزمان ایران معرفی کرد. پیش از اینکه بعنوان بازیگر, نویسنده, کارگردان یا تهیه کننده مشهور شود, در سینمای کشور کشور عزیزمان ایران بعنوان صورت پرداز, مدیر تولید, منشی صحنه, مدیر برنامه ریز, مجری طرح و … فعالیت داشت و کنار دست کارگردان هاي مطرحی مانند بهرام بیضایی, مسعود کیمیایی و … کار را یاد گرفت.

    سال ۹۲ جهت نخستین بار وارد عرصه نویسندگی و کارگردانی شد و فیلم اپیزودیک “خانوم” را فرآوری. بعد از آن در “یحیی سکوت نکرد”, تهیه کنندگی را تجربه کرد و مجددا سال ۹۴ فیلم “نیمه شب رخداد افتاد” را به تهیه کنندگی خودش کارگردانی کرد. او اکنون بعنوان بازیگر, کارگردان و تهیه کننده

    شناخته میشود و همین پارسال در فیلم “منزل کاغذی” مهدی صباغ زاده بعنوان تهیه کننده ظاهر شد و خودش هم در آن بازی کرد. پاکروان قرار است اواخر مرداد “لس آنجلس – شهر تهران” را با بازی مهناز افشار, گوهر خیراندیش و … بعنوان فیلم سومش کلید بزند.

    نرگس آبیار «کارگردان»

    فعالیت کارگردانی اش را از سال ۹۱ شروع کرد و در این مدت سه تا فیلم فرآوری. “شیار ۱۴۳” به تنهایی کافی بود تا جای پای او در سینمای کشور کشور عزیزمان ایران سفت شود. این فیلم سروصدای عجیبی در سینما به راه انداخت و مورد دقت طیف هاي گوناگون فکری قرار گرفت. این فیلم در جشنواره هاي گوناگون

    جهانی مانند استرالیا, روسیه, هند, کره جنوبی و … هم برگزیده شد. بعد از شیار, او با “نفس” به میدان آمد: فیلمی جالب و پر از ریزه کاری که به اندازه شیار مخاطبانش را هیجان زده نکرد.

    با این حال در جشنواره هاي جهانی مورد دقت قرار گرفت. او اکنون تصمیم دارد خودش را در تلویزیون هم محک بزند و وارد عرصه سریالسازی شود. آبیار با همکاری شرکت بحبوحه, قرار است سریال “دختر شینا” را بر اساس کتابی با همین اسم و درمورد زندگی همسر شهید حاج ستار ابراهیمی کارگردانی کند. طبیعتا با ورود به تلویزیون, آبیار کماکان موقعیت اش را بعنوان یک کارگردان زن دفاع مقدس حفظ میکند.

    پریناز ایزدیار «بازیگر»

    پیشرفتش چشمگیر و قابل تحسین هست. پریناز ایزدیار بعد از چند تجربه نه عمده پیروز با فیلم “پنج کیلومتر تا بهشت” خودی نشان داد و “زمانه” حسن فتحی در سال ۹۱ شهرتش را افزون کرد. بعد از آن در چند نقش کوتاه سینمایی دیده شد تا اینکه “ابد و یک روز” و “شهرزاد” در سال ۹۴ فرصتی خاص در اختیار او قرار دادند. پریناز ایزدیار در دو نقش کاملا متفاوت توانایی اش را به رخ کشید و جهت فیلم “ابد و یک روز” گروه تحریریه سایت گرفت.

    اسم سمیه هم سر زبان ها افتاد و به شیرین “شهرزاد” گره خورد. ایزدیار بعد از این دو تجربه خاص, مترصد تکرار رخداد مهم دیگری است که فعلاً با سری دوم “شهرزاد” و فیلم هایي که نقش بازی کرده, محقق نشده هست. او “یک روز بخصوص” و “ویلایی ها” را امسال روی پخش داشت که گیشه

    موفقی نداشتند و “تابستان داغ” او در حالی حاضر پخش میشود که به فروش بالای آن امیدی نیست. هیچکدام هم در جشنواره جهت این بازیگر رهاوردی نداشتند ولی نمی توان جایگاه مهم و آینده امیدوار کننده وی را نادیده گرفت.

    واژه های کلیدی: جشنواره بین المللی فیلم | کارگردان و بازیگر | جشنواره فیلم | کارگردان زن | بازیگران زن | تهیه کننده | کارگردانی | پخش کننده | سینماگران | سینمایی | جشنواره

    زنان پرقدرت سینمای کشور عزیزمان ایران را بشناسید

    زنان پرقدرت سینمای کشور عزیزمان ایران را بشناسید

    زنان پرقدرت سینمای کشور عزیزمان ایران را بشناسید

    زنان پرقدرت سینمای کشور عزیزمان ایران را بشناسید

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • جعبه هدیه کتاب
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • کتاب اورجینال
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین