یكدیگر را مسخره نكنید (اگر دین دارید)
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » صادرات ۶۰ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت کوره ، دستاوردهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران

    صادرات ۶۰ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت کوره ، دستاوردهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران

    برای نخستین بار طی یک قرن فعالیت صنعت نفت در ایران، کشور به یک صادرکننده خالص (پایدار) فرآورده‌های نفتی با رکورد صادرات ۴۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی در روز تبدیل شده است است.

    صادرات ۶۰ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت کوره ، دستاوردهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران

    به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان،صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در کشور عزیزمان ایران با قدمتی معادل قدمت صنعت نفت، فعالیت خود جهت تامین نیازهای کشور به انواع فرآورده‌های نفتی مصرفی در بخش‌های متفاوت را طی بیش از یک قرن گذشته در شرایط متفاوت اعم از جنگ و تحریم‌های بین‌المللی استمرار داده است.

    پاسخگوئی به کلیه نیازهای بازار داخلی به فرآورده‌های نفتی در کشور در شرایطی صورت گرفته است که قیمت رشد مصرف فراورده‌های نفتی در کشور بارها رکوردهای دو رقمی را در دهه‌های اخیر پشت سر گذاشته است.

    با وجود محدودیت‌های منابع مالی و فناوری در دوران وضع تحریم‌های سنگین بین‌المللی، این صنعت بعد از شروع به کار دولت یازدهم، با بازبینی جدی در روند سیاست‌گذاری حاکم و با تخصیص بهینه منابع موجود و اولویت‌بندی راهبردی در تخصیص امکانات، امروز توانسته است دستاوردهای بی‌سابقه‌ای را به ثبت برساند که از آن جمله باید به بهینه‌سازی ظرفیت‌ها، برطرف محدودیت‌های تامین فرآورده‌های نفتی، تامین بازارداخلی و صادرات پایدار فرآورده‌های نفتی (برای نخستین بار طی بیش از یک قرن فعالیت صنعت نفت در ایران) و ارائه فرآورده‌های نفتی با کیفیت روز اروپا جهت مصرف در شهرها و روستاهای کشور اشاره کرد.

    صادرات ۶۰ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت کوره ، دستاوردهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران

    با این حال ، اعتماد شهروندان ایرانی مهم‌ترین دستاورد این بخش در خدمتی به بلندای بیش از یک قرن محسوب می‌شود. اعتمادی که این شرکت جهت استحکام و تقویت آن طی چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید، تلاشی شبانه‌روزی را بکار گرفته است.

    اهم دستاوردهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور عزیزمان ایران در طی دوره فعالیت دولت تدبیر و امید در حوزه‌های متفاوت فعالیت آن، بشرح ذیل ارائه می‌گردد.

    سلامت مردم و جامعه اولویت اساسی

    سال ۹۲ با روی کار آمدن دولت یازدهم خرید روزانه ۶ میلیون لیتر ریفرمیت از پتروشیمی ممنوع اعلام شد و دولت با تمامی پرسشها پیش رو و انتقادات موجود، ثابت کرد که حاضر به معامله بر روی سلامتی مردم نیست.

    این تصمیم واردات بنزین را از ۵٫۳ میلیون لیتر به ۱۲ میلیون لیتر رساند و موجب انتقاداتی مبنی بر بازگشت به عقب و دوری از خودکفایی تولید بنزین شد؛ ولی هیچکدام از آنان اعلام نکردند که آیا در این سالها تعداد روزهای هوای پاک فقط به ۳ روز در اغلب کلانشهرها رسیده و موجی از سرطان، بیماریهای تنفسی و صعب العلاج و …. در کلانشهر رقم زده شده است بود.

    برای نخستین بار طی یک قرن فعالیت صنعت نفت در ایران، کشور به یک صادرکننده خالص (پایدار) فرآورده‌های نفتی با رکورد صادرات ۴۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی در روز تبدیل شده است است.

    این شرکت همگام با سیاست‌های محیط زیست دولت، اقدام‌های خود در این بخش را در چند جبهه متفاوت تعریف و پیگیری کرد. یکی از نخستین گام‌ها به این منظور، مصوبه هیئت محترم وزیران در خصوص توزیع بنزین و گازوئیل یورو۴ در هشت کلانشهر مهم کشور بود؛ به گونه‌ای که تا سال ۹۲ با وجود اجرا و بهره‌برداری از طرح ارتقای کیفی محصولات و زیاد کردن ظرفیت پالایشگاه امام‌خمینی (ره) شازند، مدیریت مورد نیاز جهت تخصیص بنزین یورو۴ به شهرهای بزرگ مواجه با بحران آلودگی هوا (به خاص در فصول سرد سال) انجام نشده بود.

    به این منظور برنامه‌ریزی و اجرای تمهیداتی جهت انتقال سوخت استاندارد یورو ۴ به پایتخت کشور عزیزمان ایران و کلانشهرهای دیگر (به تدریج) از طریق تخصیص مخازن اختصاصی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در پالایشگاه‌ها و شهرهای مقصد از اواخر سال ۹۲ صورت گرفت.

    بر اساس وظیفه قانونی مصوب، از دی ماه ۹۲ توزیع بنزین یورو ۴ در سه کلانشهر تهران، اراک و کرج شروع شد. در اردیبهشت ماه ۹۳ بر اساس وظیفه قانونی ابلاغ شده است از سوی دولت، قطع ریفرمیت دریافتی از پتروشیمی (که در آن وقت رقمی معادل ۶ میلیون ليتر در روز بود)، در دستور کار قرار گرفت.

    همگام با آن، ارتقای کمی و کیفی محصولات تولیدی در پالایشگاه‌های کشور به عنوان مهم‌ترین ماموریت وزارت نفت بود که با جدیت پیگیری شد. به این ترتیب و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تولید بنزین یورو۴ کشور در سه پالایشگاه اصفهان، تبریز و آبادان در دولت یازدهم به ترتیب حدود ۹ میلیون لیتر، ۸۰۰ هزار لیتر و ۵۰۰ هزار لیتر در روز عملیاتی گردید که با احتساب ۱۶ میلیون لیتر تولید بنزین یورو۴ در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، این رقم هم اکنون به حدود ۲۶٫۳ میلیون لیتر در روز رسیده است.

    با زیاد کردن تولید بنزین یورو۴، شهرهای تهران، کرج، اراک، شیراز و اصفهان تحت پوشش کامل بنزین یورو قرار گرفته‌اند.

    حدود ۸۰ درصد از مصارف بنزین شهر تبریز از محل بنزین یورو ۴ تامین می‌شود و در ادامه طرح گسترش توزیع بنزین یورو۴، شهرهای اهواز و مشهد نیز جهت تامین بخش عمده‌ای از نیازهای بنزین خود از محل بنزین یورو۴ به جمع شهرهای بهره‌مند پیوستند.

    صادرات ۶۰ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت کوره ، دستاوردهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران

    در حال حاضر ۸ کلانشهر مهم کشور زیر پوشش بنزین با استاندارد یورو۴ قرار دارند. این در شرایطی است که با احتساب مصارف هشت کلانشهر مزبور، در مجموع بیش از ۲۶ میلیون لیتر بنزین مصرفی از مجموع میانگین مصرف روزانه ۷۰ میلیون لیتر بنزین کشور در شرایط کنونی دارای کیفیت یورو ۴ هست. در فاز دوم این طرح، هفت شهر دیگر در برنامه توزیع بنزین یورو۴ قرار گرفتند.

    برای نخستین بار طی یک قرن فعالیت صنعت نفت در ایران، کشور به یک صادرکننده خالص (پایدار) فرآورده‌های نفتی با رکورد صادرات ۴۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی در روز تبدیل شده است است.

    وزارت نفت با حضوری پررنگ در بازارهای منطقه‌ای فرآورده‌های نفتی، ضمن صادرات روزانه بیش از ۶۰ میليون لیتر فرآورده‌های نفت‌گاز و نفت کوره، سهمی معادل ۱۳,۵ درصدی از مجموع صادرات فرآورده در منطقه خاورمیانه (که در سال ۲۰۱۵ به عدد ۲.۹ میلیون بشکه در روز رسیده) را به خود اختصاص داده ، و این رقم بدون احتساب صادرات گازمایع است.

    دستیابی به این رکورد عملکردی در شرایطی تحقق یافت که میزان واردات گازوئیل در سال ۹۲ به روزانه ۶ میلیون لیتر در روز رسیده بود. ولی اکنون صادرات روزانه نفت گاز به ۱۴ میلیون لیتر، نفت کوره به ۵۹ میلیون لیتر و گاز مایع به ۶۰۰ تن می‌رسد.

    برای نخستین بار طی یک قرن فعالیت صنعت نفت در ایران، کشور به یک صادرکننده خالص (پایدار) فرآورده‌های نفتی با رکورد صادرات ۴۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی در روز تبدیل شده است است.

    این در حالی است که هم اکنون ظرفیت صادرات روزانه ۶۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی در کشور وجود دارد.

    گذری بر طرح‌های پالایشی

    پالایشگاه ستاره خلیج فارس: طرح احداث پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس با نشانه توليد بيش از ۷۵ درصد بنزين و گازوئيل از خوراك ميعانات گازي که در سال ۸۶ شروع و مشتمل بر سه فاز پالايش ميعانات گازي با ظرفيت هر يك ۱۲۰ هزار بشكه در روز با واحدهاي فرايندي، يوتیليتي، مخازن و ساير واحدهاي جانبي بوده كه با توليد ۳۶ ميليون ليتر در روز بنزين يورو ۴ و ۱۳٫۵ ميليون‌ليتر نفت گاز يورو ۵ كشور را از واردات بنزين بی نياز و مازاد محصول توليدی صادر خواهد شد.

    فاز يك اين طرح به همراه واحدهای يوتليتی، مخازن و جانبی ۱۰ اردیبهشت ماه (امسال) با حضور مدیر جمهوری به بهره برداری و تولید مستمر رسیده است.

    پالایشگاه آبادان: طرح مجتمع كت‌كراكر شركت پالايش نفت آبادان با توليد بنزين يورو۴ به ميزان ۳٫۹ ميليون‌ليتر در روز در سال ۹۲ راه‌اندازي و در سال ۹۴ تكميل شد. طرح تثبيت ظرفيت اين شركت (فاز ۲) در مراحل طراحي تفصيلي بوده و با سرمايه‌گذاري خارجي اجراء خواهد شد. در ادامه فاز ۲ و به منظور كاهش توليد نفت كوره و توليد و ارتقاي كيفي محصولات با ارزش، طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با همکاری شرکت چینی سینوپک (SINOPEC) و با همکاری شرکت طراحی و ساختمان نفت (ODCC) اجرا خواهد شد.

    صادرات ۶۰ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت کوره ، دستاوردهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران

    طبق این قرارداد تامین مالی قرارداد EPC از خط اعتباری ایران- چین به صورت ۸۵ درصد سهم فاینانسور چینی و ۱۵ درصد سهم کارفرمای ایرانی (شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران) انجام خواهد شد.

    طرح تثبیت ظرفیت و اصلاح کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه آبادان مشمول بر واحد تقطیر ۲۱۰ هزار بشکه‌ای در روز است که جایگزین واحدهای تقطیر قدیمی خواهد شد و ظرفیت کل پالایش بعد از ساخت این واحد به میزان ۳۶۰ هزار بشکه در روز تثبیت خواهد شد.

    فرآورده‌های بنزین، گازوئیل و سوخت جت حاصل از پالایش ۳۶۰ هزار بشکه در واحدهای تصفیه هیدروژنی تصفیه می‌شوند و کیفیت محصولات فوق حداقل به استاندارد یورو۴ ارتقاء می یابد و نفت کوره تولیدی به میزان قابل توجهی کم کردن خواهد یافت.

    پالايشگاه بندرعباس: طرح افزايش توليد بنزين و تصفيه نفت گاز يورو۴ شركت پالايش نفت بندرعباس مشتمل بر واحدهاي تصفيه نفتاي سبك و سنگين، تبديل كاتاليستی، ايزومريزاسيون، تصفيه نفت گاز و واحدهاي جانبي بوده که روند مطلوبی را طی و در حال حاضر واحد بنزین سازی در سرویس قرار گرفته و با راه اندازی واحد ایزومریزاسیون و تصفیه هیدروژنی گازوئیل، کل بنزین و نفتگاز تولیدی دارای استاندارد حداقل یورو۴ در آینده ی نزدیک خواهد بود.

    همچنین، طرح كاهش توليد نفت كوره با استفاده از فناوری جديد و مشاركت شركتهاي خارجي در دست مطالعه، امکان سنجی و تامین منابع مالی است.

    پالايشگاه لاوان: با اجرای طرح افزايش ظرفيت و بهينه‌سازي شركت پالايش نفت لاوان، ظرفيت پالايشي به ۵۰ هزار بشكه در روز افزايش يافته و محصولات توليدي منطبق بر يورو۴ خواهد بود.

    واحدهاي تقطير،تصفيه نفتا، تبديل كاتاليستی و يوتيليتي تا سال ۹۲ راه‌اندازي شدند و واحدهای گوگردزدائی از نفت گاز و نفت سفيد در سال ۹۴ به بهره‌برداری رسيد. واحدهای ايزومريزاسيون و بازيافت گوگرد در شرف تكميل و برطرف مشكلات راه‌اندازی هستند. همچنین مقدار ۲٫۹ ميليون ليتر در روز بنزين يورو۴ و میزان ۲٫۲ ميليون ليتر در روز نفت‌گاز يورو۴ توليد خواهد شد.

    پالايشگاه اصفهان: طرح توليد بنزين يورو۴ در سال ۹۲ راه‌اندازي و واحد ايزومريزاسيون با تهيه و شارژ كاتاليست داخلي در سال ۹۴ به بهره‌برداري رسيد. ميزان توليد بنزين يورو۴ به حداقل ۸ ميليون ليتر در روز رسيده و اين شركت از واردات بنزين سوپر به عنوان اکتان افزا بي‌نياز شده است است.

    عبارات مهم : صادرات – روزانه
    طرح اصلاح فرايند و بهينه سازی پالايشگاه اصفهان به منظور كاهش توليد نفت كوره و گوگردزدائی از فراورده‌های توليدی نيز در دست اجراست.

    پالايشگاه سیراف: پروژه پالایشگاه‌های هشتگانه سیراف از سال ۹۴ شروع شد پروژه پالایشی که با بهره برداری از آن هر سال ۱۹.۶ میلیون تن یعنی ۲۲ درصد به ظرفیت پالایشی و ۵۷ درصد به خوراک پتروشیمی کشور اضافه می‌شود.

    قرارداد ساخت این پالایشگاه دومین توافق پالایشی که بعد از برجام بین کشور عزیزمان ایران ، کره و ژاپن به امضا رسید و مقرر شد ۲ میلیارد از این حجم سرمایه گذاری از سوی موسسات مالی و اعتباری کره ای و میزان یک میلیارد آن از سوی ۲ شرکت مالی و اعتباری ژاپن تامین شود.

    پالایشگاه تبریز: پروژه بهینه‌سازی پالایشگاه تبریز در دولت یازدهم سومین سرمایه گذاری خارجی در دوران پسابرجام بود که با امضای توافق نامه‌ای ۱.۶ میلیارد یورویی با یک شرکت کره‌ای و یک شرکت ایرانی اجرایی شد.

    تأمین فاینانس و اجرای پروژه ارتقای تکنولوژی و کیفیت فرآورده های پالایشگاه تبریز (که با امضای آن میزان تولید نفت کوره از ۲۰ درصد ظرفیت فعلی پالایشگاه به کمتر از ۲ درصد کم کردن خواهد یافت) و ارتقای کیفی فرآورده های پالایشگاه تبریز از جمله بنزین، گازوئیل، تاسیسات گوگردزدایی و دیگر تاسیسات این پالایشگاه وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود.

    پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند اراک: با شروع به کار دولت یازدهم و اعمال تغییرات مدیریتی در سطوح پایین‌دستی، میزان تولید بنزین یورو۴ در این پالایشگاه به روزانه ۱۶ میلیون لیتر رسید و مقرر شد این میزان بنزین تولیدی که دارای استاندارد یورو۴ است تفکیک و به منظور جلوگیری از اختلاط با بنزین های متعارف از طریق خطوط لوله در مخازن جداگانه در مبدا و مقصد ارسال و نگهداری شود.

    همگامی تدبیر و توسعه در صنعت پالایش

    قطعاً بااهمیت ترین نقاط عطف توسعه صنعت پالایش در دولت یازدهم ، همانا ادامه این سیاستها در دولت دوازدهم، بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، سیراف، آناهیتا و پارس و در کنار آن اجرای کامل طرح های بهینه سازی و ارتقای کیفیت (محصولات) پالایشگاه ها، حمایت و ایجاد شرایط استفاده از ظرفیت ۴۰ میلیون مترمکعب سی ان جی، اجرای طرح کهاب، کم کردن حمل و نقل بزرگراه ای با معکوس کردن خطوط، اجرای طرح برندسازی، اصلاح قیمت فرآورده های بنزین، نفت گاز و سی ان جی و زیاد کردن صادرات فرآورده های نفتی خواهد بود.

    رشد بیش از ۱۸ درصدی صادرات میعانات گازی از ابتدای سال تاکنون

    مسعود حسنی، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار داشت: جمع‌بندی عملکرد پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی از ابتدای سال ۹۶ تاکنون نشان از زیاد کردن قابل توجه تولید در همه بخش‌ها دارد ،همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۶ برداشت از مخزن یکسان به ۶۸ هزار میلیون متر مکعب رسیده که رشد بیش از ۱۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

    حسنی با بیان اینکه میزان تولید همه محصولات پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی در امسال زیاد کردن داشته هست، گفت: حجم گاز شیرین تولید شده است ۵۴ هزار و ۹۹۰ میلیون متر مکعب بوده و نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۵ میزان ۱۶ درصد رشد داشته است.

    وی در ادامه به زیاد کردن تولید اتان در مجتمع گاز پارس جنوبی از ابتدای سال ۹۶ اشاره کرد و بیان داشت:این محصول نیز افزایشی حدود ۲۸ درصدی داشته و از ۸۸۶ هزار و ۳۰۰ تن در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۵ به یک میلیون و ۱۳۲ هزار و ۶۰۰ تن در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۶ رسیده است.

    به گفته حسنی، میزان پروپان تولیدی مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در این مدت ۵۹۰ هزار تن بوده است.

    مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه حجم تولید بوتان از ابتدای سال ۳۵۰ هزار تن برآورد شده است افزود: میزان گوگرد تولید شده است نیز تا آخر مرداد امسال به ۲۱۹ هزار و ۳۲۸ تن رسیده است.

    وی با بیان اینکه تولید میعانات گازی مجتمع نیز با رشدی ۱۳ درصدی به ۸۶ میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه رسیده هست، گفت: صادرات میعانات گازی مجتمع نیز از ابتدای سال ۹۶ با رشدی ۱۸ درصدی به بیش از ۹۱ میلیون بشکه زیاد کردن یافته است.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: صادرات | روزانه | ایرانی | محصولات | بنزین | بنزين | ایران | میلیون

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • چاپ کتاب اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • خرید کتاب خارجی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب