قدر زمان حال را بدانید که گذشته هرگز برنمی گردد و آینده شاید نیاید.(گالیله)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » واژن و ۱۳ راز جهت داشتن واژن سالم

    واژن و ۱۳ راز جهت داشتن واژن سالم

    واژن شما حرفهایی در مورد سلامتی تان دارد که مخفیانه به شما می گوید. در مورد پیری، قاعدگی و سایر موضوعاتی که از صحبت در موردشان خجالت می کشید.

    واژن و 13 راز جهت داشتن واژن سالم

    واژن شما حرفهایی در مورد سلامتی تان دارد که مخفیانه به شما می گوید. در مورد پیری، قاعدگی و سایر موضوعاتی که از صحبت در موردشان خجالت می کشید.

    واژن کانال عضلانی بسته ای است که از فرج (خارج اندام تناسلی زنان) تا گردنه رحم امتداد دارد. پرسشها واژن می تواند بر جنبه های متفاوت زندگی شما اثر بگذارد، موجب استرس یا ایجاد مسئله در روابط زناشویی شما شده است و بر اعتماد به نفستان نیز تاثیر بگذارد. دانستن علائم و نشانه های پرسشها واژن و راهکارهای برطرف کرن آن، می تواند از سلامت واژن شما محافظت کند. واژن شما حرفهایی در مورد سلامتی تان دارد که مخفیانه به شما می گوید. در مورد پیری، قاعدگی و سایر موضوعاتی که از صحبت در موردشان خجالت می کشید.

     

    واژن و ۱۳ راز جهت داشتن واژن سالم

    ۱٫ اشتباه شماره یک زنان این است که همه چیز را با واژن اشتباه می گیرند

     

    دکتر آلیسا دویک  Alyssa Dweck استادیار بالینی دانشکده پزشکی و متخصص زنان در وستچستر نیویورک می گوید : ” من هر لحظه تعجب می کنم که چطور زنان این قدر در مورد آناتومی بدن خود بی اطلاع هستند. آن ها فکر می کنند کلمه واژن تمام قسمت تناسلی ارزش را در بر می گیرد و فکر می کنند هر چه در این پایین وجود دارد اسمش واژن است در حالی که آلت تناسلی زنان قسمت های مختلفی دارد. “ واژن شما لوله ای عضلانی و داخلی است که دهانه رحم را به فرج متصل می کند. فرج vulva بخش های بیرونی آلت تناسلی است که شما می بینید. و دیگر قسمت های آن شامل: لابیای بزرگ labia majora و لابیای کوچک labia minora ( لب های بیرونی و داخلی )، کلیتوریس clitoris ( نقطه مرکزی احساس لذت که در قسمت بالای لابیا قرار گرفته ) و مجرای ادرار می شود.

     

    واژن شما حرفهایی در مورد سلامتی تان دارد که مخفیانه به شما می گوید. در مورد پیری، قاعدگی و سایر موضوعاتی که از صحبت در موردشان خجالت می کشید.

    ۲٫ ترشحات شما عجیب نیست

     

    به نظر بیش از حد می رسد؟ چنین احساسی نداشته باشید. هیچ مقدار تعیین شده است و “طبیعی” جهت ترشحات وجود ندارداین ترشحات بسته به تناوب قاعدگی شما می تواند نوسان داشته باشد. اواسط تناوب قاعدگی ترشح زیاد کردن پیداکرده و معمولا براق و چسبنده هست. ( مانند سفیده تخم مرغ ) . به گفته دکتر دویک “ این امر باعث تسهیل حرکت اسپرم در واژن (مهبل)، دهانه رحم و رحم شده است در نتیجه منجر به باروری می شود. این زیاد کردن ترشح این امکان را به شما می دهد که وقت باروری مناسب در ماه را متوجه شوید. ” در سایر روزهای ماه ترشحات غلیظ تر و سفیدتر می شود.

    علائمی در ترشحات که باید موجب نگرانی شما شود:

    • – ترشح با توده های جامد مثل پنیر کاتیج که می تواند نشانه عفونت مخمری باشد.
    • – ترشحات خاکستری رنگ با بویی شبیه ماهی که نشان دهنده واژینوز باکتریال bacterial vaginosis ( BV ) است که علتش رشد بیش از حد باکتری ها در واژن است.
    • – ترشح شدید که خاکستری، زرد یا سبز رنگ باشد می تواند جزو عوارض جانبی گونوره gonorrhea باشند، یکی از بیماری های عفونی انتقال یافته شده است از راه جنسی.

    که در این ۳ مورد باید به دکتر مراجعه نمایید.

    عبارات مهم : درد هنگام رابطه جنسی – ترشحات واژنی
    اگر می خواهید زیاد بدانید : ۵ چیزی که ترشحات واژنی خبر از آن می دهد

    اگر می خواهید زیاد بدانید : ترشحات واژن: کدام ترشحات غیر طبیعی هستند؟

    اگر می خواهید زیاد بدانید : روشهای آگاهی از وقت بارداری

    واژن و ۱۳ راز جهت داشتن واژن سالم

    اگر می خواهید زیاد بدانید : سیکل قاعدگی و شرح اوضاع بدنی و نواسانات خلقی بانوان طی این ۲۸ روز

     

    ۳٫ قدرت بدنی ام به اندازه قبل نیست

     

    واژن شما حرفهایی در مورد سلامتی تان دارد که مخفیانه به شما می گوید. در مورد پیری، قاعدگی و سایر موضوعاتی که از صحبت در موردشان خجالت می کشید.

    بیش از ۴۰ درصد زنان با مسئله پرولاپس prolapse اندام های لگنی pelvic organ prolapsed ( POP ) یا اختلال کف لگن درگیر هستند که در آن دیواره های واژن جلو آمده یا به سمت ورودی واژن افتادگی پیدا می کنند. متاسفانه بسیاری از زنان از صحبت در این مورد با پزشکشان خجالت می کشند. به گفته دکتر لسلی ام ریکی Leslie M. Rickey، مدرس، استادیار اورولوژی و مامایی و زنان دانشکده پزشکی یل Yale : ” بسیاری از زنان متوجه نمی شوند که عضلات حمایت کننده واژن ارزش شل شده است است.یک زن با مسئله POP ممکن است متوجه ورم، درد هنگام رابطه جنسی، فشار واژینال، مشکلات مثانه و روده، درد کمر یا لگن در خود شود.

    عوامل خطر جهت فرد مبتلا به POP یا اختلال کف لگن عبارتند از:

    • – بارداری 
    • – زایمان 
    • – پیری 
    • – یائسگی 
    • – سیگار کشیدن 
    • – تروما (ضربه روحی) trauma

    پزشکتان می تواند با تمرینات تقویت کننده لگن یا یک دستگاه قابل جابجایی که در مناطق دچار پرولاپس جاگذاری می شود مسئله شما را برطرف کند. 

    اگر می خواهید زیاد بدانید : اختلال کف لگن چیست؟

    اگر می خواهید زیاد بدانید : درمان اختلالات کف لگن + آموزش حرکات ورزشی

    واژن و ۱۳ راز جهت داشتن واژن سالم

     

    ۴٫ لطفا بعد از رابطه جنسی ادرار کنید

     

    با عجله دویدن به سمت دستشویی بعد از رابطه جنسی کار درستی نیست ولی ادرار نکردن بعد از رابطه هم احتمال عفونت دستگاه ادراری Urinary Tract  Infections  (UTIs ) را زیاد کردن می دهد . مقصر، آناتومی بدن زنان است: در زنان، مجرای ادرار، واژن و مقعد تقریبا نزدیک به هم هستند. مقاربت می تواند باکتری های مقعد را به سمت مثانه، انتقال یافته کند جایی که ممکن است باکتری ها تکثیر شده است و باعث عفونت ادراری شود. به گفته دکتر دویک ” جهت مردان این عنوان کاملا متفاوت هست، چون فاصله زیادی بین محدوده مقعد و مجرای ادرارشان وجود دارد و علتش طول آلت تناسلی در مردان است. سیستم رابطه جنسی طوری است که باکتری ها از محل خود حرکت می کنند بنابراین اگر مستعد عفونت هستید قبل و بعد از رابطه ادرار کنید تا به تمیز شدن مثانه از باکتری کمک کرده باشید. “

    اگر می خواهید زیاد بدانید : اهمیت ادرار کردن بعد از رابطه جنسی جهت زنان

     

    ۵٫ جهت شستشوی واژن از douche استفاده نکنید

     

    واژن شما علاقه ای به douche (وسیله ای جهت وارد کردن جریان آب جهت شستشو به داخل واژن) ندارد. با این حال یک چهام زنان ۱۵ تا ۴۴ ساله در آمریکا این کار را می کنند. نه تنها شستشوی واژن PH طبیعی آن را عوض کردن می دهد بلکه باعث زیاد کردن خطر مبتلا شدن به عفونت و جنبش پذیری این ناحیه هم می شود ، واژن بدون شستشو هم به اندازه کافی تمیز است. به گفته دکتر دویک ” واژن محلی کثیف و غیربهداشتی نیست که نیاز به تمیزکاری خاصی داشته باشد. تمیز کردن واژن هم مثل شستشوی سایر قسمت های بدن است است. ما معمولا صابون ملایم و آب را پیشنهاد می دهیم. ” نیازی به استفاده از لیف و اسفنج، شوینده معطر و اسپری آب نیست.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : روش شستشوی واژن

     

    ۶٫ ورزش کگل جهت واژن مهم است ولی نه جهت همه

     

    به گفته دکتر ریکی Rickeyبیشتر افراد ورزش های کگل را جهت دوران بارداری و بعد از وضع حمل بافایده می دانند. ولی مشخص شده است که ورزش های کف لگن باعث تقویت و سلامت عضلات کف لگن شده است که می تواند به عملکرد مثانه، واژن و روده در طول عمر حتی سالخوردگی کمک کند. اگرچه بسیاری از پزشکان ورزش های کگل را جهت بی اختیاری مربوط به بارداری توصیه می کنند ولی بررسی مطالعات انتشار یافته در مجله Urology نشان داد که تمرینات کف لگن همچنین می توانند از بی اختیاری استرسی ( نشت ادراد در اثر سرفه ، عطسه یا خنده ) و پرولاپس اندام های لگن جلوگیری کند. عضلات کف لگن را منقبض کنید همان طور که جلوی جریان ادرار را می گیرید. ۳ ثانیه نگه دارید ، ۳ ثانیه استراحت کنید و این کار را ۱۰ تا ۱۲ بار تکرار کنید. به تدریج انقباض را تا ۱۰ ثانیه زیاد کردن دهید. با یا این حال برخی زنان که در هنگام مقاربت درد دارند یا سریع به سریع نیاز به دستشویی رفتن پیدا می کنند ممکن است کف لگن تنگی داشته باشند نه ضعیف. در این حالت، تقویت عضلات می تواند اوضاع را بدتر کند. اگر مشکوک به این اوضاع هستید به دکتر خود مراجعه کنید تا شما را به یک درمانگر فیزیوتراپی مراجعه دهد و با تمرینات مناسب بتوانید ماهیچه های لگن را آزاد کنید.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : ورزش کگل | آموزش ورزش کگل جهت تقویت ماهیچه های لگنی

     

    ۷٫ ممکن است موقع رابطه جنسی بوی خاصی حس کنید

     

    این بو از نظر علمی اثبات شده است هست. ترشحات واژن اسیدی است (  PH پایین ). منی قلیایی است ( PH بالا ). وقتی این دو با هم ترکیب شوند، تصویر العمل شیمیایی ای که ایجاد می شود باعث ایجاد فواید تازه و بوهای خاصی می شود. بوی ایجاد شده است به سطح PH فردی شما بستگی دارد. – مواردی مانند شستشوی واژن با douche (که قرار شد دیگر از آن استفاده نکنید) یا حمام حباب و کف bubble baths می تواند روی PH واژن تاثیر بگذارد. اگر بعد از رابطه جنسی متوجه بوی تلخ یا زشت ای شدید به پزشکتان مراجعه نمایید. ممکن است نشانه ای از عدم تعادل باکتریایی در واژن یا عفونت در اسپرم شریک شما باشد.

     

    ۸٫ اگر از لوبریکانت lubricant استفاده نمی کنید ضرر کرده اید

     

    بر اساس مطالعات دانشگاه ایندیانا Indiana ، بیش از ۶۵ درصد زنان از روان کننده یا همان لوبریکانت lubricant استفاده می کنند تا رابطه جنسی برایشان راحت تر و لذت بخش تر باشد. تحقیقات مربوطه نشان می دهد که زنان زمانی که از لوبریکانت استفاده کرده اند امتیاز بیشتری به کیفیت رابطه جنسی ارزش داده اند. اگر چه عامل مهم خشکی واژن، یائسگی به شمار می آید ولی عوامل زیاد دیگری هم وجود دارد که ممکن است بر آن تاثیر بگذارد از جمله:

    • – استرس 
    • – عوض کردن ساعت خواب 
    • – مصرف الکل 
    • – قرص های پیشگیری از بارداری 
    • عشق بازی طولانی

     

    انواع ژل لوبریکانت lubricant :

    اگر از لوبریکانت استفاده می کنید پایه آن را بررسی کنید.

