آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش می ‏يابد! (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » علت و علائم/ سکته قلبی در زنان زیر پنجاه سال

    علت و علائم/ سکته قلبی در زنان زیر پنجاه سال

    شاید با زنانی زیر پنجاه سال که سکته قلبی داشته اند مواجه شده است باشید. علت سکته قلبی در زنان جوان چیست؟

    علت و علائم/ سکته قلبی در زنان زیر پنجاه سال

    شاید با زنانی زیر پنجاه سال که سکته قلبی داشته اند مواجه شده است باشید. علت سکته قلبی در زنان جوان چیست؟

    علت سکته قلبی در زنان جوان

    شما ۳۵ ساله هستید. سرحال، با کلسترول و فشار خون طبیعی. بعد هیچ دلیلی ندارد که احساس کنید درد قفسه سینه شما ممکن است به خاطر سکته قلبی باشد، درست است؟ لزوما خیر. به گفته دکتر آلفرد کازال (Alfred Casale) مدیر بخش جراحی قلب و عروق در سیستم سلامت Geisinger در دانویل، علت مهم سکته قلبی در زنان زیر ۵۰ سال هیچ ربطی به سطح کلسترول، وزن یا عادت های تناسب اندام ارزش ندارد. در حقیقت، اگر روز قبل از حمله به اسکن شریان های قلبی فرد نگاه می کردید ممکن بود بگویید، همه چیز عالی است.

    مقصر غیر قابل مشاهده پرسشها قلبی افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله، قطع خود به خودی عروق کرونری Spontaneous Coronary Artery Dissection هست، بنابراین، این زحمت سنی را با نام اختصاری SCAD می شناسند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که داخلی ترین لایه از سه لایه ای که خون رسانی به قلب را تامین می کنند، دچار پارگی درون شریانی شده، که باعث لخته شدن خون یا حتی انسداد جریان خون شود. دکتر کازال ۴ حقیقت مهم که هر زنی باید در مورد SCAD بداند را گردآوری کرده که در این مقاله با هم مرور می کنیم:

    علت و علائم/ سکته قلبی در زنان زیر پنجاه سال

    هیچ کس در امان نیست ( ولی کارهایی وجود دارد که شانس ایمنی شما را زیاد کردن می دهد )

    SCAD ممکن است جهت هر کسی پیش بیاید، ولی ۸۰ درصد از مبتلایان به این مسئله را زنان تشکیل می دهند و ۳۰ درصد از سکته های قلبی SCAD در سه ماهه سوم بارداری یا با فاصله کمی از وضع حمل اتفاق می افتد. ما فکر می کنیم که تغییرات هورمونی اواخر بارداری که به شل شدن بافت در کانال تولد جهت وضع حمل کمک می کند در بعضی زنان، روی رگ های خونی که به قلب می رسند هم تاثیر گذار است.

    افراد مبتلا به اختلالات بافت همبند، به خصوص دیسپلازی فیبروموسکال غیر کرونری (noncoronary fibromuscular dysplasia) هم احتمال ابتلای بیشتری به این نوع سکته قلبی را دارند. در حقیقت، یک مطالعه که روی ۱۱۶ بیمار SCAD در کلینیک مایو انجام شد نشان داده که، ۴۴ درصد آن ها دچار این اختلال بوده اند. جوان بودن از شما حمایت نمی کند، میانگین سن حمله قلبی SCAD چهل و دو سال هست، که به مراتب پایین تر از ۷۰ سال یا همان سن میانگین سکته های قلبی در زنان است.

    علایم آن مشابه سکته های قلبی در افراد مسن است

    نشانه های SCAD تفاوتی با یک سکته قلبی معمولی که باعث ایجاد پلاک می شوند، ندارد. به طور کلی، زنان در هر سنی نسبت به مردان، علایم سکته قلبی بیشتری را تجربه می کنند. این علایم زیاد مشمول بر ناراحتی در قفسه سینه یا سفتی با دردی تیر کشنده است. این درد می تواند به فک، شانه یا بازو هم برسد. اگر این نشانه ها را دارید، بدون معطلی به اورژانش مراجعه کنید چون وقت جهت شما حیاتی هست. اگر بتوانید شریان را در عرض ۹۰ دقیقه باز کنید، شانس بیشتری جهت برگشتن به حالت عادی و کارکرد قلب با سرعت قبلی دارید. به این علت که عضلات قلب می توانند تا ۱ ساعت و نیم بدون داشتن خون کافی هم به کارشان ادامه دهند، ولی بعد از این وقت روند فوت آن ها شروع می شود.

    درمان ممکن است به طور معمول نباشد

    در اورژانس از شما آزمایش خون گرفته می شود تا ببینند دچار سکته قلبی شده است اید یا خیر. اینکه سکته قلبی در اثر جمع شدن پلاک معمولی خون بوده است یا به خاطر SCAD، آزمایش خون می تواند مشخص کند. بعد از آن به احتمال زیاد به آزمایشگاه کاتتریزاسیون قلبی (cardiac catherization) انتقال یافته خواهید شد تا پزشکان بتوانند علت مسدود شدن مسیر جریان خون را تشخیص دهند. اگر در دیواره عروق، پلاک رسوب کرده باشد، احتمالا برایتان استنت ( stent) می گذارند، یک لوله مش سیمی که شریان را باز می کند. ولی اگر SCAD باشد، استنت گذاری ممکن است به جای کمک آسیب بیشتری به بیمار برساند. استنت گذاری در ۹۰ تا ۹۵ درصد حمله های قلبی که به خاطر رسوب پلاک ایجاد شده، موثر هست، ولی در SCAD فقط ۶۰ تا ۷۰ درصد تاثیر گذار هست، چون در این نوع سکته قلبی بافت رگ ها شکننده تر شده است اند. دکتر تان باید تشخیص دهد که آیا می تواند مسیر را با استنت گذاری باز کند یا فقط از داروهای رقیق کننده خون استفاده نماید.

    شاید با زنانی زیر پنجاه سال که سکته قلبی داشته اند مواجه شده است باشید. علت سکته قلبی در زنان جوان چیست؟

    همه چیز را در نظر داشته باشید

    باید جلوی وحشت خود را بگیرید. حتی با وجودیکه SCAD مهم ترین علت سکته قلبی در زنان کمتر از ۵۰ سال هست، خوشبختانه بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، سکته قلبی در این گروه سنی به طور کلی مرسوم نیست. به عنوان مثال، خطر سکته قلبی در زنان سفید پوست ۳۵ تا ۴۴ ساله، ۱ به ۵۰۰۰ است و در زنان آمریکایی آفریقایی ۱ به ۱۰۰۰۰٫ مساله ای که می خواهیم زنان به خاطر داشته باشند این است که، اگر احساس ناراحتی در قفسه سینه خود کردند، حتما به دکتر جهت معاینه مراجعه نمایند. احتمال خیلی کمی وجود دارد که پزشکان اورژانس در مورد سکته قلبی اشتباه کنند.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : سکته قلبی در زنان بی صداست!

    اگر می خواهید زیاد بدانید : احتمال سکته قلبی در زنان قدبلند زیاد است یا قد کوتاه؟

    تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ

    زیبایی پوست را با این خوراکی ها به خود هدیه دهید

    واژه های کلیدی: تاثیر گذار | سلامت | سلامت | سلامت خانواده | سلامت زنان |

    علت و علائم/ سکته قلبی در زنان زیر پنجاه سال

    علت و علائم/ سکته قلبی در زنان زیر پنجاه سال

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • جعبه هدیه کتاب
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب خارجی pdf