عزیزانم هنگام نشستن, بزرگان و ریش سپیدان را بر خود مقدم بدانید.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » اخبار » اخبار اقتصادی » آشنایی با سیستم ترمز ماشین و عملکرد آن

    آشنایی با سیستم ترمز ماشین و عملکرد آن

    سیستم ترمز مهمترین سیستم ایمنی یک ماشین محسوب می‌شود و بررسی و اطمینان از عملکرد صحیح آن مهم است.

    آشنایی با سیستم ترمز ماشین و عملکرد آن

    به گزارش گروه اقتصادی گروه تحریریه سایت جوان، شاید سیستم ترمز از جذاب‌ترین سیستم‌های یک ماشین نباشد، ولی بدون شک یکی از مهمترین آن‌ها هست. توجه به نشانه‌هایی که نیاز به بررسی و اطمینان از عملکرد صحیح آن را یادآوری می‌کنند، می‌تواند تفاوت میان فوت و زندگی در وقت رانندگی باشد. البته تعدادی نشانه واضح در این رابطه وجود دارد، مانند چراغ هشدار سیستم ترمز در قسمت نشانگرهای پشت فرمان و احساس طی مسافت زیاد ماشین زمانی که اقدام به ترمز‌گی می کنید. در وقت وقوع هر یک از این حالت‌ها، باید در مناسب ترین وقت به نزدیک‌ترین تعمیرگاه موجود مراجعه کنید.در اینجا به بررسی پنج نشانه خواهیم پرداخت که ممکن است با توجه به آن‌ها بتوان از اتفاقات ناگوار آینده جلوگیری کرد.

    ابتدا نگاهی به نحوه عملکرد سیستم ترمز می‌اندازیم. تعدادی زیادی از خودروها (حداقل در چرخ‌های جلو) از ترمز‌هایی بهره می‌برند که به عنوان ترمزهای دیسکی آشنا می‌شوند. با نگاه کردن به سیستم ترمز دوچرخه در سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت و نحوه متوقف کردن آن، می‌توان تا حدودی به اتفاقاتی که در سیستم ترمز دیسکی نیز رخ می‌دهد، پی برد. یک سیستم هیدرولیک با استفاده از روغن ترمز به وسیله پیستونی که درون کالیپر (caliper) تعبیه شده است هست، لنت‌ها را روی دو طرف دیسک (روتور) که به چرخ یا اکسل یا هردو متصل می‌شود، فشرده می‌کند و عمل ترمزگیری، انجام می‌شود. اصطکاک حاصل از این اتفاق میان لنت‌ها و دیسک، در نهایت ماشین را متوقف می‌کند.

    آشنایی با سیستم ترمز ماشین و عملکرد آن

    ضخامت لنت‌ها

    با گذشت زمان، همان‌طور که انتظار نیز می‌رود، لنت‌ها خورده شده است و عملکرد صحیح خود را در کم کردن سرعت خودرو و متوقف کردن آن از دست می‌دهند. خوشبختانه بررسی صخامت لنت‌ها، روشی مستقیم و مناسب جهت اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها هست. اگر ماشین شما دارای رینگ اسپرت باشد، تنها کاری که مورد نیاز است تا انجام دهید این است که از میان آن به داخل نگاه کنید. نخستین موردی که نظر شما را جلب خواهد کرد دیسک فلزی براقی است که در آن میان جا خوش کرده هست. با نگاه به لبه‌های آن کالیپر را خواهید دید. درست میان کالیپر و دیسک، لنت‌های ترمز قرار گرفته‌اند. در این مرحله نیاز به تجربه خواهید داشت و باید ضخامت مناسب را تخمین بزنید ولی به طور کلی، حداقل ضخامت لنت‌ها باید چیزی در حدود ۰.۵ سانتی‌متر باشد. اگر ضخامت آن‌ها از این میزان کمتر هست، وقت تعویض آن‌ها فرا رسیده است ولی اگر ماشین شما دارای چرخ‌های معمولی است و امکان دیدن سیستم ترمز از داخل آن وجود ندارد، شما باید چرخ را از محل خود خارج کنید و همانند حالت قبل، ضخامت لنت‌ها را مورد بررسی قرار دهید. مورد دیگری که در این میان می‌توان مورد بررسی قرار داد، خود دیسک هست. دیسک باید از همواری نسبی برخوردار باشد. اگر با بررسی آن متوجه ناهمواری‌های شدیدی شدید، بهتر است نسبت به تعویض آن نیز اقدام کنید.

    صدای غیر عادی

    عبارات مهم : ماشین – سیستم
    صدای جیغ مانندی که شاید همه ما تجربه شنیدن آن را داشته باشیم، یکی دیگر از نشانه‌هایی است که سرویس سیستم ترمز را به ما یادآوری می‌کند. در واقع این صدا نشانگر آن است که لنت‌ها باید تعویض شوند. لنت‌های ترمز به قطعه‌ای مجهز می‌شوند که نشانگر سایش نام دارد و زمانی که عمر لنت به آخر می‌رسد صدایی جیغ مانند با فرکانش بالا را هنگام ترمزگیری ایجاد می‌کند.
    همچنین ممکن است علاوه بر صدای جیغ مانند مورد بحث، صداهای گوش خراش‌تری نیز شنیده شود. این بدان معنا خواهد بود که شما لنت را به طور کامل مصرف کرده‌اید و زمانی که اقدام به ترمزگیری می‌کنید قسمت فلزی کالیپر روی دیسک ساییده می‌شود. نه تنها در این شرایط سیستم ترمز از کارکرد قابل قبولی برخوردار نیست بلکه امکان آسیب رسیدن به دیسک نیز وجود دارد. با این اتفاق، یک تعویض لنت راحت و نه چندان گران به سرویس‌های پر هزینه‌تری چون تراشکاری دیسک و یا حتی تعویض پردردسر آن خواهد انجامید.

    سیستم ترمز مهمترین سیستم ایمنی یک ماشین محسوب می‌شود و بررسی و اطمینان از عملکرد صحیح آن مهم است.

    انحراف از مسیر

    آیا تا به حال احساس کرده‌اید که ماشین از دستورات شما پیروی نمی‌کند یا در زمان رانندگی یا ترمزگیری به طرفین منحرف می‌شود؟
    اگر چنین باشد، احتمالا سیستم ترمز دچار مسئله شده است هست. علت آن نیز می‌تواند گیر کردن یکی از کالیپرها باشد چراکه در این صورت اصطکاک موجود در یکی از چرخ‌ها باعث انحراف ماشین می‌شود. ماشین به طرفی منحرف خواهد شد که کالیپر آن سمت گیر کرده باشد.

    دو اوضاع مرتبط دیگر با سیستم ترمز که طی آن‌ها نیز امکان انحراف ماشین وجود دارد، تا شدن شلنگ‌های ارتباطی است که باعث حرکت نامتوازن کالیپرها در وقت ترمزگیری خواهند شد و دیگری نابرابری در لنت‌ها است که منجر به وارد شدن فشار نامتوازن به چرخ‌ها خواهد شد.

    انحراف ماشین در حالت کلی هر لحظه نشانگر مشکلی مرتبط با سیستم ترمز نیست. علت این امر می تواند فشار باد نامناسب لاستیک‌ها یا ساییدگی آن‌ها و عدم تنظیم صحیح یا وجود مسئله در تعلیق و جلوبندی ماشین باشد. به همین علت اگر ماشین شما منحرف می‌شود باید زیر نظر یک متخصص تمام این موارد مورد بررسی قرار گیرند.

    لرزش پدال ترمز

    اگر تا به حال مجبور به توقف ناگهانی با خودروهایی که مجهز به سیستم ترمز ABS هستند، شده است باشد، مطمئنا با لرزش‌های سریع پدال ترمز که ناشی از درگیری و رها سازی سریع دیسک به وسیله سیستم هست، آشنایی دارید. هرچند اگر در شراط عادی پدال ترمز شروع به لرزش کند، سیستم ترمز دارای مسئله خواهد بود.

    در حالت کلی لرزش پدال ترمز نشانگر دیسکی است که در اصطلاح تاب دارد. سطح ناهموار این دیسک‌ها در تماس با لنت‌ها این لرزش را ایجاد می‌کند و بازخورد آن در پدال ترمز زیر پای شما حس خواهد شد. تاب برداشتن دیسک‌ها معمولا تنها زمانی رخ می‌دهد که تحت فشار بالا در مدت وقت طولانی قرار گیرند. گرمای حاصل از اصطکاک در شرایط ترمزگیری‌های ممتدد هنگام راندن ماشین در سرازیری‌های تند یا توقف‌های مکرر هنگامی که در ترافیک سنگین قرار گرفته‌اید، می‌تواند باعث عوض کردن شکل دادن فلز دیسک سیستم ترمز شوند.

    اگر اخیرا فشار بیش از حد به ترمز‌های خود وارد نکرده‌اید ولی لرزش را در پدال ترمز احساس می کنید، امکان آن وجود دارد که چرخ‌های شما از جای خود منحرف شده است باشند. به هر حال عالی ترین کار ممکن مراجعه به تعمیرگاه به منظور عیب‌یابی است.

    آشنایی با سیستم ترمز ماشین و عملکرد آن

    ناپایداری در پدال ترمز

    علاوه بر لرزش، پدال‌های ترمز می‌توانند نشانه‌های دیگری را از عدم عملکرد صحیح سیستم ترمز، در اختیار رانندگان قرار دهند.
    یک پدال ترمز غیر حساس، پدالی که حتی با فشردن آن تا انتها جایی که به کف ماشین می‌چسبد باز هم سیستم ترمز آن‌چنان که باید درگیر نمی‌شود، نشانگر لنت‌های ساییده شده است یا مشکلی در سیستم هیدرولیک مانند وجود هوا در خطوط ارتباطی و نشتی روغن ترمز هست. به منظور بررسی نشتی روغن ترمز، تکه‌ای سفید یا روشن از مقوا را در طول زمانی که ماشین متوقف است زیر آن قرار دهید. سپس تکه مقوا را مورد بررسی قرار دهید. روغن ترمز غالبا براق است و درجه غلظت آن چیزی در حدود روغن‌های آشپزی است.

    در نقطه برابر یک پدال ترمز غیر حساس، پدالی است که با کوچکترین فشار، ترمزها را درگیر می کند. این امر می‌تواند نشانگر دیسکی ساییده شده است و ناهموار یا روغن ترمز کثیف و دارای رطوبت باشد. تعویض روغن ترمز که نسبتا کم هزینه است می‌تواند راه‌حلی جهت این مسئله باشد.

    همچنین اگر جهت توقف ماشین نیاز به اعمال نیروی بسیار زیاد بر روی پدال دارید، احتمالا یکی از خطوط سیستم ترمز گرفتگی دارد یا در سیستم خلاء مشکلی ایجاد شده است هست. در هردو حالت پدال ترمز به شدت سفت و سخت به نظر می‌رسد و سریعا باید نسبت به برطرف کردن آن‌ها اقدام نمود.

    سیستم ترمز مهمترین سیستم ایمنی یک ماشین محسوب می‌شود و بررسی و اطمینان از عملکرد صحیح آن مهم است.

    انتهای پیام/

    واژه های کلیدی: ماشین | سیستم | سیستم ترمز | خودرو | ترمز دیسکی | لنت ترمز |

    آشنایی با سیستم ترمز ماشین و عملکرد آن

    آشنایی با سیستم ترمز ماشین و عملکرد آن

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • افست کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • چاپ کتاب لاتین