    – یک لوبریکانت بر پایه آب مثل K-Y Jelly: انتخابی مناسب جهت زیاد کردن لذت جهت زمانی است که می خواهید از کاندوم استفاده کنید.

    – لوبریکانت هایی که بر پایه روغن هستند مانند edible coconut oil: احتمال پاره شدن کاندوم را زیاد کردن می دهند.

    – لوبریکانت سیلیکونی: اگر لوبریکانتی می خواهید که مدت وقت پایداری طولانی داشته باشد باید از انواع سیلیکونی استفاده نمایید.

    – لوبریکانت حاوی گلیسیرین: اگر مستعد مبتلا شدن به عفونت هستید اطمینان حاصل کنید لوبریکانتی که استفاده می کنید حاوی گلیسرین نباشد، چون دارای قند است و می تواند احتمال عفونت مخمری در واژن را زیاد کردن دهد.

     

    ۹٫ هنگام استفاده از تامپون این اشتباه را مرتکب نشوید

     

    مسلما بعد از قرار دادن تامپون دست ها را می شویید ولی قبل از آن چه؟ دست های کثیف می تواند تامپونی را که قرار است ۴ تا ۸ ساعت در واژن شما بماند، آلوده کند. و اگر پریود نیستید به هیچ عنوان از تامپون استفاده نکنید. چون باعث عوض کردن PH واژن شده است و احتمال مبتلا شدن به عفونت را زیاد کردن می دهد. و توصیه آخر این که حتما بعد از مدفوع کردن تامپون را عوض کنید در غیر این صورت ممکن است باکتری های مقعد به نخ متصل به تامپون سرایت کرده و منجر به آلودگی مثانه شوند. به علاوه حرکت روده ممکن است باعث جابجایی تامپون و ایجاد ناراحتی شود.

     

    ۱۰٫ لطفا از لباس زیر نخی استفاده کنید

     

    واژن شما نیاز دارد هر از گاهی هوای تازه تنفس کند. محیط های تاریک، تنگ و مرطوب جلوی رسیدن هوا را گرفته و عفونت های مخمری یا باکتریایی را زیاد کردن می دهند. به گفته دکتر دویک ” لباس زیر نخی عالی ترین گزینه انتخابی است، معمولا به کسانی که مستعد مبتلا شدن به عفونت هستند توصیه می کنم بدون لباس زیر بخوابند تا این منطقه هوا بخورد. همچنین به آن ها توصیه می کنم که سشوار را روی درجه سرد قرار داده و بعد از حمام با سشوار این ناحیه را کاملا خشک کنند تا از هر گونه رطوبتی راحت شوند. ” لباس هایی که باید از پوشیدنشان اجتناب شود: الیاف مصنوعی Spandex، مایوی خیس، لباس ورزشی کثیف یا خیس، جوراب شلواری بدون الیاف نخی.

     

    ۱۱٫ تناوب قاعدگی شما می تواند آزار دهنده باشد

     

    اگر قاعدگی شما ناگهانی قطع شود ممکن است علتش حاملگی باشد. ولی مصرف الکل و قرص های ضد بارداری و بسیاری عوامل دیگر هم می تواند وقت قاعدگی شما را به هم بریزد.

    – استرس می تواند باعث متوقف شدن قاعدگی شود ( فوت یکی از اعضای خانواده یا از دست دادن کار یا روزهای مشکل سفر یا به سر رسیدن مهلت یک قرارداد ).

    – ترساندن پیش رویتان چه یک شیر باشد چه پرداخت وام –بدن و مغز شما ممکن است هورمونهای تولید مثل را تعطیل کند تا از بوجود آمدن کودک در محیط ترساندن کننده پیشگیری کند.

    – ورزش بیش از حد هم اگر باعث شود بدنتان تحت فشار زیادی قرار بگیرد می تواند قاعدگی را به حالت تعلیق درآورد.

    مشروبات الکلی هم می تواند همین تاثیر را داشته باشد. موسسه ملی سوء مصرف الکل و مشروبات الکلی می گوید که حتی مصرف میزان الکلی که به کبد و سایر اعضای بدن آسیبی نمی رساند می تواند باعث ایجاد دوره قاعدگی نامنظم شود. نوشیدن الکل ممکن است باعث زیاد کردن سطح استروژن و تستوسترون شود که باعث اختلال در نوسانات طبیعی هورمون ها می شود.

    سایر عواملی که باعث نامنظم شدن قاعدگی می شوند:

    • – داروهای ضد افسردگی یا ضد روان شناختی
    • – کار شیفتی
    • – سطح پایین چربی بدن
    • – زیاد کردن سریع وزن 
    • – اختلال تیروئید 
    • – سیگار کشیدن

     

    ۱۲٫تغییر شکل واژن

     

    همان طور که بقیه بدن شما با بالا رفتن سن، عوض کردن می کند، واژنتان هم دچار عوض کردن شکل و عوض کردن رنگ می شود.

    – در دهه ۲۰ واژنتان ممکن است زیاد قابل مشاهده باشد ولی کم کم لب های اطراف آن کوچکتر و باریک تر می شوند. چربی زیر جلدی در سراسر بدن با زیاد کردن سن کم کردن می یابد.

    – در دهه ۳۰، تغییرات هورمونی در اثر بارداری یا زیاد کردن سن ممکن است باعث تیره تر شدن رنگ ناحیه واژن شوند.

    – در دهه ۴۰ پایین آمدن سطح استروژن باعث عوض کردن تعادل PH واژن، التهاب و نازکی و خشکی دیواره واژن می شود. ( خارش ، قرمزی ، سوزش )

    دنبال راهی مناسب جهت سالم نگه داشتن واژن (مهبل) هستید؟

    رابطه جنسی منظم داشته باشید.

    رابطه جنسی باعث کشیده شدن واژن نمی شود. در عوض، واژن در هنگام برانگیخته شدن در معرض انقراض قرار می گیرد. در مورد زایمان، زنان جوان (به عنوان مثال، اوایل دهه ۲۰) معمولا مجددا واژن تنگ قبل از زایمان را تجربه می کنند. با این حال به دنیا آوردن چند نوزاد می تواند باعث خستگی عضلات واژن شده و دیگر نتواند کاملا منقبض شود. بالا رفتن سن هم تاثیر مشابهی دارد، به همین علت است که بعضی زنان با بالا رفتن سن از شل شدن واژن ارزش شکایت دارند – چه فرزند دار شده است باشند و چه نشده باشند. زنانی که در دهه ۳۰ یا ۴۰ زندگیشان فرزند دار می شوند ممکن است شاهد شل شدن واژن در اثر تولد فرزند در سن بالا باشند. ورزش کگل می تواند به سفت شدن عضلات در این موارد کمک کند.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : تغییرات واژن در دهه های ۳۰, ۴۰, ۵۰ و ۶۰ زندگی

     

    ۱۳٫ واژن تان را بهتر بشناسید

     

    قراری با واژن خود بگذارید. از یک آینه استفاده کنید تا زیاد با ظاهرش آشنا شوید، تا بهتر بتوانید هر گونه عوض کردن ناگهانی که در این قسمت رخ می دهد را شناسایی کرده و با پزشکتان در میان بگذارید. به گفته دکتر دویک ” لمس کردن اطراف واژن هنگام دوش گرفتن باعث شده است خیلی ها متوجه شوند با مشکلی روبرو شده است اند. ممکن است متوجه یک برجستگی یا چیزی شوند که نباید در آن جا وجود داشته باشد. گاهی هم هیچ مشکلی نیست و شما فقط دهانه رحم را لمس کرده اید.” جهت معاینه واژینال توسط خودتان یک آینه کوچک با یک دسته بلند و یک چراغ قوه کوچک نیاز دارید. دستهایتان را بشویید و کف زمین، نیمکت یا تخت بنشینید. پشتتان بالش بگذارید. لابیا labia، کلیتوریس (چوچوله) clitoris، دهانه مجرای ادرار urethra opening، دهانه واژن و دهانه مقعد را بررسی کنید. اگر هر مشکلی از قبیل زگیل ناحیه تناسلی، زخم یا ترشحات واژن با بود بد داشتید با پزشکتان مشورت نمایید.

    تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ

    واژه های کلیدی: درد هنگام رابطه جنسی | ترشحات واژنی | سیکل قاعدگی | رابطه جنسی | بارداری | استفاده | باکتری | بارداری | عفونت | عضلات | ادرار

    واژن و 13 راز جهت داشتن واژن سالم

    واژن و ۱۳ راز جهت داشتن واژن سالم

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • منابع اورجینال رباتیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک