آیا او (خدا) برای بنده اش کافی نیست؟ (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار جامعه و عمومی » حذف مهر طلاق از شناسنامه زنان، آری یا نه؟

    حذف مهر طلاق از شناسنامه زنان، آری یا نه؟

    زنان مطلقه معمولا در یافتن شغل و یا منزل نیز زیر نگاه‌های سنگینی سر خم می‌کنند که نمی خواهد این زنان را در میان خود بپذیرد. بار سنگین

    حذف مهر طلاق از شناسنامه زنان، آری یا نه؟

    زنان مطلقه معمولا در یافتن شغل و یا منزل نیز زیر نگاه های سنگینی سر خم می کنند که نمی خواهد این زنان را در میان خود بپذیرد. بار سنگین اداره خانواده تک سرپرست از یک سو و فشارهای اجتماعی که به دنبال این نگاه بر زنان آوار می شود نیز پرسشها آنها را زیاد کردن می دهد.

    حذف ثبت طلاق از شناسنامه، از پرسشها زنان کم میکند ؟

    آسیب های اجتماعی طلاق لیست بلندی هستند از انحرافات اجتماعی تا آسیب های معنوی و روانی؛ این آسیب ها به طور سالیانه هزینه های زیادی را بر فرد و جامعه تحمیل می کنند. به همین علت هم است که قانونگذاران به فکر راه چاره ای از طریق وضع قوانین تازه می افتند. این در حالیست که حمید درخشان نیا، مدیر شرکت ثبت احوال کشور چندی پیش از تهیه پیش نویس طرحی مبنی بر «حذف ثبت طلاق از شناسنامه» خبر داد و ابراز امیدواری کرد که درصورت اجرایی شدن این طرح بعضی از پرسشها زنان مطلقه حل شود. همزمان با مطرح شدن این طرح نظرات مخالف و موافق بسیاری اطراف آن شکل گرفت.

    عبارات مهم : آسیب های اجتماعی – پنهان کاری
    برخی کارشناسان اعتقاد بر برطرف پرسشها زنان مطلقه و تسهیل ازدواج مجدد آنها بواسطه تصویب این طرح و بعضی دیگر آن را موجب زیاد کردن آمار طلاق و عدم اعتماد جهت ازدواج می دانند. خبرگزاری ایسنا در این رابطه به گفت وگو با تنی چند از فعالان حقوق زن و روانشناسان پرداخته که نظرات مثبت و منفی آنها در ادامه می آید:

    تبعات مثبت از بین بردن طلاق از شناسنامه

    مهرشاد شبابی، مسئول کلینیک های حقوقی خانواده دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه جهت تغییر، تکمیل و یا از بین بردن هر قانونی باید دید که چه معایب و چه محاسنی در انتظار نیازهای جامعه خواهد بود دراین باره می گوید: باید دید که اصلا چه ضرورتی وجود دارد که از بین بردن ثبت طلاق از شناسنامه زنان عملی شود؟. در حال حاضر شاهد اتفاقات نامیمونی در بحث خانواده هستیم. آمار طلاق رو به تزاید است. به عنوان نمونه اینکه گفته می شود از هر ۴ ازدواج یک مورد منجر به طلاق می شود، این آمار نه تنها نامطلوب است بلکه متناسب با ارزش جامعه ما هم نیست.

    شبابی با اشاره به تبعات روانی نامطلوبی که زنان بعد از طلاق تجربه می کنند می افزاید: جامعه ما با مقوله طلاق خصوصا راجع به زنان مواجهه خاصی دارد. زنانی که طلاق گرفته اند احساس می کنند ثبت طلاق در شناسنامه برایشان اثرات نامطلوب اجتماعی و خانوادگی به همراه دارد. زنان مطلقه حتی جهت یافتن  شغل دچار مسئله هستند. آنها همچنین حس می کنند ثبت طلاق می تواند شانس ازدواج مجدد را برایشان کم کردن دهد.

    سارا گلستانی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده به اثرات مثبت این طرح جهت کم کردن فشار روانی و استرس زنان اشاره می کند و می گوید: در جهت کم کردن استرس اینکه فردی قبلا ازدواج کرده است یا نه؟ بهتر است افراد به جای پرداختن به چنین موضوعی تمرکز خود را به روی آشنایی ویژگیهای طرف برابر قرار دهند؛ این مساله می تواند به خود آگاهی افراد یاری کند چرا  که آنها به جای آنکه به “شرایط” تاهل یکدیگر بپردازند، به دنبال شناخت” شاخصه های ” یکدیگر می روند. بنابراین این طرح می تواند فشار را هم از روی زنان مطلقه و هم از روی کل جامعه کم کند و شکل گیری ازدواج را واقع بینانه تر و ماندگارتر کند.

    گلستانی از دیگر تبعات فشار روانی طلاق را ارزش گذاری منفی و کم کردن اعتماد به نفس زنان می داند و می افزاید: در نتیجه نگاه منفی به زنان مطلقه، آنها به جای تمرکز بر این که چه کسی مناسب زندگی یکسان با آنهاست؟، به این فکر می کنند که آیا کسی حاضر است آنها را با این برچسب بپذیرد یا نه؟ از سوی دیگر  در  کسانیکه جدا نشده اند نیز این  احساس ایجاد می شود که  باید شرایط سخت و نامناسب را که راه حل آن طلاق است در هر شرایطی تحمل کنند.

    وی مقاومت فرهنگی خانواده ها و نظر های منفی آنها نسبت به ازدواج با زن مطلقه که آن را با ریسک بالاتری همراه می دانند اشاره و می گوید:در فرهنگ ما به این علت که مردان مجرد به شکل ناسالم وابستگی های زیادی به خانواده خود دارند، فردیت و گزینش های شخصیشان تحت تاثیر احساسات و نگرانی های خانواده ارزش قرار می گیرد. خانواده در اینجا تعیین کننده است که فرد با یک مطلقه ازدواج کند یا نه؟ حال اگر خانواده  سنتی  و قضاوت راجع به مطلقه بودن برایشان مهم باشد از این ازدواج جلوگیری می کند؛ لیکن نمی خواهند پیش داوری های جامعه را مجبور شوند.

    اعظم حاجی عباسی، دبیرکل جامعه زینب (س) نیز با بیان اینکه ازدواج همواره به عنوان یکی از ابزارهای حفظ سلامت و بقای جامعه و ادامه نسل ها و یکی از ابزارهای رسیدن فرد به سعادت و خوشبختی و آرامش است می گوید: اهمیت خاص ازدواج موجب شده است است تا قانونگذاران جهت تسهیل آن تدابیری بیندیشند. یکی از این تدابیر از بین بردن نام همسر از شناسنامه بعد از طلاق هست. در صورتی که نام همسر بعد از طلاق از شناسنامه فرد از بین بردن شود او می تواند با احساس بهتری زندگی تازه خود را شروع کرده و گذشته ای که از آن عبور کرده را تا حدی از بین بردن کند.

    حاجی عباسی می افزاید: این طرح وجهه اجتماعی فرد را بهتر  حفظ می کند و باعث می شود رغبت بیشتری به ازدواج بعدی داشته باشد، اگر چه این طرح به این شکل نکات منفی هم مانند پنهانکاری دارد ولی در هر صورت جنبه مثبت این طرح از جنبه های منفی آن زیاد است.

    حذف طلاق از شناسنامه یا پاک کردن صورت مسأله؟

     بسیاری از جامعه شناسان مطرح شدن طرح از بین بردن طلاق از شناسنامه را زمینه ای جهت اشاعه بی اعتمادی در جامعه می دانند. به اعتقاد این گروه حذف ثبت طلاق از شناسنامه فرهنگ پنهان کاری در ازدواج را  گسترش می دهد. همچنین مخالفان این طرح معتقدند عادی سازی و تسهیل فرایند طلاق ممکن است باعث زیاد کردن آمار طلاق شود.

    شبابی با بیان اینکه که زنان مطلقه باید با اتفاق تلخی که در زندگیشان پیش آمده مواجهه منطقی داشته باشند ادامه می دهد: مطرح شدن این طرح به این شکل تنها صورت مسأله را پاک می کند. زنان احساس می کنند که خب الان می توانند بر استرس بعد از طلاق فائق شوند به سرعت دست به تصمیم گیری بزنند، ولی باید اتفاقی به شکل دقیق تر و جدی تری در این مورد بیفتد.

    شبابی ادامه می دهد: گاهی می بینیم هنگامی که اختلافی در زندگی به وجود می آید تصمیم اولیه زن این است که جهت حل مشکلاتش جدا شود ولی بعد که زیاد فکر می کند می گوید با اثرات نامطلوب آن چه کنم ؟ جامعه چه برداشتی از من به عنوان یک زن مطلقه خواهد داشت؟ به همین علت هنگامی که فرد احساس کند که خیلی راحت می تواند این اسم را از روی خودش بردارد ممکن است تصمیم های زودهنگامی بگیرد که تبعات نامطلوبی داشته باشد.

    شبابی از سوی دیگر به پیامد های از بین رفتن قبح طلاق اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد طلاق ها در ۵ سال اول زندگی یکسان اتفاق می افتد. یکی از علل طلاق این است که زن یا مرد می گوید آن چیزی که طرف مقابل، پیش از ازدواج از خودش ارائه داده بود واقعیت نداشته هست. بنابراین این طرح ممکن است به طور ناخواسته به این مسأله دامن بزند.

    برخی از مخالفین این طرح نیز معتقدند قرار نیست با از بین بردن واژه طلاق از شناسنامه زنان عوض کردن خاصی در اصل ماجرا ایجاد شود.

    مینو اصلانی، مدیر بسیج جامعه زنان در این باره می گوید: ما باید ببینیم که شرع مقدس در باره مساله طلاق به عنوان پدیده ای مذموم چه نظری دارد. زن مؤمنی که یکبار طلاق گرفته بخواهد دوباره ازدواج کند طبیعتا به طرف برابر خواهد گفت که من یکبار ازدواج کرده ام. مگر آنکه بخواهیم جامعه را به سمت عدم صداقت پیش ببریم.

    اصلانی مطرح شدن این طرح را پرداختن به پرسشها حاشیه ای زنان می داند و ادامه می دهد: در حال حاضر بحثهای مهم راجع به جلوگیری از طلاق و توانمند سازی زنان و مردان جهت محکم سازی زندگی خانوادگی وجود دارد. من فکر می کنم پرداختن به این پرسشها حاشیه ای نمی تواند دردی از جامعه زنان دوا کند. در هر حال ازدواجی رخ داده که به هر دلیلی ناموفق بوده هست. یا این زن می خواهد جهت هر لحظه به این شکل زندگی کند و در روند زندگی اش دوباره تغییری ایجاد نشود و یا اینکه می خواهد دوباره ازدواج کند. در این حالت باید حتما طرف برابر را از اتفاقی که قبلا افتاده است آگاه کند. اینها صرفا مشغولیت هایی هستند که مانع از پرداختن به پرسشها مهم می شوند.

    گلستانی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده نیز اعتقاد است این طرح الزاما باعث زیاد کردن پنهان کاری در جامعه نخواهد شد.

    این کارشناس ارشد مشاوره خانواده در این باره می گوید: از بین بردن طلاق از شناسنامه لزوما به این معنا نیست که افراد گذشته ارزش را پنهان می کنند. این گذشته قابل پاک شدن نیست. این افراد گذشته ای داشته و در آن سالها با افرادی مانند اقوام و دوستان معاشرت داشته اند که از زندگی آنها آگاه هستند. چه طور می توان این گذشته را به آسانی پنهان کرد؟ بنابراین نمی توان به طرح با دید سراسر منفی نگاه کرد.
    طراحی سیستم استعلام ازدواج؛ راهکاری جهت برطرف سوءظن ها

    طرح های مطرح شده است جهت حل پرسشها و پرسشها زنان مطلقه سویه های مثبت و منفی بسیاری دارند که می توان با چاره جویی از نکات منفی آنها کفه ترازو را به سمت حل پرسشها زنان سنگین تر کرد.

    شبابی با اشاره به اینکه اگر قرار است امکان از بین بردن ثبت واقعی طلاق در شناسنامه وجود بیاید نیازمند ساز و کار بسیار جدی، دقیق و متقن است ادامه می دهد: باید سیستمی در نظر گرفته شود که جهت طرفین امکان استعلام ازدواج یا طلاق قبلی وجود داشته باشد.

    مسئول کلینیک های حقوقی خانواده دانشگاه شهید بهشتی در ادامه می گوید: هرچند که ظاهر این قضیه راجع به استعلام ازدواج و طلاق قشنگ نیست آیا که ازدواج باید بر مبنای اعتماد اتفاق بیفتد ولی چاره ای جز این وجود ندارد. اگر می خواهیم این طرح توانایی اجرایی و قانونی شدن پیدا کند باید سامانه ای جهت استعلام اوضاع ازدواج یا طلاق افراد از طریق مبادی رسمی و بدون فوت وقت طراحی شود. در نتیجه می توان معایب این طرح را با ساز وکارهای قانونی تا حدی برطرف کرد.

     

    حذف مهر طلاق از شناسنامه زنان، آری یا نه؟

    گردآوری: گروه خبر سیمرغ
    seemorgh.com/news
    منبع: isna.ir

     

    واژه های کلیدی: آسیب های اجتماعی | پنهان کاری | زنان مطلقه | شناسنامه | خانواده | احساسات | شناسنامه | زن مطلقه | ازدواج | خانواده | زندگی

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتاب اورجینال