کسی را که به تو شنا یاد داد، غرق مکن.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » علائم وجود لخته خون در پا

    علائم وجود لخته خون در پا

    نشانه های وجود لخته خون در پا ممکن است چندان عاملی تهدیدکننده جهت زندگی انسان به نظر نرسند.   این لخته های خون در سیاهرگ های پا شکل می گیرند  

    علائم وجود لخته خون در پا

    نشانه های وجود لخته خون در پا ممکن است چندان عاملی تهدیدکننده جهت زندگی انسان به نظر نرسند.  این لخته های خون در سیاهرگ های پا شکل می گیرند

     

    لخته خون در پا، چه علائمی دارد

     لخته های خون که در سیاهرگ های پا شکل می گیرند، اگر درمان نشوند و یا به طور طبیعی از بین نروند، ممکن است از سیاهرگ های پا جدا شده است و همراه با جریان خون به ریه ها وارد شوند که در این حالت موجب آمبولی ریوی (PE) می شوند.
     در زیاد موارد، یک لخته خون پا به واسطه سفرهای طولانی مدت و بی تحرکی بدن – به عنوان مثال، عدم تحرک در فضاهای تنگ مانند هواپیما یا اتوبوس که امکان کشش پاها یا ایستادن و قدم زدن چندان وجود ندارد – شکل می گیرند. در ادامه با بعضی از نشانه ها که ممکن است از وجود یک لخته خون خطرناک در پا حکایت داشته باشند، زیاد آشنا می شویم.

    عبارات مهم : سردرد مداوم – ضربان قلب

    قرمزی

    تغییر رنگ خفیف در پوست ناحیه لخته خون اغلب یکی از نخستین نشانه های شکل گیری ترومبوز (یا لخته) در سیاهرگ هست. علت عوض کردن رنگ پوست بسیار راحت است: مجموعه های متراکم از خون زیر سطح پوست با بزرگتر شدن اندازه نمایان تر می شوند.اگر به طور مداوم با وصله های قرمز رنگ پوست در پاهای خود مواجه می شوید، به خاص بعد از ضرب دیدگی یا عمل جراحی، باید این مساله را با دکتر خود در میان بگذارید. مشخصه قرمزی پوست ناشی از لخته خون در پا این است که با گذشت وقت از بین نمی رود و یا بدون هیچ دلیلی قابل مشاهده ای شدت یافتن می شود.

    علائم وجود لخته خون در پا

    تورم

    تورم دردناک ممکن است در محل لخته خون شکل بگیرد، به خاص اگر لخته در ناحیه قدم، قوزک یا ساق پا شکل گرفته باشد. این نواحی دارای تراکم های بافتی و استخوانی زیاد کردن یافته هستند و شرایط جهت بدن به منظور از بین بردن طبیعی لخته خون شکل گرفته را دشوارتر می شود.
    یکی از نشانه های مشخصه تورم مرتبط با لخته خون این است که به درمان های معمول مانند استفاده از کمپرس های گرم یا سرد واکنشی نشان نمی دهد. همچنین، تورم ممکن است بدون علت مشخصی به ناگاه شدت یافتن شود و یا ممکن است بدون هیچ گونه آسیب خارجی به ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته شکل گرفته باشد.

    گرمای پوست

    لخته شدن خون اغلب موجب عوض کردن در دما می شود. در لخته های خون پا، دمای پوست در ناحیه ای که لخته خون قرار دارد، ممکن است زیاد کردن یابد و هنگام لمس کاملا این تفاوت دما احساس شود.
    پوست گرم اغلب با نشانه های دیگر از جمله خارش و حالتی ضرباندار همراه هست. همانند دیگر نشانه ها، این شرایط نیز به درمان های خانگی تصویر العمل چندانی نشان نمی دهد و در صورت عدم درمان با گذشت وقت شدت یافتن خواهد شد.

    غش کردن

    غش کردن و احساس سرگیجه ممکن است در صورت ناتوانی بدن جهت از بین بردن لخته خون به طور طبیعی، یا در صورت جدا شدن و حرکت لخته به سمت ریه ها رخ دهند.
    سرگیجه ممکن است زیاد زمانی که از حالت خوابیده یا نشسته بر می خیزید، شکل بگیرد، و به علت ماهیت غیر اختصاصی این نشانه، بسیاری از مردم آن را با امکان وجود لخته خون مرتبط نمی دانند.
    از دست دادن هوشیاری نشانه ای جدی محسوب می شود که باید علت دقیق آن به وسیله دکتر مشخص شود. این حالت خطر ایجاد آسیب های جدی را به همراه دارد لیکن ممکن است سر یا دیگر بخش های حساس بدن هنگام فرو افتادن به جایی برخورد کنند.

    افزایش ضربان قلب

    با بزرگ شدن اندازه لخته خون، بدن تلاش خود جهت از بین بردن آن را زیاد می کند و سخت تر کار کردن اندام های حیاتی مانند قلب به زیاد کردن ضربان آن منجر می شود. اختلال در عملکرد قلب می تواند نشانه دهنده این باشد که لخته خون پا را ترک کرده و به دیگر بخش های بدن سفر کرده است.
    اگر این گونه باشد، شما احتمالا نشانه های دیگری از جمله درد تیز و شدید در قفسه سینه که هنگام تنفس عمیق شدت یافتن می شود را نیز تجربه خواهید کرد.
    افزایش ضربان قلب می تواند موجب نشانه های روانی از جمله اضطراب و در موارد شدید، حملات هراس شود. اگر بدون کنترل باقی بماند، موزیک سریع و مداوم ضربان قلب می تواند به پرسشها پزشکی دیگر نیز منجر شود، و از این رو مراجعه به دکتر و بررسی دقیق شرایط اهمیت دارد.

    نشانه های وجود لخته خون در پا ممکن است چندان عاملی تهدیدکننده جهت زندگی انسان به نظر نرسند.   این لخته های خون در سیاهرگ های پا شکل می گیرند  

    خستگی

    هر بیماری، مانند یک لخته خون، سیستم ایمنی بدن را مجبور به اضافه کاری می کند که می تواند شکل گیری احساس خستگی و ناتوانی را به همراه داشته باشد. همانند بسیاری دیگر از نشانه های ترومبوز سیاهرگی عمقی، خستگی می تواند نشانه ای غیر اختصاصی محسوب شده است و از این رو، تشخیص ریشه شکل گیری آن سخت باشد.
    در نتیجه، اگر به طور مداوم احساس خستگی می کنید، توجه به نشانه های دیگر وجود لخته خون اهمیت دارد.
    مشخصه خستگی مرتبط با لخته خون این است که بدون هیچ علت خاصی به ناگاه شکل می گیرد. به بیان دیگر، حتی اگر یک فعالیت جسمانی شدید انجام نداده باشید نیز ممکن است احساس ناتوانی در شما شکل بگیرد و حتی بعد از خواب کافی همچنان احساس خستگی کنید.

    تب

    یک لخته خون، به خاص اگر جدا شده است و وارد جریان خون شده است باشد، ممکن است موجب تب خفیف شود. افزون بر زیاد کردن دمای بدن، نشانه های تب مشمول بر تعریق یا لرز، سردرد مداوم، ضعف بدن، کم آبی بدن، و کم کردن اشتها می شوند.
    در موارد شدید، تب می تواند موجب شکل گیری نشانه هایی از جمله جنبش پذیری و اختلالات خلق و خو، گیجی، تشنج، یا حتی توهم شود. این نشانه ها اغلب زمانی رخ می دهند که دمای هسته بدن در دامنه بسیار بالا، بین ۳۹٫۴ و ۴۱٫۱ درجه سلسیوس باشد.

    حساسیت به لمس

    گاهی پوست اطراف لخته خون، حتی اگر در اعماق پا باشد، ممکن است نسبت به لمس حساس شود، بدون این که نشانه ای از کبودی روی سطح پوست باشد. همچنین، سیاهرگ های زیر سطح پوست در ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته ممکن است قابل مشاهده شوند، اگرچه این شرایط تا زمانی که لخته خون به اندازه نسبتا بزرگی نرسیده باشد، رخ نمی دهد.
    توجه داشته باشید که حساسیت به لمس ممکن است در هر دو پا شکل بگیرد، حتی اگر یکی از آنها تحت تاثیر لخته خون قرار گرفته باشد. این ممکن است به علت استفاده زیاد از پای نیرومند تر به طور ناخودآگاه باشد، که به نوبه خود فشار عضلانی و مفصلی را جنبش می کند که درد و حساسیت به لمس را در پی دارد.

    بدون نشانه

    تقریبا نیمی از افرادی که یک لخته خون در پا (یا ترومبوز سیاهرگی عمقی) را تجربه می کنند، نشانه های اندک یا هیچ نشانه ای دارند. در شرایطی که یک لخته خون بدون نشانه معمولا حکایت از این دارد که ترومبوز هنوز به مرحله ای جدی نرسیده هست، ولی همواره نیز این گونه نیست.
    حتی لخته های خون بزرگ که نیاز فوری به توجه پزشکی دارند می توانند گاهی اوقات بدون هیچ نشانه ای باشند و در جریان خون حرکت کنند.
    اگر در معرض خطر قرار دارید، این یکی از دلایل اهمیت انجام فعالیت هایی است که از شکل گیری لخته های خون پیشگیری می کنند. استفاده از پوشاک راحت، پرهیز از ایستادن و نشستن جهت مدت وقت بیش از یک ساعت، کم کردن مصرف نمک، و فعال باقی ماندن از لحاظ جسمانی از جمله اقداماتی هستند که می توانید مد نظر قرار دهید.

    سیاهرگ های متورم

    گاهی اوقات، یک لخته خون سرسخت خود را از طریق تورم در سیاهرگ های سطحی، یا اطراف قسمتی از پا که توسعه می یابد، نشان خواهد داد. اگر پدیده ای مشابه را در دیگر قسمت های بدن تجربه نمی کنید، باید توجه خاص ای به این نشانه داشته باشید.
    در زیاد موارد، سیاهرگ های متورم عوارض یا مشکلاتی را موجب نخواهند شد. با این وجود، در مواردی که لخته خون فشار قابل توجهی روی رگ های خونی اطراف وارد می کند، امکان پارگی داخلی وجود دارد و قرمزی یا کبودی شدت یافتن شده است را موجب شود.

    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    منبع: salamati.ir

    علائم وجود لخته خون در پا

    واژه های کلیدی: سردرد مداوم | ضربان قلب | همراه | احساس | سلامت | تازه ها و خاص های سلامت |

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • افست کتاب لاتین
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال