عشق، فراموش كردن خود در وجود كسی است كه همیشه و در همه حال ما را به یاد دارد.
خوش آمدید - امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » کشور عزیزمان ایران جزو ۵ کشور برتر ایجاد شغل در دنیا! ، اعداد و ارقام اشتغالزایی جور درنمی‌آید

    کشور عزیزمان ایران جزو ۵ کشور برتر ایجاد شغل در دنیا! ، اعداد و ارقام اشتغالزایی جور درنمی‌آید

    اشتغالزایی جز اولوبت دولت‌ها بوده، ولی همچنان بزرگترین چالش کشور قیمت بالای بدون کار است.

    کشور عزیزمان ایران جزو 5 کشور برتر ایجاد شغل در دنیا! ، اعداد و ارقام اشتغالزایی جور درنمی‌آید

    به گزارش خبرنگاراقتصاد و انرژی گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، همگان بر اینکه معضل بیکاری یکی از چالش های جدی کشور است اذعان دارند و در همه دولت ها و مجلس ها عنوان کاهش قیمت بیکاری از اولویت ها بوده،اما برنامه ریزی دقیق و کار کارشناسی شده است جامعی در مورد آن انجام نشده و در بسیاری ازموارد در حد شعار باقی مانده است.

    در کلام کم شدن قیمت بیکاری عنوان مهم و اولویت اقتصاد کشور عزیزمان ایران شده، لیکن در عمل چیز دیگری است و با وجود آمارهای عجیب و غریب از میزان اشتغالزایی در کشور ولی همچنان بسیاری از جوانان و فارغ التحصیلان در صف طولانی بیکاران جامعه قرار دارند.

    اما باید توجه داشت که اشتغالزایی با شیب تند و سرعت بالا نیازمند یک برنامه ریزی مناسب است و نمی توان از یک دولت توقع نامعقول داشت، آیا که اوضاع اقتصادی کشور عزیزمان ایران به گونه ای نیست که بتواند در سال بیش از یک میلیون شغل ایجاد کرد و جهت این مهم باید زیر ساخت های اشتغالزایی فراهم و مشکلات اقتصادی کم کردن یابد.

    کشور عزیزمان ایران جزو ۵ کشور برتر ایجاد شغل در دنیا! ، اعداد و ارقام اشتغالزایی جور درنمی‌آید

    قطعا از یک اقتصاد رکود زده و وارداتی نمی توان انتظار رشد،تولید و اشتغال داشت و از آنجا که زنجیره های اقتصاد به هم متصل هستند، لذا باید شرایط جهت توسعه اقتصادی فراهم شود تا در کنار آن کارآفرین نیز رونق گیرد.

    باید ۷۷۰ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد

    محمد باقر نوبخت نیز در خصوص چالش های اشتغالزایی دولت تازه گفت: امسال نیز لایحه ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که اجازه اختصاص اعتبار ۱٫۵ میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی جهت ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفرجمعیت را می دهد.

    معاون رییس جمهوری بیان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه باید رشد اقتصادی هشت درصدی و ایجاد ۹۵۵ هزار وقت شغلی خالص در سال ایجاد شود که جهت تحقق آن، به هر سال ۷۷۰ هزار ملیلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم .

    نوبخت افزود: از این مبلغ، آنچه در چارچوب سرمایه گذاری در طرح های تملک دارایی انجام می شود، ۹۹ هزار میلیارد تومان در سال است.

    اشتغالزایی جز اولوبت دولت‌ها بوده، ولی همچنان بزرگترین چالش کشور قیمت بالای بدون کار است.

    معاون مدیر جمهوری گفت: جهت تامین مابقی سرمایه گذاری مورد نیاز باید هر سال ۱۹۰ هزار میلیارد تومان اعتبار گرفته شود که در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان آن از نظام اعتباری کشور تامین شد.

    ایران جزو ۵ کشور برتر ایجاد شغل در دنیا

    حسن روحانی مدیر جمهور نیز فقر و کار را از جمله پرسشها اساسی کشور بیان کرد و گفت: امروز اختلاف طبقاتی دهك پايين و بالای جامعه ۱۴ برابر هست، اين عنوان بزرگترين معضل جامعه است و ما تلاش خواهيم كرد تا در دولت دوازدهم ان را كم كنيم ولی اين كه عدد آن تا چه حد كم شود مشخص نيست آیا كه نيازمند كار تخصصی است.

    رييس جمهور افزود: بيكاری نيز یکی دیگر از معضلات بزرگ جامعه است و در سفرهای استانی اولين خواسته مردم و خانواده ها كار بود.

    وی تصريح كرد: ورودی بازار كار در كشور ما یک ميليون نَفَر استريال در حالی كه در دولت يازدهم به صورت هر سال فقط ۶۵۰ هزار شغل ايجاد شده است البته اين را نيز بايد بگويم كه در دنيا فقط پنج كشور هستند كه توان ايجاد بالای ۶۰۰ هزار شغل را دارند كه ايران هم جز آنها است.

    رييس قوه مجريه بیان کرد: نخستین ملاک من جهت وزرای دولت دوازدهم این بود ، آن هایی که توان ایجاد شغل دارند از حوزه صنعت و معدن تا اینترنت را دارند گزینش کنم.

    اقتصاد کشور عزیزمان ایران کشش یک میلیون شغل در سال را ندارد

    علی ربیعی وزیر کاررفاه و امور اجتماعی با بیان اینکه اشتغال و بیکاری دو مقوله جدا از هم هستند، ‌ اظهار کرد: وضع اشتغال بد است ولی وضع بیکاری بحرانی است و تعداد بیکاران زیاد و دلواپس کننده است.

    کشور عزیزمان ایران جزو ۵ کشور برتر ایجاد شغل در دنیا! ، اعداد و ارقام اشتغالزایی جور درنمی‌آید

    وی افزود: در دولت یازدهم به طور میانگین سالی ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شده است هست، این میزان شغل در دنیا نُرم بدی نیست. هرسال یک میلیون نفر وارد بازار کار می‌شوند که باید برایشان ایجاد شغل کنیم و سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بدون کار نیز از قبل وجود دارد ولی اقتصاد کشور عزیزمان ایران در شرایط فعلی توانایی جذب یک میلیون شغل در سال را ندارد.

    ربیعی در پاسخ به این پرسش که اگر رشد حاصل شده است آیا مردم آن را احساس نمی‌کنند؟ اظهار کرد: شیب و جهت گیری ما جهت خروج از رکود درست هست. اعداد و ارقام قابل دستکاری نیستند،اما قدرت خرید مردم پایین است و طبعا هنگامی که کشوری ۵٫۶ درصد کسری رشد نسبت به برنامه‌اش دارد و دچار رکود مزمن است نمی تواند اشتغال چندانی ایجاد کند.

    به گفته وزیر کار، در حال حاضر بخش نفت و گاز با رشد قابل توجهی همراه است و به ازای هر۱۲ میلیارد تومان در این بخش می‌توان یک شغل ایجاد کرد؛ در بخش پتروشیمی با ۳ میلیارد و در بخش لاستیک نیز با هر ۷۰۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد می‌شود به همین علت رشد در صنایع پایین دستی و کوچک می تواند تاثیر بسزایی در اشتغالزایی داشته باشد.

    وزیر کار افزود: در سال ۹۵ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد بازار کار شدند، ولی تنها جهت ۶۰۰ هزار نفر شغل ایجاد شد که نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار کار باشد به همین جهت است که باید بین بیکاری و اشتغال تمایز قایل شویم.

    اشتغالزایی جز اولوبت دولت‌ها بوده، ولی همچنان بزرگترین چالش کشور قیمت بالای بدون کار است.

    توسعه بخش های غیر نفتی لازمه اشتغال زایی

    مهدی معصومی اصفهانی عضو اتاق بازرگانی پایتخت کشور عزیزمان ایران در گفتگو با خبرنگاراقتصاد و انرژی، در خصوص الزامات رشد اقتصادی پایدار در کشور عزیزمان ایران گفت: توجه به بخش های غیرنفتی لازمه رشد اقتصادی پایدار در کشور هست، آیا که در بخش نفت و پتروشیمی ها عموما اشتغالزایی مناسبی صورت نمی گیرد و اساسا باید رشد اقتصادی غیرنفتی در دستور کار و اولویت قرار گیرد.

    وی افزود: با وجود رکود در اقتصاد نباید توقع رشد اقتصادی پایدار را داشت و می بایست ابتدا کارآفرین را در بخش های اقتصادی ایجاد کرد، سپس بطور طبیعی تناوب اقتصادی منجر به رشد هم خواهد شد، ولی در حالت فعلی رشد اقتصادی هم اگر باشد پایدار نخواهد بود و دچار نوسان می شود.

    این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اکنون بیش از پیش باید به بنگاه های اقتصادی کوچک و میانگین توجه شود، اظهار کرد: در بسیاری از کشورها توجه به این حوزه موجب رونق اقتصادی می شود و در کشور عزیزمان ایران نیز بیشترین اشتغال و تولید در صنایع کوچک و میانگین رقم می خورد.

    معصومی با بیان اینکه دست یابی به رشد پایدار اقتصادی با یک برنامه ریزی بلند مدت دقیق و جامع صورت می پذیرد، عنوان کرد: در بخش اقتصاد باید یک سری قوانین و مقررات ثابت و سیاست گذاری های مناسب تدوین شود و این اطمینان را به فعالان اقتصادی بدهد که این قوانین دستخوش تغییرات نمی شود و این امر قطعا منجر به جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی هم خواهد شد.

    کشور عزیزمان ایران جزو ۵ کشور برتر ایجاد شغل در دنیا! ، اعداد و ارقام اشتغالزایی جور درنمی‌آید

    وی تصریح کرد: بالا بودن قیمت سود سپرده های بانکی موجب جذب سرمایه و انباشت آن در بانک ها شده است که حجم عظیم از سرمایه به بخش تولید تزریق نمی شود، بنابراین تولید و اشتغال و رونق اقتصادی با مسئله جدی مواجه شده است و ادامه روند فعلی خیلی امیدوار کننده نیست.

    این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: رسیدن به رشد پایدار اقتصادی مستلزم گردش تناوب اقتصاد در تمام بخش هاست و باید یک برنامه دراز مدت کارشناسی شده است جهت آن تدوین کرد.

    مردم، تنها ناجی بیکاری جوانان!

    عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی پایتخت کشور عزیزمان ایران در گفتگو با خبرنگار خبرنگاراقتصاد و انرژی، در پاسخ به این سؤال که آیا با وجود اوضاع نامناسب اشتغال در کشور و تصدی گری بیش از اندازه دولت بعد از واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی، مدیران این بخش اقدام به تعدیل نیرو می‌کنند، گفت: بنا بر بعضی از قوانین این بخش بعد از گذشت چند سال از واگذاری، حق کم کردن نیروی انسانی را خواهد داشت.

    وی ادامه داد: علت عمده این امر جذب نیروی بالای انسانی شرکت‌های دولتی طی سال‌های اخیر بوده هست، بنابراین از آنجایی که یکی از راه‌های مؤثر زیاد کردن کارکرد تولید کارخانجات تعدیل نیروی مازاد انسانی است لذا بعضی از مدیران به سرعت اقدام به این کار می‌کنند.

    آرگون نشانه از ایجاد یک بنگاه اقتصادی را خروجی مناسب آن دانست و افزود: هیچ بنگاه اقتصادی با نشانه ایجاد اشتغال احداث نشده و می‌بایستی نیروی انسانی آن متناسب با خروجی کارخانه جذب شود ، در غیر اینصورت به علت تحمیل هزینه مازاد شاهد رقابتی نبودن تولیدات خواهیم بود.

    وی با اشاره به اینکه باید اقداماتی صورت پذیرد تا از طریق جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی زمینه برای زیاد کردن اشتغالزایی مهیا شود، افزود: این سرمایه‌ها باید در جریان تولید به کار گرفته شده است و به بستر بانک‌ها تزریق نشوند آیا که بانک‌ها باید فقط نقش واسطه‌ای را ایفا کنند، همچنین مردم نیز باید از سپرده گذاری مداوم در بانک‌ها به طور جد پرهیز کنند تا بدین طریق شاهد زیاد کردن اشتغالزایی باشیم.

    آرگون در آخر به علت مهم این واگذاری‌ها اشاره کرد و گفت: اقتصادی اداره شدن بنگاه‌ها امری حیاتی جهت همگان بوده و به منظور زیاد کردن بهره وری آنان، بعضی از مقامات تلاش در ایجاد بسترهای مورد نیاز جهت حضور پررنگ این بخش پربازده را در کشور دارند.

    گزارش:هادی سیانکی

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: تولید و اشتغال | سرمایه گذاری | برنامه ریزی | رونق اقتصادی | اشتغال زایی | ۷۰۰ میلیون | برنامه | اقتصاد | اقتصادی | ایران | میلیون

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک